Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanV
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08-2023
Hoi,

Sinds vorige week heb ik de sleutel van onze nieuwe woning. We zijn er in het weekend achetr gekomen dat de aardlek er steed uit vliegt. Dit gebeurt wanneer we een grootverbruiker (stofzuiger, gereedschap etc.) in een willekeurig stopcontact in huis steken en aanzetten. Het is altijd aardlek 4. Wanneer het op een groep is die is aangesloten op aardlek 4 dan doet het hele apparaat het niet. Wanneer ik het aansluit op een groep die aangesloten is op aardlek 1,2 of 3 dan doet het apparaat het, maar dan vliegt aardlek 4 er alsnog uit.

Iemand een idee wat het kan zijn?? Bedankt alvast!

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dpnhjd1afJI2WAS5VRhpG_VWbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QacccDoNkRvht6JrnDgK5qs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Heb je al op de gele knop 'test' gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanV
Hoi Harry, dat heb ik gedaan. Dan vliegt die er uit zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

@IwanV even zijstraat.

ik zou de verkoper even vragen of zij hiermee bekend zijn... Kan bijna niet anders. Gesprek opnemen (daar zijn apps voor) of per email doen.

Dan is het volgens mij ook iets dat zij moeten herstellen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:43
Lijkt mij dat er dan intern in groep 4, bijvoorbeeld een stopcontact of verdeeldoos een kabel in contact kan komen met 'aarde'. Mogelijk via water.
Je zou zeggen dat de aardlek er dan altijd uit moet gaan, maar goed.

Hoe dit precies zit, moet je dan ter plekke onderzoeken. Meten is weten. Als je zelf geen idee hebt hoe dit te doen, dan een electriciën inschakelen.

Mogelijke ideeën: de aardlekschakelaars van plek wisselen en kijken of het toch een defecte schakelaar is. Je kunt in groep 4 ook delen losmaken in verdeeldozen, om het probleem te isoleren/localiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 11:37
Lijkt mij gewoon een defecte aardlekschakelaar.. weet niet of het reflecties in de foto zijn, maar de "rode" indicator lijkt wel "afgekleurd", en op de zwarte schakelaar is er mogelijks schade te zien.

Als je kijkt naar de werking van een aardlek, zou deze niet mogen uitvallen als je verbruiker op een andere groep zit. Een stofzuiger is meestal ook dubbel geisoleerd (heeft de stekker een aarding?) - dus het lijkt me sterk dat die een onbalans kan veroorzaken, in een andere kring, waardoor de differentieel eruit klapt.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:15

timovd

Voorsprong door techniek

Fijne labels ook op de groepenkast. Weet je welke automaten er horen bij de desbetreffende ALS's?
Is er iemand die de ALS's kan omwisselen (met ALS 1 t/m 3) in de kast? Dan kun je e.e.a. uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 12-07-2023 07:37 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Wirehead schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:32:
Lijkt mij gewoon een defecte aardlekschakelaar.. weet niet of het reflecties in de foto zijn, maar de "rode" indicator lijkt wel "afgekleurd", en op de zwarte schakelaar is er mogelijks schade te zien.

Als je kijkt naar de werking van een aardlek, zou deze niet mogen uitvallen als je verbruiker op een andere groep zit. Een stofzuiger is meestal ook dubbel geisoleerd (heeft de stekker een aarding?) - dus het lijkt me sterk dat die een onbalans kan veroorzaken, in een andere kring, waardoor de differentieel eruit klapt.
Of een grapjas heeft groepen met elkaar gemengd/kortsluiting waardoor er lekstroom ontstaat tussen meerdere groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:20

Spinez0r

At your service.

Het zou ook nog kunnen dat de nullen van de 4 aardlekschakelaars aan de afgaande kant met elkaar verbonden zijn, dat kan ook problemen geven.

Misschien even de afdekkap er af halen en een duidelijke foto van de bedrading maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
In jouw specifieke geval zou ik dit beschouwen als een verborgen gebrek. En dat moet de verkopende partij dat dus voor jou oplossen op hun kosten. Een onveilige/ondeugdelijke/onbetrouwbare elektrische installatie is dat simpelweg.

Ga je zelf nu klooien in de meterkast dan is je recht halen ook niet meer mogelijk.

En zoals hierboven al gezegd; is je aardlekschakelaar niet gewoon stuk en daarmee heel gevoelig voor kleine lekstroompjes of niet perfect geisoleerde verbruikers? Dan zou je dus simpelweg nr4 moeten vervangen. Maar goed, daarmee verspeel je dus je rechten als koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

Klinkt als een tweevoudig probleem:

Lekstroom in één van de groepen op ALS 4. Daar is ook iets mee want de indicator onderop is grijs terwijl de andere rood zijn. Ik weet niet uit mijn hoofd wat dat betekend bij Eaton.

Zou daarnaast bijvoorbeeld ook kunnen dat ze de nul (blauw) intern aan elkaar doorgelust hebben ipv via de specifieke ALS te laten lopen. Je zou de kap er even vanaf kunnen halen en wat foto's hier kunnen zetten, dan kijken we even mee.

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 12-07-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Wellicht hebben ze met verhuizen en het loshalen van lampen (zonnepanelen?) e.d. ergens wat verkeerd terug gezet.
Inderdaad even de kap er af halen en foto's maken/delen.

De schroeven waarmee de kap vast zit draai je meestal een slag of twee en blijven in de kap zitten, dus niet eindeloos blijven draaien.

Haal voor de zekerheid de stroom er af voordat er losse draden In je gezicht springen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
De 4e ALS heeft onder de zwarte schakelaar een ander kleur vakje. Is dat geen status indicator wat er aan de hand is? (ben geen expert ;) )
Verder kap eraf en als eerste een indicatie krijgen welke groepen er op de ALS zit.
Deze allemaal uitzetten en daarna per groep met hetzelfde apparaat testen. Heb je dan geen probleem dan kan het maar zo zijn dat er ergens 2 groepen misschien ongewenst gecombineerd zijn en dat hobby bob iets verkeerd heeft gedaan.

Daarnaast lijkt het erop dat er tape resten op de schakelaar zit, als dat zo is dan wist de verkoper ervan en kan je via verborgen gebrek zeker wel bij de verkoop makelaar aankloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 12-07-2023 10:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wellicht een test. Wat gebeurd er als Groep 4 uitgeschakeld is en bijvoorbeeld de stofzuiger in een van de andere groepen te prikken. Klapt hij er dan ook nog uit?

Hoe zit de Meterkast van binnen verder in elkaar? Onder de kap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zou een mooie grap zijn, als die aardlek 4 al die tijd met een stuk tape omhoog is vastgezet :P
Dan zou mogelijk met het verwijderen van de tape wat van de inkt zijn meegetrokken, wat het lichtere blauw en rood zou verklaren.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Jeldert schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:04:
Zou een mooie grap zijn, als die aardlek 4 al die tijd met een stuk tape omhoog is vastgezet :P
Dan zou mogelijk met het verwijderen van de tape wat van de inkt zijn meegetrokken, wat het lichtere blauw en rood zou verklaren.
Maar dan is het al helemaal een verborgen gebrek, want de vorige bewoners hebben dan bewust de tape eraf gehaald voor verhuizing en niets doorgegeven 8)7

Eerste wat ik zou doen is de vorige bewoner bellen en vragen om uitleg

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 12-07-2023 11:13 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
Ik zie 2 opties:

- De 4e aardlekschakelaar is kapot.

of

- In één van de groepen achter de 4e aardlekschakelaar zit sluiting tussen nul en aarde. Wanneer je ergens in de woning een grote verbruiker inschakelt, het maakt niet uit op welke groep, kan er een klein spanningsverschil ontstaan tussen nul en aarde. Met een spanningsverschil gaat er op de plek waar het sluiting maakt dan ook stroom lopen en daar reageert de aardlekschakelaar op.

Probeer de groepen achter de 4e aardlekschakelaar, als je tenminste weet welke dat precies zijn, eens één voor één uit te schakelen en kijk of het probleem dan weg is.

Als het de laatste optie zou zijn kan het ook in een apparaat zitten wat je zelf hebt meegebracht, mogelijk zijn de verkopers zich dus van geen kwaad bewust. Als je kunt achterhalen in welke groep het probleem zit kom je misschien wat dichter bij de oorzaak van het probleem. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 12-07-2023 11:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

The-Source schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:07:

Daarnaast lijkt het erop dat er tape resten op de schakelaar zit, als dat zo is dan wist de verkoper ervan en kan je via verborgen gebrek zeker wel bij de verkoop makelaar aankloppen.
Volgens mij heb je gelijk. Ik zat zalf ook al te kijken naar die witte afzetting op de schakelaar zelf, maar met de verkleuring erbij kan het bijna niet anders zijn dan een stuk tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
Afplakken heeft bij de meeste van dit soort componenten volgens mij helemaal geen zin. Die schakelen intern nog steeds gewoon af, alleen de bedieningshendel beweegt dan niet mee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Jeldert schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:04:
Het lijkt eerder een aarde probleem te zijn, waarvoor deze aardlek al is vervangen. Maar in plaats van een defecte aardlek zit het probleem dan dieper.

Mocht er meer aan de hand zijn, dan zou ik wel ruggespraak houden met je makelaar over vervolgstappen naar de verkopers toe. Dan is het inderdaad een verborgen gebrek.

Heb je enig idee hoe de aarding loopt in dit huis? Klemmen op verwarmingsbuizen, een grondpin of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Wissel de aarlek eens om met een andere. Dan weet je of het de ALS zelf is, of dat het ergens erachter zit.

Daarna kan je van de 4 groepen die achter de ALS zitten er 3 afkoppelen en dan nog een proberen, even kijken in welke groep het probleem zit. Als het in meerdere groepen zit dan hebben ze waarschijnlijk de 0 van meerdere groepen aan elkaar geknutseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:34
Als ik de handleiding van dat ding er bij pak en dat met jouw ervaring van dat ding vergelijk, denk ik dat hij niet goed aangesloten zit.

Zie Pagina 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:17
IwanV schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 03:49:
Wanneer het op een groep is die is aangesloten op aardlek 4 dan doet het hele apparaat het niet. Wanneer ik het aansluit op een groep die aangesloten is op aardlek 1,2 of 3 dan doet het apparaat het, maar dan vliegt aardlek 4 er alsnog uit.
Dit laat toch wel met zekerheid zien dat er iets fout aangesloten zit??!!
Hoe kan ALS4 er anders uit vliegen als je iets op 1, 2 of 3 aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanV
The-Source schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:07:

Dit is van de flits van de camera, ik heb het vanmiddag nog gecheckt en alle rode indicatoren hebben dezelfde kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanV
Duke of Savage schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:08:
Als ik de handleiding van dat ding er bij pak en dat met jouw ervaring van dat ding vergelijk, denk ik dat hij niet goed aangesloten zit.

Zie Pagina 39
Bedankt voor de link. Ik laat er in deze dagen een electricien naar kijken.
Pagina: 1