Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-08 12:25
Goedemorgen,

Ben hier op zoek naar een vervanging van mijn huidige zakelijke Lenovo P52 laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk app ontwikkeling met Visual Studio, maar tevens als hobby ook game ontwikkeling met Unity en dan ook Blender voor 3D modelling. Ook Adobe After Effects en Premiere Pro gebruik ik incidenteel weleens. En natuurlijk wat browsen en/of YouTube en/of filmpjes kijken.

Er zullen vaak meerdere zware programma's tegelijk open staan als ook een flink aantal tabbladen in de browser. Dus een CPU met meerdere cores die goed is in multi-tasking is een pre.

Een dedicated videokaart van NVidia zou ik er ook graag in hebben zitten voor de games ontwikkeling om te testen en modelleren, maar ook om misschien af en toe zelf een spelletje te kunnen spelen. Ook voor andere taken kan de Cuda cores van de grafische kaart van pas komen. Graag eentje uit de nieuwe generatie 4000 kaarten. 4090 is overkill en 4080 misschien ook wel. Dus zat zelf te denken aan 4060/4070 als voldoende voor een laptop. Ook met koeling in het achterhoofd.

32GB intern graag, maar 16GB is ook goed als er maar de optie is tot uitbreiden (goedkoper ook om zelf te doen). En minimaal 1TB SSD. 13e generatie Intel heeft ook mijn voorkeur.

Wat is je budget?
Tussen de 2000 en 3000 euro waar rond de 2500 een sweet-spot is. Rond die prijs kocht ik 4 jaar geleden een van de top workstation laptops van Lenovo

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, voor werk wordt die dagelijks meegenomen. Vaak zal die ook aan het stroom zitten, maar een goede accuduur is wel fijn voor thuis op de bank en/of onderweg. Ook een goede bouwkwaliteit wordt daarom gewaardeerd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Laatste paar zakelijk waren Lenovo ThinkPads en dan de zakelijke workstations zoals de P52. De nieuwste generatie daarvan vallen voor mij af i.v.m. een prijs van 4000+ voor een redelijke configuratie met krachtige CPU en zakelijke NVidia 3D kaart. Dus Lenovo zou de voorkeur zijn, maar andere opties out of the box ook.

Heb zelf ook naar XPS 15 gekeken, maar daar lees ik vooral dat de koeling vaak te wensen overlaat.

Laatste focus was op de gaming laptops van Lenovo. De Lenovo Legion 7i Pro en 7i Slim versie. Die bevatten een hoop power voor de taken die gedaan moeten worden en hebben geen super overduidelijke game laptop uitstraling met stickers en lampjes. De Slim had dan mijn voorkeur qua bouwkwaliteit en ook omdat ik gelezen had dat de 7i pro van 2023 eigenlijk een stapje achteruit is qua features met de 2022 versie terwijl de prijs toch nog steeds stevig is.

Dus ben benieuwd waar jullie aan zitten te denken en bijvoorbeeld ook over de eventuele keus tussen 7i Pro en 7i Slim wat jullie daarvan vinden qua opties en poorten en power en bouwkwaliteit. Maar ook toekomstgericht qua poorten en videokaart.

Alvast bedankt voor jullie advies natuurlijk :) !!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat bedoel je met een zakelijke nVidia 3D Kaart? Een mobile Quadro videokaart? Lijkt me wel vrij specifiek, mocht je dat echt nodig zijn, in veel gevallen is een GeForce videokaart ook dik voldoende. Wellicht vergemakkelijkt dat de (Lenovo) opties die je hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
CH4OS schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:46:
Wat bedoel je met een zakelijke nVidia 3D Kaart? Een mobile Quadro videokaart? Lijkt me wel vrij specifiek, mocht je dat echt nodig zijn, in veel gevallen is een GeForce videokaart ook dik voldoende. Wellicht vergemakkelijkt dat de (Lenovo) opties die je hebt.
Klopt, bedoelde de Quadro of is dat nu de ADA bij de 4000 serie.

Die heb ik dus in huidige P52 en als je die kiest voor de nieuwe P1 of P16 serie van Lenovo dan schiet de prijs omhoog en die zijn al niet goedkoop.

Dus die kunnen inderdaad als eis weggestreept worden. Een gewone consumenten NVidia kaart is ook goed en voldoende voor 3D en game ontwikkeling. Ik gebruik ook geen specifieke CAD tools.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ada is de "naam" van de grafische chip architectuur/generatie. Voluit heet het Ada Lovelace.

[ Voor 97% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Ben nog steeds benieuwd naar suggesties en alternatieven, die ik misschien nog niet op de radar heb, mochten jullie die hebben.

Maar zelf is de focus nu vooral op de Lenovo Legion 7i Slim:
https://www.lenovo.com/nl...-inch-Intel/p/LEN101G0028

16GB (die ik dan zelf zal uitbreiden naar 32GB), i9-13900H CPU (misschien overkill en er is ook een i7-13700 beschikbaar, maar met langere levertijd), RTX 4070 8GB GPU en 1TB SSD.

Zijn er misschien mensen die al ervaringen hebben met de 2023 versie van deze Legion 7i Slim of een andere Slim variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pillejunior
Het gaat toch de Lenovo Legion Slim 7i Gen 8 (16" Intel) worden.

Officiële link: https://www.lenovo.com/nl...-inch-Intel/p/LEN101G0028

En zal waarschijnlijk gaan voor de i7-13700H (i9 de meerprijs niet waard qua prestatie en hitte) en dan de RXT 4060 8GB.

De keuze is hierop gevallen omdat:
  • Goede krachtige CPU
  • Voldoende GPU voor de taken die ik wil gaan uitvoeren
  • 16GB die ik zelf ga uitbreiden naar 32GB
  • 1TB SSD met een optie om er een extra later bij te kunnen voegen
  • 99,99Wh Batterij voor als er tijdje geen stroom in de buurt is of voor op de bank
  • Zal kiezen voor het 2560 x 1600 scherm met 240hz en 500 nits
  • Uit reviews las ik dat de koeling goed genoeg is ondanks het Slim design.
  • Goede bouwkwaliteit met aluminium rondom.
  • Vorige Lenovo laptops me ook goed zijn bevallen en deze een flinke upgrade is voor mijn P52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Voor 1700 (+ geheugen) euro krijg je een mooie semi-premium all-rounder voor die prijs. Goede keuze als ik het zo zie.
Pagina: 1