Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:27
Een paar dagen terug een storing gehad op mijn server en dat is dan weer zo'n moment waarop je gaat denken of alles nog wel zo handig is of dat het wellicht beter kan.

Inmiddels alweer heel wat jaartjes terug begonnen met een Synology DS211+ welke ik later heb vervangen voor een zelfbouw systeem.
Momenteel is dit systeem een Intel G4560 icm 24GB ram en 2x een 2TB SSD.

Ik draai Proxmox met daarop het volgende;
- Container voor de Unifi Controller
- Container voor Adguard
- VM met Home Assistant
- VM met Xpenology

De eerste 3 CT's en VM's draaien overal het algemeen lekker op de achtergrond en is mooi stabiel.
De Xpenology VM wordt intensief gebruikt, naast bestandsopslag welke middels apps toegankelijk is voor mobiele apparaten en via webdav/samba op verschillende computer gebruik ik de Synology ook voor;
- Diverse docker containers zoals Sonarr, Radarr, Plex. Mealie en Portainer
- Reverse Proxy
- Foto bibliotheek, inclusief deelopties.
- Surveillance station voor mijn camera's.

Mijn schijven draaien in de SHR variant

Het grootste nadeel vind ik de mogelijkheid tot updaten bij Xpenology en de hoeveelheid tijd wat het kost om een en ander weer naar wens in te richten (ondanks een export van de docker settings en een config file voor syno zelf).

Zijn er betere manieren om mijn thuisserver in te richten of ben ik al reeds op de juiste weg bezig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Zijn er, afgezien van het updaten van Xpenology (ik begrijp nog niet precies wat het probleem is moet ik bekennen :)) zaken die je het gevoel geven dat je iets anders moet doen? Ik denk dat die Proxmox-basis wel het sterkste punt is; dat geeft je heel veel flexibiliteit op een paar vlakken (uitbreidbaarheid, backups).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@Cyphax Ik maak voor Xpenology gebruik van een Bootloader op basis van redpill o.i.d. en dit is helaas niet zo fail-proof dat het met elke update van Synology werkt. Het update is dan ook elke keer weer een risico en stel ik vaak uit of ik sla updates gewoon over.

Ander dingetje is het herstellen; ik maak gebruik van Synology C2 storage voor het maken van offsite backups. Zoals de storing die ik had (schijf sloeg in alleen lezen) zorgde er dus voor dat ik de schijf moest verwijderen binnen Proxmox en daarna opnieuw toevoegen en vervolgens alle data terug plaatsen (24 uur verder). Nou was dit vooral mijn eigen schuld omdat ik (bewust) geen raid opstelling had (gelijk geregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Robbie T schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:30:
@Cyphax Ik maak voor Xpenology gebruik van een Bootloader op basis van redpill o.i.d. en dit is helaas niet zo fail-proof dat het met elke update van Synology werkt. Het update is dan ook elke keer weer een risico en stel ik vaak uit of ik sla updates gewoon over.
Zou er een beter alternatief zijn voor XPenology voor jouw use case(s)? Ik heb mijn storage ook via SMB opengezet voor de containers en vm's, maar dan op basis van OpenMediaVault. TrueNAS is ook een populaire keuze.
Ander dingetje is het herstellen; ik maak gebruik van Synology C2 storage voor het maken van offsite backups. Zoals de storing die ik had (schijf sloeg in alleen lezen) zorgde er dus voor dat ik de schijf moest verwijderen binnen Proxmox en daarna opnieuw toevoegen en vervolgens alle data terug plaatsen (24 uur verder). Nou was dit vooral mijn eigen schuld omdat ik (bewust) geen raid opstelling had (gelijk geregeld).
Ik weet niet zo goed wat de beste manier is om een schijf volledig te vervangen zonder dat het lang duurt. Mijn backup-strategie is niet zo complex; ik heb backups van de containers/vm's en van de fileserver-data, maar niet echt redundantie. Ik heb wel een oude ThinkPad van Proxmox voorzien waardoor er een clustertje ontstaan is, dus die zou de taken dan wel kunnen overnemen, maar verder neem ik op de koop toe dat iets kapot kan gaan en moet worden vervangen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:30

lasharor

7 december 2004

Ik doe:

LXC - Docker
LXC - Plex
LXC - Unify
VM - HA
VM - Openmediavault
VM - PFsense

Ik vind het een stuk overzichtelijker en makkelijker in backups om Docker apart te houden van alle andere zaken. Daarnaast is OMV vrij simpel maar prima geschikt voor huis tuin en keuken gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk dat je de meeste taken waarvor je je nu je combinatie Proxmox en Xpenology gebruikt ook kunt uitvoeren met Unraid of Truenas Scale, dan draai je het om

Unraid of Truenas Scale waarbinnen je je VM's of Docker containers draait
Ik vind dit artikeltje wel nuttig uiteenzetten waarom je Unraid vs Truenas Scale zou kiezen.

Op basis van je huidige hardware specs denk ik dat je bij Unraid uitkomt als veilige keuze, waarschijnlijk om het feit dat Truenas Scale best wat hogere hardware eisen stelt zoals ECC en een flinke hoeveelheid RAM in grotere arrays.

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 12-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nu unraid ook openZFS ondersteuning aan het toevoegen is (handig in bepaalde situaties) denk ik dat het wat betreft functies en support een duidelijk betere oplossing is dan een gehackte (of zelfs een echte) synology.

let er wel op dat je voor unraid een usb stick nodig hebt en dat niet alle usb-sticks altijd goed werken met hun eigen usb-creator (soms moet je uitwijken naar de manual methode ** vooral bij snellere usb3 varianten). usb wordt gebruik om een unieke hardware identifier te hebben en om vanaf op te starten naar een ramdisk (usb is dus read only)

[ Voor 13% gewijzigd door i-chat op 12-07-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Cyphax schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Zou er een beter alternatief zijn voor XPenology voor jouw use case(s)? Ik heb mijn storage ook via SMB opengezet voor de containers en vm's, maar dan op basis van OpenMediaVault. TrueNAS is ook een populaire keuze.

[...]

Ik weet niet zo goed wat de beste manier is om een schijf volledig te vervangen zonder dat het lang duurt. Mijn backup-strategie is niet zo complex; ik heb backups van de containers/vm's en van de fileserver-data, maar niet echt redundantie. Ik heb wel een oude ThinkPad van Proxmox voorzien waardoor er een clustertje ontstaan is, dus die zou de taken dan wel kunnen overnemen, maar verder neem ik op de koop toe dat iets kapot kan gaan en moet worden vervangen. :)
Wellicht is mijn strategie ook niet zo heel slecht hoor. Ik heb exports van mijn docker containers en zowel deze exports als de data worden elke nacht opgeslagen op een offsite backup locatie, evenals de andere aanwezige data.

De andere CT's en VM worden ook elke nacht gebackuped naar dedicated Proxmox storage.
lasharor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:00:
Ik doe:

LXC - Docker
LXC - Plex
LXC - Unify
VM - HA
VM - Openmediavault
VM - PFsense

Ik vind het een stuk overzichtelijker en makkelijker in backups om Docker apart te houden van alle andere zaken. Daarnaast is OMV vrij simpel maar prima geschikt voor huis tuin en keuken gebruik.
Ja hier heb ik ook wel eens over na zitten denken maar wat ik zo lastig vind is de storage beschikbaar maken binnen de Plex container. Dit kan geloof ik middels NFS of CiFS wat ik laatst zag, wellicht toch maar weer eens proberen :-). Aan de andere kant; als mijn "synology" vervolgens uitvalt is de share weer onbereikbaar.
akimosan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:00:
Ik denk dat je de meeste taken waarvor je je nu je combinatie Proxmox en Xpenology gebruikt ook kunt uitvoeren met Unraid of Truenas Scale, dan draai je het om

Unraid of Truenas Scale waarbinnen je je VM's of Docker containers draait
Ik vind dit artikeltje wel nuttig uiteenzetten waarom je Unraid vs Truenas Scale zou kiezen.

Op basis van je huidige hardware specs denk ik dat je bij Unraid uitkomt als veilige keuze, waarschijnlijk om het feit dat Truenas Scale best wat hogere hardware eisen stelt zoals ECC en een flinke hoeveelheid RAM in grotere arrays.
Ja Unraid had ik eerder al eens gezien. Ik zag dat het een eenmalig aanschaf is van € 59,- maar das goed te doen. Maar eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Robbie T als je een usbstick hebt en een oude lege disk dan kun je unraid afaik een maand lang gratis testen das meer dan genoeg tijd om eea uit te proberen

En omdat het vanaf usb start kan het gewoon op elke willekeurige hardware

Ik had bijvoorbeeld een vrij sata slot op mijn truenas server Sloot een oude schijf aan rebotte de server naar unraid om te testen en daarna weer naar truenas voor gebruik enige nadeel was dat mijn huidige server dan dus tijdelijk offline was
Pagina: 1