Autoschade; taxatiekosten expertise wel of niet verhaalbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Situatie is als volgt

Er is schade ontstaan aan mijn auto door een aanrijding. Tegenpartij is aansprakelijk, erkend en al, en inmiddels uitgekeerd.

Ik heb gekozen om de tegenpartij direct aansprakelijk te stellen, zonder tussenkomst van mijn eigen polis. Uit ervaring is dit een sneller proces.

Op een bepaald moment in het proces had ik de auto voor expertise moeten plaatsen bij garage X. Voor het plaatsen en de taxatie die daar dan wordt gedaan heb ik 125 moeten betalen.

Bij expertise is schadebedrag en/of waardevermindering op de auto een X bedrag gecalculeerd, laten we zeggen 5000.

Nadat de expert is geweest en de tegenpartij betaald heeft, geven ze aan dat ik de taxatiekosten van 125 niet krijg. Als ik de auto daar laat maken bij garage X dan krijg ik de taxatiekosten terug, dat wordt dan verrekend door de garage. Ik wordt dus hier in soort van gestuurd.

Ik ging ervan uit dat ik dus 5000 schadehoogte + 125 taxatiekosten terug krijg. Tegenpartij geeft aan van nee, u krijgt de taxatiekosten niet terug als u de auto niet maakt en als u de auto maakt wordt dat verrekend bij garage X, dat krijgt u dan van hen terug.

Zover ik weet kan de tegenpartij geen voorwaarden stellen aan de uitkering. Ik heb een waardevermindering van 5000 aan mijn auto en die moet vergoed worden.

De kosten van 125 voor expertise waren noodzakelijk, anders kon de expert niet langskomen. Hoe kan het dan zijn dat de tegenpartij aangeeft dat ik die 125 maar dien te verreken met de hoogte van de schade als ik de auto herstel?

Heb ik recht op het verhalen van mijn taxatiekosten van 125 die ik heb moeten maken om de auto daar te plaatsen bij garage X en in hoeverre kan de tegenpartij waar ik geen klant van ben voorwaarden stellen aan verplichtingen rondom reparaties?

Tips graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

https://www.verzekeringen.../welke-autoschade-claimen

Volgens deze site mag je de expertisekosten ook claimen.

Je wilt het waarschijnlijk laten maken bij een andere garage? In principe krijg je natuurlijk alleen de schade vergoed. Die 125 euro is geen schade als je die laat maken bij deze garage.

Volgens mij mogen ze je echter niet verplichten het bij die garage te laten maken en blijft de schade 5.125 euro.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:26
In de regel kun je die 125 euro taxatiekosten meer dan goedmaken door reparatie elders te doen, of de schade te laten zitten.
Misschien krom, maar in principe ben je schadeloos gesteld wanneer de 5000 die je uitgekeerd krijgt overeenkomt met de rekening van de schadehersteller waarbij taxatiekosten verrekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Pedrosa88 Je hebt €5000 schade inclusief taxatie van de schade. De schade is dus 'maar' €4875.

Dat jij de schade ergens anders laat repareren is prima, maar die garage hoeft geen taxatie te doen voor de verzekering. Dat scheelt daar in werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Nee de schade is 5000. Taxatie is 125. Mocht ik de auto laten maken elders kost het me dus 5000 en geen 4875. Dat is namelijk de hoogte van de schade.

De 125 euro MOEST ik betalen anders geen expertise. Dus hoe zit dit? Heb ik wel of geen recht op die 125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:22
Pedrosa88 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:59:
Nee de schade is 5000. Taxatie is 125. Mocht ik de auto laten maken elders kost het me dus 5000 en geen 4875. Dat is namelijk de hoogte van de schade.
Je bent ervan overtuigd dat elke garage dezelfde prijs hanteert voor elk onderdeel, elk uurtje werk?

Lijkt me vrij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:55
Gevoelsmatig is de hoogte van de taxatiekosten ten opzichte van de totale schade ook van belang.
125 van 5000 is een stuk minder dan 125 van 500. Heb echter geen idee of hier jurispridentie van is.

Taxaties blijven natte vingerwerk met een zekere onbetrouwbaarheid je zou kunnen verwachten dat een taxatie met een redelijke mate van zekerheid goed is.

Redelijke mate van zekerheid is meestel 95% (soms meer) ik zou pas actie ondernemen als de taxatiekosten meer zijn dan 5% van de getaxeerde schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Bij veel polissen krijg je een volledige vergoeding als je de auto laat maken bij 1 van hun aangesloten schadeherstellers. Doe je dit niet (eigen garage) keren ze vaak een lager bedrag uit. Sommige bieden een extra premie aan waarbij je eigen keuze hebt.

Hoe dit precies zit met hoe jij dit nu hebt gedaan zonder tussenkomst van je eigen verzekering weet ik niet.

Je kan het schadebedrag laten uitkeren en zelf een (goedkopere) garage zoeken als je hier mogelijkheden voor ziet. Je hoeft de auto zelfs niet te laten maken (reparatieplicht bij verhaalschade) en kunt de uitkering ook zelf houden en de schade voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:47
Pedrosa88 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:59:

De 125 euro MOEST ik betalen anders geen expertise. Dus hoe zit dit? Heb ik wel of geen recht op die 125?
Wat jij gedaan hebt is op eigen initatief de schade laten vastellen, wat noodzakelijk is
Daarvoor moest je 125 euro betalen.

De garage heeft die schade bepaald op 5000 euro en een offerte opgesteld voor reparatie a 5000 euro met 125 euro korting als je de schade daar laat repareren.

Die offerte van 125 + 5000 - 125 is dan je reële schadebedrag.
Hadden ze geen korting gegeven dan klopt het bedrag van 125 + 5000 wel.

De tegenpartij moet jou dan 5000 euro vergoeden want dat is de Reële schade inclusief taxatiekosten.
Het staat je uiteraard vrij om een andere garage te zoeken om de schade te laten herstellen. De 125 euro moet je dan uiteraard betalen voor hun tijd en moeite.
De resterende 4875 euro is het bedrag wat je kan besteden aan reparatie. Maar wees gewaarschuwd. Elke andere garage zou eerst zelf willen vaststellen of het klopt en er geen andere problemen zijn. De kosten kunnen dan hoger uitvallen zonder dat je daar dan een vergoeding voor krijgt. Want de eerste schadetaxatie is leidend. Maar voor sommige reparaties kan het weer goedkoper zijn zodat je geld overhoud.

En ja, verzekeraars werken met vasteschadeherstellers / taxateurs om de prijzen laag te houden en geen problemen te krijgen met de kwaliteit van de reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-08 14:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar MOB.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-08 09:40
Ik zou ze wijzen op art. 6:96 lid 2 onder b. Je schade bestaat enerzijds uit vermogensschade, maar dus ook uit kosten die vermogensschade vast te stellen:
2
Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:
b.redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
De verzekeraar lijkt hier te stellen dat je deze kosten niet maakt indien je overgaat tot herstel en je daardoor dus geen kosten zou hebben, echter ben jij niet verplicht de schadevergoeding aan te wenden tot schadeherstel. Verzekeraar wilt voorkomen dat jij tóch gaat repareren en jij daardoor 125 euro te veel aan schadevergoeding hebt ontvangen.

Is de garage gekozen door de verzekeraar? Of koos je deze garage zelf en wil je nu tóch voor een andere garage kiezen? In dat laatste geval is je stelling - vanuit het oogpunt van de verzekeraar - in twijfel getrokken met het oogmerk te dubbeldippen: die 125 euro cashen en stiekem de auto toch bij jouw eerstgekozen garage laten repareren met 125 euro 'korting'. In het eerste geval is je stelling makkelijker: ik wil mijn auto bij mijn eigen garage laten herstellen, niet bij die van jullie en dus moest ik deze kosten - door jullie - maken.

Je dient zelf ook schadebeperkend te handelen: als jij zelf hebt gekozen voor expertise bij garage 1 en daarna tóch wilt wisselen naar garage 2 heb je - kort gezegd - zelf extra schade veroorzaakt in de ogen van de verzekeraar.

Kortom: je zal dus moeten stellen dat je de expertisekosten dus daadwerkelijk maakt doordat je niet overgaat tot reparatie bij deze garage en daartoe ook niet verplicht bent, waardoor jouw nadeel bestaat uit zowel de 5000 euro schade als de 125 euro tot vaststelling van die schade.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Stom op 12-07-2023 15:48 ]

Pagina: 1