Wifi gebruik op kantoor: limieten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Momenteel werken we op kantoor nog met bedrade thin clients.

bedoeling is dat we allemaal laptops krijgen en met wifi gaan werken op online (microsoft) apps en videobellen/samenwerken via MS Teams, etc.

Eigenlijk komt het dus op neer dat we (grotendeels) afscheid gaan nemen van bedrade architectuur (althans in het gebouw/op de werkplekken), en overgaan op Wifi. Dit zal waarschijnlijk dan wel Wifi 6 worden (aanname).

Je moet denken aan ondeveer 50 mensen per etage, zo'n 6 etages hoog gebouw.

Vragen:
1. gaat dit wel werken in bovenstaand scenario? Gaat Wifi niet een enorm flessenhals worden?
2. is het niet beter om een bedraad fallback netwerk te hebben? (waar je op kunt overschakelen als wifi te zwaar wordt belast)
3. Wat zijn de ervaringen van anderen? Kun je bijv met 15 collega's tegelijk in 1 kamer soepeltjes video vergaderen/samen aan online documenten werken, etc/) waar je ongeveer 1 / 1,5 meter bij elkaar vandaan zit?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja hoor, met een goed dekkend wifi netwerk moet dat geen enkel probleem zijn! Waar komen je zorgen vandaan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
DennusB schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:03:
Ja hoor, met een goed dekkend wifi netwerk moet dat geen enkel probleem zijn! Waar komen je zorgen vandaan?
Dank voor de snelle reactie.
In antwoord op je vraag: als ik soms met mijn telefoon (op wifi) al dicht bij mijn laptop heb liggen, geeft dat al storing, vandaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@pastafan Ik zou het niet doen. Gebruik zoveel mogelijk bedraad en wifi waar je geen andere keuze hebt.

btw: Die 1 a 1,5 meter tussen de medewerkers schuurt al met de arbowet. Per medewerker is er 4 vierkante meter nodig. bij 15 medewerkers is dat dus 60 m^2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
Dat kan zeker, maar laat zeker iemand met kunde je gebouw uitmeten...
Hierdoor kan er een berekening plaatsvinden hoeveel Accespoints je nodig hebt en waar die precies geplaatst moeten worden

je wil namelijk vanuit een 100% dekking standpunt vertrekken, niet vanuit een "maar hier zijn kabeltjes" hokkie tokkie dingen.

Idealiter haal je overal beter dan RSSI -65 op 5Ghz + heb je voldoende overlapping dat bij een AP uitval de clients probleemloos via een ander naburig AP kunnen verderwerken.

ik heb zelf goede ervaringen met de Cisco Meraki's welke ook achterliggend een héél erg goede portaal heeft...

ook naar schaalbaarheid.. je spreekt immers over +- 300 werknemers, 4 werknemers per plek zijn 75 werkplekken ?
4 clients per accespoint is peanuts ...

ik herhaal mezelf... laat het uitmeten zodat je met een goed plan start :-)

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 11-07-2023 18:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
W1ck1e schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:20:
@pastafan Ik zou het niet doen. Gebruik zoveel mogelijk bedraad en wifi waar je geen andere keuze hebt.

btw: Die 1 a 1,5 meter tussen de medewerkers schuurt al met de arbowet. Per medewerker is er 4 vierkante meter nodig. bij 15 medewerkers is dat dus 60 m^2.
Vrijwel ieder modern bedrijf heeft enkel nog laptops in gebruik. Dan zijn er zo 150 laptops en 150 telefoond verbonden via wifi per etage.

Dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Is dat het wel, dan heb je geprutst.

@pastafan, laat dit professioneel aanpakken. Zoveel devices die ook nog eens rondlopen in een pand heeft een heel goed plan nodig om goed te functioneren. Dit lukt je niet betrouwbaar met een router en een paar accesspoints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
W1ck1e schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:20:

Jij zit nooit direct naast een collega in een vergaderruimte terwijl je beiden je laptop nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:03
Net WiFi in het pand en zorgen dat er op de werkplekken docking stations liggen die bedraad zijn aangesloten, ook handig voor een extra monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:20
Wat is je rol hierin? Beheerder? Gebruiker?

1. Wifi kan prima. Maar dit red je niet met 2 TP link Access points.
2. Bedraad als fallback is een optie. Maar je kunt je wifi netwerk ook zo uitvoeren dat uitval van een AP op wordt gevangen. En de nodige redundantie inbouwen zodat je eigenlijk geen fallback naar kabel nodig bent.
3. Dat hangt van de gebruikte apparatuur af. Maar dat is prima mogelijk met de juiste apparatuur.

Een goed zakelijk wifi netwerk opzetten is een vak apart. Dat is niet iets wat je even in een kwartiertje uitzoekt. En met een paar AP's red je het niet er komt veel mee bij kijken. Wil je bv seamless roaming, minimale snelheid, welke beveiliging je nodig bent, guest access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
t14wo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:01:
[...]

Jij zit nooit direct naast een collega in een vergaderruimte terwijl je beiden je laptop nodig hebt?
Ja nooit, ik heb geen collega's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:11
De meest gebruikte oplossing voor dit soort situaties is een monitor gekoppeld aan een port replicator + bedraad netwerk voor de reguliere werkplekken.

Wil je vergaderen via teams dan koppel je de laptop los en zoekt een andere plek op. Daar werk je dan via wifi
Qua locatie: Met je team in een aparte kamer of een tafeltje in de hoek.

Qua etiquette.
- Videovergaderen voor kort overleg of vaste vergaderingen. (Dat doe je niet op een grote zaal waar je anderen hindert)
- Met je collega's onderling praten of vragen stellen via de chat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ijske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:56:

ik herhaal mezelf... laat het uitmeten zodat je met een goed plan start :-)
En ik quote je dan ook nog maar een keer. :P

Liever 25 goed geplaatste AP's van een merk dat weet hoe je om gaat met 600 clients dan 50 stuks neergekwakte rommel van iemand die Ubiqiti fan is. :+

Ubiqiti is niet per se slecht, het is nou eenmaal het favoriete merk van personen die niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
pastafan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:58:
Momenteel werken we op kantoor nog met bedrade thin clients.

bedoeling is dat we allemaal laptops krijgen en met wifi gaan werken op online (microsoft) apps en videobellen/samenwerken via MS Teams, etc.

Eigenlijk komt het dus op neer dat we (grotendeels) afscheid gaan nemen van bedrade architectuur (althans in het gebouw/op de werkplekken), en overgaan op Wifi. Dit zal waarschijnlijk dan wel Wifi 6 worden (aanname).

Je moet denken aan ondeveer 50 mensen per etage, zo'n 6 etages hoog gebouw.

Vragen:
1. gaat dit wel werken in bovenstaand scenario? Gaat Wifi niet een enorm flessenhals worden?
2. is het niet beter om een bedraad fallback netwerk te hebben? (waar je op kunt overschakelen als wifi te zwaar wordt belast)
3. Wat zijn de ervaringen van anderen? Kun je bijv met 15 collega's tegelijk in 1 kamer soepeltjes video vergaderen/samen aan online documenten werken, etc/) waar je ongeveer 1 / 1,5 meter bij elkaar vandaan zit?

Ik hoor het graag.
Ik proef een nogal hoog hobby gehalte in je verhaal.
300 mensen aan personeel vind ik een uitdagend aantal.
Ga je dit zelf aanleggen of laat je het doen (uitbesteden)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
jadjong schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:14:
[...]
Ubiqiti is niet per se slecht, het is nou eenmaal het favoriete merk van personen die niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn. :X
Als jij nu blijkbaar de god van WiFi bent, waarom vermeld je dan niet gelijk naar welke merken/types die idioten wifi wannabees dan naar moeten kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je dit wilt gaan realiseren met de hier gebruikelijke consumenten spullen zoals Ubiquity, Tp-Link, Asus of Netgear dan kun je het wel vergeten.

Zoek een partij die verstand van Enterprise wifi heeft en neem iets als HP Aruba of Cisco die leveren omgevingen die dat aankunnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mvrhrln schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Als jij nu blijkbaar de god van WiFi bent, waarom vermeld je dan niet gelijk naar welke merken/types die idioten wifi wannabees dan naar moeten kijken?
Er staat niet dat mensen die voor Ubiqiti kiezen geen kennis van zaken hebben, er staat wel dat mensen die geen kennis van zaken hebben vaak voor Ubiqiti kiezen. Het merk heeft met hun unifi lijn behoorlijk betaalbare wifi in de markt gezet en dat verlaagd nou eenmaal de drempel, verschil met eerder genoemde Meraki is ongeveer factor zes in aanschaf en factor oneindig in jaarlijkse kosten. Als je zonder na te denken voor 300 man wat AP's tegen het plafond schroeft scoor je met Ubiqiti misschien een drie of vier (op schaal van tien) en met Meraki een magere zes. Laat je het doen door iemand die wel weet hoe de vork in de steel zit dan is met beide een 9.5 mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
[...]

Niet om dat merk goed of af te keuren... maar op dit niveau (want ik vermoed dat dit snel 20 ap's gaat zijn) is het niet meer 1 persoon die dit even regelt

de stappen zijn dan vaak

1) gebouw studie
2) aanpassing bekabeling
3) uitschrijven lastenboek / vereisten (dingen zoals integratie met bestaand systeem, wie doet plaatsing , wie doet beheer ...)
4) offertes aanvragen
5) plaatsing

Het is bij optie 4 dat partijen gaan antwoorden "wij werken met merk X of Y"

Vergeet niet.. Simpelste Aruba Wifi 6 (AP505) staat +- 400€ per stuk.. 400€ x 20 ap's + switches + gebouw studie + integratie + beheer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ben(V) schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:07:
Als je dit wilt gaan realiseren met de hier gebruikelijke consumenten spullen zoals Ubiquity, Tp-Link, Asus of Netgear dan kun je het wel vergeten.

Zoek een partij die verstand van Enterprise wifi heeft en neem iets als HP Aruba of Cisco die leveren omgevingen die dat aankunnen.
Heel simpel: merk is minst relevante hier.

Met de juiste kennis en aanpak kun je met vrijwel ieder type AP een goed netwerk voor een casus als dit bouwen. Zonder die kennis en aanpak kun je het met de duurste enterprise-oplossingen ook vergeten. Enige reden waarom je niet voor een consumer/prosumer oplossing zou gaan is dat efficient beheer op schaal een pre is bij dit soort installatie, en dat is waar de high-end oplossingen zich in onderscheiden.

TS klinkt alsof hij de relenvate kennis en ervaring absoluut niet heeft, dus als hij degene is die dit moet realiseren is het - zoals hierboven al aangegeven - zaak om externe expertise in te schakelen om het goed te doen. Bij 300 werkplekken is goedkoop hobbywerk gegarandeerd duurkoop frustratie en productiviteitsverlies. Doe het goed of geef de opdracht door aan een ander als 'goed' niet haalbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bij ons staan er overal usb c monitoren met ingebouwde dock, in die dock zit een ethernet kabel :)

dus zodra ik usb c inplug ben ik van wifi af en laat ik RF ruimte voor andere die wel op wifi zitten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De TS is toch niet degene die dit gaat aanleggen? Het leest meer als een user die ongerust is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:48:
De TS is toch niet degene die dit gaat aanleggen? Het leest meer als een user die ongerust is.
Die vraag van @.Maarten staat nog open. Gezien de openingspost hoop ik dat je gelijk hebt. Als hij het echter moet regelen weet ik niet of een Tweakers draadje de beste plek is om hierbij te kunnen helpen.

Als tweakers vanuit hun functie een vraag stellen op dit forum hoop ik dat het om kleine, specifieke of detail vragen gaat. Waarbij basiskennis al aanwezig is.

Vragen vanuit de prive sfeer mogen wat mij betreft met nul kennis gesteld worden. Maar dat moet ook meteen duidelijk aangegeven worden bij de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wifi is geen enkel probleem meer, ik denk zelfs dat de TS het kan aanleggen zolang het simple en zonder Vlan's etc blijft. Het is vooral een kwestie van voldoende goede AP's. Voor dit soort netwerken moet je gewoon echt geen consumenten spul gebruiken want dat geeft problemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
W1ck1e schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Die vraag van @.Maarten staat nog open. Gezien de openingspost hoop ik dat je gelijk hebt. Als hij het echter moet regelen weet ik niet of een Tweakers draadje de beste plek is om hierbij te kunnen helpen.

Als tweakers vanuit hun functie een vraag stellen op dit forum hoop ik dat het om kleine, specifieke of detail vragen gaat. Waarbij basiskennis al aanwezig is.

Vragen vanuit de prive sfeer mogen wat mij betreft met nul kennis gesteld worden. Maar dat moet ook meteen duidelijk aangegeven worden bij de vraag.
Ik ga dit zelf niet aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@pastafan Houd je ons op de hoogte ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
pastafan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Ik ga dit zelf niet aanleggen.
Niks persoonlijks of lullig bedoeld, maar wat is jouw rol in dit geheel?
Je stelt een aantal vragen etc, maar je bent dan niet degene die
het gaat aanleggen/installeren.
Je bent niet de systeembeheerder en ook niet de uitvoerder van het project.
Vraag je dit allemaal voor jezelf of om je eigen kennis op te krikken?
Pagina: 1