Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Opbrengst zonnepanelen, micro-omvormer stottert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• simonspc
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
>Mijn vraag:

Is het volgende een bekend verschijnsel?

Ik vergelijk per minuut, gedurende 1 etmaal, het vermogen van twee micro-omvormers, een met 2 panelen, de ander met 4 panelen.
De omvormer op 2 panelen gedraagt zich 'normaal':
(grafiek6)

De omvormer op 4 panelen doet bij veel zonlicht een knipperlicht na:
Bijvoorbeeld 6 minuten uit, 3 minuten half, 5 minuten vol.
(grafiek7, en grafiek8)

>Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb geen app om data-signalen uit de omvormers te krijgen.
Ik heb een P1 dongle van Homewizard op lokaal wifi-netwerk. Hun mobile-app gebruik ik niet.
Ik gebruik in een webbrowser een eigen html-bestand waarmee ik de metingen registreer, en dan analyseer met Excel. Tamelijk primitief, maar het werkt en ik heb er zelf controle over.
De omvormers zitten op twee aparte fasen, daardoor kan ik het opgewekte vermogen per minuut
apart meten.

>Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik denk dat bij hogere opbrengst de 'quatro' verhit raakt, en het circuit zichzelf uitschakelt om af te koelen.
Opmerkelijk dat de 'duo' geen probleem heeft, en de 'quatro' wel.
Een mogelijke (kostbare) aanpak zou kunnen zijn: een 'duo' omvormer erbij plaatsen, daarop 2 panelen van de 'quatro' overzetten.
Ik twijfel of ik dit wil, misschien kan ik het beter zo laten.

>Afbeeldingen toevoegen?
Ik probeer 3 plaatjes te plaatsen, maar Ik weet niet hoe dat werkt.

Beste antwoord (via simonspc op 12-07-2023 21:33)

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
simonspc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:33:
Ronald:
De grafiek van di 11 juli duidt inderdaad op wolken.
Maar de blokjesgrafiek nr7 van 8 juli is daarvoor te mooi, daar is iets anders aan de hand.

Over de term "waardeloos"
Je hebt natuurlijk gelijk, maar.....
Als het verbruik bekend is, kan ik het geproduceerd vermogen terugrekenen. a+b=c, dan a=c-b.
Op 8 juli was hier overdag niemand thuis, de vaste stroomgebruikers zijn bekend en in de grafieken herkenbaar: koelkast, boiler, pc, ziggo-modem.
Dus....
Naar mijn bescheiden mening is het predikaat 'goedkoop' meer op z'n plaats dan 'waardeloos'.

Ik denk nu dat het blokjesfenomeen uitzonderlijk en zeldzaam is.
Dat blokjesverhaal ziet er inderdaad bijzonder uit.

@Ronald gaat er vrij hard in, maar hij heeft wel een punt: zonder diagnose apparatuur een diagnose proberen te stellen is lastig.

Zoals je zelf al aangaf kan het oververhitting zijn. 65 graden ambient is bij ongunstige plaatsing en afwezige luchtstroming snel bereikt. 8 juli was een warme dag. Maar dat is pure speculatie.

Het enige wat je kunt doen is meer data verzamelen en zoeken naar een verband: als dit blokjespatroon alleen verschijnt op warme dagen, heb je een zoek richting.
Zo niet, dan zou je eens kunnen of het nog steeds gebeurt met 3 ipv 4 aangesloten panelen.

EDIT: @_Arthur mee eens, maar dat het nominaal vermogen (opgewekt - verbruikt) dan steeds precies op 0 uitkomt is iets te toevallig.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 12-07-2023 13:28 ]

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

Tazzios

..

Welke omvormers,zonnepanelen,liggen? (en welke afbeeldingen :P )

• simonspc
APS QS1 Quad Micro Omvormer I 1-Fase 230V AC-50Hz
APS YC600 Dual micro inverter 1-Fase 230V
6x Dynamic Way zonnepaneel 370WP

uit de grafieken is meteen duidelijk wat ik bedoel.
maar ik weet niet hoe ik ze kan toevoegen.
nog een poging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhUg1AlemQR21AR_6wWMXkvhJMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B5LNk0UtlCi9t3cEXYMZRrR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMpQJCpA0OspkbRh3usiTcTnB_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mr3qnnuLm1Iw2C48NxVWgVR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hra-L9CDC2u_-vJc5AiyXROft7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSanpcJDuF69HCaoLPqqtI97.jpg?f=fotoalbum_large

• simonspc
gelukt

• simonspc
de 'spikes' in g7 zijn van de elektrische boiler.
de maatstreepjes op g8 zijn minuten.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
Wat is je spanning en wie zit waar (volgorde) op de trunc kabel?

• simonspc
op g6 zie je de basis-consumptie van 200 Watt op deze fase: mijn pc die altijd aan staat

• simonspc
een stukje uit de tabel: nr, tijdstip,w1 w2 w3, v1 v2 v3

19051 11-07-2023 9:21:28 , -165 70 -155, 227 229 232
19052 11-07-2023 9:21:38 , -163 67 -155, 227 229 232
19053 11-07-2023 9:21:48 , -160 67 -158, 227 229 232
19054 11-07-2023 9:21:58 , -168 69 -165, 228 229 232

• simonspc
geen trunc, elke omvormer op aparte fase (3-fase netaansluiting)

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:20

DIY

APS support bellen en de grid control settings laten aanpassen. Naast op te hoge spanning reageren APS micro omvormers bv ook op afwijkende net frequenties <>50Hz. Dit kan je als installateur ook niet aanpassen.

Het kan soms wat lastig zijn om support te pakken te krijgen, maar mijn ervaring is dat ze je altijd proberen te helpen zodra je ze aan de lijn krijgt.

[ Voor 39% gewijzigd door DIY op 11-07-2023 21:08 ]

• simonspc
DIY:
Heb je zelf ervaring met dit merkwaardig fenomeen?

• simonspc
Uniek verschijnsel?
In de metingen van vandaag geen 'knipperlicht', maar hysterische chaos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq8yiYks9Z-E5rjSKDhvtrd8IRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u0MsGUtiNctR28urGOe23Shr.jpg?f=user_large

Misschien toch de hitte, door het extreem warme weer?

Nog steeds benieuwd of iemand zelf ook zo'n blokgolfje heeft meegemaakt.

• simonspc
de 'eenheden' op de horizontale as zijn 10 sec. bij elkaar ongeveer 1 uur.

• DIY

DIY

Gister was er wisselende bewolking, dus dan is chaos normaal.

Je kunt het beste een ECU-B kopen, daarmee kun je spanningen, vermogen en temperaturen van de omvormers zien en instellingen aanpassen. Bedenk me net dat een ECU ook noodzakelijk is, anders kan APS support je omvormers niet uitlezen 8)7
simonspc schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:15:
DIY:
Heb je zelf ervaring met dit merkwaardig fenomeen?
Ik zie in mijn oude pv installatie met 2x QS1 en in de huidige met 7x QT2, bij enkele omvormers ritmische vermogensfluctuaties. Met een installateursaccount kreeg ik dat niet weggepoetst.
In de oude set is dit door APS support opgelost door een aanpassing te maken in de grid instellingen.
Als een hardware probleem is, zullen ze het melden (en eventueel onder garantie vervangen).

Ik verwacht niet de je QS1 oververhit is of is jou opstelling heel erg ongunstig? Bij mij liggen ze dicht op een stalen dak, met minimale ruimte onder de panelen en gaat het goed. De QT2's worden 85°C zonder afschakelen. De QS1's werden minder warm.

[ Voor 92% gewijzigd door DIY op 12-07-2023 05:52 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
We kijken dus niet naar geproduceerd vermogen, maar naar de som van verbruik en opbrengst in de woning.

Dat is waardeloos om functioneren van een omvormer te beoordelen. Daarvoor wil je de parameters (paneel stroom, spanning) op de omvormer weten.

Netspanning lijkt met Max 232 absoluut het probleem niet.
Net frequentie is extreem onwaarschijnlijk. Als dat buiten de grenzen komt zien we dat minimaal op het nieuws (kans dat er dan grote delen van het net in Europa bijna zo niet geheel uitgegaan zijn)

Dit zijn wolken. Die zijn verrassend genoeg van zeer grote en variabele invloed op de productie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• simonspc
Ronald:
Maar de blokjesgrafiek nr7 van 8 juli is daarvoor te mooi, daar is iets anders aan de hand.

Als het verbruik bekend is, kan ik het geproduceerd vermogen terugrekenen. a+b=c, dan a=c-b.
Op 8 juli was hier overdag niemand thuis, de vaste stroomgebruikers zijn bekend en in de grafieken herkenbaar: koelkast, boiler, pc, ziggo-modem.
Dus....
Naar mijn bescheiden mening is het predikaat 'goedkoop' meer op z'n plaats dan 'waardeloos'.

• Ronald
De data die je laat zien is waardeloos, niet goedkoop. Je hebt zelf gekozen goedkoop te zijn zonder ECU.

Zonder dat kun je niets diagnostiseren. 3x raden waarom je vanuit APSystems nu ook niets kan verwachten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27

_Arthur

blub

Je "blokjes" patroon komt overeen met een koelkast of andere groot verbruikers die inschakelen, bv je boiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgHxNbvK3tRaKHndRKeLAlHJLlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEvfhcfMmFPkAmeufWK6sRhj.png?f=fotoalbum_large

Gezien je grafiek de vermogens op een fase weergeven is dat de enige logisch verklaring op dit moment, zonder meer data te hebben.

En de "hysterie" zijn gewoon wolken met op enige moment een verbruiker die inschakelt.

Zo zag mijn "hysterie" er gister uit; niets afwijkends aan de hand gelet op het bewolkte weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06nK7SeepNkBDcLh5nHgWreAn7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIaZaDbccr8gPczDEXEFju5H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• dennisfr
  • Nu online
simonspc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:33:
Ronald:

Dus....

Dat blokjesverhaal ziet er inderdaad bijzonder uit.

@Ronald gaat er vrij hard in, maar hij heeft wel een punt: zonder diagnose apparatuur een diagnose proberen te stellen is lastig.

Zoals je zelf al aangaf kan het oververhitting zijn. 65 graden ambient is bij ongunstige plaatsing en afwezige luchtstroming snel bereikt. 8 juli was een warme dag. Maar dat is pure speculatie.

Het enige wat je kunt doen is meer data verzamelen en zoeken naar een verband: als dit blokjespatroon alleen verschijnt op warme dagen, heb je een zoek richting.
Zo niet, dan zou je eens kunnen of het nog steeds gebeurt met 3 ipv 4 aangesloten panelen.

EDIT: @_Arthur mee eens, maar dat het nominaal vermogen (opgewekt - verbruikt) dan steeds precies op 0 uitkomt is iets te toevallig.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 12-07-2023 13:28 ]

• simonspc
DIY schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 05:14:
Gister was er wisselende bewolking, dus dan is chaos normaal.

Je kunt het beste een ECU-B kopen, daarmee kun je spanningen, vermogen en temperaturen van de omvormers zien en instellingen aanpassen. Bedenk me net dat een ECU ook noodzakelijk is, anders kan APS support je omvormers niet uitlezen 8)7

[...]

Ik zie in mijn oude pv installatie met 2x QS1 en in de huidige met 7x QT2, bij enkele omvormers ritmische vermogensfluctuaties. Met een installateursaccount kreeg ik dat niet weggepoetst.
In de oude set is dit door APS support opgelost door een aanpassing te maken in de grid instellingen.
Als een hardware probleem is, zullen ze het melden (en eventueel onder garantie vervangen).

Ik verwacht niet de je QS1 oververhit is of is jou opstelling heel erg ongunstig? Bij mij liggen ze dicht op een stalen dak, met minimale ruimte onder de panelen en gaat het goed. De QT2's worden 85°C zonder afschakelen. De QS1's werden minder warm.
Zinvolle informatie, bedankt voor het meedenken!
Sorry, maar je advies gaat me nu nog te ver, ik ben geen professional, het gaat alleen over mijn eigen systeempje. Ik was vooral benieuwd over dit verschijnsel, ik ben het nooit ergens tegengekomen.

Ik was eerst bang heel veel energieopbrengst mis te lopen, maar het lijkt er nu op het meevalt en dat dit een zeldzaam incident is.
Essent betaalt bij 'overproductie' 5,5 cent per kWh dus bij een paar honderd kWh opbrengstverlies zal ik de investering niet terugverdienen.
Ik blijf monitoren, en pas als het 'zeker weten' rendeert ga ik kosten maken.
Maar nogmaals bedankt voor je reactie.

• _Arthur

_Arthur

blub

dennisfr schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:26:
Tja, zonder de input te kennen is het lastig hier een conclusie aan te hangen. Want de input kan al "fout" zijn.

Daarom; meer data benodigd voor correcte conclusies. Wat @Ronald al meldde dus.

• Ronald
Het is inderdaad iets te toevallig dat er zo vaak en met zo herhaaldelijk patroon precies naar 0 gegaan is.

8 juli was gezien de ernstig lage piek van mijn eigen systeem echt wel heel erg warm.

Maar wat er exact gebeurd is nu domweg niet te achterhalen met slechts deze data. Hard misschien… maar het is nu eenmaal zo ;)

• simonspc
Ronald schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:09:
De data die je laat zien is waardeloos, niet goedkoop. Je hebt zelf gekozen goedkoop te zijn zonder ECU.

Zonder dat kun je niets diagnostiseren. 3x raden waarom je vanuit APSystems nu ook niets kan verwachten.
Ik vind jouw reactie waardeloos, en onvriendelijk.

Jammer dat ik nu geirriteerd ben.
Mijn kernvraag was (en is) of iemand dit fenomeen al eens had meegemaakt.
Tot nu toe niemand.

Ik heb nooit iets van APSystems gevraagd of verwacht, ik weet ook zeker dat het niet specifiek aan dit apparaat ligt:
Ik heb nog een tweede set van 4 panelen en ander merk omvormer en die had het ook, tegelijkertijd, maar niet precies synchroon. maar in die grafiek zie je de vriezer aan en uit gaan, dat vond ik lastig om erbij te moeten toelichten.

Overigens hangt de waarde van data af van de deskundigheid van de observator.
In mijn data is van alles te zien: of mijn broodrooster klaar is, of de wasmachine, etc.
Immers: a+b=c dan a=c-b.

...en weer door...!

• Ronald
simonspc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Ik vind jouw reactie waardeloos, en onvriendelijk.
Lees volgende week je eigen reactie eens terug zou ik zeggen…

Dan zal de waarheid wel bezonken zijn en je zelf inzien wat je nu schrijft

• simonspc
@Ronald
Je hebt gelijk.
Bedankt, en prettige dag verder.
(even googelen op 'ironie')

[ Voor 19% gewijzigd door simonspc op 12-07-2023 16:26 . Reden: de thumb-up ]

• simonspc
DIY schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 05:14:
---
---
bedankt voor je reactie.

Die 'ritmische vermogensfluctuaties', lijken die op 'mijn' stotter-verschijnsel? (*)
of ziet het er heel anders uit? Heb je misschien een plaatje?
Kun je iets zeggen over het vermogensverlies?

Bij mij was dat op 8 juli aanzienlijk, bij die 4 panelen zo'n 40%.
Maar als het een zeldzaam en uitzonderlijk verschijnsel is, ga ik er niet aan sleutelen.
(if its not broken, don't ....)
Voorlopig blijf ik monitoren.

(*)Als niemand hetzelfde eerder heeft gezien, dan wordt misschien mijn naam eraan verbonden,
zoals bij nieuw ontdekte kometen (Halley) en bij het fameuse Mpemba-effect.
Fingers crossed!

• simonspc
Over de APS ECU

Beste topic-viewers,

Laat ik eerlijk zijn, ik wist niet wat een ecu is. Ik heb even gegoogled, en weet nu dat het niet 'mijn ding' is of zal worden. Ik gebruik de P1 dongle van Home Wizard ook nooit op een smartphone, de app heb ik na de installatie weer verwijderd.
Ik ben een boomer, dan krijg je dat.

Ik heb de ECU gebruikershandleiding bekeken, en ben nu een beetje op de hoogte.
Op het eerste gezicht (correct me if I'm wrong) lijkt het dat er ongeveer 12 metingen per uur worden opgeslagen.
Dat komt overeen met de updatesnelheid van de gasmeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDAVcMOOyV5LT79Z4QNrUpRQVeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnoPyO5ohHbljNVJZRVPUHgK.jpg?f=fotoalbum_large

Als de frequentie inderdaad slechts 1 meting per 5 minuten is, is het onwaarschijnlijk dat de blokgolf in de EMA-app herkenbaar zal zijn. De stottergolflengte is al ongeveer 14 minuten!
In 'mijn' grafiek is de resolutie 1 meting per 10 seconden, dat scheelt nogal.
Op 12 minuten zijn dat 72 meetpunten.

Of heeft het APS-ECU systeem toch een hogere resolutie dan 1 meting per 5 minuten?

(niet dat ik hem dan wel zou gaan gebruiken)

Wordt vervolgd !

@_Arthur
Jouw grafieken hebben een hogere resolutie dan 1 per 5 minuten. Mooi!
Ik kan de resolutie niet uit het plaatje vogelen, te onscherp. Kun je me zeggen hoeveel seconden per meting ? Welk programma of apparaat gebruik je hier?

[ Voor 7% gewijzigd door simonspc op 12-07-2023 18:59 . Reden: vraag aan Arthur. ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
Het lijkt erop alsof je alleen de negatieve teller uitleest. Deze zal daarom op 0 eindigen. De positieve teller gaan dan verder, maar die laat je niet zien. Sample frequentie is inderdaad 5 min. En dan de vriezer erbij?

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 12-07-2023 18:31 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

simonspc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:02:
@_Arthur
Jouw grafieken hebben een hogere resolutie dan 1 per 5 minuten. Mooi!
Ik kan de resolutie nog uit het plaatje vogelen, te onscherp. Kun je me zeggen hoeveel seconden per meting ? Welk programma of apparaat gebruik je hier?
Resolutie is 10s. Data komt direct uit een SMA omvormer. Uitgelezen door Home Assistant, de grafiekjes worden gemaakt met Grafana.

• simonspc
Dapdodo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:22:
Het lijkt erop alsof je alleen de negatieve teller uitleest. Deze zal daarom op 0 eindigen. De positieve teller gaan dan verder, maar die laat je niet zien. Sample frequentie is inderdaad 5 min. En dan de vriezer erbij?
Ik heb 3 fasen, van elke fase lees ik het vermogen (Watt) dit kan positief zijn, dan gebruik ik stroom, of negatief, dan lever ik stroom terug.
De samplefrequentie van mijn 'eigen' grafieken is 1 meting per 10 seconden, dus 6 per minuut.

De vriezer staat op de derde fase, die had ik eruit gehouden om het simpel te houden.
Maar bij deze: Op deze fase zit nog een derde omvormer van Amazon, 1200 Watt,
met 4 dezelfde panelen.Je ziet ook hier de blokgolf. Deze is bijna, maar niet precies, synchroon met die van de APS quatro.

Mijn vriezer werkt op een tijdklok, niet op thermostaat.
Hij slaat in de grafiek 5 keer aan. Kun je hem ontdekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oozoiaLcXDMDw_nYr2E1iiymgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJOSdFwlvCkHRbOhS1akbNGs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk nu pas op dat de blokjes boven de nullijn komen. Hier heb ik geen verklaring voor.
De APS quatro bleef wel keurig eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMpQJCpA0OspkbRh3usiTcTnB_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mr3qnnuLm1Iw2C48NxVWgVR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door simonspc op 12-07-2023 18:56 ]

• DIY

DIY

@simonspc Je kunt de ECU in een analyse modus zetten, dan word de sample rate hoger.
Een ECU-B kost maar 60€ en dat zou vergelijken en analyse een stuk makkelijker maken, doordat je veel meer parameters te zien krijgt. Zonder dat heeft het weinig zin om plaatjes te posten.
Ook geeft het APS de mogelijkheid om omvormers (gratis!) voor je te analyseren.

Zoals aangegeven had één van mijn QS1's een vergelijkbaar patroon. Door de lagere samplerate kon ik uiteraard niet de details zien uit jou grafiek. Het probleem was echter simpel opgelost door een instelling te wijzigen.

65°C is de maximale omgevingstemperatuur waarin APS micro omvormers mogen werken volgens APS. De QS1 omvormers schakelen echter pas af als ze intern rond de 95°C worden! Zoals aangeven zie ik op warme dagen in de omvormers temperaturen van 85°C en blijven die op vol vermogen draaien.

@Ronald: ik zie dat APS de toegestane net frequenties heeft verbreed. Dat is niet voor niets. Wellicht is het om iets intern in de omvormer te compenseren.

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 12-07-2023 20:02 ]

• Ronald
Ecu-b doet maar een klein aantal panelen, 4 uit hoofd.

• DIY

DIY

@Ronald Hij heeft één QS1 met het bescheven issue en het scheelt 100€ tov een ECU-R

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 12-07-2023 19:25 ]

• Ronald
@DIY het moet toch even genoemd worden ;)

• simonspc
KLAAR

Ik weet niet of ik als starter deze topic ook kan stoppen, maar zelf zet ik er een punt achter.

Bedankt voor jullie reacties, ik heb er best wat van opgestoken.

Misschien nog treffen we elkaar eens bij een andere topic.

Succes met jullie activiteiten.

vr.gr., Simon

• simonspc
NABRANDER:

Ik denk dat dit de verklaring is:
De quatro omvormers hebben 1200 Watt vermogen.
De WattPeak van de panelen is 370 Watt.
Als de 4 panelen maximaal vermogen leveren, is dat 1480 Watt.
De omvormer produceert dan inwendig meer warmte dan hij kwijtraakt.
In 'normale' omstandigheden bereik je zelden het maximaal vermogen.
Maar op 8 juli waren de omstandigheden op dat tijdstip optimaal, met het gestotter als resultaat.

Ik doe er voorlopig niets aan, maar sta achter het idee van @dennisfr om bij deze combinatie geen 4 maar 3 panelen aan te sluiten.

Dus als ik een keer toch het dak op moet, ga ik dat aanpassen.
(En: @Ronald aanschaf ecu in mijn situatie niet zinvol, sorry.)

Nogmaals bedankt en succes!

• Ronald
@simonspc de extra energie gaat niet weg als warmte in de micro. Als hij minder stroom trekt uit het paneel vanwege vermogen beperking dan gaat paneel gewoon minder leveren (IV curve, zie datasheet).

Het wordt zeker niet afgefakkeld.

Zie het paneel als licht gevoelige batterij ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 14-07-2023 09:57 ]

• dennisfr
  • Nu online
simonspc schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31:
NABRANDER:

Ik denk dat dit de verklaring is:
De quatro omvormers hebben 1200 Watt vermogen.
De WattPeak van de panelen is 370 Watt.
Als de 4 panelen maximaal vermogen leveren, is dat 1480 Watt.
De omvormer produceert dan inwendig meer warmte dan hij kwijtraakt.
In 'normale' omstandigheden bereik je zelden het maximaal vermogen.
Maar op 8 juli waren de omstandigheden op dat tijdstip optimaal, met het gestotter als resultaat.

Ik doe er voorlopig niets aan, maar sta achter het idee van @dennisfr om bij deze combinatie geen 4 maar 3 panelen aan te sluiten.

Dus als ik een keer toch het dak op moet, ga ik dat aanpassen.
(En: @Ronald aanschaf ecu in mijn situatie niet zinvol, sorry.)

Nogmaals bedankt en succes!
Als ik hier toch nog even op mag reageren: het is niet zo dat je zonnepanelen ongeremd vermogen opwekken en dat je omvormer het overschot als warmte affakkelt: Je omvormer heeft trackers. Iedere tracker probeert het punt te vinden waarop de aangesloten panelen het hoogste vermogen leveren. Het overschrijden van het maximale vermogen van de omvormer is daarbij ongewenst en als dat dreigt te gebeuren zullen de trackers een ander (minder optimaal) punt op de curve kiezen waarbij het totaal opgewekte vermogen onder het maximum blijft.
Edit: @Ronald was me al voor

Mijn suggestie was meer gericht op het feit dat bij het omvormen nu eenmaal altijd warmte vrijkomt. Een paneel minder aansluiten, betekent 1 tracker minder actief en daarmee (hopelijk) ook wat minder warmte. Dus puur om te kijken of dit helpt om het pendelgedrag te verminderen/voorkomen.

Overigens: als er tijdens de periode waarin je de grafieken hebt gegenereerd geen verbruikers actief waren dan begint je omvormer al te pendelen zodra er 800W wordt gegenereerd, dus nog ver onder het maximale vermogen van de omvormer.
Pagina: 1