Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe gamePC ±€1500, welke case + fans?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shirou
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 13:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige game-systeem voldoet niet meer. Dit mag ook wel, er draait nog een 660ti videokaart in. Het systeem komt uit 2013. Hij heeft zijn tijd wel uitgezeten. De bedoeling is om een nieuw systeem te kiezen die de komende tijd 2560 × 1080, en later 1440p games kan draaien. Het zijn meestal grand strategy en RPG's die er gespeeld gaan worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht rond de €1500,-. Maar een uitloop naar de €1600,- is te overzien. €1700,- is teveel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het huidige systeem gaat gebruikt worden (door iemand anders) om games te spelen die niet veel eisen, à la star dew valley. Ik neem alleen 1 Sata SSD mee met de huidige game library. Het systeem wordt aangesloten op een 2560 × 1080 monitor. Tevens gebruik ik een headset voor het gamen dus een front/top paneel met audio en geluid jacks zijn handig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuw up-to-date game systeem! Excl. monitor, speakers, tobo en muis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur naar AMD. Maar dat is meer vanwege bekendheid met hun benamingen dan iets anders. Sta open voor elke aanpassing. Heb zelf het volgende in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 233,82€ 233,82
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 234,-€ 234,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC€ 659,-€ 659,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 134,42€ 134,42
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,89€ 104,89
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 101,85€ 101,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.584,83

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het systeem een beetje stil is, en makkelijk schoon te maken. Stil omdat het storend is tijdens het gamen als er naast je constant een helikopter opstijgt, zoals nu het geval is. En makkelijk schoon te maken omdat de pc in de woonkamer staat waar ook een hond bivakkeert. Een schoonmaakbaar stoffilter bij elke air inflow lijkt me een must.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb twee vragen:
- Past het systeem bij elkaar? Heb ik niet iets uitgezocht wat totaal uit balans is? Of bijv. een verkeerde voeding o.i.d.? Ik heb inspiratie opgedaan vanuit het commentaar wat jullie afgelopen tijd gegeven hebben op soortgelijke systemen. Maar dat betekend niet dat ik ernaast kan zitten
- Welke kast + ventilatoren moet ik hebben? Ik heb deze kast geselecteerd omdat ik hier goede ervaringen mee heb. Maar ik heb het gevoel dat het beter kan. Ik kan het echter niet vinden. Bij voorkeur een kast met een dichte bovenkant, omdat de kast tussen de bank en het bureautje van de game-pc staat. Het kan wel eens gebeuren dat hier iets op valt.. Is het handig dat ik er meteen grote ventilators bij koop, zodat het systeem ook stil is? Maar welk moet ik dan hebben? Ik ben benieuwd wat jullie visie hierover is!

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Aangezien je nu al 10 jaar met eenzelfde systeem bent, lijk je me niet iemand die constant upgrade. Om goed op een hoge resolutie te kunnen gamen heb je een zo goed mogelijke videokaart nodig. De RTX 4070 is prima, maar niet uitzonderlijk goed. Liever geef je daarom wat meer van je budget uit aan een videokaart. Daardoor blijft er minder geld over voor de andere componenten. Als je gewoon weer een kleine 10 jaar met deze build wil doen, kun je dan net zo goed kiezen voor de wat goedkopere componenten uit het AM4 platform van AMD.

Je kan dan bijvoorbeeld zoiets samenstellen:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 212,-€ 212,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 132,90€ 132,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 829,-€ 829,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 54,90€ 54,90
1VoedingenASUS ROG Strix 750W Gold€ 80,87€ 80,87
Totaal€ 1.501,42

• Shirou
Kasj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:30:
Aangezien je nu al 10 jaar met eenzelfde systeem bent, lijk je me niet iemand die constant upgrade. Om goed op een hoge resolutie te kunnen gamen heb je een zo goed mogelijke videokaart nodig. De RTX 4070 is prima, maar niet uitzonderlijk goed. Liever geef je daarom wat meer van je budget uit aan een videokaart. Daardoor blijft er minder geld over voor de andere componenten. Als je gewoon weer een kleine 10 jaar met deze build wil doen, kun je dan net zo goed kiezen voor de wat goedkopere componenten uit het AM4 platform van AMD.

Je kan dan bijvoorbeeld zoiets samenstellen:

<knip>
Goed punt! Ik had juist een AM5 gepakt omdat die lang ondersteund wordt, want dat is nieuwer. Maar wat heb je daaraan als je vervolgens niet upgraded....
Maar ik denk dat als ik dit systeem zou gaan upgraden, ik dat net zo goed mobo+cpu tegelijk kan pakken. De kans dat ik dit ga doen is echter klein, als ik naar mijn huidige upgrade-gedrag kijk.

De case die je hebt gekozen twijfel ik wel aan. Ik snap dat die goedkoper is. Maar ik betaal nu liever wat extra voor gemak in onderhoud dan dat ik elke keer de kast moet gaan verbouwen om de roosters schoon te maken.. Ik gok dat dit namelijk niet gaat gebeuren.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Shirou schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Goed punt! Ik had juist een AM5 gepakt omdat die lang ondersteund wordt, want dat is nieuwer. Maar wat heb je daaraan als je vervolgens niet upgraded....
Maar ik denk dat als ik dit systeem zou gaan upgraden, ik dat net zo goed mobo+cpu tegelijk kan pakken. De kans dat ik dit ga doen is echter klein, als ik naar mijn huidige upgrade-gedrag kijk.

De case die je hebt gekozen twijfel ik wel aan. Ik snap dat die goedkoper is. Maar ik betaal nu liever wat extra voor gemak in onderhoud dan dat ik elke keer de kast moet gaan verbouwen om de roosters schoon te maken.. Ik gok dat dit namelijk niet gaat gebeuren.
Ik zag in de reviews dat de BeQuiet een goedkope en zeer stille kast was, vandaar dat ik deze had opgenomen. Heb niet echt goed opgelet of die makkelijk schoon te maken was.

Misschien anders deze Fractal?

uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart

Hmm, dat wordt wel heel krap met de videokaart. Anders wellicht deze?

uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid

Deze Coolermaster ziet er ook stil en goed te onderhouden uit:

uitvoering: Cooler Master Silencio S600

[ Voor 20% gewijzigd door Kasj op 11-07-2023 09:39 ]

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 22:55
Altijd lastig om ver in de toekomst te kijken.
Kijk naar de games die je speelt en wat je daar verwacht en wil. Als je 2 jaar terug nog genoeg had aan een je oude systeem, dan verwacht ik dat je met am4 inderdaad ook een flinke tijd vooruit kunt, maar dat geld net zo goed voor de gpu. Kun je dan op allebei besparen en het geld in je zak laten?
Ik denk dat de 7600x en rtx 4070 meer "in balans" zijn en redelijk tegelijk op hun einde lopen. Dus wat dat betreft denk ik dat het een goede keuze is. (Voorlopig zul je met beide opties meer dan voldoende hebben)

Binnen het am5 platform kun je ook nog wel wat besparen op het moederbord zonder in te leveren op features die je daadwerkelijk gebruikt.

Voor de case zou ik kijken naar de corsair 4000D airflow. Niet te krijgen zonder glazen zijpaneel, maar wel makkelijk schoon te maken vanwege alle magnetische stoffilter. Er is voldoende airflow voor de warmte die een systeem van deze klasse genereert. Eventueel ook een rgb versie te krijgen als dat je ding is. (gezien je huidige selectie gok ik van niet)

Je kunt er altijd iets bovenop leggen als je bang bent dat er iets in zou vallen. (Er zit een stoffilter, dus ik zou alleen voor vloeistof bang zijn.)

De 2 fans die meegeleverd worden, zijn behoorlijk. En zo heel veel warmte hoeven ze ook niet af te voeren. Ik zou niet direct iets bijplaatsen. Je kunt eventueel wel de fancurve in je moederbord aanpassen zodat ze iets stiller zijn.

Overweeg of je niet naar 2TB opslag wil, maar je kunt makkelijk een 2e ssd later toevoegen, dus het is ook niet noodzakelijk.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 233,82€ 233,82
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 177,-€ 177,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC€ 659,-€ 659,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 84,99€ 84,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,89€ 104,89
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 101,85€ 101,85
Totaal€ 1.478,40

Edit: de fractal Design pop air heb ik ervaring mee en is een leuk betaalbare kast met goede airflow, maar er ontbreekt een stoffilter aan de voorkant. Dus die zou ik met de hond afraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Eldunari op 11-07-2023 09:51 ]

• EricSmiley
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 08:57
Toevallig heb ik een nieuwe pc besteld en daarbij deze behuizing besteld:
uitvoering: NZXT H7 FLOW Black

Ook ivm de (relatieve) openheid ivm ventilatie maar ook omdat er aan alle kanten (muv achterzijde) stoffilters aan zitten. In mijn huishouden is er een kat en die haren hoef ik niet in de pc :)

Overigens heb ik, maar dat is vast ook afhankelijk van voorkeur en de behoefte aan betere/andere case fans, de reeds in de behuizing aanwezige vervangen door stillere.

[ Voor 18% gewijzigd door EricSmiley op 11-07-2023 12:04 ]

• Shirou
Wat een reacties! Super bedankt voor de inzichten!

Ik heb naar de verschillende kasten gekeken en ben op de volgende uitgekomen:

https://tweakers.net/pric...esign-define-7-zwart.html

Hij heeft uitneembare stoffilters, is stil (zover ik gevonden heb), en is ruim genoeg voor alles wat ik erin wil stoppen. Ik denk eraan om extra ventilators te kopen voor een betere airflow.

Ik had hier wel weer een vraag over. Ik heb hem ook gekozen voor de front io. Een aparte mic/audio en een boel usb-poorten is wel fijn. Echter, ik moet bekennen dat mijn kennis van de laatste naamwijziging van de usb-standaard te wensen overlaat.
Stel, ik neem het volgende mobo:
https://tweakers.net/pric...ahawk-wifi/specificaties/
En de kast heeft de volgende front usb aansluitingen:
USB 3.1 Gen2
USB 3.0
USB 2.0

Past dit dan bij elkaar? Of zijn er poorten onbenut, of juist front io wat niet is aan te sluiten?
Pagina: 1