Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marritgs
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik zoek een?
Ik zoek een vervanger voor mijn Xiaomi Mi A1 van 5,5 jaar oud. Ik zal er dus hoe dan ook op vooruit gaan, haha.

Wat is je budget?
Zo rond de €400,-. Ben bereid om op basis van goede redenen (accu/potentie levensduur telefoon) iets meer te besteden, zo tot €500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Eigenlijk weinig bijzonders. Mijn Xiaomi Mi A1 voldoet nu nog aan alles wat ik wil gebruiken, maar krijgt nu lichte haperingen en de aan/uit knop functioneert niet goed meer. Ik wil graag een nieuwe telefoon met een goede camera. Verder zullen er de meest standaard apps op draaien zoals WhatsApp, social media en af en toe om een serie te kijken. Daarnaast wil ik graag dat de accu bij matig tot gemiddeld gebruik een dag meegaat. Ik ben niet zo gecharmeerd van bloatware/onnodige apps. Destijds ook een van de redenen waarom ik voor dit model heb ik gekozen. Daarnaast wil ik ook graag weer een telefoon die minstens 2/3 jaar meegaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Samsung Galaxy A54 5G, 256GB opslag
- Xiaomi 12, 8GB ram, 256GB opslag
- Xiaomi Redmi Note 12 Pro+, 8GB ram, 256GB opslag
- Google Pixel 7a Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen en waar men voor zou kiezen op basis van mijn wensen. Eigenlijk ben ik met veel tevreden, maar waar doe ik goed aan? Erop vooruit gaan doe ik toch zeker wel, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik wil graag een degelijk model en heb niet veel poespas nodig. Wel wil ik graag een goede camera (vooral omdat die van nu flut is en niet meer van deze tijd). Ook ben ik benieuwd naar het verschil tussen beide Xiaomi modellen in de praktijk. Wat merk ik van de verschillen tussen deze en de ander genoemde modellen? Ik sta ook open voor eventuele andere modellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 13:02
Je hebt nu Android One, en de Google Pixel zit daar het dichtste bij. Deze heeft 5 jaar updates na release, dus nog meer dan 4 jaar te gaan.

De Xiaomi en Samsung hebben extra apps erbij gezet, waarbij Xiaomi de meeste aanpassingen gedaan heeft en Samsung de minste.

Qua accu verwacht ik dat de Samsung het front zal leiden.

Voor kale software kun je nog naar Nokia kijken want die gebruiken Android One. Daarnaast Motorola al is hun update beleid wat vager.
Sony valt ook mee, en heeft goede accu duur. Maar slechts 2 jaar updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marritgs
Bedankt voor je reactie! Reden voor Android One was ook deels omdat ik daarvoor vaak geheugenproblemen had door de vele onnodige, vooraf geïnstalleerde apps. Bij de telefoons van nu denk ik dat het betreft geheugen geen problemen meer geeft. Ik ben er nog steeds niet van gecharmeerd, maar het is ook geen 'no-go' meer als er al wat apps vooraf geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:23:
Je hebt nu Android One, en de Google Pixel zit daar het dichtste bij. Deze heeft 5 jaar updates na release, dus nog meer dan 4 jaar te gaan.

De Xiaomi en Samsung hebben extra apps erbij gezet, waarbij Xiaomi de meeste aanpassingen gedaan heeft en Samsung de minste.

Qua accu verwacht ik dat de Samsung het front zal leiden.

Voor kale software kun je nog naar Nokia kijken want die gebruiken Android One. Daarnaast Motorola al is hun update beleid wat vager.
Sony valt ook mee, en heeft goede accu duur. Maar slechts 2 jaar updates.
Xiaomi heeft niet veel meer aanpassingen gedaan. Je kunt net als bij Samsung bijna alle extra apps weer verwijderen en in tegenstelling tot Samsung de meeste UI aanpassingen ook ongedaan maken. Ook is de MIUI skin lichter dan Samsung's OneUI.

Nokia heeft vaak last van software en hardware bugs bij recente telefoons.
Sony geeft tegenwoordig 3 jaar aan updates, niet 2.

Qua accuduur is de A54 inderdaad duidelijk de beste. De Xiaomi 12, Redmi Note 12+ en Pixel 7a hebben allemaal een relatief matige accuduur.

Gezien de prima hoofdcamera, lange ondersteuning en goede accuduur lijkt de A54 een van de beste opties.

Als alternatief kun je nog de Nothing Phone (1) overwegen. Geen bloatware, en eveneens goede accuduur en prima camera. De ondersteuning is echter nog maar 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marritgs
Hoi hoi, heb inmiddels wat meer advies op andere fronten ingewonnen. Ik bleef wel gecharmeerd van de 12, maar gezien de OS nog 2,5 jaar is toch maar gekeken naar de 13. Dan betaal ik wat meer, maar begreep dat ze nu op 5 jaar beveiligingsupdates mikken. Als er niks geks gebeurd, moet ik dat prima redden met de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
marritgs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:39:
Hoi hoi, heb inmiddels wat meer advies op andere fronten ingewonnen. Ik bleef wel gecharmeerd van de 12, maar gezien de OS nog 2,5 jaar is toch maar gekeken naar de 13. Dan betaal ik wat meer, maar begreep dat ze nu op 5 jaar beveiligingsupdates mikken. Als er niks geks gebeurd, moet ik dat prima redden met de telefoon.
Ja, de Xiaomi 13 krijgt 5 jaar aan updates (de 13 Lite niet). Ook is de accuduur van de 13 een stuk beter dan de 12. Je zit met de Xiaomi 13 wel in een heel ander segment. Heb je ook die alternatieven nog bekeken (Samsung S23, OnePlus 11) of moest het toch een Xiaomi toestel worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marritgs
Klopt, ander segment. Ik heb ze inderdaad bekeken. Van de Samsung niet perse heel erg onder de indruk met de Xiaomi. De OnePlus dan weer wel, maar wel ook een stuk groter. Dat hoeft van mij niet, liever iets compacter. Qua camera's is het om het even (als ik het goed heb), Xiaomi wel een hogere schermhelderheid. Zo heeft de plus ook paar dingetjes sterker dacht ik, maar niet perse noodzakelijk voor mij.
Pagina: 1