Inbouwen radio/navigatie in Hyundai i10 (2018)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeritas
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:28
Mijn situatie:
Een tijdje geleden heb ik een Hyundai i10 gekocht welke is geleverd met de standaard radio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9UTx-KdxKjIuW1fOgTu5hM4_MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NWQ0H7oQw9KeljKeaZdvFHVY.jpg?f=user_large

Probleem met deze radio is dat deze NIET wilt samenwerken met mijn Pixel 6 (diverse USB-kabels geprobeerd, mediaoverdracht aangezet op de telefoon etc.). Ik krijg enkel de tekst: "Leesfout" te zien op het display. Daarom kan ik alleen genieten van een simpele FM-radio wanneer ik onderweg ben.

In mijn zoektocht naar een oplossing ben ik per toeval gestuit op een upgrade in de vorm van een navigatiedisplay (voorbeeld: https://caraudioexpert.nl...1-wifi-dab-apple-carplay/). Ik zie wel een meerwaarde van een upgrade als deze in de auto, maar er zitten wat haken en ogen aan. Denk aan de installatie, user-interface, de pasvorm, het ontwijken van Aliexpress kwaliteit etc.

Daarom gebeld met een bedrijf bij mij in de regio (Zuid-Limburg) wat bekend staat voor o.a. dit soort installaties. In het kort kwam het op het volgende neer:
- Prijs voor een systeem van het merk Pioneer: € 475,- (meerdere toeters en bellen mogelijk)
- Installatiekosten: € 250,-
- Aanvullende componenten (bediening via het stuur mogelijk maken): € 200,-

Mijn vraag:
Een prijs van € 475,- zou ik best wel willen uitgeven aan zo'n systeem. Maar de installatiekosten vind ik (in de ogen van een leek) nogal excessief..
- Heeft iemand van jullie ervaring met het inbouwen van dergelijke systemen?
- Is dit redelijk plug-and-play? Is het een gevalletje technisch niveau: ik kan een pc in elkaar zetten. Of zitten er meer haken en ogen aan?
- Moet ik uitwijken voor een variant waarbij de uitsparingen zijn gemaakt voor de ventilalor en div. knoppen? Of kan ik dit wat meer "universeel" benaderen?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden buiten bovenstaande vragen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Hyundai i10 uit 2018 - met de standaard radio (zie afbeelding).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Zo uit mijn hoofd;

1. Je moet juiste Stuurwiel bedieningsinterface Hyundai i10 hebben (zie online te koop staan)
2. Radio los koppelen > zie DIY (10 min werk)
3. koppelstuk tussen de ISO en de Radio
4. testen + terugschroeven. totaal werk max 30 min

dat moet geen 200 euro kosten voor arbeid, tenzij ze 100 euro per 15 minuten rekenen :D

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeritas
@Defragging

Bedankt voor je reactie! Ik ben op dit gebied een behoorlijke leek dus ik heb nog wat vragen.

1. Je bedoelt dat ik o.b.v. mijn huidige stuurwiel de juiste interface moet zoeken? Waar dien ik dan op te zoeken?

3. Een koppelstuk tussen de ISO en de Radio. Zit die er niet standaard bij (bij het nieuwe display)? Hoe weet ik waar ik op moet zoeken?

Mag ik hieruit voorzichting opmaken dat je met enige technische handigheid dit prima zelf moet kunnen doen? Lees: Bij de installatie van een PC is het een kwestie van het juiste stekkertje in het juiste contactje te plaatsen (dat is het beeld wat ik hier dus ook bij heb).

Verder ben ik reuze benieuwd hoe dit normaal gesproken werkt met dit soort schermen. Op de Pricewatch zie ik bijvoorbeeld diverse modellen staan van Pioneer. Maar dan heb ik nog geen uitsparing gezien die past in mijn auto. Ik neem aan dat die uitsparing toch altijd nodig zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

1. Heb je nu stuurbediening?
3. Koppelstuk / adapter van je radio naar nieuwe radio is volledig afhankelijk of de fabrikant het bijlevert. Daarom is het belangrijk informatie te winnen bij de leverancier van de radio / multimedia systeem zelf
(doorgaans leveren sommige zelfs how-to bij hoe je dat zelf kan doen)

En je mag rustig vanuit gaan dat je het zelf kan maken, als je goede systeem + kabelstuk hebt is het plug-and-play :)

Dus onderzoek vooraf welke leverancier wat precies levert bij de aankoop is cruciaal

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeritas
Wederom denk voor je reactie!

1A. Yes, ik heb een stuurbediening, maar v.w.b. de functionalteit kan ik daar enkel het volume of de zender wijzigen. Ik ga er van uit dat ik de overige bediening (rijgegevens, digitale snelheidsmeter etc. op het dashboard zelf niet raak bij een wijziging van de radio)?

1B. Is het niet zo dat (aangezien ik enkel zenders en volume kan wijzigen via het stuur) dit kan werken met de huidige installatie? Ik bedoel daarmee dat het stuurwiel bedieningsinterface ongewijzigd blijft aangezien die sowieso al het volume en zenders kon aanpassen? Of mag ik die logica niet toepassen in deze setting?

3. Ik ben hier en daar wat rond aan het neuzen en ik heb een site gevonden welke de systemen kan aanleveren gecombineerd met de dashboardplaat (als ik dat zo mag noemen). In feite heb ik via deze site de keuze tussen 2 merken. Yeer (ken het merk niet, maar is goedkoper) en JVC (die kennen we uiteraard wel, maar heeft geen draadloze Carlink).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

1A. Durf ik je niet zeggen omdat dit nog al verschilt per auto / merk.
1B. Klopt, als je al stuurbediening hebt dan lopen de draden al richting je radio / multimedia, dan heb je al de "voorbereiding".

3. Yeer ken ik persoonlijk ook niet, maar ik zie dat Audiovolt.nl (bekende leverancier auto onderdelen) die wel levert, dus ga ik ervan uit dat deze minimaal aan de Nederlandse standaarden voldoet.

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55

Croga

The Unreasonable Man

Vanuit mijn ervaring met deze dingen inbouwen in eigen autos;

- Zo te zien ga je inderdaad een template voor je dash nodig hebben. Het is geen standaard DIN slot dus zul je het hele stuk plastic moeten gaan vervangen
- De rest is vrij eenvoudig *ALS JE DE JUISTE KABELS HEBT*

De juiste kabels vinden is het allergrootste probleem.
- Doet Hyundai aan standaard ISO aansluitingen? (Dat deden ze namelijk nog niet in de tijd van mijn Hyundai Coupé)
- Doet de leverancier aan standaard ISO aansluitingen? (Antwoord is vaker NEE dan JA)
- Adapters voor stuurbediening zijn notoir lastig te vinden (voor de Tigra/Corsa waren ze überhaupt niet te krijgen onder een paar honderd euro)

Het is zeker goed mogelijk om dit zelf te doen (getuige het feit dat ik als n00b-leek dit al een aantal keer gedaan heb) maar denk er niet te lichtzinnig over. Trek er even een paar uurtjes voor uit (en houd de pleisters bij de hand; autofabrikanten staan er niet om bekend alles netjes af te werken op plekken waar je het niet kunt zien ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Pinout / diagram zou je zo op kunnen zoeken dan zou het niet uitmaken of de leverancier kabeladapter levert of niet

Doorgaans pinout zou moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zY8l2Y7dM31_yaBHEH0GucWiP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Op5Tw0oThWJEQzbW5ACEJ4sf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agvICKaYkDywcHvvVKe2RlrB3u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SjgDle7PCqNJ756MYBzF7uc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OJObZxOxYhIbIjZgcW4E158ifw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQdViUQS5mEZxKB6mtzP3jXA.png?f=user_large

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Defragging schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:11:
Pinout / diagram zou je zo op kunnen zoeken dan zou het niet uitmaken of de leverancier kabeladapter levert of niet
Maar dan wordt het echt wel een compleet andere categorie dan "kabeltje er in, testen, dingetje inschuiven, klaar".
Voor mij zou die €250 er dan plots héél aantrekkelijk uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36
Aangezien je huidige radio absoluut niet een standaard (DIN) afmeting heeft komt er bij installatie van een aftermarket radio (die wel een standaard DIN maat heeft) wel wat meer bij kijken.
€250 vindt ik dan best een schappelijk bedrag als ze daarin alles netjes afwerken. Gaat best veel tijd en moeite in zitten als ik dat zo zie, ook voor een ervaren 'radio-swapper'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celeritas
Ik heb zoals hierboven ook al aangekaart de Yeer bij Audiovolt voorbij zien komen. Audiovolt heeft ook een duurdere JVC voor mijn i10. Beide worden geleverd met een dashboardtemplate. Dus dat lijkt mij al een mooie oplossing.

Begrijpelijk dat de JVC duurder is dan de Yeer (want A-merk), maar de Yeer heeft dan weer als voordeel dat je wireless carplay erbij hebt zitten. Nogal merkwaardig nietwaar dat een A-merk duurder is, maar ook wat minder functionaliteit lijkt te hebben. Of zit er in jullie ogen wel een groot voordeel aan een A-merk t.o.v. een (ik vermoed) chinees model zoals Yeer? Ik hoor wel eens vaker verhalen dat mensen de verbinding niet meer gemaakt krijgen met hun navigatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apMGV8m79Qh0AX478pujPSHyfi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWBs7M8ewUeCNGEtlBHtUrav.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://www.audiovolt.nl/...dio-a-merk-autoradio-set/

Afgaande op de producten die Audiovolt aanbiedt krijg ik juist het idee dat het hartstikke eenvoudig zou moeten zijn om dit om te bouwen (letterlijk plug-and-play). Maar ervaring leert mij dat ik dit soort dingen niet moet onderschatten.

Overigens wordt alle hulp en de reacties zeer gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging

Defragging

Azerbaijan

Precies wat ik ook denk dus, als je erover uit bent welke je gaat nemen > bel Audiovolt ze zijn meestal wel informatief, misschien kunnen ze je nog adviseren i.v.m. zelf-inbouw....

p.s. vroagahh heb ik complete dashboards uit moeten slopen als newbie om 1-din naar 2-din te converteren :D
Anders zou dat convertie ook 300-500 euro kosten... uiteindelijk zelf gedaan

[ Voor 19% gewijzigd door Defragging op 13-07-2023 09:45 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Celeritas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:
Begrijpelijk dat de JVC duurder is dan de Yeer (want A-merk), maar de Yeer heeft dan weer als voordeel dat je wireless carplay erbij hebt zitten. Nogal merkwaardig nietwaar dat een A-merk duurder is, maar ook wat minder functionaliteit lijkt te hebben. Of zit er in jullie ogen wel een groot voordeel aan een A-merk t.o.v. een (ik vermoed) chinees model zoals Yeer? Ik hoor wel eens vaker verhalen dat mensen de verbinding niet meer gemaakt krijgen met hun navigatie.
Toen ik onze Tigra ging voorzien heb ik dezelfde uitdaging gehad.
De conclusie was uiteindelijk dat de goedkope merken gewoon op Android draaien en daarvan veelal een verouderde versie draaien met geen kans op upgrades. Resultaat is dat je met kwetsbare software zit waar de ondersteuning op zal gaan aflopen met bijbehorende risico op verlies van functionaliteit.
Duurdere merken draaien veelal op eigen software waarbij zeker zoiets als Carplay/AndroidAuto ondersteuning niet zal verdwijnen.

Ik ben toen voor JVC gegaan omdat die nogsteeds schappelijk geprijst was maar precies dat voordeel had. En aangezien wij echt niets anders gebruiken van Carplay/AA is de rest van het apparaat een beetje zinloos geworden.
Pagina: 1