Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• DaytonaV2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11 19:29
Mijn vraag
Ik wil een airco plaatsen op de benedenverdieping.
De ruimte is 85m2 groot en redelijk vierkant van vorm.

Als ik het moet bereken aan de hand van het volume maal 30-50w kom ik uit op meer dan 10kw…

30w = 6885
40w = 9180
50w = 11475

Kan iemand mij hier verder raad in geven?
Is een unit van 5-6kw niet voldoende?

Ik had momenteel deze op het oog: Mitsubishi MUZ-HR60VF

[ Voor 5% gewijzigd door DaytonaV2 op 12-07-2023 11:59 ]

Alle reacties

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:07
85m2 * 3m(plafond hoogte) = 255m3
255 * 30(watt/m3) = 7.65kw

dus ik weet niet helemaal hoe je op 20kw komt ?

[ Voor 11% gewijzigd door sjaakwortel op 12-07-2023 11:47 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
DaytonaV2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:38:
Mijn vraag
Ik wil een airco plaatsen op de benedenverdieping.
De ruimte is 85m2 groot en redelijk vierkant van vorm.

Als ik het moet bereken aan de hand van het volume maal 30-50w kom ik uit op meer dan 20kw…

Kan iemand mij hier verder raad in geven?
Is een unit van 5-6kw niet voldoende?

Ik had momenteel deze op het oog: Mitsubishi MUZ-HR60VF
Hoe kom je aan 20 kW? 85 * 2,60(hoog) * 30watt = 6,6 kW. En deze 6,6 is het benodigde KOELvermogen, niet het opgenomen vermogen van de airco.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 12-07-2023 11:44 ]

• DaytonaV2
t14wo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Hoe kom je aan 20 kW? 85 * 2,60(hoog) * 30watt = 6,6 kW. En deze 6,6 is het benodigde KOELvermogen, niet het opgenomen vermogen van de airco.
Sorry was een typfout, moest 10 KW zijn.
Ik had het gemiddelde van de 3 genomen, 40w per m3.

Is bij deze ook aangepast. Met 50w per m3 kom ik op 11kw uit.

[ Voor 8% gewijzigd door DaytonaV2 op 12-07-2023 11:53 ]

• t14wo
DaytonaV2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Sorry was een typfout, moest 10 KW zijn.
Ik had het gemiddelde van de 3 genomen, 40w per m3.

Is bij deze ook aangepast. Met 50w per m3 kom ik op 11kw uit.
Maar hoe hoog is je plafond? En uitgaande van 50 watt is mooi, maar als je een goed geisoleerd huis hebt, is het VEEL te veel. Je krijgt dan een extreem had pendelende airco. Het liefst heb je een unit die niet pendelt en dus constant op 70-80% werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door t14wo op 12-07-2023 12:02 ]

• DaytonaV2
t14wo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Maar hoe hoog is je plafond? En uitgaande van 50 watt is mooi, maar als je een goed geisoleerd huis hebt, is het VEEL te veel. Je krijgt dan een extreem had pendelende airco. Het liefst heb je een unit die niet pendelt en dus constant op 70-80% werkt.
Het plafond is 2,70m hoog.
Het huis is 20 jaar oud, dak is geïsoleerd, ramen zijn hr++.

Ja klopt, ik vind het alleen lastig om in te schatten wat nu slecht of goed is qua isolatie met alle nieuwe huizen dat bijna geïsoleerde bunkers zijn.

• t14wo
DaytonaV2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Het plafond is 2,70m hoog.
Het huis is 20 jaar oud, dak is geïsoleerd, ramen zijn hr++.

Ja klopt, ik vind het alleen lastig om in te schatten wat nu slecht of goed is qua isolatie met alle nieuwe huizen dat bijna geïsoleerde bunkers zijn.
Een 7 kW Airco lijkt mij voldoende. Nogmaals, je hebt liever een airco die goed aan blijft dan een airco die constant pendelt en dus aan en uitschakelt. Dat is veel vervelender.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een 20 jaar oud huis voldoet aan het meest recente bouwbesluit en is dus prima geïsoleerd.
Als de airco enkel voor koeling gebruikt wordt zijn ze met een factor 30 al heel sterk over gedimensioneerd.
Bedenk dat die factor 30 is bedacht door de fabrikanten van de airco's en gebaseerd op het terugkoelen van maximale temperaturen naar 20 graden binnen een bepaalde tijd.

In de praktijk doe je dat bijna nooit en gebruik je de airco enkel om de warmte stroom van buiten naar binnen te compenseren en in een huis van maar 20 jaar oud is dat tamelijk weinig.
Er is een heel groot verschil tussen een huis koel houden en een warm huis koel maken.

Voor jouw situatie is zo'n 9000 BTU (ofwel 2,64kW) meer dan voldoende, als je aan de veilige kant wilt zitten neem je iets van 1200 BTU (3,52kW)
Tenzij je heel veel grote ramen aan de zonkant hebt zonder buiten zonwering, maar dan zou ik eerst in buiten screens investeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 12-07-2023 13:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DaytonaV2
Ben(V) schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:22:
Een 20 jaar oud huis voldoet aan het meest recente bouwbesluit en is dus prima geïsoleerd.
Als de airco enkel voor koeling gebruikt wordt zijn ze met een factor 30 al heel sterk over gedimensioneerd.
Bedenk dat die factor 30 is bedacht door de fabrikanten van de airco's en gebaseerd op het terugkoelen van maximale temperaturen naar 20 graden binnen een bepaalde tijd.

In de praktijk doe je dat bijna nooit en gebruik je de airco enkel om de warmte stroom van buiten naar binnen te compenseren en in een huis van maar 20 jaar oud is dat tamelijk weinig.
Er is een heel groot verschil tussen een huis koel houden en een warm huis koel maken.

Voor jouw situatie is zo'n 9000 BTU (ofwel 2,64kW) meer dan voldoende, als je aan de veilige kant wilt zitten neem je iets van 1200 BTU (3,52kW)
Tenzij je heel veel grote ramen aan de zonkant hebt zonder buiten zonwering, maar dan zou ik eerst in buiten screens investeren.
Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg Ben!
Hier kan ik wat mee.

De meeste grote ramen die er zijn staan op het oosten gericht, hier is enkel in de ochtend directe zon.

We willen de airco ook gebruiken om bij te warmen in de winter zodat we de vloerverwarming enkele graden lager kunnen zetten.

Is een 3,5KW model dan nog voldoende?

• Ben(V)
  • Nu online
Om bij te warmen wel maar als je nachtverlaging toepast kan even duren voor de boel weer op temperatuur is, maar dat ken je al van de vloerverwarming die nog veel trager is.

Verwarmen is hetzelfde principe als koelen, je hebt voldoende capaciteit nodig om de warmteverliezen naar buiten te compenseren.
Snel kunnen opwarmen/koelen is comfort maar gaat ten koste van veel benodigde capaciteit die je in een statische situatie helemaal niet nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:04
Ben(V) schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:22:

Mwa, een huis van 20 jaar geleden mag je nu niet meer bouwen hoor ;)

• Ben(V)
  • Nu online
En wat wil je daar mee zeggen?

Het laatste aanpassing van het bouwbesluit is van 2012 en die daarvoor van 2003 en 1992.
Belangrijke zaken zoals minimale isolatie waarde van muren en daken en HR++ glas stammen allemaal al uit 1992 en eerder.
Alleen in 2003 zijn er nog wat aanpassingen met betrekking tot isolatie toegevoegd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:26
De vuistregels die fabrikanten gebruiken zijn ooit bedacht voor warme landen; voor woningen die überhaupt geen enkele vorm van isolatie hebben. Enkelglas, tochten als een boerenschuur, dat werk. Als je dan wilt koelen dan gaat het hard ja.
Geen idee waarom die vuistregels ook hier steeds maar weer rond blijven echoën, het is totaal onbruikbaar voor geïsoleerde woningen en de vermogens die er dan uit komen rollen slaan nergens op.

Met het soort isolatie dat je beschrijft en het feit dat je vloerverwarming hebt denk ik ook dat je aan een 3,5 kW airco ruim genoeg hebt,

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 12-07-2023 15:29 ]

• DaytonaV2
Ben(V) schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:14:
Om bij te warmen wel maar als je nachtverlaging toepast kan even duren voor de boel weer op temperatuur is, maar dat ken je al van de vloerverwarming die nog veel trager is.

Verwarmen is hetzelfde principe als koelen, je hebt voldoende capaciteit nodig om de warmteverliezen naar buiten te compenseren.
Snel kunnen opwarmen/koelen is comfort maar gaat ten koste van veel benodigde capaciteit die je in een statische situatie helemaal niet nodig hebt.
Top bedankt allemaal voor de hulp!
Hiermee kan ik aan de slag.

Nu nog even een Mitsubishi of panasonic 3,5kw zoeken en bestellen.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:04
Ben(V) schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:46:
En wat wil je daar mee zeggen?

Het laatste aanpassing van het bouwbesluit is van 2012 en die daarvoor van 2003 en 1992.
Belangrijke zaken zoals minimale isolatie waarde van muren en daken en HR++ glas stammen allemaal al uit 1992 en eerder.
Alleen in 2003 zijn er nog wat aanpassingen met betrekking tot isolatie toegevoegd.
En EPC waardes, gasloos etc?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

DaytonaV2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Is een 3,5KW model dan nog voldoende?
Meer is beter, wel goed letten op cop en minimumvermogen. Hier 2 * 3,5 op die ruimte, werkt prima full electric bij -10 met een felle noordoostenwind. 1 of 2 5-6 kw had nog iets beter gewerkt, ben je iets flexibeler en kun je meer profiteren van nachtverlaging. Ga niet al te laag zitten want dan wordt het vervelend met defrosten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1