Nieuw of aangepast backup en archiefsysteem gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Ik heb thuis een backup en archiefsysteem die jaren geleden opgezet geweest is.

De documenten die backup en archiveer zijn:
- belangrijke documenten van mijzelf en mij vrouw van ons bijberoep
- belangrijke financiele documenten
- persoonlijke files van mijzelf en mijn vrouw
- familiefoto's en familievideo's
- oude ingescande familiefoto's --> emotionele waarde voor de familie
- oude gedigitaliseerde video's (oa. nog van het huwelijk van mijn grootouders) --> emotionele waarde voor de familie
- muziek collectie: zowel digitaal aangekocht maar meestal eigen CD's geript
- video collectie: eigen geripte DVD's en bleuray's --> kunnen uiteraard opnieuw geript worden indien nodig

Mijn systeem begon met een backup op een interne HD en archief 2 externe HD's van 1TB (1 bij mij thuis.en 1 bij mijn broer).

Die HD's van 1TB werden uiteraard te klein en ik heb er toen één van 3TB bijgekocht.
Het archief werd dan 1x op de 3TB en 1x geplitst op de 2 van 1TB.
Nadien werden die ook telkens te kleine en heb ik telkens weer nieuwe HD's gekocht.
De backup staat ondertussen zowel lokaal als op een eenvoudige NAS van 1 HD maar die NAS begint ook te kleine te worden.

Het probleem is nu dat mijn beide archieven niet uit dezelfde HD's bestaan en verschillend gesplitst zijn. (kan misschien ook positief zijn ifv het falen van de hardware)

De vraag is dan ook een beetje:
Doe ik verder zoals nu: indien één van de archieven vol = HD bijkopen ter uitbreiding van dit archief (de archieven blijven dus verschillend van opbouw en blijven dus gesplitst.
Of zou het beter zijn om eens opnieuw te beginnen? Dus 2 nieuwe en groter HD's kopen en deze te gebruiken voor beide archieven. Wat is dan met de vorige archieven doe? Misschien een bijkomend archief?

De belangrijke documenten zou ik uiteraard ook (dubbel) bij een clouddient kunnen plaatsen. Maar ik heb dat nog niet in detail bekeken.
Onze muziek en video collectie zou ik uiteraard ook uit het archief kunnen halen om plaats te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Ik heb geen sluitend voorstel, maar ik zou sowieso even splitsen in zaken die je eigenlijk al dubbel hebt, dus de CDs en DVDs waar je gewoon het origineel van hebt en zaken die je op een andere manier zou kunnen terughalen (aangekochte muziek, gescand materiaal). Zolang je de originelen hiervan nog hebt, dus de films, de foto's en dergelijke dan is jouw digitale kopie natuurlijk niet de enige plek waar dit bestaat. Het is nog steeds nuttig om hier een extra kopie van te hebben, maar ik zou dat anders behandelen als zaken die je niet terug kan halen.

De echte te-backuppen zaken zijn dus je eerste drie puntjes in de lijst. Daar zou ik wat meer op focussen, zorgen dat deze regelmatig gebackupt worden en op minimaal drie plekken staan. Maar als je die los van de rest bekijkt, kan je dan met een NAS en één losse HD voor offsite storage al vooruit? Als je dit goed kan inrichten, dan zou ik voor de andere punten, die scans en dergelijke, een andere backup strategie gebruiken.

Maar toch even: wat heb je zelf al bedacht, want dat mis ik een beetje in je verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
het beheer van (vele) losse HDDs wordt uiteindelijk een knelpunt (wat staat waar opgeslagen).

ik zou kijken naar een (4-bay)NAS thuis voor een integrale backup/archief opslag, met remote (bij je broer ?) een tweede NAS die een kopie is. en eventueel een (grote) USB HDD voor een off-line opslag.
gebruik voor back-up een 3-2-1 strategie.

Multimediabestanden die elders staan/te downloaden zijn, kun je eventueel buiten je BU strategie houden

De keuze voor een 4-bay NAS is de schaalbaarheid in combinatie van redundancy met een raid5/SHR inrichting.

ik heb zelf een (primaire) NAS als opslag van alle documenten/foto's/eigen videos, maar ook gedownloade films en muziek en back-ups van iphones, tablets, laptops . een backup van de eerste NAS staat op een tweede nas op een andere lokatie en wordt periodiek gesynchroniseerd(zonder bestanden uit downloads).
daarnaast heb ik op een grote USB HDD offline de belangrijke (administratie/archief) bestanden en mappen staan

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 12-07-2023 11:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Archer_VC10 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:19:

Maar toch even: wat heb je zelf al bedacht, want dat mis ik een beetje in je verhaal ;)
Om even op deze vraag te antwoorden:
De opties waar ik nu reeds aan dacht zijn:
- verder doen zoals nu = als een HD vol is, een nieuwe aanschaffen (systeem blijft dan verdeeld over verschillende HD's
- enkele nieuwe, grote HD's die alle huidige HD's vervangen
- 2 NAS (met 2 of 4 HD's) systemen die de huidige HD's vervangen
- deels in de cloud

Voor al deze opties was ik nog van plan om even naar de kostprijs te kijken.
2 keer een 4-bay NAS zou natuurlijk de meest elegante oplossing zijn maar dat zal ook de duurste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
als je een 2-bay NAS gebruikt en redundancy wil, dan kost dat 50% van de capaciteit. je kunt ook beginnen met een 4-bay en daar 2x een HDD in plaatsen (met raid-1 50% effectief), als je capaciteit tekort komt plaats je een derde HDD en na migratie naar raid-5 kost de redundancy je maar 33% en heb je effectief de derde HDD geheel bruikbaar.
redundancy is mi noodzaak, een hdd gaat een keer stuk, een nas gaat veel langer (>10jr) mee voor basis functies.

Deels in de cloud,
-bij welke provider, en hoelang duurt de BU maken (internet snelheid).
het verschil met een NAS bij een bekende (broer) plaatsen is dan niet zo groot