Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

upgrade huidige dekstop e

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Its_Warcraft
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-05-2024
Hey ,

Ik zou graag mij huidige dekstop stap voor stap upgrade maar ik heb hier weinig kennis van .

Huidige setup
Intel Core i5-6600K 3500 1151 BOX
MSI Z170A GAMING M3 Z170
2133-13 Vengeance LPX rd K2 COR 1
CooMas B700 700W ATX23 1
NZXT Noctis 450 bk/re ATX 1
CooMas Hyper212 Evo 1
MSI 1080 gaming z
SSD 500GB 520/540 850 EVOBasic SA3 1
SAM
WD 1TB WD10EZEX Blue SA3

Met het huidige systeem is het enkel van toepassing om te gamen.

De bedoeling is om mijn desktop game beter en vlotter te laten draaien momenteel zijn er echt limieten .

+- 400 budget voor upgrades

ik zelf ben fan van msi .

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met advies

Alvast bedankt
:)

Alle reacties

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een GPU upgrade kan altijd, geheugen idem. Je noemt niet hoeveel geheugen je hebt, dus geen idee of dat zinnig is. DDR4-geheugen is nu wel spotgoedkoop dus dat upgraden kan weinig kwaad.

Maar of het ook wat doet, dat hangt af van of de bottleneck nu bij het geheugen, bij de CPU of bij de GPU ligt, en dat hangt weer af van de specifieke games, van de grafische instellingen en van de schermresolutie (hogere resolutie is zwaarder voor de GPU). Geheugen upgraden is makkelijk maar tenzij je nu echt weinig hebt zal dat doorgaans weinig verschil maken. GPU upgraden is wat duurder maar met 400 euro kun je een flinke stap vooruit zetten. Je huidige GPU presteert vergelijkbaar met een RX6600, dus om winst te zien moet je daarboven gaan zitten.

Maar de CPU is ook al weer oud aan het worden dus ik gok dat die nu vaak zal bottlenecken, dan zul je die moeten vervangen. En dat betekent ook een nieuw moederbord en geheugen. Op zich staat AM4 nu in de uitverkoop (een Ryzen 5600 + goedkoop A520 of B550-moederbord + 16GB DDR4 kun je voor 250 euro wel krijgen en is stukken sneller dan wat je nu hebt). Maar dan heb je nog geen GPU-upgrade, en voor 150 euro krijg je niet veel snellers dan wat je nu hebt. Eventueel kun je nog een wat goedkopere CPU vinden door tweedehands te zoeken (5600X is soms <100 euro te vinden) of door een Ryzen 5500 te nemen, en dan heb je nog 200 euro over voor een tweedehands videokaart.

Maar wederom: zoek eerst uit wat de bottleneck is, anders upgrade je onderdeel A om erachter te komen dat dat niks toevoegt omdat onderdeel B de bottleneck is.

Als je een upgrade doet, vraag je dan ook af of een nieuwe PC niet zinnig is. Als je een groot deel van de onderdelen vervangt is het ook weer zonde om met een relatief oude voeding en relatief trage opslag te zitten. Maar dat kost wel allemaal geld natuurlijk (al zijn ook SSD's nu best goedkoop).

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 11-07-2023 21:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Its_Warcraft
Bedankt voor de snelle reactie heb momenteel 16gb ram geheugen ik ga denk ik deze al upgrade naar 32 gb . Ik heb soms het gevoel bij sommige game dat daar al een probleem mee zit.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou echt eerst eens uitzoeken welk component het grootste probleem is. Bijvoorbeeld met het tooltje HwInfo. Als één of meer CPU-cores regelmatig tegen de 100% aan zitten in een game die je te traag vindt, upgrade dan de CPU. Zit de GPU daarin op 100%, upgrade die.

16GB is voor een 6600K doorgaans meer dan genoeg, 16GB is bij nieuwe budget-game-PC's vaak nog gangbaar. Zoals gezegd verschilt het per game, maar alleen de zwaarste en nieuwste games hebben niet genoeg aan 16GB, mogelijk enkel op hoge instellingen. Geheugengrootte is alles of niets: ofwel het is te weinig en dan draait het voor geen meter, ofwel het is genoeg en dan doet meer geheugen helemaal niks.

[ Voor 46% gewijzigd door bwerg op 12-07-2023 08:29 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:55
32 gb zou ik niet snel voor gaan met deze pc.
Kijk eerst eens met mail afterburnwr welk onderdeel achter blijft op de rest.

Dan weet je beter wat in jouw use case het beste is om up te graden.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:29
belangrijk te weten is ook
1. Welke games
2. Welke resolutie

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik gok dat hier MSI afterburner wordt bedoeld. :)

• Its_Warcraft
Huidige games .

Age of empire 4

Rainbow six siege

Hell let loose

Squad etc

En momenteel allemaal op 1080p 60 hz

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Op basis van system requirements zit inderdaad vooral de CPU bij een aantal van die games dicht tegen het minimum aan. Op 1080p zal een GTX1080 het in al die games wel prima trekken, zeker als je de instellingen niet op max. zet.

Maar zoals gezegd, als je precies wil weten wat er bottleneckt als het voor je gevoel even niet lekker loopt dan moet je met een tooltje even kijken welk component er dan voor 100% belast wordt.

16GB is bij al die games de recommended geheugengrootte, dus meer RAM zal inderdaad niks uithalen.

[ Voor 41% gewijzigd door bwerg op 14-07-2023 10:11 ]

Pagina: 1