Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_C
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-07-2023
Hoi allen,

Ik ben 31 jaar en op dit moment bekleed ik de functie Business Controller bij een non-profit organisatie. Nu na een klein jaartje hier werkzaam te zijn heb ik ervaren dat deze organisatie niet bij me pas. Ik verdien hier een jaarsalaris van 72k t.o.v. 36 uur.

In tussentijd gesolliciteerd en volgende week staat een meeting ingepland met de HR-afdeling om de arbeidsvoorwaarden te bespreken. Salarisrange is tussen 4400 - 5600 euro maar t.o.v. van 40 uur. (In het eerste kennismakingsgesprek aangegeven dat mijn salarisindicatie rond de 5500 euro is)
Ik kan hier ook 4x9 werken en dat wil graag zo houden. (uiteraard ook een goed gevoel overgehouden m.b.t. organisatie, bedrijfscultuur en de functie)

In de salarisonderhandeling ga ik aangeven dat ik graag 5500 euro wil op basis van 36 uur.
Is dit verzoek wel überhaupt mogelijk? Daarnaast krijg ik ook een auto van de zaak is het ook mogelijk om bijvoorbeeld hiervan af te snoepen?
(Ik had dit in een eerdere stadium moeten vragen maar had er geen erg in)

Hoor graag jullie ervaringen.

Groet,

Remco

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 18:35
In de salarisonderhandeling ga ik aangeven dat ik graag 5500 euro wil op basis van 36 uur.
Is dit verzoek wel überhaupt mogelijk? Daarnaast krijg ik ook een auto van de zaak is het ook mogelijk om bijvoorbeeld hiervan af te snoepen?
Dat ga je vanzelf merken zodra je het voorstelt.

Maar stel dat het toch niet mogelijk zou zijn, wat zou je dan doen?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
maar, 72K is toch 6000/maand (ongeacht of het op basis van 36 of 40 uur is), of is dat dan inclusief vakantiegeld? Of lever je bewust in?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe moeten wij weten of dat allemaal Mogelijk is. Dat moet je met de potentiële nieuwe werkgever bespreken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Over het algemeen is onderhandelen hoog inzetten (als "verkoper", wat hij bent, nl. van je tijd en kwaliteiten) en dan een compromis vinden met de andere partij. Je hebt al een getal genoemd, dus dat is traditioneel je beginpunt en het zal lastiger zijn dat omhoog te krijgen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_C
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-07-2023
maar, 72K is toch 6000/maand (ongeacht of het op basis van 36 of 40 uur is), of is dat dan inclusief vakantiegeld? Of lever je bewust in?
Maandsalaris van ~5100 euro x14 ( 12 maandsalarissen + vakantiegeld+ 13e maand )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 21:13
Je indicatie ligt ruim boven de range, maar niets is onmogelijk (tenzij standaard-cao). Als ze niet afwijzend gereageerd hebben, zou mijn interpretatie zijn dat het niet per definitie onbespreekbaar is. Mijn ervaring is dat het vaste salaris boven schaalmaximum niet bespreekbaar was, maar dat een vaste markttoeslag wél mogelijk was. Resultaat is hetzelfde (en voor hypotheek telt het gewoon mee, het is gegarandeerd inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
Als de range van 4400 - 5600 zou zijn, en ik kwam binnen op 5500.. Ben je dan volgend jaar al door je doorgroei mogelijkheid heen? lijkt me ook niet handig toch?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
skai21 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:58:
Als de range van 4400 - 5600 zou zijn, en ik kwam binnen op 5500.. Ben je dan volgend jaar al door je doorgroei mogelijkheid heen? lijkt me ook niet handig toch?
Dat vind ik altijd zo apart. Wil je dan liever 4400 zodat je lekker veel door kan groeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
chielsen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Dat vind ik altijd zo apart. Wil je dan liever 4400 zodat je lekker veel door kan groeien?
Nee, dat betekent dat de baan waar je op solliciteert eigenlijk niet past bij jou salaris.
Ik solliciteer op een baan waar nog ruimte zit in de salarisrange om te groeien, anders ben je volgend jaar bij je eerst volgende salaris verhoging direct beperkt.. want je zit al bovenaan de schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
skai21 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:09:
[...]

Nee, dat betekent dat de baan waar je op solliciteert eigenlijk niet past bij jou salaris.
Ik solliciteer op een baan waar nog ruimte zit in de salarisrange om te groeien, anders ben je volgend jaar bij je eerst volgende salaris verhoging direct beperkt.. want je zit al bovenaan de schaal.
Dan zit je bovenaan de schaal voor de functie.
Dat is vervelend als je bijvoorbeeld docent bent, want dat blijft je functie in principe je hele carrière hetzelfde. Maar je kan bij veel banen ook gewoon doorgroeien naar een hogere functie, met een daarbij passende hogere loonschaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
RocketKoen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Dan zit je bovenaan de schaal voor de functie.
Dat is vervelend als je bijvoorbeeld docent bent, want dat blijft je functie in principe je hele carrière hetzelfde. Maar je kan bij veel banen ook gewoon doorgroeien naar een hogere functie, met een daarbij passende hogere loonschaal.
Zeker! Maar dan moet die optie er wel zijn / de functie waar je naartoe kan groeien ook beschikbaar zijn.
Dat kan ik zo voor de TS niet inschatten natuurlijk, ik gaf alleen mijn ervaring met de salarisonderhandeling.
Ik vind het namelijk ook reeel om tijdens gesprekken te vragen hoe verder salarisverloop / groei werkt in dat bedrijf + met wat voor doorgroei mogelijkheden of andere functies er gewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Toevallig eerder dit jaar zelf in jouw positie (van salarisonderhandeling) gezeten!

In principe kun je alles vragen wat je wil. Het is vooral aan jou om vooraf voor jezelf grenzen te leggen.

Het liefst wil je natuurlijk altijd meer dan nu, maar wat wil je minimaal verdienen? Je geeft aan dat de huidige organisatie niet bij je past. Stel de nieuwe organisatie kanniet hoger dan €4500 p/m, maar de rest van de (secundaire) arbeidsvoorwaarden kloppen helemaal voor jou: kun je daarmee leven? Of ligt de grens hoger? Of juist misschien nog wel wat lager?

Aantal uren per week: ook hier kun je vragen wat je wil. Stel je wil echt part time 10 uurtjes per week werken, dan kan het zijn dat de werkgever denkt: "Hier ga ik geen energie in stoppen, want ik heb eigenlijk iemand full time nodig." Met 36 uur per week zit je denk ik wel goed. De vraag is wel wat voor bedrijf het is en welke werktijden ze hanteren. Misschien werkt iedereen 8 uur per dag en is er voor dat negende uur voor jou geen werk. Dan kan het zijn dat ze zeggen dat ze écht 5x8 willen of dat - als je echt minder wil - het 4x8 wordt. Of misschien zeggen ze wel: 36 uur? Oh ja, hoor: 4x8+1x4 vinden we goed!

Type contract: wil je meteen een vast contract of vind je beginnen met een jaarcontract ook prima?

Zo kun je eigenlijk alle arbeidsvoorwaarden afgaan: denk bijvoorbeeld ook aan vakantiedagen.

Het belangrijkste is dat je voor jezelf vooraf goed weet wat je minimale eisen zijn én hoever je daarin wil mee bewegen. Die 36 uur bijvoorbeeld: stel dat kan niet vanwege wat voor reden dan ook, kun je dan leven met 40 uur? Of juist met 4x8 (32 uur)... wat ook weer wat salaris kost?

Verder proberen na te gaan hoeveel mensen ze nodig hebben, hoeveel sollicitanten er zijn, etc. - als je weet dat je de enige (serieuze) kandidaat bent, dan kun je ook wat scherper inzetten qua eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 11-07-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Ik denk dat dit eerder de huidige arbeidsmarkt is, waarin personeel simpelweg zeer schaars is. @RocketKoen gaf het voorbeeld van een docent. Een student die nu net zijn/haar HBO-opleiding heeft afgemaakt kan wat betreft trede binnen een schaal misschien wel direct hoger instromen dan de student die 5 jaar geleden solliciteerde.

Dat betekent niet dat die net afgestuurde student solliciteert op iets wat niet past bij het salaris (want startend docent zonder enige werkervaring kun je niet direct directeur van een school worden), maar het betekent simpelweg dat hij/zij zelfs in een startfunctie veel keuze heeft waardoor werkgevers hem/haar alsnog hoog inschalen binnen een schaal.

Tot een paar jaar geleden begonnen veel mensen vooraan in een schaal (trede 0/1/2/3), maar in de huidige arbeidsmarkt is zelfs één van de laatste tredes krijgen binnen een schaal niet ongewoon.

In bovenstaand voorbeeld houdt de nieuwe werknemer als-ie slim is wel z'n mond, want het kan natuurlijk nogal voor scheve gezichten zorgen als de net-afgestuurde-student op dag 1 een hogere trede heeft dan de docent die al 5 jaar aanwezig is. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 11-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:50
Lekkere Business Controller, lol. Als je een indicatie afgeeft is dat over het algemeen voor 40 uur tenzij je er specifiek het aantal uur bij zegt. Nu ga je dus een tweede gesprek aan met een hoger gevraagd salaris dan je eerste indicatie. Verzoeken is altijd mogelijk maar blijft een vaag verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:29
Waar baseer je dat op?
Ik heb ook mensen aangenomen waarbij de max range indicatie ver onder het maximum van functie/level ligt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Die range is dan toch voor het moment van aannemen, niet voor het eindstation?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39
Ik zou eerst alle voorwaarden langsgaan, primair en secundair. Daarbij komt daarna, hoe graag wil je de baan en wat wil je minimaal verdienen (maar denk ook aan het ontwikkelpad in de komende jaren). Realiseer je verder wat je wilt als ze er niet aan willen of kunnen voldoen. Onderhandelen is daarna hoog in de boom gaan zitten en kijken wat er gebeurt (lees: hoe graag willen ze je hebben). Een hoger salaris in een lage schaal is voor hen relatief gezien weinig risico (maar voor jou wel, je zit sneller aan het maximum van de schaal, als het onverhoopt minder goed gaat in het bedrijf, is een stap naar een hogere schaal soms lastiger), een lager salaris in een hoge schaal geeft financiele doorgroei mogelijkheden (en soms ook andere secundaire voorwaarden trouwens) voor jou.
Verder wel eens: de succesvolste salaris onderhandelingen doe je voor je in dienst bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 07-07 13:48
Wel vaag dat je tijdens t eerste gesprek kennelijk niet duidelijk hebt gemaakt dat je het op basis van 36 uur wilt en niet 40 (als ik t goed lees).
Want als ik je gevraagde 5500 op basis van 36 uur omreken naar 40 uur kom je uit op 6050. Dus ruim boven hun bovengrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

denk je ook aan de pensioenregeling; bij de overheid wordt +-18% premie over salaris boven de franchise betaad door werkgever. Bij commerciële partijen is dat vaak een (veel) lager percentage

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 18:41
doomtech schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:42:
Lekkere Business Controller, lol. Als je een indicatie afgeeft is dat over het algemeen voor 40 uur tenzij je er specifiek het aantal uur bij zegt. Nu ga je dus een tweede gesprek aan met een hoger gevraagd salaris dan je eerste indicatie. Verzoeken is altijd mogelijk maar blijft een vaag verhaal natuurlijk.
Dit dus. Als je eerst een indicatie afgeeft en tijdens het 2e gesprek een hogere indicatie afgeeft dan zou ik als toekomstig werkgever klaar zijn ( ik zou denken dat je het puur voor het salaris doet, en dus het risico groot is dat je weg bent zodra je ergens een tientje meer kunt verdienen ).

Daarnaast is je huidige salaris best hoog voor een non-profit organisatie maar dat terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Doorgroeien is niet altijd de beste optie hé.
5,5k/maand o.b.v. 36 uur is een mooi salaris, @Remco_C maar 'business controller' zegt niet zo veel.
Ik ken business controllers (ook bij een non profit) die ergens tussen de 3 en 4,5k verdienen o.b.v. 36 uur en ik ken business controllers die ergens tussen de 6,5k en 9,5k verdienen o.b.v. 40 uur.

Je kan elk verzoek neerleggen wat je wil natuurlijk, zonder de functie / organisatie te kennen is sowieso niets te zeggen over de kans van slagen, en zelfs al zouden we dit wel weten dan is het nog koffiedik kijken.

Hoe sterk je staat in de onderhandeling is lastig te zeggen.
- zelf wil jij graag weg bij je huidige bedrijf, ben je bereid in te leveren qua salaris (of qua tijd, door wel 40uur te werken voor hetzelfde loon)?
- hoeveel potentiële kandidaten het bedrijf is weet jij waarschijnlijk ook niet
- leeftijdsdiscriminatie is een ding, je bent 'nog maar' 31, je leeftijd speelt nog wel even mee tenzij je een dijk van een CV hebt (non-profit is niet per sé een pluspunt hierin)

My 2 cents: als de range werkelijk 4400 - 5600 is dan heb je alleen kans op die 5500/40 uur als je al >5 jaar relevante werkervaring hebt.

Goed voor het sollicitatiegesprek (of voor de inhoud van dit topic):
- Hebben ze een CAO?
- Zo niet, hoe vind indexatie/herijking van de loonschalen plaats? Wanneer heeft dit voor het laatst plaatsgevonden?

En uit interesse, wat zijn je taken en verantwoordelijkheden als business controller in die functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 07-07 17:29
Dat is sowieso gewoon niet hoe het werkt. Er is een reden dat je heel vaak ziet dat mensen voor dezelfde functie vaak heel anders betaald worden. Je werkgever geeft je niet wat 'ie vindt dat je echt waard bent, hij geeft je wat hij denkt genoeg is om je tevreden te houden. Daarom is onderhandelen een must.

"Ik kan je nu geen opslag geven want die heb je vorig jaar al gehad" is ook vooral een tegenargument van een werkgever waarvan je ziet dat 't al snel van tafel gaat als je reactie dan "okay, dan teken is het contract bij de concurrent dat ik al heb gekregen" is :)

Het belangrijkste in een onderhandeling is weg kunnen lopen van de tafel. Als je dat niet kan, heb je vrij weinig te 'onderhandelen'.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
jpg97 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Dit dus. Als je eerst een indicatie afgeeft en tijdens het 2e gesprek een hogere indicatie afgeeft dan zou ik als toekomstig werkgever klaar zijn ( ik zou denken dat je het puur voor het salaris doet, en dus het risico groot is dat je weg bent zodra je ergens een tientje meer kunt verdienen ).
Mwaoh, de meeste werkgevers hebben die luxe momenteel niet en pakken wie ze pakken kunnen. Lees ze bieden zelf ook een tientje meer, dat tientje op dat salaris is veelal niet het probleem. Door met schalen te werken, dekken werkgevers zich daarmee in. Einde schaal in zicht is lagere opslag einde van het jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doomtech
htca schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:06:
[...]

Mwaoh, de meeste werkgevers hebben die luxe momenteel niet en pakken wie ze pakken kunnen. Lees ze bieden zelf ook een tientje meer, dat tientje op dat salaris is veelal niet het probleem. Door met schalen te werken, dekken werkgevers zich daarmee in. Einde schaal in zicht is lagere opslag einde van het jaar.
Meeste werkgevers dikke doei 8)7. Laatst aan de andere kant van de tafel gezeten als TS en dan komen er zat mensen koud van school die het einde van de schaal / max van de gegeven indicatie opgeven als hun eigen indicatie. Dan wens ik je veel succes met je verdere sollicitaties. Dat trekt namelijk het hele salarishuis overhoop als je hier eenmaal mee begint.

En daarnaast gaat het ook om het feit dat je als potentieel nieuwe medewerker niet echt betrouwbaar en standvastig overkomt als je van indicatie wisselt tussen het eerste en tweede gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-07 23:12
doomtech schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:42:
Beetje afhankelijk wat een standaard FTE is. Hier in CH is dat 42, maar bij m'n pa bij Achmea is dat 34 uur. Standaard 40 uur zou ik in elk geval niet van uitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46

Dido

heforshe

Hydra schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:37:
"Ik kan je nu geen opslag geven want die heb je vorig jaar al gehad" is ook vooral een tegenargument van een werkgever waarvan je ziet dat 't al snel van tafel gaat als je reactie dan "okay, dan teken is het contract bij de concurrent dat ik al heb gekregen" is :)
offtopic:
Als je een aanbieding van een concurrent hebt, moet je helemaal niet meer onderhandelen met je huidige werkgever. Kennelijk wil je daar weg, anders had je geen aanbieding van een andere partij. Wegwezen dus, want die paar centen gaan je echt nietr meer gelukkig maken.
En van de kant van de werkgever, als een werknemer op deze manier probeert een salarisverhoging te ritselen: veel succes in je nieuwe uitdaging! Iemand die duidelijk maakt dat ie weg wil is niet (meer) de gemotiveerde werknemer die je wilt hebben, en die ga je met wat extra geld ook niet meer paaien.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:42
doomtech schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:26:
[...]

Meeste werkgevers dikke doei 8)7. Laatst aan de andere kant van de tafel gezeten als TS en dan komen er zat mensen koud van school die het einde van de schaal / max van de gegeven indicatie opgeven als hun eigen indicatie. Dan wens ik je veel succes met je verdere sollicitaties. Dat trekt namelijk het hele salarishuis overhoop als je hier eenmaal mee begint.

En daarnaast gaat het ook om het feit dat je als potentieel nieuwe medewerker niet echt betrouwbaar en standvastig overkomt als je van indicatie wisselt tussen het eerste en tweede gesprek.
Gelijk hebben ze toch? Ze zijn extra schaars op dit moment en het leven is ook duur? Als het merendeel van de kandidaten aan de bovenkant van je indicatie zit is dat misschien gewoon een indicatie dat jouw salaris range niet meer marktconform is.

Of je het hele salarishuis dan moet aanpassen dat is een andere vraag. Maar of je met vasthouden aan jouw range daadwerkelijk het talent aantrekt dat je wilt hebben dan dat betwijfel ik. De top 10% wat uit de opleidingen komt stromen is ook niet gek natuurlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dido schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:48:
offtopic:
Als je een aanbieding van een concurrent hebt, moet je helemaal niet meer onderhandelen met je huidige werkgever. Kennelijk wil je daar weg, anders had je geen aanbieding van een andere partij.
Dat is aan de persoon in kwestie. Een sollicitatietraject ingaan puur om aan te tonen dat je veel meer waard bent, heb ik ook wel eens gedaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hydra
Dat trekt namelijk het hele salarishuis overhoop
Oh nee, het salarishuis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Dat is aan de persoon in kwestie. Een sollicitatietraject ingaan puur om aan te tonen dat je veel meer waard bent, heb ik ook wel eens gedaan.
Maar dan moet dat wel echt een uitzonderlijk iets zijn, en niet dat je om het jaar moet dreigen om over te stappen omdat je anders geen fatsoenlijk salaris krijgt.
Hydra schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Oh nee, het salarishuis!
Punt is wel als je een werknemer ineens veel meer gaat betalen dan de rest die op vergelijkbaar niveau werken, dat je of alle andere ook meer moet gaan betalen (inclusief de vragen waarom ze zo lang onderbetaald blijkbaar zijn), of je moet niet vreemd opkijken dat mensen weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
[...]

Op dat verschil iemand laten lopen, ik denk van niet.... Hun alternatief is of niemand of iemand van een detacheerder, met een gevulde order portefeuille en een schaarste op de arbeidsmarkt, is dat echt een no-brainer. Hij vraagt niet ineens het dubbele...
Je kunt ook afwachten wat ze bieden en dan open kaart spelen en zeggen; ik lever dit ook nog extra in op de secundaire voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
Maar dan moet dat wel echt een uitzonderlijk iets zijn, en niet dat je om het jaar moet dreigen om over te stappen omdat je anders geen fatsoenlijk salaris krijgt.
Tuurlijk. Maar het is dus gewoon niet zo dat een contract in handen sowieso betekent dat weggaan de enige optie is.
Punt is wel als je een werknemer ineens veel meer gaat betalen dan de rest die op vergelijkbaar niveau werken, dat je of alle andere ook meer moet gaan betalen (inclusief de vragen waarom ze zo lang onderbetaald blijkbaar zijn), of je moet niet vreemd opkijken dat mensen weggaan.
Tja, dat krijg je als je mensen onder hun marktwaarde betaalt. Dan worden ze op den duur ontevreden. "Maar m'n salarishuis hu hu hu" is dan wel het slechtste argument dat er is.

Helemaal als je dan ziet dat veel van die toko's met salarishuizen wel overpriced externen (zoals ik :)) binnenhalen omdat ze niemand kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doomtech
Hydra schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Tja, dat krijg je als je mensen onder hun marktwaarde betaalt. Dan worden ze op den duur ontevreden. "Maar m'n salarishuis hu hu hu" is dan wel het slechtste argument dat er is.

Helemaal als je dan ziet dat veel van die toko's met salarishuizen wel overpriced externen (zoals ik :)) binnenhalen omdat ze niemand kunnen vinden.
Jij gaat er vanuit dat er onder marktwaarde wordt betaald. Maar uit mijn (anekdotische) voorbeeld blijkt het tegenovergestelde. Op de functies hebben wij een arbeidsmarktscan lopen en daar blijkt dat het salarishuis aan de bovenkant van de markt zit. Conclusie; er komen tegenwoordig veel gelukszoekers (zeker niet iedereen!) op functies af die het maar proberen om het proberen die vaak in het bakje “kan nergens geplaatst worden / terecht” zitten, omdat bepaalde skills ontbreken. Geen waardeoordeel over TS maar als dit de tactiek is van een sollicitant, komt die stilaan ook in die categorie voor mij.

En als je denkt dat je zomaar even een salarishuis om kunt gooien in een bedrijf heb je nooit gewerkt in een omgeving met meerdere stakeholders, of ben je je niet bewust dat je daar rekening mee hebt te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 12:35

AntiPasta

d1 m0z4rella

Hydra schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Dat is sowieso gewoon niet hoe het werkt. Er is een reden dat je heel vaak ziet dat mensen voor dezelfde functie vaak heel anders betaald worden. Je werkgever geeft je niet wat 'ie vindt dat je echt waard bent, hij geeft je wat hij denkt genoeg is om je tevreden te houden. Daarom is onderhandelen een must.
O dat kan zeker zijn hoe het werkt.
Bron: ik zit nu letterlijk in deze situatie, al solliciterend bij een grote multinational die met salarisschalen werkt. Functie staat open op Grade X, Grade X heeft 20 treetjes, ze kunnen me hooguit aannemen op treetje 20 maar dan kan je daarna niet meer door naar 21 of naar X+1...
en ik moet instromen in '20', anders ga ik erop achteruit t.o.v. mijn huidige baan.

Hoe ik ook ga onderhandelen (gesprek is komende week), ze gaan voor mij geen 'treetje 21' uitvinden. Inzet moet dus zijn op binnen te komen in Grade X+1, maar dat wordt een heel gevecht.
Lukt dat niet, dan loop ik gewoon weg.

Overheid is overigens precies hetzelfde. Functie staat open in schaal 11, dan kunnen ze je niet zomaar aannemen in schaal 12 (hoe graag jouw onderhandelingspartner dat ook wil). Schaal 11 heeft een gedefinieerd einde.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Range tot 5,5k is niet super hoog, wat ga je precies doen want het kan zomaar zijn dat je straks repeterende werkzaamheden gaat doen , niveau lager dan je gewend bent..

Dat zou ik een grotere zorg vinden dan die paar honderd euro meer of minder, dat is 1 jaar cao verhoging.

Ik kijk ook weleens rond en het valt me de laatste tijd op dat salarissen in vacatures flink gestegen zijn. Heb het nog wel goed bij mijn huidige werkgever maar het verschil moet niet te groot worden :D.

[ Voor 139% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2023 22:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
doomtech schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:53:
En als je denkt dat je zomaar even een salarishuis om kunt gooien in een bedrijf heb je nooit gewerkt in een omgeving met meerdere stakeholders, of ben je je niet bewust dat je daar rekening mee hebt te houden :)
Dat is het punt niet. Het ging om situaties waar 'het salarishuis' bepaalt dat iemand niet meer betaald kan worden, terwijl dat bij de concurrent wel kan. Dan moet dat salarishuis aangepast worden, omdat je anders niet meer competitief bent in de markt als bedrijf.

Laat dit soort "dan heb je nooit gewerkt in"-denigrerende opmerkingen maar liever gewoon even achterwege, niet productief. Jij bent hier diegene die het uit z'n context trekt; het ging om situaties waar andere bedrijven wel meer betalen. "Ja maar salarishuis" leidt er alleen maar toe dat je high potentials weglopen naar de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 11:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ooit (denk jaar of 17 geleden) eens gesolliciteerd bij een bedrijf wat ik kende en waar oud oud collegas werkten. Alles was goed maar salaris kwamen we niet uit. Het “salarishuis” ging niet hoger voor consultants. Ze kwamen zelf met het voorstel om het salarishuis aan te passen maar dat ging nog wel maanden duren en tot die tijd konden ze mij niet betalen wat ik waard was. Dus heb maar bedankt bij ze.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:42
Hydra schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:54:
Dat is het punt niet. Het ging om situaties waar 'het salarishuis' bepaalt dat iemand niet meer betaald kan worden, terwijl dat bij de concurrent wel kan. Dan moet dat salarishuis aangepast worden, omdat je anders niet meer competitief bent in de markt als bedrijf.
Nou ja, één zwaluw maakt nog geen zomer natuurlijk. Het kan zijn dat je gewoon een kandidaat tegenkomt die zelf niet competitief is in de markt. Maar als je stelselmatig onderhandelingen moet afkappen op salaris, en externen moet inhuren mag je je wel achter de oren krabben.

Volgens mij lossen de meeste bedrijven dit trouwens op door het salarishuis vooral te gebruiken voor werknemers die in het salarishuis geloven. En iets anders te onderhandelen voor mensen wiens eisen hoger of lager liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
Hydra schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Laat dit soort "dan heb je nooit gewerkt in"-denigrerende opmerkingen maar liever gewoon even achterwege, niet productief. Jij bent hier diegene die het uit z'n context trekt; het ging om situaties waar andere bedrijven wel meer betalen. "Ja maar salarishuis" leidt er alleen maar toe dat je high potentials weglopen naar de concurrent.
Klopt, zelf ook meegemaakt. Uiteindelijk werd er dan een hogere schaal op geplakt, maar dat klopt eigenlijk ook niet want je hebt niet opeens meer verantwoordelijkheden. Veel functiehuizen kloppen gewoon niet omdat bepaalde kennis/skills gewoon schaarser zijn. Daarnaast heb ik ook weinig vertrouwen in marktwaardescans. De echte waarde is wat je eruit kan halen als je goed onderhandelt. Hoe wil je dat op grote schaal onderzoeken? De ene senior dev is de andere ook niet. Eigenlijk is daar veel te weinig granulariteit. De waarde die je toevoegt loopt van 0-100+ keer je jaarsalaris (sommige zelfs negatief). Hoe is dat te vangen in een range van 3000-8000 ? De ene is nog steeds overbetaald, terwijl de ander zwaar onderbetaald is. Die laatste gaan dan ook vaak ZZP'en, maar eigenlijk verlies je dan potentiële waarde door minder ingebed te zijn.
Pagina: 1