Windows 10 terugkerende bootmanager error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-03 15:44
Hallo,

Ik krijg regelmatig de 0xc0000454 bootmanager error wanneer ik mijn laptop opstart. Dit gebeurt niet elke keer--De ene keer heb ik het meerdere keren achter elkaar, en de andere keer boot ie gewoon een tijdje prima naar Windows.

Ik heb al een aantal keer een file system check uitgevoerd, en ook DISM laten draaien, zoals hier uitgelegd staat. Ook heb ik de computer al een aantal keer geformatteerd. Helaas blijven deze errors terugkeren, de ene keer frequenter dan de ander.

De laptop die ik heb, heb ik een half jaartje geleden 2e hands van marktplaats geplukt. Ik heb toen direct de SSD vervangen naar een 500gb mushkin nvme, omdat er hiervoor een 128gb merkloze in zat, en ook een 1tb HDD die op was. Dit is mijn laptop.

Wat ik mij afvraag is of deze error kan liggen aan mijn SSD, of dat er iets anders mis is? Ik heb voorlopig geen geld voor een upgrade of vervanging, maar ik hoopte eigenlijk dat er hier iemand een goede tip heeft die ik eens zou kunnen proberen, of iemand die tegen dit zelfde probleem aanloopt en een oplossing heeft kunnen vinden.

Overigens staat secure boot en fast boot ook uit, maar dat mocht niet baten.

Bedankt voor het lezen,

Dennito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik las ergens dit:

0xc0000454 Starting Problem

(ook een intermettend error laptop/nmve)

oplossing zou zijn:

Disable Smart Self test in Advanced in BIOS and Disable Secure Boot.

(maar is het Disablen van Secure Boot in Win10 aan te raden?)

Ik zou geneigd om te zeggen zijn dat dit een errortje in Windows is, en dat je hardware nog OK is.
je zou je systeembestanden nog kunnen checken met DISM commando

How to use DISM command tool to repair Windows 10 image

[ Voor 3% gewijzigd door The_BoKmeester op 11-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
The_BoKmeester schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:29:
Ik las ergens dit:

0xc0000454 Starting Problem

(ook een intermettend error laptop/nmve)

oplossing zou zijn:

Disable Smart Self test in Advanced in BIOS and Disable Secure Boot.

(maar is het Disablen van Secure Boot in Win10 aan te raden?)

Ik zou geneigd om te zeggen zijn dat dit een errortje in Windows is, en dat je hardware nog OK is.
je zou je systeembestanden nog kunnen checken met DISM commando

How to use DISM command tool to repair Windows 10 image
toon volledige bericht
Thanks voor je reactie. Helaas heb ik geen Smart Self Test optie in mijn BIOS--Het is echt een heel minimale BIOS en ook onder de geavanceerde opties vind ik niks. DISM heb ik inderdaad uitgevoerd, in het verleden ook al een aantal keer, helaas zonder het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:15
Hoe installeer je windows opnieuw? Als de bootmanager niet in orde ga je dat zeer wss niet fixen met alleen een herinstallatie van Windows. Je zal een startup repair kunnen proberen of BCD opnieuw opbouwen.

Hier vind je voor beide een how-to: https://www.auslogics.com...ta-error-code-0xc0000454/

Als dat niet werkt kan je het beste met diskpart aan de slag en de schijf echt helemaal opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
dennito schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:20:
Wat ik mij afvraag is of deze error kan liggen aan mijn SSD, of dat er iets anders mis is?
Tijdelijk met je vorige "128GB merkloze" SSD testen, als je die nog hebt liggen, lijkt mij de meest logische stap om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
@MicGlou
Met opnieuw installeren bedoel ik gewoon compleet de schijf wissen, formatteren en een nieuwe installatie van Windows er op.

@The_Doman
Dit ga ik vanmiddag maar even proberen. Het grappige/lastige is dat deze error niet elke dag standaard voor komt. Dus het wordt maar afwachten of het gaat baten--Ik wil hem namelijk tijdens mijn opleiding probleemloos gebruiken. Maar indd, goede tip.

Mocht de fout terugkomen, zal ik weer reageren. Werkt het een tijdje zonder problemen, laat ik dat ook weten.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Tja, dit type problemen zijn altijd heel lastig en tijdrovend om te debuggen natuurlijk.
Maar start het systeem later dan wel weer op zonder een reparatie/herinstallatie uit te voeren?
Overigens staat secure boot en fast boot ook uit, maar dat mocht niet baten.
Dat is de fast boot bios instelling neem ik aan?
Je kan ook nog proberen de snel opstarten/fast startup uit zetten in windows?

Als ik een situatie heb bij waarbij de boot informatie is beschadigd (MBR/EFI/BCD) probeer ik altijd eerst om het Windows systeem te starten via de functie search & start Windows van de Sergei Strelec WinPE.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Het Ventoy USB tool heeft ook zo'n functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large

Als Windows dan wel kan opstarten zou je de EFI/BCD boot structuur van een ander Windows systeem te gebruiken of terug te zetten van een backup.

Je moet dan wel aan de gang met BCD tools zoals BootICE bijvoorbeeld?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
dennito schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:51:
@MicGlou
Met opnieuw installeren bedoel ik gewoon compleet de schijf wissen, formatteren en een nieuwe installatie van Windows er op.
Dat lijkt de beste optie. Verwijder ook alle partities tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:24

DataGhost

iPL dev

Ik zou beginnen met SMART-waarden uit te lezen dmv iets als crystaldiskinfo, en in Event Viewer / Logboeken te zoeken of er onder Windows Logs -> System/Systeem meldingen gemaakt worden van errors op "disk". Als op een van beide plekken staat dat het foute boel is gaat geen enkele hoeveelheid vage workarounds werken.
Pagina: 1