In bios opgeven welk scherm monitor 1 is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 17:51
Mijn vraag:
Ik weet niet zeker of ik in deze categorie goed zit maar omdat het (hopelijk) een instelling in de bios is verwacht ik dat ik in de juiste zit.

Ik heb een dual scherm setup, in de zin van ik gebruik enkel mijn monitor en soms is het handig dat we dingen op tv kunnen kijken. Ik heb dit dan ook als dupliceer optie ingesteld.

Monitor 1 is aangesloten via DVI en de tv via HDMI.

Het vervelende is dat de TV als monitor 1 gezien wordt en ik zou graag mijn monitor als monitor 1 willen.
De reden dat ik dit wil is dat ik voor Windows 11 CSM uit moet zetten en secure boot aan. Maar dan wordt mijn TV automatisch monitor 1 waardoor de bios en POST alleen op de tv zichtbaar zijn (ik wil het precies andersom).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus 24 inch monitor, resolutie 1920 x 1080
Samsung 65 inch QLED 4K tv (kan op 4k resolutie maar staat op de pc ook op 1920 x 1080 ingesteld).

CPU
AMD Ryzen 5 3600X
Matisse 7nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1499MHz (16-17-17-35)

Motherboard
ASRock B450 Pro4 (AM4)

Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
8 GB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Gigabyte)

Storage
232GB Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
1863GB Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB

Optical Drives
ATAPI iHAS124 F

Audio
NVIDIA High Definition Audio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Als ik de tv (met een verloopstekker van DVI naar HDMI op de DVI poort zet en de monitor op de HDMI poort blijft de TV monitor 1.

Ik lees op internet dat je schijnbaar in de bios een primary display kan opgeven (echter kan ik deze optie in mijn bios niet vinden).

Bestaat hier een oplossing voor?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 10:56
zie in de manual dat je onder advanced-> AMD PBS zie ik Primary video adapter staan. daar kan je soms ook de video adapter kiezen. maar soms ook nog VGA/DVI/HDMI/DP port als je geluk hebt.

https://download.asrock.com/Manual/B450%20Pro4.pdf pagina 65. helaas staat er verder niks in de manual over die instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Master_duck schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:14:
zie in de manual dat je onder advanced-> AMD PBS zie ik Primary video adapter staan. daar kan je soms ook de video adapter kiezen. maar soms ook nog VGA/DVI/HDMI/DP port als je geluk hebt.

https://download.asrock.com/Manual/B450%20Pro4.pdf pagina 65. helaas staat er verder niks in de manual over die instellingen.
Hier had ik ook al gekeken, maar achter primary video adapter staat allen ext gpu (en is grijs dus ik kan er niks aan aanpassen).

Ik vraag mij ook af hoe een videokaart (of bios, geen idee wie dit bepaald) bepaald welk scherm als "hoofdscherm" wordt gezien. Waarom wordt overigens de BIOS en POST info niet op beide schermen weergegeven?

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 11-07-2023 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit ga je niet in je BIOS kunnen aanpassen. Je videokaart heeft namelijk een interne prioriteit voor outputs. Enige manier om te krijgen wat je wilt, is het gewenste scherm aan de eerste output hangen.

Wanneer een videokaart geen scherm detecteert op de primaire output, zal het de volgende proberen. Jij gebruikt een HDMI en DVI scherm, HDMI staat als hogere prioriteit dan DVI. Kijk dus eens of je nog andere aansluitingen hebt die je kan gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Hero of Time schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:23:
Dit ga je niet in je BIOS kunnen aanpassen. Je videokaart heeft namelijk een interne prioriteit voor outputs. Enige manier om te krijgen wat je wilt, is het gewenste scherm aan de eerste output hangen.

Wanneer een videokaart geen scherm detecteert op de primaire output, zal het de volgende proberen. Jij gebruikt een HDMI en DVI scherm, HDMI staat als hogere prioriteit dan DVI. Kijk dus eens of je nog andere aansluitingen hebt die je kan gebruiken.
In mijn geval heeft de videokaart voorkeur voor de tv en maakt het type aansluiting waarmee hij verbonden is niet uit.

Ik heb inmiddels de tv verbonden via een displayport -> HDMI adapter, DVI port naar HDMI adapter en via de HDMI uitgang zelf.

Hetzelfde geldt voor mijn monitor, het maakt dus niet uit welke uitgang ik gebruik (als ik de uitgangen van de videokaart letterlijk mijn tv en monitor omwissel blijft hij de tv als primair zien).

Was het maar waar dat hij een volgorde van check op de poorten had, dan had ik de monitor op de eerste en de tv op de 2de (of laatste) gezet.

P.S. Als ik CSM aanzet is alles weer in orde maar dan kan secure boot niet aan (die weer nodig is voor een Windows 11 installatie).

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 11-07-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:41

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je kunt bij de windows beeldscherminstellingen ook het primaire display veranderen. Is dat het niet gewoon?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Dwarlorf schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:58:
Je kunt bij de windows beeldscherminstellingen ook het primaire display veranderen. Is dat het niet gewoon?
Nee, het gaat om de POST en in het BIOS kunnen komen (geheel voor de opstart van Windows dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Bij mijn videokaart is het op basis van de gebruikte poort. Kun je niet de poorten wisselen?

[ Voor 102% gewijzigd door happysan op 11-07-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
happysan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:01:
Bij mijn videokaart is het op basis van de gebruikte poort. Kun je niet de poorten wisselen?
Als ik met een displayport naar HDMI adapter de pc aansluit en de tv op gewoon HDMI blijft de tv het primaire scherm en als ik met een displayport naar HDMI adapter de tv aansluit en de pc via HDMI blijft de tv het primaire scherm, ook als ik hem ipv op HDMI op DVI aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
Waarom is dit een groot probleem eigenlijk? Wanneer je ooit in de BIOS moet zijn (misschien 1x per jaar nadat je klaar bent met de 1e optimalisatieronde), trek je toch gewoon even de TV eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
happysan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:01:
Waarom is dit een groot probleem eigenlijk? Wanneer je ooit in de BIOS moet zijn (misschien 1x per jaar nadat je klaar bent met de 1e optimalisatieronde), trek je toch gewoon even de TV eruit?
Omdat je bij het opstarten nu pas beeld krijgt zodra je in Windows zit, en de POST kun je niet zien. Het is alles behalve ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 11-07-2023 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• happysan
Hmmm wat wil je precies zien dan? Op mijn computer is het ongeveer 3 sec een splash screen van de mobo fabrikant met een draaiend geval eronder en daarna het Windows inlogscherm. De tijden dat we 30 sec naar een memory test zaten te kijken hebben we toch al flink wat jaar achter ons gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

knorde schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:03:
Omdat je bij het opstarten nu pas beeld krijgt zodra je in Windows zit, het is alles behalve ideaal.
Buiten dat ik nog steeds niet zie wat dat voor probleem is, mag aannemen dat je pc gezien de specs binnen een aantal seconden is gestart. Zou je nu ook nog kunnen kijken of het uitzetten van fastboot invloed heeft op welk scherm prio heeft op welke aansluiting aangezien je pc met fastboot niet écht uitgaat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
happysan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:06:
Hmmm wat wil je precies zien dan? Op mijn computer is het ongeveer 3 sec een splash screen van de mobo fabrikant met een draaiend geval eronder en daarna het Windows inlogscherm. De tijden dat we 30 sec naar een memory test zaten te kijken hebben we toch al flink wat jaar achter ons gelaten.
Nou ja, wat wil je zien :D Eigenlijk het startscherm van Windows natuurlijk. Maar stel dat er opstartproblemen zijn of wat dan ook, ik zou het erg prettig vinden als je de POST info ziet. Je ziet ook niet het starten van Windows, dus ook geen evt fouten tijdens het starten.

Misschien vinden jullie het overdreven maar ik ervaar het op dit moment als niet prettig in ieder geval en ik dacht ik kan altijd vragen of er een oplossing voor bestaat.
DukeBox schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Buiten dat ik nog steeds niet zie wat dat voor probleem is, mag aannemen dat je pc gezien de specs binnen een aantal seconden is gestart. Zou je nu ook nog kunnen kijken of het uitzetten van fastboot invloed heeft op welk scherm prio heeft op welke aansluiting aangezien je pc met fastboot niet écht uitgaat.
Fastboot staat uit (deze heeft bij mij ook nog nooit aan gestaan).

Alleen CSM aanzetten geeft weer de juiste volgorde, maar dat kan niet vanwege de eis van Windows 11.

[ Voor 25% gewijzigd door knorde op 11-07-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Ik denk dat je monitor pas uit slaapstand komt als er signaal op komt te staan, terwijl de TV al aan staat. In dat geval wordt de monitor ietsies later opgepikt door de videokaart en krijgt die dus nooit prioriteit.

Als je PC ooit issues heeft met starten (iets wat tegenwoordig amper ooit nog voorkomt in mijn ervaring), trek je gewoon even de HDMI van de TV uit de computer (of zet je de TV simpelweg niet aan). Dan is alles perfect zichtbaar op de monitor en kun je gaan troubleshooten.

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met startscherm van Windows, want het inlogscherm zou gewoon op alle monitoren moeten komen te staan als de schermen op duplicate staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
happysan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:10:
Ik denk dat je monitor pas uit slaapstand komt als er signaal op komt te staan, terwijl de TV al aan staat. In dat geval wordt de monitor ietsies later opgepikt door de videokaart en krijgt die dus nooit prioriteit.

Als je PC ooit issues heeft met starten (iets wat tegenwoordig amper ooit nog voorkomt in mijn ervaring), trek je gewoon even de HDMI van de TV uit de computer (of zet je de TV simpelweg niet aan). Dan is alles perfect zichtbaar op de monitor en kun je gaan troubleshooten.

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met startscherm van Windows, want het inlogscherm zou gewoon op alle monitoren moeten komen te staan als de schermen op duplicate staan.
Zelfs als de tv uitstaat wordt hij nog gezien als 2de scherm. Enkel wordt hij niet meer gezien zodra ik hem helemaal afkoppel.

Het klopt inderdaad dat beide schermen het startscherm (ik bedoelde eigenlijk het inlogscherm) laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Windows laat bij het starten echt geen info zien als er problemen zijn. Dan krijg je een keiharde blue screen en is er niets anders te zien dan dat. Het is niet zo dat het systeem een fout geeft bij het opstarten, maar vervolgens alsnog opstart. Dan trek je op dat moment de kabel van de TV uit de computer en zie je alle info op de monitor.

Misschien is het een goed idee om fastboot dan wel aan te zetten, gezien het opstarten dan letterlijk niet meer dan 3 sec zou moeten duren en het hele probleem op die manier dus opgelost is. Waarschijnlijk start de PC dan sneller op dan de TV en de monitor, waardoor het eerste wat zichtbaar is direct het inlogscherm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Ok, jullie hebben mij overtuigt denk ik haha :)

Ik denk dat ik het maar moet accepteren, en ik ben het met jullie eens dat je niet vaak (zeg vrijwel nooit) in de bios moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

bij een cold boot heb ik op mijn 4k scherm ook geen postscreen en omdat ik zonder ww werk (admin username) sta ik ook ineens op mijn bureaublad na aanzetten, doe ik echter een restart dan krijg ik wel mijn postscreen te zien, en kan ik met del/f2 het bios ook benaderen, maar daar heb je natuurlijk ook niets aan als hij niet start bij aanzetten (press F1 to enter setup bv als je biosbatterij leeg is.. |:( )

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:36:
bij een cold boot heb ik op mijn 4k scherm ook geen postscreen en omdat ik zonder ww werk (admin username) sta ik ook ineens op mijn bureaublad na aanzetten, doe ik echter een restart dan krijg ik wel mijn postscreen te zien, en kan ik met del/f2 het bios ook benaderen, maar daar heb je natuurlijk ook niets aan als hij niet start bij aanzetten (press F1 to enter setup bv als je biosbatterij leeg is.. |:( )
Dit had ik ook al getest maar helaas gaf dit ook geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij mijn AM5 systeem heb ik, als ik m'n tv met reciever gebruik, pas beeld als Grub al door z'n 3 seconde timer is en 't OS aan het laden is. Seconde later heb ik m'n login scherm.
Met m'n 4k scherm via DP aangesloten zie ik, als ik geluk heb, nog een seconde, hooguit 2 van Grub en start het door naar 't login scherm.

Zou ik echt issues hebben, dan kom ik al niet bij het inlogscherm en wil ik naar het BIOS, dan spam ik de DEL toets als ik m'n pc aanzet en zie ik wel op welk scherm het verschijnt (in geval ik zowel m'n tv als 4k scherm aangesloten heb, maar voornamelijk is het m'n tv).

Gelukkig ben je al overtuigd, maar de personen hierboven hebben wel een goed punt: als er wat aan de hand is, kom je toch Windows niet in. Dat heb je dan al snel door.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• happysan
Een tip voor mensen die het niet weten. Je kunt vanuit Windows direct doorstarten naar de BIOS. Je hoeft dus niet blind DEL te spammen in de hoop dat je erin komt. Zeker wanneer zoiets als fastboot wordt gebruikt is het überhaupt onmogelijk om op die manier de BIOS in te komen.

Om dit te doen dien je in de advanced startup van Windows te komen, door hiervoor te kiezen bij Settings > Update & Security > Recovery - Advanced startup. Of door de shift knop ingedrukt te houden en Start > Power > Restart te kiezen.

In Advanced startup kies je voor Troubleshoot > Advanced Options > UEFI Firmware Settings.

Je komt dan direct in de BIOS instellingen terecht.

Voor de Linux vrienden, het volgende console command zou vaak hetzelfde effect moeten hebben:

code:
1
sudo systemctl reboot --firmware

[ Voor 10% gewijzigd door happysan op 11-07-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 14:16
Misschien een stomme vraag, maar heb je al geprobeerd om de stroomkabel van je TV op een stekkerdoos met schakelaar te zetten?

Kijk je TV, dan schakelaar aan, en anders uit, dan ziet je PC de TV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Arjen42 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:47:
Misschien een stomme vraag, maar heb je al geprobeerd om de stroomkabel van je TV op een stekkerdoos met schakelaar te zetten?

Kijk je TV, dan schakelaar aan, en anders uit, dan ziet je PC de TV niet.
Dit wordt voor mij wel iets teveel van het goede, ik laat de tv liever standaard in het stopcontact.

Ik heb het geaccepteerd en alle extra kabels die ik had aangeschaft om uit te proberen of ik mijn monitor scherm 1 kon maken terug gestuurd.

Pagina: 1