Bevestigen brugleuningen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heleenb
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07-2023
Weet iemand hoe ik het beste vrij zware metalen brugleuningen op een betonbeertje bevestig?
Er ligt een betonnen brug over de sloot met opstaande randen van 13 cm breedte x 13 cm hoogte bij 3,5 meter lengte.
Aan de onderkant van de brugleuningen zit een plaat met 4 boutgaten.
Welke bouten moeten er gebruikt worden?
Ik Wil niet dat het beton gaat scheuren.
Het beton is bijna 100 jaar oud.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
wat is een "betonbeertje"?

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik zou het denk ik andersom doen. Gaten boren in het beton, en met chemisch anker draadeinden in het beton maken. Leuning over de draadeinden zetten, moeren er op, klaar. Wel zorgen dat je netjes nauwkeurig boort, anders past de boel niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-08 05:49
Beton van 100 jaar oud kan wel wat hebben. Dat zal niet zo snel kapot gaan.

Inderdaad wat @dunedanh aangeeft is de normale manier. Even de gaten opmeten en je weet welke diameter de draadeinden en dus welke moeren je nodig hebt. Als je het helemaal goed wil doen dan doe je eerst moeren op de draadeinden. Daar zet je de leuning op. Eventueel de leuning op de juiste hoogte stellen door de onderste moeren te draaien Dan moeren erop. De stalen plaat ondersabel je dan met betonspecie.

O ja: Het is wel te hopen dat de brugleuning op de juiste hoogte is. Tegenwoordig zijn de eisen aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 11-07-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vind ik omslachtig.
Gewoon die leuning stellen, dan kun je mooi door de voetplaat boren.
Hilti anker er in, aandraaien en klaar.

https://www.hilti.nl/c/CL...35/CLS_SCREW_ANCHORS_7135

Als je wel kiest voor draadeind inboren. Zet er dan een dopmoer op, dat is wat netter afgewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 11-07-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heleenb schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:30:
Ik Wil niet dat het beton gaat scheuren.
Vooral goed kijken naar waarmee je boort. Een (beetje) gekoelde diamantboor zal veel minder snel gaan scheuren dan een 'normale' hamerboor op standje rammen.
Ik heb 20mm liggen, dan boor je 1 gat, staalplaat aan beide kanten en een 20mm draadeind erdoorheen.
Je leuning monteer je dan hierop.

Een alternatief is een plaat verlijmen op het beton waarop de leuning weer wordt vastgezet. Of de leuning direct verlijmen.
Als je helemaal safe wilt gaan laat je een U buigen die precies om de liggers past, daarop zet je de leuning vast. Is een leuk klusje voor een lasser/metaalbedrijf. Je kunt dan met een paar simpele schroeven de U vastzetten in het beton of lijmen.
(Of je combineert dit met 1 gat door de balk.)

O ja, oud beton is harder dan vers beton.

Maar het hangt er vanaf hoe je het wilt bevestigen. De leuning direct erop of nog wat ruimte ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-08 11:49
dunedanh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:09:
Ik zou het denk ik andersom doen. Gaten boren in het beton, en met chemisch anker draadeinden in het beton maken. Leuning over de draadeinden zetten, moeren er op, klaar. Wel zorgen dat je netjes nauwkeurig boort, anders past de boel niet :+
Ik werk met bruggen en dit is doorgaans de manier waarop het wordt gedaan. Eventueel ondersabelen met krimpvrije mortel om de leuning mooi uit te lijnen.
Zoals hierboven ook is aangehaald dat leuningen een specifieke hoogte moeten hebben. Wat die hoogte precies is weet ik niet maar dat kan je zo opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08 17:29
Is een bekende term in de bouw als je dat niet weet kun je dat zo even opzoeken natuurlijk
Steunbeer
Een steunbeer, ook wel contrefort genoemd, is een verticale betonnen of gemetselde muurverzwaring. Het vangt de zijwaartse druk van de kap en eventuele gewelven op, eventueel met behulp van luchtbogen. Soms wordt een steunbeer ook wel aangebracht om horizontale krachten, die door gronddruk of waterspanning ontstaan, op te nemen.
De steunbeer wordt meestal stapsgewijs minder zwaar.
https://perfectkeur.nl/ka...ehulp%20van%20luchtbogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dannyx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Is een bekende term in de bouw als je dat niet weet kun je dat zo even opzoeken natuurlijk

[...]
Ik weet hoe google werkt, wees gerust, echter is betonbeer geen term die in de bouw (of ergens anders) gebruikt word. Steunbeer dan wel weer

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eens met het idee van draad in het beton -- maar:

gebruik een dopmoer,

voordeel van een dopmoer is dat deze aan de bovenkant mooi is afgerond en dat zorg dat er geen water op staat, aangezien de meeste draad-einden gegalvaniseerd zijn en dus niet volledig water-hard wil je het liefst niet al te veel contact met water op je schroefdraad anders roest de heleboel binnen een jaar vast en is stellen of repareren een absolute no-go

waar ik overigens wél een beetje mee zit, is het gebruiksdoel van je brug, als het puur voor voetgangers en fietsers is dan is zo'n oplossing natuurlijk perfect, is het ook voor zwaarder verkeer dan zit je bij gebruik van een enkele verankerde draad met een probleem, wat gebeurt er met die draad als er een zwaar voertuig etegenaan zit.. als het goed is zal zo'n draad met genoeg kracht gewoon breken voordat het schade brengt aan je brugdeel.... dat is allemaal leuk en fijn maar zie zo'n draad dan nog maar eens te vervangen. eigenlijk zou je dus liever een breekpunt introduceren die wél eenvoudig vervangbaar is. den dan aan een onderplaat die op het beton vast zit, en losse stelboutjes die de leuning daarop kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-08 05:49
i-chat schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:44:
eigenlijk zou je dus liever een breekpunt introduceren die wél eenvoudig vervangbaar is. den dan aan een onderplaat die op het beton vast zit, en losse stelboutjes die de leuning daarop kunnen bevestigen.
Dat is een constructie die niet veel voorkomt. Eigenlijk zie ik die vaak bij verkeersborden in middengeleiders met breekbouten. Juist de leuning moet bepaalde krachten kunnen weerstaan. Aangezien TS nog niet heeft gereageerd is het maar raden waar de brug voor gebruikt gaat worden en/of waar het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Juist de leuning moet bepaalde krachten kunnen weerstaan
precies dit, 'bepaalde' en liefst breekt iets op een gecontroleerde manier als die krachten overschreden worden ... maar zoiets gaat natuurlijk heel anders zijn wanneer er een tractor overheen gaat of een vrachtwagen, een bestelbus tov een pickup of fiat panda of een brommobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:37
Fotootje van de situatie?
Zo'n oud bruggetje is natuurlijk ook al bijna Cultureel Erfgoed.......
Dan zou je ook nog metalen pennen aan de brugleuning kunnen lassen, gaten boren in het betonbeertje, de pennen in de gaten plaatsen en volgieten met vloeibaar lood. Zo deden ze het vroeger (en bij restauraties nu nog steeds).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1