Een laag temperatuur (LT) warmtepomp in een jaren 30 huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Eind vorig jaar heb ik onderzocht of ik de cv-ketel in mijn jaren 30 huis (matig geïsoleerd) kon laten vervangen voor een full electric laag temperatuur warmtepomp. Na veel speurwerk op internet en gesprekken met diverse installateurs (wisselende adviezen) heb ik begin dit jaar een 7KW Vaillant monoblock met 45liter buffervat laten plaatsen. Dit werkt echt perfect (de COP is tot nu tor 4.5)

De belangrijkste les die ik hier geleerd heb. Alles draait om het afgiftesysteem (goede isolatie is dus géén voorwaarde zoals je op veel sites leest). Dit betekent dat je vloerverwarming + eventueel radiatoren voldoende afgiftecapaciteit moeten hebben om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen. Leeftijd van de woning speelt hierbij echt geen enkele rol. De dikte van de leidingen wél (een warmtepomp heeft een veel grotere flow dan een cv-ketel)

Situatieschets
  • Bouwjaar: 1934
  • Woonoppervlak: circa 120m2
  • HR Combiketel: 2010
  • Vloerverwarming woonkamer (50m2, Travertin vloer)
  • Koken op inductie
  • Gashaard (sier)
  • Dubbel glas beneden en boven (< 2008)
  • Vloerisolatie woonkamer (8cm)
  • Zoldervloer geïsoleerd (2010, 8cm circa 20m2)
  • 1-persoons huishouden
  • 90% thuiswerken sinds 2020
Ik heb twee experts van Tweakers op bezoek gehad om mijn situatie te bekijken:

Conclusie
• Afgiftecapaciteit (vloer + radiatoren) onvoldoende
• Vloerverdeler (met scheidingswisselaar en eigen pomp) moet vervangen worden
• Voldoende ruimte voor een warmtepomp + boiler

Advies
• Vervang radiatoren en leidingen voor LTV (Jaga) radiatoren om afgiftecapaciteit te vergroten
• Vervang de vloerverdeler voor een pomploze unit
• Installeer een full electric monoblock LTV warmtepomp met buffervat en 200L boiler

Aanpak

1: Bereken eerst het benodigd vermogen van de warmtepomp:

Vuistregel vermogensberekening full-electric-Warmtepomp

• Gas-jaarverbruik m3/jaar
• Verminder dit met 100m3/persoon (aantal gezinsleden) voor warm tapwater
• Deel het resterende gasverbruik door 200 en vermenigvuldig dit met 0,8
• Kies een warmtepomp met een capaciteit aan de bovenkant bij een buitentemperatuur van -10°C.
In mijn geval: 1800m3 - 100m3 = 1700m3 / 200 * 0,8 = 6,8KW

Tip: neem nooit een groot vermogen ivm pendelen!
https://www.warmte365.nl/...en-warmtepomp-6AA6B1.html

2: Bereken de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

in mijn geval
Afgifte vloer woonkamer: 50m2 x 62w = 3,5KW

Tip: Zorg dat de afgifte (radiatoren en vloer) minimaal 30% is van het MAXIMALE vermogen van je WP. Dan gaat deze nooit pendelen

3: Bereken de afgiftecapaciteit van je radiatoren

https://www.jaga.nl/tools/

Tip: zorg dat je in de JAGA Excel tool kiest voor een aanvoer temp van 35 of 45 graden

In mijn geval afgifte radiatoren= 1,8KW

Totale afgiftesysteem = 3.5 + 1.8 = 5,3KW (dit is ruim voldoende voor een warmtepomp van 7kw)

Uitvoer:

Radiatoren en leidingen vervangen door JAGA (sept 2022)
Zelf oude radiatoren afgekoppeld. Jaga laten installeren
2 dagen werk

Leidingen warmtepomp buiten naar binnen leggen (sept 2022) (circa 20 meter afstand buiten unit en binnen unit)
Grond uitgraven (zelf), gaten boren en leidingen plaatsen (installateur)
3 dagen werk

Condensput maken
Zelf uitgraven, fundering maken en grind plaatsen
2 dagen werk

CV afkoppelen en warmtepomp en boiler plaatsen (jan 2023)
Door installateur
5 dagen werk

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwJ1z5Xl2P-VRq_rV7d_N3ajt-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1BNHKTayb7wwkcBC9dfvXdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjg6IDd1T1k1yC-2MI3gNv2LsKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhBmcvSr3fQJPpuUmNGeFw0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVp3SThP73cAgulhmCPc6gyR_-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wIpXedgAKLqOhDnCtkR8fbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdm9bGrYgaXn7lRqRYutd8NZRLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2zidpElLD4NHt0LLwDyzkbe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTYVfV65bKNWBsFF6mEk54vzWzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqXz6u63eGhwC6mY6Tfjr9yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZmMJkh_JIJl2JKIC8I3KlQ9yFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwgPiPdEIGmyL0uENbMJVbT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y96jSz8OzQF17bKxKiQZ3db_XLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8QJQLA2j4EuL3hqe5h97Oyn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS_3OvWlJ4HsxNdLBtckeIDDs-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eHFMq5yTukmw87wiZzCkQ8Xl.png?f=fotoalbum_large

Kosten / baten scenario's + analyse en TVT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ59u0uUpywetSOhWNYmveyDvo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfH8olfNAogcsVU5sfglE72o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abYhMW_uBxFBEca8YW59BvoE7Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjjmQxeVmIFQzzJLwdcNxbGe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgQNdGzriKZAqBBeGu73ptg5298=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjTqfoggDc78pBOjmrApbf0e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door K.123 op 12-07-2023 07:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seec
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-06 15:09
Heel nice! Mag ik vragen welk type Jaga radiatoren je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Seec schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:51:
Heel nice! Mag ik vragen welk type Jaga radiatoren je hebt gebruikt?
Yes, deze! Was in totaal circa 3500 euro kwijt voor die radiatoren inclusief plaatsen en compleet nieuwe leidingen (Unipor meerlagenbuizen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCgeoG-ozaTph5sn9mcq_kmtPeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZbY5SYPWgmor60u6CvIXPu2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik zie in je schema een WP binnendeel, maar je hebt een monoblock buitendeel: dan heb je toch geen binnendeel behalve wellicht een 3-weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Leipo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:58:
ik zie in je schema een WP binnendeel, maar je hebt een monoblock buitendeel: dan heb je toch geen binnendeel behalve wellicht een 3-weg klep?
Ja in de binnenunit zit inderdaad de driewegklep en de besturing.

Dat is dit apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVit3r1GLFeVgM87yD0YBGLNhgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPgqCRcQakRL6N10l57AxQJf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog een flinke unit zo te zien. Gelukkig heb je er zo te zien ruimte voor. Maar doet wel een beetje het voordeel van een monoblock teniet kwa ruimte benodigd binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Leipo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:10:
Nog een flinke unit zo te zien. Gelukkig heb je er zo te zien ruimte voor. Maar doet wel een beetje het voordeel van een monoblock teniet kwa ruimte benodigd binnen.
Ja je hebt wel wat ruimte nodig. In de kelder bij mij past het allemaal nét gelukkig. Ook de boiler is flink. En de buitenunit is ook niet klein. Maar hoe groter die is, des te minder lawaai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ben ik toch blij met mijn monoblock op alleen overbemeten radiatoren en losse warmtepomp boiler, hoop ruimte over binnen, geen buffervat en een berg minder leidingwerk.
Hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en alle radiatoren open behalve onze slaapkamer, isolatie zegt inderdaad niet alles.
Van 800m3 gas naar 2000kWh

Edit, warmtepompboiler in een hoekje van de bijkeuken van 70x70cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-TcB38W90vQ0O7oF5ReFmMvYhk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RZrF04kXRYvS9AqP2bCh7RF.jpg?f=fotoalbum_medium

Aansluiting van monoblock op bestaand leidingwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVznq7oYAtvMlpTRl_0lBK-Cnps=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8AYq2VZRr5xLQql1dw1BgT4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 57% gewijzigd door klump4u op 11-07-2023 11:29 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:45:
De belangrijkste les die ik hier geleerd heb. Alles draait om het afgiftesysteem (goede isolatie is dus géén voorwaarde zoals je op veel sites leest). Dit betekent dat je vloerverwarming + eventueel radiatoren voldoende afgiftecapaciteit moeten hebben om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen. Leeftijd van de woning speelt hierbij echt geen enkele rol. De dikte van de leidingen wél (een warmtepomp heeft een veel grotere flow dan een cv-ketel)
Imho is het toch iets genuanceerder, ja de
"vloerverwarming + eventueel radiatoren voldoende afgiftecapaciteit moeten hebben om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen" maar als de warmtevraag groter is dan het systeem aankan, krijg je de temperatuur nog niet op het gewenste niveau.
Dus de warmtevraag mag dus niet groter zijn dan wat de warmtepomp icm de radiatoren/vloerverwarming kunnen leveren.

Dat betekent dus ook: Als je wel of niet isoleert geeft een verschil in warmtevraag, dus de warmtepomp combi radiatoren/vloerverwarming moet je dus aanpassen. bij een grotere warmtevraag moet dat systeem groter zijn, isoleer je echter goed dan is die warmtevraag veel lager en kan het systeem ook kleiner zijn.

Het klopt dat goede isolatie dus géén voorwaarde is als je de warmtepomp combi radiatoren/vloerverwarming maar groot genoeg zijn... maar ... isoleer je wel (heel) goed dan is de warmtevraag heel veel kleiner en dan hoeft het systeem warmtepomp combi radiatoren/vloerverwarming ook veel minder te presteren, maar moet nog steeds wel die veel kleinere warmtevraag aan kunnen.

Dus wel of niet isoleren doet er in de praktijk wel toe. En wat je ook neemt het systeem moet het kunnen leveren.

Lees eea nog terug bij Milieu Centraal
https://www.milieucentraa...mperatuur-verwarming-ltv/
https://www.milieucentraa...ouw-isolatie-al-voldoende

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 11-07-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Imho is het toch iets genuanceerder, ja de
"vloerverwarming + eventueel radiatoren voldoende afgiftecapaciteit moeten hebben om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen" maar als de warmtevraag groter is dan het systeem aankan, krijg je de temperatuur nog niet op het gewenste niveau.
Dus de warmtevraag mag dus niet groter zijn dan wat de warmtepomp icm de radiatoren/vloerverwarming kunnen leveren.
Eens, daarom moet je ook eerst de capaciteit van de WP berekenen op basis van je gasverbruik. Zie de link in mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@K.123 Ik vermoed toch dat veel mensen met deze zin op het verkeerde been gezet worden:
goede isolatie is dus géén voorwaarde zoals je op veel sites leest)
Dat bleek oa wel uit de wijkcontacten die ik had mbt energie.
Verwacht niet dat iedereen zo'n verhaal zo doorgrond, wat blijft hangen is dat de mate van isoleren er niet toe doet.
En dat stuk heb ik getracht explicieter te maken en mensen halen het echt niet uit het noemen van het gasverbruik. Immers je zou ook eerst naar een lagere energieverbruik kunnen streven via een betere isolatie en dan pas die berekening doen. Dat komt bij mij logischer binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 11-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
@route99 dit is complexe materie en we kunnen het gewoon niet volledig omvatten in één zin. Moeten we dus ook niet proberen.

Laaghangend isoleer fruit absoluut meenemen, dat is bij @K.123 ook gedaan.

Daarna is het vaak minder kostbaar, zelfs met decennia stookkosten meegenomen, om het afgifte systeem aan te pakken.

Verder wel mooie showcase hoe het gewoon wel kan in een oude woning, want dat is een heel belangrijk gegeven dat het hele land zich heel snel moet gaan realiseren… incl Den Haag en installateurs

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ronald schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:09:
@route99 dit is complexe materie en we kunnen het gewoon niet volledig omvatten in één zin. Moeten we dus ook niet proberen.
Dat is mij ook niet gelukt...
Verder cases als deze zijn mooi om te zien. En nog Tweakers-team work ook.
Het laaghangende isolatie fruit kwam helaas niet goed uit de verf.
Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze die koppeling dat isoleren niet uitmaakt, hoe dat eigenlijk bedoeld zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
@route99

Verder wel mooie showcase hoe het gewoon wel kan in een oude woning, want dat is een heel belangrijk gegeven dat het hele land zich heel snel moet gaan realiseren… incl Den Haag en installateurs
Precies! Twee installateurs zeiden dat het bij mij niet kon vanwege de leeftijd van de woning. Eentje wilde en hybride aansmeren en een andere een HT WP

Maar een LT kan prima, als je de juiste dingen onderzoekt en installeert. Daar is kennis voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Dat is mij ook niet gelukt...
Verder cases als deze zijn mooi om te zien. En nog Tweakers-team work ook.
Yes, dank aan @busscherski _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Precies! Twee installateurs zeiden dat het bij mij niet kon vanwege de leeftijd van de woning. Eentje wilde en hybride aansmeren en een andere een HT WP

Maar een LT kan prima, als je de juiste dingen onderzoekt en installeert. Daar is kennis voor nodig
Ik heb zo mogelijk een nog erger voorbeeld: ik heb mijn afgifte systeem geschikt voor <35 bij -10 gemaakt… vraag een lokale Stek installateur: kun je hier een WP naar binnen schuiven? “Ik denk niet dat wij je kunnen helpen”

Beleefde woorden… maar blijk van geen voldoende kennis dus. Was makkelijkste klus geweest van het jaar voor hem…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Het laaghangende isolatie fruit kwam helaas niet goed uit de verf.
Wat bedoel je daar precies mee?

In mijn jaren 30 huis zijn de spouwmuren niet zo dik. Bovendien zijn ze aan de buitenkant strak wit gestuct en ook geverfd. Als je dat vol zou laten spuiten moeten gaten geboord worden en alles opnieuw gestuct. Bovendien krijg je dan vocht problemen vanwege de verflaag aan de buitenzijde.

De enige manier om de muren te isoleren zou zijn om voorzetwanden te maken. Dan wordt het huis iets kleiner en is een hoop werk met hoge kosten.

Ik heb wel mijn dubbele glas (11m2) laten vervangen door HR++ glas vorige week. De subsidie daarop is dubbel zo hoog vanwege de de installatie van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
De spouw is bij jouw, bij uitzondering, geen heel laaghangend fruit.

Meestal is het spouw, dak, vloer (zeker met vloerverwarming). Glas indien nog enkelglas. Thermopane is niet heel best, maar glas blijft kostbaar, dus vanaf dat kan het vaak niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:26:
[...]

De spouw is bij jouw, bij uitzondering, geen heel laaghangend fruit.

Meestal is het spouw, dak, vloer (zeker met vloerverwarming). Glas indien nog enkelglas. Thermopane is niet heel best, maar glas blijft kostbaar, dus vanaf dat kan het vaak niet uit.
'

Mijn zoldervloer had ik al geïsoleerd (10 cm rockwool) en de vloer was van onder ook al geïsoleerd omdat de vloerverwarming al aanwezig was (aangelegd ergens in de jaren 80 denk, vandaar slechts twee groepen met een HOH van 15 cm, tegenwoordig zouden ze bij dit opppervlak zeker 5 of 6 groepen hebben aangelegd met 10cm HOH)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Niet in een zin, maar wel iets uitgebreider heb ik aangegeven dat isolatie wel invloed heeft op de keuzes, maar dat je in alle gevallen wel warmtevraag en de capaciteit moet kennen om een correct design te kunnen maken.
Laaghangend isoleer fruit absoluut meenemen, dat is bij @K.123 ook gedaan.
Ik zie nu een nadere toelichting hierop, waar de (on)mogelijkheden lagen, dat is nu duidelijk.
Mijn eerdere opmerking hierover kwam voort uit de bevreemding dat eerst isolatie niet van invloed zou zijn en daarna het laag hangend fruit erbij te halen. Ik vond dat verwarrend, wellicht had ik dat beter kunnen duiden. Bij deze dus.
Dat jullie verder een mooie case hebben staat als een paal boven water.
Tuurlijk zijn er vaak meer wegen naar Rome, maar het wordt wel duidelijker als installateurs transparant hadden gemaakt waar de knelpunten zaten. Tis wel duidelijk dat jullie analyse tot een goed resultaat kon leiden juist omdat de knelpunten goed benoemd en aangepakt zijn, chapeau.
Dat de installateurs geen beste beurt maakten dat bleek in de latere replies wel:
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:23:
[...]Precies! Twee installateurs zeiden dat het bij mij niet kon vanwege de leeftijd van de woning. Eentje wilde en hybride aansmeren en een andere een HT WP
Hadden zij globaal jullie weg gevolgd dan waren ze vast op iets vergelijkbaars gekomen, nu werd er "over de duim gemeten/geadviseerd...." een hybride en HT WP geadviseerd, een slechte beurt....
Mee eens.
Eigenlijk moet elke nieuwe warmte installatie situatie in kaart gebracht worden voor een adequaat advies. Tja, dat kost tijd en als je genoeg klanten hebt die "niet zoveel aandacht vragen" ....dan gaan velen voor die klanten... "niet te lang l*llen ". ...en dan kan de installateur meters maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:50:
[...]

[...]
Ik zie nu een nadere toelichting hierop, waar de (on)mogelijkheden lagen, dat is nu duidelijk.
Mijn eerdere opmerking hierover kwam voort uit de bevreemding dat eerst isolatie niet van invloed zou zijn en daarna het laag hangend fruit erbij te halen. Ik vond dat verwarrend, wellicht had ik dat beter kunnen duiden. Bij deze dus.
[...]
Ik heb nergens gezegd dat isolatie niet van invloed is. Alleen dat het geen prio 1 of randvoorwaarde is. Op de meeste sites van de overheid lees ik nergens dat het afgifte systeem bepalend voor het succes van een WP in een (oud) huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@K.123 Tis maar net welke warmtevraag je acceptabel voor je woning vindt of isoleren belangrijk is en dus wel of niet een randvoorwaarde is of niet.
Ik heb ook aangegeven dat :
Ik vermoed toch dat veel mensen met deze zin op het verkeerde been gezet worden
Na herlezen snapte ik zelf wel wat je er mee bedoelde.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 11-07-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik vind het wat clickbait-achtig, en gaat wel flink voorbij aan het feit dat isolatie de warmtevraag verlaagt (dus zorgt voor een goedkopere verwarmingsinstallatie zowel in aanschaf als in gebruik).

Op zich wel eens dat voor de overweging of lagetemperatuurverwarming mogelijk is, de isolatie van het huis op zich geen showstopper is als er voldoende warmteafgifte is. Maar als je later beter isoleert, dan heb je een te zware warmtepomp (dus is er meer buffercapaciteit nodig; die bereken je trouwens op minimaal vermogen van je warmtepomp. En als je vloerverwarming hebt die continue kan meelopen, kan die vaak volstaan als buffer).

Maar kan het wel ergens begrijpen als tegengewicht tegen de kortzichtige politiekers en conservatieve installateurs.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:56:
[...] Op de meeste sites van de overheid lees ik nergens dat het afgifte systeem bepalend voor het succes van een WP in een (oud) huis.
Sterker nog, voor alle huizen geldt dat. Zeker als je naar LT gaat holt de capaciteit van een radiator achteruit, ik meen dat je bij 35-40ºC al wel 75% van je warmtecapaciteit kwijt kunt zijn tov de fabrieksopgave voor gebruik bij een klassieke CV.
Ik zal deze week eens in mijn dossier zoeken of de overheden daar wat over vermeld hebben. Het zou wel erg vreemd zijn, tis een inkopper.
Immers de web site "zet hem op zestig ' is dus een van die simpele testen voor consument om iig naarlagere T te gaan, de volgende stap kan een WP zijn.

VEH, geen overheid, maar werkt wel er mee samen, gaat nog verder: https://www.eigenhuis.nl/...rmtepomp/50-graden-test#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

naftebakje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:10:
Ik vind het wat clickbait-achtig, en gaat wel flink voorbij aan het feit dat isolatie de warmtevraag verlaagt (dus zorgt voor een goedkopere verwarmingsinstallatie zowel in aanschaf als in gebruik).
Dat je eerst moet isoleren en dan de warmtevraag/capaciteit berekening moet doen had ik hierboven al aangegeven. Verder ben ik daar niet in meer details gegaan wat jij wel doet. De essentie had ik dus al uitgesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 11-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Eens, daarom moet je ook eerst de capaciteit van de WP berekenen op basis van je gasverbruik. Zie de link in mijn post :)
Wacht even, dus je hebt berekent dat je 6,8W vermogen nodig hebt, maar je afgiftesysteem is 5,3kW?! Dan is schiet je afgiftesysteem dus tekort, of mis ik iets?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
SalexSun schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:05:
[...]

Wacht even, dus je hebt berekent dat je 6,8W vermogen nodig hebt, maar je afgiftesysteem is 5,3kW?! Dan is schiet je afgiftesysteem dus tekort, of mis ik iets?
Uit mijn hoofd was die 6.8 kW inclusief schuur en badkamer verwarmen wat nu niet meer met centrale verwarming gebeurt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@SalexSun Er was toch iets met een "COP v/e WP" :Y ... ... van een WP hoop je dat ie toch wel minimaal 3 is, wat onder de 7 graden C in de winter vaak niet bereikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:27:
@SalexSun Er was toch iets met een "COP v/e WP" :Y ... ... van een WP hoop je dat ie toch wel minimaal 3 is, wat onder de 7 graden C in de winter vaak niet bereikt kan worden.
Mijn opmerking heeft mi. niks met COP te maken

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:27:
De WP is sinds feb actief en die maand was het best koud. Mijn SCOP staat nu op 4.5. In FEB 2024 kan ik melden wat de SCOP over 12 maanden is geweest.

Maar zeker rond de 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb wel mijn dubbele glas (11m2) laten vervangen door HR++ glas vorige week. De subsidie daarop is dubbel zo hoog vanwege de de installatie van de WP.
Hiermee verwacht ik overigens dat ik de stooklijn met 0.05 of 0.1 omlaag kan brengen deze winter. Naar schatting een besparing van 350 tot max 450kwh verbruik van de WP per 12mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
K.123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:32:
[...]

De WP is sinds feb actief en die maand was het best koud. Mijn SCOP staat nu op 4.5. In FEB 2024 kan ik melden wat de SCOP over 12 maanden is geweest.

Maar zeker rond de 4
Dat is het mooie... Een woning waar je domweg de isolatiegraad van een moderne bouw niet gaat halen, maar wel een ULTV afgifte systeem zou nog wel eens met hogere gemiddelde COP kunnen draaien... Immers ook nog warmtevraag bij wat hogere temperatuur...

Twijfelachtig voordeel geef ik toe, want komt uiteindelijk gewoon met meer Stookkosten.

Maar je doet SWW met een WPB, dat geeft natuurlijk ook betere COP op de primaire WP

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 11-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@K.123 Die 8cm vloerisolatie er in de jaren 80 geplaatst is? Kun je er een Ubakus berekening mee maken? De eisen waren destijds niet hoog en ook het isolatiemateriaal was toen ook lang niet zo goed dan nu.
Stel het is maar Rc ca 2 dan kun je met en upgrade naar Rc 4,5-5 juist bij aanwezigheid van vloerverwarming mogelijk nog een stap maken, zeker als je het zelf aanlegt.

Verse glaswol met lambda 0.040 geeft een Rc van ~2,8. Zie plaatje
Als het sterk verouderd is wat is daar nog van over? Mss wel minder dan 2?
Is het EPS type 045 ("piepschuim) dan is de Rc ~ 2,5. Die zou je dan kunnen verdubbelen.
Heb je al een keer een blaastest gedaan? Heb je enig idee of er veel warmte weglekt? Dan op kieren jacht, maar zorg dat er wel een gecontroleerde ventilatie in stand blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQElMgKFjPP1eCWKCrMC9aHfEMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRlljgUwwpN1seb11w8dEuiK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K.123
route99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:19:
@K.123 Die 8cm vloerisolatie er in de jaren 80 geplaatst is? Kun je er een Ubakus berekening mee maken? De eisen waren destijds niet hoog en ook het isolatiemateriaal was toen ook lang niet zo goed dan nu.
Stel het is maar Rc ca 2 dan kun je met en upgrade naar Rc 4,5-5 juist bij aanwezigheid van vloerverwarming mogelijk nog een stap maken, zeker als je het zelf aanlegt.

Verse glaswol met lambda 0.040 geeft een Rc van ~2,8. Zie plaatje
Als het sterk verouderd is wat is daar nog van over? Mss wel minder dan 2?
Is het EPS type 045 ("piepschuim) dan is de Rc ~ 2,5. Die zou je dan kunnen verdubbelen.
Heb je al een keer een blaastest gedaan? Heb je enig idee of er veel warmte weglekt? Dan op kieren jacht, maar zorg dat er wel een gecontroleerde ventilatie in stand blijft.

[Afbeelding]
Die isolatie is niet top, dat heeft de installateur gezien. Nieuwe laten aanleggen kost circa 3500 euro. Zelf kan ik dat niet.

Misschien is er een business case, maar ik vind het gewoon teveel geld om in te investeren. De WP, het HR++ glas en de zonnepanelen hebben mijn spaarrekening leeg getrokken. Dus voorlopig laat ik het even zo :)
Pagina: 1