Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:08
Kennissen hebben Growatt MOD-8000TL3-XH omvormers hangen. Ik heb er een ESP + Modbus aan gehangen om wat data zelf te loggen.

Ik heb 2 vragen over Growatt Modbus:
1) ik heb op het www een Growatt RTU Modbus spec document kunnen vinden, v1.13 2019.1.16. Deze spec lijkt geheel overeen te komen maar is toch al redelijk oud. Heeft iemand een nieuwere? Ik heb op de website van growatt gezocht maar kan daar niets vinden.

2) Een van de parameters in dit document is

code:
1
230 - Island Disable - Island Disable or not (1: disable, 0:enable)

Ik kan geen verder uitleg vinden. Mijn eigen invulling is dat dit mogelijk met een Island 'operating mode' te maken heeft. "1: disable" betekend voor mij dat 'Island Disable' ACTIEF is. Weet iemand exact wat hier bedoeld wordt. Kan er ook echt een island mode geactiveerd worden?

Als ik de data bekijk zie ik bv dit, "Island Disable" overlayed met Load %:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09H2Fw_VQz5Dm61-9JKw7S0I3Sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGgykunWc9BHzQwp6tevNrel.png?f=fotoalbum_large

Lijkt dus dat Island Disable ACTIEF wordt bij > 80% load.

mvg,
Sjors

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik denk zelf dat het binnen de modbus specs gereserveerd is voor omvormers die ook eiland bedrijf ( dus zonder aanwezige netspanning) kunnen werken.
Maar dat zou dan totaal niet kloppen met dat 80% deel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 10-07-2023 23:41 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ja daar lijkt het wel op he met die benaming. Ik snap het ook niet helemaal.

Ik ga even ongegeneerd @Growatt taggen aangezien er weinig feedback verder is. Wellicht kunnen zij een up-to-date MODBUS spec delen en de benaming/functie van 'Island_Disable' toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
Volgens mij zijn de registers 230-249 voor test doeleinden zoals fancheck, enableNline enz.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Yes, klopt helemaal. Dat staat ook in de Spec vermeld. Ik ben dan ook benieuwd naar de echte betekenis. Ik monitoor een MOD 8000TL3-XH: hybride omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 14:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@brxm thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 20:28
Weet je hier al meer over? Ik heb een TL-XH en zou hem graag ook als UPS aan de praat krijgen in geval van nood. Ontkoppelen van net en dan handmatig aanschakelen oid.

Had dit register ook gezien in de spec en was hoopvol, maar als ik je gegevens zo zie, lijkt het iets anders?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Nu kom ik net dit tegen: https://nl.growatt.com/products/syn-50-xh-1

Volgens wat YouTube filmpjes kun je op het schermpje van de XH parameters wijzigen, waaronder ‘backup: enable’. Die setting moet ook aan als je bovenstaande kast koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Helaas niet meer info dan wat er hier te lezen is.

Ik had de link met de backup module nog niet gelegd. Interessant om te lezen dat ze over register 225 praten. Die zie ik niet benoemd als iets wat te maken heeft met batt/backup/island mode in de V1.20 Modbus versie. Ik zie wel dat die backup module maar 6kW kan hebben.
8kW*80% = 4.4kW. Heel misschien is dit een param om die threshold te beschrijven/aan te geven.

Backup enable kan inderdaad insteld worden, staat in de MOD manual beschreven. Deze kan ook via modbus uitgelezen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-07-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
De ATS oogt me alleen wel wat brakjes. Zie bijv dit filmpje: YouTube: SYN 50-XH-30 Installation (3-fase model).

Ik maak dan liever m’n eigen ATS met contractors enz.

De vraag is alleen wat die backup box allemaal via modbus zegt tegen de omvormer, en of het met ESPHome iets na te bouwen valt.

Als je backup enable aanzet op de omvormer, wat verandert er dan? Gezien je er bekent mee bent is dat niet het enige wat nodig is om hem in eiland-modus te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Module kan trouwens Max 6kW hebben, niet 6kWh ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kan hem zelf niet justificeren omdat ik geen accu's heb.

Ik heb geen ervaring met backup, alleen de manual gelezen en de (oude) modbus spec gelezen.

eenheden... zucht... ik blijf ze maar door elkaar gooien. Fixed it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:21
georgeboot schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:16:
Nu kom ik net dit tegen: https://nl.growatt.com/products/syn-50-xh-1

Volgens wat YouTube filmpjes kun je op het schermpje van de XH parameters wijzigen, waaronder ‘backup: enable’. Die setting moet ook aan als je bovenstaande kast koopt.
Een wat ouder topic... Kun jij mij vertellen wat wel en niet werkt in de backup modus? Specifiek zoek ik of met de backup box bijladen over AC bij stroomuitval mogelijk is. Ik verwelkom ideeën!

Ik zoek 5kWh-10kWh, liefst niet te complex, maar belangrijkste wens/eis is dat het een back-up is die ook off-grid de batterij kan bijladen. Ik heb PV panelen met miro-omvormers, dus dit moet over AC.

Gebruik van de off-grid connector op de nackup-box is dan onvoldoende, een ATS is dan in ieder geval nodig. En de omvormer handmatig op backup modus zetten, of met de Growat backup box beide acties automatisch inzetten.

De hamvraag voor mij is of, off grid, mijn accu nog wel bijlaadt. Bijladen over direct gekoppelde panelen lukt vaak wel, ook zonder backup box, maar bijladen over AC is in de handleidingen van de backup-boxen en omvormers moeilijk te vinden.

Complexere tweaker-oplossing zou kunnen zijn om zelf een afschakeling van het net te maken, en met een 12V accu een 230V "echt sinus" te maken. In dat geval kan ik met iedere thuis-accu uit de voeten en kan ik een simpele ATS/MTS omschakelaar van een paar tientjes gebruiken.
Pagina: 1