Elektrisch laden, mijn tijd of de baas zn tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muronie
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik wordt door mijn werkgever verplicht een electrische auto te rijden. Voor mijn werk voer ik werkplek controles uit en ons bedrijf heeft dagelijks 200-300 mensen aan het werk door heel nederland. Hiervoor rijdt ik gemiddeld zo'n 300-600KM per dag met af en toe een extreme uitschieter. Mijn huidige auto rij ik ook prive (en betaal uiteraard bijtelling)

Door de klanten van het bedrijf (overheid) wordt het bedrijf gedwongen het wagenpark te verduurzamen, wat ik begrijp. Ik ben er niet op tegen om bijvoorbeeld waterstof te rijden. Echter heeft de baas besloten dat het een electrische E208 wordt voor mij (en mijn directe collega's) zij het met wat leuke opties. Het bereik bij snelweg rijden is echter maar zo'n 250KM op pappier (Bron: peugeot) en in praktijk dichter bij de 200 begrijp ik van collega's die de auto's al hebben.

Daarnaast heb ik thuis in een straal van zo'n 2KM geen mogelijkheid tot opladen en ik weiger uit principe om deze afstand te gaan lopen / fietsen. Ik huur een parkeerplaats vlakbij huis (flat) maar hier mag volgens het huurcontract geen lader geplaatst worden (specifiek benoemd). Nu wenst mijn werkgever dat ik oplaad in mijn eigen tijd zodat ik iedere dag kan beginnen met een volle accu. Diverse collega's hebben een laadpaal aan huis gekregen op kosten van de zaak en sommige verkopen zelfs de stroom uit hun zonnepanelen hierdoor aan de baas.

Kan mijn werkgever mij verplichten om in mijn eigen tijd te laden of sta ik binnenkort 3-5 keer per dag bij de snellader langs de snelweg in de tijd van de baas en ben ik een goede anderhalf uur per dag minder aan het werk?
HR is inmiddels ingelicht om te kijken naar mijn situatie maar ik ben benieuwd of hier al wetgeving voor bestaat. Google verteld niet veel zinnigs namelijk

Edit: Ik heb mijn werkgever voorgesteld zelf een auto aan te schaffen en de kilometers te declareren zoals is toegestaan in mijn arbeidsovereenkomst. Mocht ik hiertoe overgaan mag ik dagelijks naar kantoor rijden om mijn zakelijke auto op te halen, welke opgeladen kan worden op kantoor.

De auto staat vast en er zal geen andere komen dan de E208. Dit ivm deals met de lease maatschappij en dat wij met dit gebruik auto's economisch dood rijden in circa 2 jaar. (makkelijk 120.000KM per jaar)

[ Voor 11% gewijzigd door Muronie op 11-07-2023 19:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor de afstanden die je rijdt is de e208 eigenlijk onderbemeten. In bereik en snellaad mogelijkheden. Helemaal als je thuis niet kunt laden.

Voor een hele kleine meerprijs heb je een Tesla M3 met 620km bereik en 250kwh snellaad mogelijkheid. Dan kom je met 30min laden in lunchpauze een heel eind.

https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=7462&range=0

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 11-07-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:12
Alternatief zou kunnen zijn, de auto staat op de zaak en daar te laden en je komt er naartoe op eigen gelegenheid.

Dan is het privé reistijd (woon/werk verkeer) en moet je zelf weer voor vervoer gaan. Dan kan je beter eieren voor je geld kiezen en een half uur laden ofzo.

Eigenlijk is het maar helemaal niets deze oplossing, liever een auto met groter bereik of voor een hybride/benzine gaan ofzo.

Overigens als jij weg rijd met een lege accu en je moet gelijk laden onderweg naar een klant, dan is het de baas zijn tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 11-07-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als de baas dit een uur per dag kost dan loopt dat best op. 225 werkdagen/jaar * 1 uur * 100 euro/uur dan heb je het al over 22k5 euro aan gemiste inkomsten. Dan kan die auto met iets betere specs snel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 11-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb pas ook zo gezeten, maar niet zo extreem. Met 300-600 klink je haast als een vertegenwoordiger.

Hier mochten toen ook geen Tesla’s, maar wel o.a. Ook de e208, e2008, megane etech en een ds3. Alleen geen van deze auto’s voldeden eigenlijk. De DS3 in mijn geval net. Deze was ook problematisch. Kan ook absoluut niet en waarschijnlijk nooit thuis laden tenzij verhuizen.

Heb toen voor zowel mijzelf als de collega’s hard gemaakt dat het beleid echt anders moest. Goed inzichtelijk gemaakt hoe ik aan die km’s kwam. Eerst was het nee. Nou er worden genoeg (over)uren gemaakt en aangegeven dat woon-werk verkeer voor rekening van de baas komt en daarom ik ook gewoon die uren zou schrijven.

Hier is eruit gekomen;
- voor mij de DS3 met 400 range maar collega’s wel tesla
- weet niet of het voor jou kan maar terugdringen uren en km’s
- volle betaalde werkplek thuis zodat ik daar veel kan oppakken.
- en eigenlijk mocht alleen zwart wit grijs en alles ertussen in; ik krijg een kleurtje

Dit kostte wel extreem veel energie maar aangeven dat een e208 niet voldoet moet echt niet zo moeilijk zijn. Gewoon vasthoudend zijn. Ik heb het er serieus op laten aankomen dat ik anders elders ging zoeken. Want daar doen ze niet zo moeilijk met budgetten of gekoppeld aan salaris.

[ Voor 3% gewijzigd door Donderstraaltje op 11-07-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Eigenlijk zou ik geen e208 aanraden puur op afstand (300 kan je best een hoop voor vinden, een mooie niro of een instapper M3), of snelladen. Maar je hebt geen keuze.

Laden kost in theorie geen tijd, puur als je thuis kan laden. In ~70% van de gevallen is dat zo (met een pas/paal van de baas), maar soms ook niet. Op een toegewezen parkeerplek bij een woning echter zal het gek zijn als dat niet kan. De reden is soms "superstitie", als in: elke EV fikt gemiddeld 3x in zijn levensduur af, maar soms ook angst voor verrekening met een VVE. Dat soort angsten kan je wegnemen, en veel palen hebben een meter waarmee verrekend kan worden (desnoods rechtstreeks naar de VVE toe). 11kW is een hoop, dus genoeg kansen.

Het gemak van een EV is juist dat je eigenlijk geen 'pomp' meer nodig hebt, maar als dat niet zo is, dan zal een E-GMP auto ineens wel een stuk logischer zijn. Want die kunnen wél super snelladen.

De business case is daar vrij makkelijk voor te maken, maar in principe ben je er ook al met een béétje meer auto en thuisladen.

Mocht je dan toch zo'n extreme uitschieter hebben, tsja... dan is er over te praten. In principe was tanken voor mij ook baas z'n tijd toen ik lang geleden nog tankde. Ik woon in het noorden, en EV al vijf jaar naar het zuiden, doorgaans zie ik met zo'n 500km/dag geen snelladers, dus ik ben het wát verleerd, maar in principe was alles boven 45min reistijd wat dan onder forens valt baas z'n tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muronie
Donderstraaltje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:42:
Ik heb pas ook zo gezeten, maar niet zo extreem. Met 300-600 klink je haast als een vertegenwoordiger.

Hier mochten toen ook geen Tesla’s, maar wel o.a. Ook de e208, e2008, megane etech en een ds3. Alleen geen van deze auto’s voldeden eigenlijk. De DS3 in mijn geval net. Deze was ook problematisch. Kan ook absoluut niet en waarschijnlijk nooit thuis laden tenzij verhuizen.

Heb toen voor zowel mijzelf als de collega’s hard gemaakt dat het beleid echt anders moest. Goed inzichtelijk gemaakt hoe ik aan die km’s kwam. Eerst was het nee. Nou er worden genoeg (over)uren gemaakt en aangegeven dat woon-werk verkeer voor rekening van de baas komt en daarom ik ook gewoon die uren zou schrijven.

Hier is eruit gekomen;
- voor mij de DS3 met 400 range maar collega’s wel tesla
- weet niet of het voor jou kan maar terugdringen uren en km’s
- volle betaalde werkplek thuis zodat ik daar veel kan oppakken.
- en eigenlijk mocht alleen zwart wit grijs en alles ertussen in; ik krijg een kleurtje

Dit kostte wel extreem veel energie maar aangeven dat een e208 niet voldoet moet echt niet zo moeilijk zijn. Gewoon vasthoudend zijn. Ik heb het er serieus op laten aankomen dat ik anders elders ging zoeken. Want daar doen ze niet zo moeilijk met budgetten of gekoppeld aan salaris.
De auto zal niet veranderen gezien de auto na 2 jaar economisch dood is en dit onderdeel van een deal met een lease maatschappij is. Thuiswerken is voor mij onmogelijk gezien ik werkplekbezoeken doe gericht op veiligheidsnormen. Deze kan ik onmogelijk vanuit huis doen.
Wat betreft de km's terugdringen, dit doe ik al. Ik maak dagelijks een routeplan waarbij ik sommige werkplekken bewust oversla ivm km's en tijd en andere toevoeg aan mijn dagplanning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Waarom stoppen ze jouw dan in een kleine stadsauto als je een auto nodig hebt om het land af te reizen?

Maargoed, dit lijkt mij helder:
“ U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd.”

Dat het gereedschap wat je krijgt voor het werk hierin nadelig uitpakt voor de werkgever, is het probleem van de werkgever.

Gooi de berekening van @Sethro eens op. Kijk eens hoe snel ze van mening veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muronie
Umbrah schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:46:
Eigenlijk zou ik geen e208 aanraden puur op afstand (300 kan je best een hoop voor vinden, een mooie niro of een instapper M3), of snelladen. Maar je hebt geen keuze.

Laden kost in theorie geen tijd, puur als je thuis kan laden. In ~70% van de gevallen is dat zo (met een pas/paal van de baas), maar soms ook niet. Op een toegewezen parkeerplek bij een woning echter zal het gek zijn als dat niet kan. De reden is soms "superstitie", als in: elke EV fikt gemiddeld 3x in zijn levensduur af, maar soms ook angst voor verrekening met een VVE. Dat soort angsten kan je wegnemen, en veel palen hebben een meter waarmee verrekend kan worden (desnoods rechtstreeks naar de VVE toe). 11kW is een hoop, dus genoeg kansen.

Het gemak van een EV is juist dat je eigenlijk geen 'pomp' meer nodig hebt, maar als dat niet zo is, dan zal een E-GMP auto ineens wel een stuk logischer zijn. Want die kunnen wél super snelladen.

De business case is daar vrij makkelijk voor te maken, maar in principe ben je er ook al met een béétje meer auto en thuisladen.

Mocht je dan toch zo'n extreme uitschieter hebben, tsja... dan is er over te praten. In principe was tanken voor mij ook baas z'n tijd toen ik lang geleden nog tankde. Ik woon in het noorden, en EV al vijf jaar naar het zuiden, doorgaans zie ik met zo'n 500km/dag geen snelladers, dus ik ben het wát verleerd, maar in principe was alles boven 45min reistijd wat dan onder forens valt baas z'n tijd.
De lokale VVE en een heel clubje sociale huurders hebben al getracht om electrisch laden mogelijk te maken op de lokale parkeerplaatsen (van woningbouw) maar dit is mislukt omdat er in de huurcontracten duidelijk staat dat er geen mogelijkheid tot electrisch laden zal zijn.
Mijn persoonlijke vermoeden is sterk verontreinigde grond welke gesaneerd zal moeten worden als de grond open gebroken wordt. Er stond op deze locatie ooit een dergelijke nuon voorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is helaas niet onbekend. Als iemand die in die netbeheerder wereld meeloopt is benzeen-verontreiniging een gigantisch thema. https://www.bodemloket.nl/kaart kan je een hoop informatie vinden... laat het aan een woningbouw om ook zó te greenwashen dat ze COP1 verwarmingen neerzetten om van gas af te gaan, dit soort dingen past in dat plaatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Kun je niet aangeven dat een “one fits all”-beleid idioot (was mijn woordkeuze) is?

Hier kan de buitendienst auto’s met hoge km’s krijgen, maar kantoorpersoneel moet het doen met een stadsautootje. Klinkt aardig overeenkomstig. Ik word geacht een deskjob te hebben maar ben wel tweedelijns; vlieg heel NL door ook buiten mijn regio. Gelukkig aan max 400km per dag en ben al centraler in NL gaan wonen waardoor het allemaal net aan haalbaar is maar werd o.a. door vele op dit forum voor gek verklaard.

Overigens nu mag je nog benzine; per 2025 moet je. Is er echt geen uitzondering mogelijk? Volgens jaar heeft de 208/308 een aanzienlijke grotere range; https://www.autoweek.nl/a...uim-700-kilometer-bereik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:27
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:53:
Waarom stoppen ze jouw dan in een kleine stadsauto als je een auto nodig hebt om het land af te reizen?

Maargoed, dit lijkt mij helder:
“ U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd.”

Dat het gereedschap wat je krijgt voor het werk hierin nadelig uitpakt voor de werkgever, is het probleem van de werkgever.

Gooi de berekening van @Sethro eens op. Kijk eens hoe snel ze van mening veranderen.
In aanvulling hierop er is een uitspraak van het Europees Hof dat van en naar de klant rijden werktijd is.

Dus als je werkgever slim is beperkt hij de keuze tot auto's met een groot bereik.

Optie zou kunnen zijn met eigen vervoer naar kantoor (eigen tijd) en daar de opgeladen auto pak. Vanaf dat moment ben je aan het werk tot je vanaf de zaak weer naar huis gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 11-07-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Heb je rechtsbijstand? Leg het ze de casus eens voor.
Verder zou ik zeggen; Reizen naar klant is werktijd en als er dan toevallig getankt moet worden, in dit geval moet je energie tanken, dan is dat in de tijd van de baas. Volgens mij is er nergens een wettelijke verplichting dat jij met een volgeladen auto moet beginnen. Overigens kan iets dergelijks ook onderdeel zijn van afspraak tussen werkgever en werknemer. Zolang een werkgever niet iets vraagt wat tegen een wet is en de werknemer ondertekent, dan heb je een afspraak gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
Sethro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:38:
Als de baas dit een uur per dag kost dan loopt dat best op. 225 werkdagen/jaar * 1 uur * 100 euro/uur dan heb je het al over 22k5 euro aan gemiste inkomsten. Dan kan die auto met iets betere specs snel uit.
Ik vond je uitspraak erg interessant, dus ik trok het even snel door directlease heen.
De deal waarover TS spreekt bestaan uit 2 uitvoeringen( Active Pack 50kWh 136 & Allure Pack 50kWh 136), ik heb voor het gemak de goedkoopste even gepakt. De speciale prijs kan ik dan weer niet zien, dus ik reken even met wat de website van directlease teruggeeft.

De goedkopere E-208 is de Active Pack 50kWh 136 (witte lak) + de optie voor navigatie/verbeterde navigatie
Variabelen:
48 maanden, 45k/jaar, winterbanden, 300 euro eigen risico & budget optie vervangend vervoer
649 exc btw/maand
940 exc btw/maand inc "brandstofvoorschot"
35.500 fiscaal (~3550 kosten opslag over 4 jaar voor wg)
Running cost/exc btw/maand => 1014 (afgerond naar boven)

Voor de Tesla M3 RWD (geen optie aangetikt, witte lak)
Dezelfde variabelen
842 exc btw/maand
1105 exc btw/maand inc "brandstofvoorschot"
41.990 fiscaal (~4199 kosten opslag over 4 jaar voor wg)
Running cost/exc btw/maand => 1193 (afgerond naar boven)

1193 - 1014 = 179 euro/maand
De vraag is dus hoe snel TS 179 euro/maand kan goed maken door inzet van een "basic" Tesla M3
Disclaimer: Bedrag van 179 kan iets hoger zijn, omdat ik de dealprijs niet ken.

Aanval: Economisch gezien is een VW Polo diesel / Toyota Yaris Hybrid nog steeds de betere keus, maarja dat kan je niet als being green (lees: "greenwashing" ) verkopen :P

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 11-07-2023 21:23 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muronie
D_Jeff schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Ik vond je uitspraak erg interessant, dus ik trok het even snel door directlease heen.
De deal waarover TS spreekt bestaan uit 2 uitvoeringen( Active Pack 50kWh 136 & Allure Pack 50kWh 136), ik heb voor het gemak de goedkoopste even gepakt. De speciale prijs kan ik dan weer niet zien, dus ik reken even met wat de website van directlease teruggeeft.

De goedkopere E-208 is de Active Pack 50kWh 136 (witte lak) + de optie voor navigatie/verbeterde navigatie
Variabelen:
48 maanden, 45k/jaar, winterbanden, 300 euro eigen risico & budget optie vervangend vervoer
649 exc btw/maand
940 exc btw/maand inc "brandstofvoorschot"
35.500 fiscaal (~3550 kosten opslag over 4 jaar voor wg)
Running cost/exc btw/maand => 1014 (afgerond naar boven)

Voor de Tesla M3 RWD (geen optie aangetikt, witte lak)
Dezelfde variabelen
842 exc btw/maand
1105 exc btw/maand inc "brandstofvoorschot"
41.990 fiscaal (~4199 kosten opslag over 4 jaar voor wg)
Running cost/exc btw/maand => 1193 (afgerond naar boven)

1193 - 1014 = 179 euro/maand
De vraag is dus hoe snel TS 179 euro/maand kan goed maken door inzet van een "basic" Tesla M3
Disclaimer: Bedrag van 179 kan iets hoger zijn, omdat ik de dealprijs niet ken.
Ik begrijp de berekening maar dit gaat voor mij niet op. Het is bij mij, mijn werkgever en ook de lease maatschappij bekend dat ik en mijn directe collega's (5 man totaal en nog eens 8 man van een andere afdeling) auto's naar hun economisch einde rijden in circa 2 jaar. Dat betekend dus dat wij iedere 2 jaar nieuwe auto's krijgen en er een paar extra hebben staan voor als onze eigen auto's in onderhoudt staan (wat circa iedere 6 weken gebeurt)
Lease maatschappijen zijn naar mijn weten niet happig op "kilometer vrij rijden" maar omdat mijn werkgever circa 200 auto's afneemt kan er voor een paar auto's wel een dealtje gemaakt worden (gok ik, exacte details zijn mij onbekend)
Wij krijgen steeds luxe uitgevoerde "budget hadgebacks" Op dit moment rij ik een Seat Ibiza FR met alles erop en er aan. Dit is niet mijn keuze of die van collega's; dit is wat we voorgeschoteld krijgen en waar we het mee moeten doen. Als we zelf een auto aanschaffen moeten we dagelijks naar kantoor komen om de betreffende zakelijke auto op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muronie
TheBrut3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:11:
Heb je rechtsbijstand? Leg het ze de casus eens voor.
Verder zou ik zeggen; Reizen naar klant is werktijd en als er dan toevallig getankt moet worden, in dit geval moet je energie tanken, dan is dat in de tijd van de baas. Volgens mij is er nergens een wettelijke verplichting dat jij met een volgeladen auto moet beginnen. Overigens kan iets dergelijks ook onderdeel zijn van afspraak tussen werkgever en werknemer. Zolang een werkgever niet iets vraagt wat tegen een wet is en de werknemer ondertekent, dan heb je een afspraak gemaakt.
Ja heb ik, en heb ik al gecontacteerd. Die hebben mij verwezen naar onze HR afdeling en ik moet eerst kijken wat daar uit komt. Ik was gewoon benieuwd naar wat meer info. Vandaar dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Muronie Even heel kort door de bocht: Jij zal een (TCO) berekening moeten maken om iets aan te kunnen tonen. De andere makkelijke optie is een andere job zoeken :P

Auto's die een goede kans hebben om bekeken te worden, zijn meestal ook de bekende Poolauto's. Op dat soort auto's kunnen zowel de werkgever als de leasemaatschappij mooie kortingen bedingen bij de importeur en/of fabrikant.

Bekende Poolauto's:
VW Polo, VW Golf, Seat Ibiza, E-208 / 208, Renault Clio, Kia Piccanto, Toyota Corolla 1.8 Hybrid Station & Cupra Born

Ik zou zeggen: als het dan perse een EV moet zijn, trek die Cupra Born eens door de Running cost/TCO berekeningen heen. Heb je in ieder geval een auto met iets meer bereik en gem laadsnelheid
Aanvul: als ik de E-208 en de Born bussiness op 24 maanden/60k jaar zet, is het verschil erg klein

hop hop, aan het werk :P

[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 11-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muronie
D_Jeff schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43:
@Muronie Even heel kort door de bocht: Jij zal een (TCO) berekening moeten maken om iets aan te kunnen tonen. De andere makkelijke optie is een andere job zoeken :P

Auto's die een goede kans hebben om bekeken te worden, zijn meestal ook de bekende Poolauto's. Op dat soort auto's kunnen zowel de werkgever als de leasemaatschappij mooie kortingen bedingen bij de importeur en/of fabrikant.

Bekende Poolauto's:
VW Polo, VW Golf, Seat Ibiza, E-208 / 208, Renault Clio, Kia Piccanto, Toyota Corolla 1.8 Hybrid Station & Cupra Born

Ik zou zeggen: als het dan perse een EV moet zijn, trek die Cupra Born eens door de Running cost/TCO berekeningen heen. Heb je in ieder geval een auto met iets meer bereik en gem laadsnelheid
Aanvul: als ik de E-208 en de Born bussiness op 24 maanden/60k jaar zet, is het verschil erg klein

hop hop, aan het werk :P
Enkele jaren geleden reden we in Dacia's. Persoonlijk heb ik geen hekel aan het merk of de auto's die we hadden maar een aantal collega's hebben ongekend hard gewerkt om ze er uit te krijgen. Zonder succes. Totaal ongerelateerd, maar ik herriner me nog dat er 3 of 4 waren afgebrand op een oudjaarsavond. Ongetwijfeld door vandalen gedaan. Werden heel snel vervangen door diezelfde Dacia's tot ongenoegen van wat collega's.
Als dit uitpakt hoe ik denk dat het uitpakt zal het inderdaad uiteindelijk betekenen dat ik een andere job moet zoeken of bij een van de concurenten aan de slag ga.
Wat ik namelijk verwacht is dat ik die E208 toch echt zal krijgen en deze ook prive zal rijden en zal mogen laden in de tijd van de baas. Dit betekend dat ik dagelijk 1,5 - 2 uur minder werk dan mijn directe collega's. Hier zal ik bij mijn eerstvolgende functioneringsgesprek op afgerekend worden. Dat betekend geen bonus maar hopelijk ontslag (ik werk al lang voor deze werkgever dus dat zou kassa zijn) of ik zal werk aangeboden krijgen wat ik niet wil uitvoeren en wat er wellicht voor zorgt dat ik zelf ontslag neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Stel je moet 3-4x per dag laden.
En dit kan 1x niet bij een klant omdat de laadpalen op zijn.
Dan kost dit ±10 uur per maand.
Uitgaande van €40 per uur (uurtarief+ vakantiegeld + pensioen + wg lasten etc) is dat de werkgever zo'n €400 per maand.
Lijkt mij dat een leaseauto met een groter bereik goedkoper is, misschien zijn ze gevoelig voor dat argument.

Vermoed dat je directe collega's hetzelfde probleem gaan hebben. Mocht je door deze reden geen bonus krijgen heb je een goede stok om mee te slaan want de werkgever heeft eenzijdig de voorwaarden (autosport) gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Muronie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:03:
[...]
hopelijk ontslag (ik werk al lang voor deze werkgever dus dat zou kassa zijn)
Euh. Nee? Als je ontslagen wordt op basis van niet of slecht functioneren, dan doen ze dat onderbouwd met een dossier en waarschuwingen vooraf en indien goed uitgevoerd hou je er niets anders dan vrije tijd en een kut gevoel aan over.
De andere route van ontslag (ze willen om andere redenen van je af) gaat "in overleg". Die levert wél kassa op. Als je het goed speelt.
of ik zal werk aangeboden krijgen wat ik niet wil uitvoeren en wat er wellicht voor zorgt dat ik zelf ontslag neem.
Ligt het aan mij dat ik het vreemd vind dat we in een paar posts van "laden in de baas zijn tijd" naar "ik hoop dat ik daar straks wegben" gaan?

Er is duidelijk wel meer aan de hand dan, één daarvan zijnde de keuze van verkeerd gereedschap voor het werk (waar de auto het gereedschap is). Probeer je daar hard voor te maken en men ervan te overtuigen dat je met een een schroevendraaier geen spijkers in muren kan slaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@remco_k Ik lees in 3 posts in de context de nodige frustraties & stress, wat zich het beste laat samenvatten met "wil ik dit wel?"

Ook zie ik een werkgever die zich "penny wise but dollar/pound foolish" gedraagd.

Daar moet je tegen kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DVX73 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:09:
Stel je moet 3-4x per dag laden.
En dit kan 1x niet bij een klant omdat de laadpalen op zijn.
Dan kost dit ±10 uur per maand.
Uitgaande van €40 per uur (uurtarief+ vakantiegeld + pensioen + wg lasten etc) is dat de werkgever zo'n €400 per maand.
Sterker nog, het kost €40,- per uur en het levert €0,- per uur op.

Dus je kan beter kijken naar hoeveel winst ze mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

remco_k schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:16:
[...]
Euh. Nee? Als je ontslagen wordt op basis van niet of slecht functioneren, dan doen ze dat onderbouwd met een dossier en waarschuwingen vooraf en indien goed uitgevoerd hou je er niets anders dan vrije tijd en een kut gevoel aan over.
En als je slecht functioneert omdat je auto steeds aan de oplader staat?

Maar ja, ontslag is voor niemand leuk en lijkt mij wat vooruit lopen op de feiten; al zou ik ten minste duidelijk en schriftelijk vastleggen dat je niet op hetzelfde niveau kan functioneren als jou voertuig je reistijden sterk verhoogt.

Je zult dus of met een overtuigend 'rapport' moeten komen om aan te geven dat de elektrische auto geen goede businesscase is.

Of alvast een werkgever gaan zoeken die wel zijn personeel de mogelijkheid geeft om te presteren.

Helemaal niets doen, zal uiteindelijk volledig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Mogelijk kan de OR hierin iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
Hoeveel parkeerplaatsen heeft je baas op de zaak, want zo bezet iedereen die niet elektrisch wil leasen een parkeerplek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

Echt, van alles is hier te kort door de bocht.
Je mening dat op waterstof rijden ok zou zijn (Ik ben er niet op tegen om bijvoorbeeld waterstof te rijden) is onzin, je hebt dan welgeteld 20 plekjes in Nederland waar je zou kunnen laden, in een auto die net zo'n karige bereik heeft als de meeste goedkope bev's met torenhoge kosten er als toetje bij.

Daarnaast, opladen bij VVE's mag niet tegen gehouden worden zodra het in december ingediende wetsvoorstel er door komt. Daarna is een notificatie van de eigenaar voldoende (kort gezegd).

Een EV is overigens na 120k km absoluut niet economisch afgeschreven. wellicht een goedkoop bezineblokje, maar een beetje ev is dan net toe aan zn eerste grote beurt.

Maar soit, een 208 is met jouw kilometers niet heel handig, iets van een snel ladende auto of iets met meer range is handiger. Aan de andere kant, als jij 200km gereden hebt ben je vast wel ergens een paar uurtjes op locatie, en laat die zelfde overheid die die auto's verplicht nu ook daadwerkelijk bezig zijn om bij hun locaties laadpalen te bouwen. ikzelf rij elke week naar den haag vanuit leeuwarden, ik kan altijd laden aan een 11kw paaltje voor de terugweg, en indien nodig zou een snellere charge me ook wel weer op weg helpen. Leeg is de auto zelden, en vol hoeft hij immers ook zelden. Die geschetste verdoemenis over uren laden, en niks kunnen doen (gek, in een autostoel kun je niks productiefs meer doen?) met zelfs ontslag tot gevolg zijn gewoon telegraafpraat omdat je niet wil overstappen naar een EV, niet omdat het echt niet kan.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muronie
killercow schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:03:
Echt, van alles is hier te kort door de bocht.
Je mening dat op waterstof rijden ok zou zijn (Ik ben er niet op tegen om bijvoorbeeld waterstof te rijden) is onzin, je hebt dan welgeteld 20 plekjes in Nederland waar je zou kunnen laden, in een auto die net zo'n karige bereik heeft als de meeste goedkope bev's met torenhoge kosten er als toetje bij.

Daarnaast, opladen bij VVE's mag niet tegen gehouden worden zodra het in december ingediende wetsvoorstel er door komt. Daarna is een notificatie van de eigenaar voldoende (kort gezegd).

Een EV is overigens na 120k km absoluut niet economisch afgeschreven. wellicht een goedkoop bezineblokje, maar een beetje ev is dan net toe aan zn eerste grote beurt.

Maar soit, een 208 is met jouw kilometers niet heel handig, iets van een snel ladende auto of iets met meer range is handiger. Aan de andere kant, als jij 200km gereden hebt ben je vast wel ergens een paar uurtjes op locatie, en laat die zelfde overheid die die auto's verplicht nu ook daadwerkelijk bezig zijn om bij hun locaties laadpalen te bouwen. ikzelf rij elke week naar den haag vanuit leeuwarden, ik kan altijd laden aan een 11kw paaltje voor de terugweg, en indien nodig zou een snellere charge me ook wel weer op weg helpen. Leeg is de auto zelden, en vol hoeft hij immers ook zelden. Die geschetste verdoemenis over uren laden, en niks kunnen doen (gek, in een autostoel kun je niks productiefs meer doen?) met zelfs ontslag tot gevolg zijn gewoon telegraafpraat omdat je niet wil overstappen naar een EV, niet omdat het echt niet kan.
Wat betreft waterstof heb ik het geluk er vlakbij huis eentje te hebben en bij ons kantoor in utrecht en den haag hebben er ook een op slechts enkele km's afstand. Verder begreep ik dat de meeste waterstof auto's een bereik van circa 500km hebben, wat wat mij betreft adequate is. Daarnaast kost dat volgooien ook maar een paar minuten en vind ik het niet erg om er dagelijks 1 keertje 10 minuten voor om te moeten rijden

De grond waar de parkeerplaatsen op liggen is niet van een VVE maar van een woningbouw zoals reeds eerder aangegeven.

Ik heb geen idee wanneer een EV afgeschreven is. 120k lijkt mij ook wat weinig. Nu zetten we op de benzine auto's gemiddeld 120k per jaar en na 2 jaar gaan ze weg (2x120k = 240k)

Wat betreft je laatste alinea heb ik wellicht tekort geschoten in mijn verhaal. In 99 van de 100 gevallen is het voor mij onmogelijk om te laden als ik op een werkplek bezoek ben omdat er geen laadpaal in de buurt zal zijn. Dit is omdat ik in tegenstelling tot wat blijkbaar gedacht wordt, niet in de IT werk maar in de infra / bouw sector. Helaas bevinden laadpalen zich nog niet om de paar hectometer paaltjes. Ik begrijp de aanname en had dit eerder moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

Muronie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:25:
[...]

Wat betreft waterstof heb ik het geluk er vlakbij huis eentje te hebben en bij ons kantoor in utrecht en den haag hebben er ook een op slechts enkele km's afstand. Verder begreep ik dat de meeste waterstof auto's een bereik van circa 500km hebben, wat wat mij betreft adequate is. Daarnaast kost dat volgooien ook maar een paar minuten en vind ik het niet erg om er dagelijks 1 keertje 10 minuten voor om te moeten rijden
Een mirai heeft een werkelijk bereik van 300km, helaas.
[...]
De grond waar de parkeerplaatsen op liggen is niet van een VVE maar van een woningbouw zoals reeds
eerder aangegeven.
Dat maakt voor het wetsvoorstel weinig uit,als jij een parkeerplek hebt bij je huis, danwel beheerd door de VVE is het hun probleem
[...]

Ik heb geen idee wanneer een EV afgeschreven is. 120k lijkt mij ook wat weinig. Nu zetten we op de benzine auto's gemiddeld 120k per jaar en na 2 jaar gaan ze weg (2x120k = 240k)
Ik gok dat je het dubbele kunt rekenen, de som voor leasemaatschappijen qua TCO is ook alleen maar beter en beter aan het worden, dat zie je ook al terug in de prijzen.
[...]

Wat betreft je laatste alinea heb ik wellicht tekort geschoten in mijn verhaal. In 99 van de 100 gevallen is het voor mij onmogelijk om te laden als ik op een werkplek bezoek ben omdat er geen laadpaal in de buurt zal zijn. Dit is omdat ik in tegenstelling tot wat blijkbaar gedacht wordt, niet in de IT werk maar in de infra / bouw sector. Helaas bevinden laadpalen zich nog niet om de paar hectometer paaltjes. Ik begrijp de aanname en had dit eerder moeten vermelden.
Er is letterlijk geen enkele bouwplaats zonder 3fase. Een eigen 3fase kabeltje (tot 22kw) kost je wellicht 300e, en dan kun je op meer plaatsen 'tanken' dan je ooit zou kunnen hopen met benzine.

* https://www.alibaba.com/p...etails.0.0.6c274fb0rvtTWN

(okok, die zijn wellicht Dodgy, zoals alle stroom op een bouwplaats)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

killercow schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:34:
[...]
Een mirai heeft een werkelijk bereik van 300km, helaas.
... schrijft dezelfde persoon die in z'n vorige post van alles van anderen te kort door de bocht vindt. :>
Dat is wat jij hier schrijft ook.
Behalve als je constant 190 rijdt, dan klopt het wel, en sta je na 300km en een beetje denk ik wel stil langs de weg.
Ik rij een Mirai 2e generatie en als ik een beetje normaal (lees: vlotte rijstijl) doe met m'n auto is 500+km geen enkel probleem op een volle tank. 5 minuten tanken, en ik kan er weer 500km.
Dan heb ik nog niet eens gesproken over werkelijk zuinig(er) rijden (zoals je dat bij elk EV voertuig zou kunnen doen), zijnde niet op snelwegen rijden en je voet een beetje onder controle houden, waar je dan zonder heel veel moeite toch echt de 650km kan aantikken. En in Frankrijk is het een team gelukt om op de openbare weg 1000km te halen. Op 5,6kg waterstof, één volle tank. Daarvoor hebben ze wel echt moeite gedaan om zuinig te rijden. Maar jouw 300km, nee. Die klopt echt niet.

[ Voor 32% gewijzigd door remco_k op 12-07-2023 01:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
killercow schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:34:
[...]

Er is letterlijk geen enkele bouwplaats zonder 3fase.
Mag ik jou meenemen in de wereld van de bouw? Je zou bovenstaande denken, hè?

En het is echt niet alleen in de polder dat je niet kan laden; vaak kunnen wij dan nog een laadkeet neerzetten en het op die manier mogelijk maken. Maar wat te denken aan Amsterdam of een andere grote stad? Daar is vaak geen ruimte voor een dergelijks keet. Soms moeten wij voor bouwmaterieel met omvormers werken op bestaande laadpalen die dan met regelmaat buiten gebruik zijn voor omwonenden (!). En zelfs dan lukt het niet altijd; er zijn al deelprojecten uitgesteld en afgesteld en niet vanwege stikstof naar de beschikbaarheid energie. Maar; in de regelmaat lukt wel iets tijdelijks links om of rechts om. Wij hebben bijna dagelijks contact met Liander. Kan je één ding zeggen; het is een drama. En ik kom ook op die plekken/bouwplaatsen dat ik niet laden kan; soms van bouwplaats tot bouwplaats. En als je alleen of twee laadpalen/punten kunt realiseren; is er een hele appgroup met het verzetten van auto's onder collega's en onderaannemers.

Sterker nog wij hebben een energie manager in dienst welke van bovenstaande problematiek zijn dagelijks werk en broodwinning heeft weten te maken.

Het is echt een drama (voldoende) energie op de bouwplaats. Materieel is in de regel niet meer het probleem; ik kan geen 10 graafmachines elektrisch regelen maar als ik er volgende week een (extra) nodig heb is dat inmiddels gewoon te regelen. Je wilt alleen de meerprijs per uur voor de belastingbetaler niet weten maar dat is een andere discussie en niet voor hier.
Pagina: 1