Muurbeugel vlak boven kozijn

Pagina: 1
Acties:

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Titel zegt het al een beetje, ik wil een flinke muurbeugel/muursteun bevestigen aan de buitenzijde van mijn huis om iets zwaars aan te hangen. Deze beugel heeft 4 gaten, die aan de bovenkant ben ik niet zo bang voor, maar helaas is de ruimte aan de onderkant muur niet erg groot. Helaas kan ik de beugel niet hoger monteren, en zie ik geen andere optie dan vlak bij de rand van een kozijn te boren, net iets meer dan 1 baksteen dik zeg maar (45-60mm)

Maar ik weet niet of je gewicht mag drukken op je raamkozijn, en of de bakstenen zoiets wel houden.

hier een schets van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WykLiP1adLSIiLLLk70JZtgTRfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z05E4joC79tv6AYhQtGorug9.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij af of dat zomaar kan, en hoeveel gewicht ik zo vlak aan de rand mag plaatsen.
Fabrikant van pluggen zegt er helaas weinig over.

ora et labora

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
Hoe zwaar is "iets zwaars"?

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Het is een steunpunt van een frame, maar laat ik zeggen: 160 kilo.

ora et labora

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mrc4nl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Het is een steunpunt van een frame, maar laat ik zeggen: 160 kilo.
Is het alleen statisch gewicht, of komt er nog meer aan?

Een schommelstoel of een luifel heeft bijvoorbeeld ook te maken met krachten die andere kanten op gaan, of een windstoot van 100km die ineens flink extra gewicht toevoegt.

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Is het alleen statisch gewicht, of komt er nog meer aan?

Een schommelstoel of een luifel heeft bijvoorbeeld ook te maken met krachten die andere kanten op gaan, of een windstoot van 100km die ineens flink extra gewicht toevoegt.
Het statisch gewicht is lager, iets van 72 kilo. Maar ik neem 160 kilo omdat er ook een hoop wind gevangen word.

ora et labora

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als ik het goed zie zijn dit kunststof kozijnen en dan is het antwoord volgens mij gewoon altijd nee.

als oplossing zou ik een adapter constructie overwegen.

maak van voldoende dik plaat materiaal een plaat die de gewenste 4 gaten heeft op de hoeken en vervang het schroefmateriaal door standaard boutjes + moertjes, meer naar het midden is dan ruimte voor wat dikkere muurbevestiging, op een plaats die daar wel geschikt voor is.

vervolgens kun je op geschiktere plaatsen degelijke bouten in je muur draaien, bijvoorbeeld 1 of 2 bakstenen naar boven. vergeet daarbij vooral niet dat je degelijke (chemische) verankering gebruikt.
Pagina: 1