Nieuwbouwhuis volledig met Philips Hue: hoe aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-09 08:00
We zijn een nieuwbouwhuis aan het bouwen dat in januari 2024 opgeleverd gaat worden. We willen hierin het liefst zoveel mogelijk / bijna overal smart verlichting. Het forum veel doorgelezen + veel gegoogled en we willen hierbij voor Philips Hue gaan. Systemen zoals KNX zijn misschien wel een stuk beter, maar dat gaat helaas niet in ons budget passen.

Ook al willen we overal smartverlichting, we willen niet alles met een app maar nog wel knoppen houden om de lampen te schakelen. Hiervoor willen we deze Friends of Hue knoppen gebruiken. Echter, we willen wel per ruimte (bedrading voor) 1 normale schakelknop hebben zodat we altijd terug kunnen vallen op traditionele schakelknoppen als om een of andere reden Hue toch niet bevalt. (en dat is niet te hopen, want met 1 knop per ruimte gaat dat erg onpraktisch zijn in sommige ruimtes)

De traditionele (GIRA 55/E2) knoppen (dus 1 per ruimte) willen we wel ook slim maken. Om de knop slim te maken voor Hue lampen willen we de Hue wall switch module gebruiken. Hierover enkele vragen:
  • We willen het liefst 1 knop waarmee we zowel de knop aan/uit kunnen zetten (kort drukken) als de lampen kunnen dimmen (lang ingedrukt houden). Is dat mogelijk? Of kan dit enkel met een 'dubbele knop'?
  • Wat voor schakelaar moeten we kiezen? Ik begrijp dat een puls-schakelaar nodig is om te dimmen. Maar is dat deze maakcontact pulsschakelaar of deze wisselcontact drukschakelaar?
  • Naast deze schakelaar willen we op een andere plek dezelfde lamp ook bedienen met een Friends of Hue schakelaar. Dus daarmee creeren we eigenlijk een 'serie-schakeling'. Dat is mogelijk met deze wall switch module toch?
  • Het is ook mogelijk om ook nog een Hue Motion Sensor aan te sluiten op dezelfde lamp toch? Dus dat de lamp automatisch aan gaat via de motion sensor in bijvoorbeeld de gang. En zodat je hem zelf uit kan zetten met de schakelaar met daarachter de Wall Switch module?
  • Naast de originele Philips Hue Wall Switch module heb ik ook deze van Robbshop gevonden. Heeft iemand ervaringen met deze? Werkt deze slechter/beter/anders? Als ik het goed begrijp heeft deze geen batterij (wat een groot voordeel is) maar moeten er wel minimaal 3 schakelaars op worden aangesloten. Zou dit met 1 of 2 pulsdrukkers dus nog niet werken?
Daarnaast hebben we ook een paar niet-Hue lampen die we slim willen maken. Dat willen we doen door een Hue Zigbee Dimmer achter de traditionele knop te zetten (deze of deze of deze voor draaidimmer).
  • Ik zie Hue Zigbee Dimmers met en zonder blauwe nuldraad. Wat is precies het verschil? Het is voor ons simpel om er meteen een blauwe nuldraad bij te laten leggen. Maar heeft dat dan een voordeel voor de Zigbee Dimmer?
  • Voor de puls-schakelaar dezelfde vraag als hierboven. Moet dit een maakcontact pulsschakelaar of wisselcontact drukschakelaar zijn? (of wat is het verschil?)
  • Klopt het dat je, wanneer een Zigbee Dimmer is aangesloten aan de lamp, je de lamp ook met andere Friends of Hue schakelaar en/of Motion Sensor kan bedienen?
  • De meeste Zigbee dimmers zijn 20mm diep. De GIRA pulsdrukker is 32mm diep. Deze twee lijken me dan niet te passen in een inbouwboos van 50mm (standaard bij onze elektricien)?
Missen we nog iets als we bovenstaande doen? Zouden jullie je huis ook zo inrichten als je slimme verlichting wilt maar niet genoeg budget hebt voor KNX? Dank alvast voor de antwoorden! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Laat het gewoon traditioneel aanleggen. Die friends of hue kun je overal monteren dus ook op de plek waar de standaard schakelaar zit.
Mocht je je huis weer verkopen zullen de nieuwe bewoners je dankbaar zijn dat alle lichtpunten gewoon standaard bedraad zijn.
Bedenk wel dat die Friends of Hue schakelaars vrij zwaar ingedrukt moeten worden, de stroom van het signaal wordt er mee opgewekt.
Voor slaapkamer zou ik gewoon standaard schakelaars houden en dan die inbouwmodule van Hue. Nadeel is dat die op batterijen werkt en je dus af en toe de boel weer los moet halen..

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-07-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:13
Wat @CyBeRSPiN zegt kan ik bij aansluiten. Zorg er voor dat je huis volledig te bedienen is met traditionele schakelaars. Je kunt die Friends of Hue gewoon op de plaats van je normale schakelaars plaatsen, daar zijn ze voor bedoeld. Dan heb je:

A. Geen extra gaten in de muur. Of erger: plakknoppen.
B. Je zit niet vast aan Hue, je kunt alles er weer uit halen als je iets anders wil of klaar bent met Smart Home.
C. Je hoeft aan de kopers van je huis niet uit te leggen dat dit huis eigenlijk zonder fatsoenlijke schakelaars komt.

Zorg dat je basis gewoon goed is. Dat is het belangrijkste. Ga daarna lekker alles in en ombouwen, waarbij alles lekker terug te herstellen is naar de oude situatie.

De wall switch module ondersteund de normale schakelaar. Daarmee kun je door scenes heen lopen door de schakelaar snel achter elkaar om te zetten. Hij ondersteund ook pulsdrukkers inderdaad. Daarmee heb je ingedrukt houden om te dimmen erbij. Je kunt dat mixen matchen met andere typen Hue schakelaars of afstandsbedieningen in dezelfde ruimte.

Ook kun je daar een bewegingssensor plaatsen, maar die gaan wel met elkaar vechten. Jij zet bijvoorbeeld het licht uit, en door de beweging die je maakt zet de sensor het licht gewoon doodleuk weer aan. Mijn tip: gebruik de bewegingssensor alleen in ‘doorloopruimtes’ waar je doorheen loopt en dus niet verblijft. De hal en de overloop zijn daarvoor prima geschikt. De WC, badkamer en keuken zijn wat mij betreft totaal ongeschikt.

Ik zou zelf alleen Hue spul kopen of officiele Friends of Hue spullen. Dan heb je eigenlijk wel de garantie dat het goed werkt. Die robshop spullen zou ik lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat mij betreft zijn alle ruimtes heel erg geschikt voor bewegingssensoren.

En inderdaad gewoon klassiek bedraden alleen blauwe draad overal laten meetrekken. Dan kun je alle kanten op.

Zonder blauwe draad heb je bij je schakelaars eigenlijk geen werkende stroomkring. Er moeten dan truukjes worden uitgehaald om wel voldoende stroom te hebben om de schakelaar te voeden. Met blauw heeft dus altijd de voorkeur, dan zijn alle opties open.

[ Voor 83% gewijzigd door Sethro op 10-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
Wat anderen al zeggen: zorg dat alles ouderwets werkt. Overweeg ook om bij alle schakelaars niet alleen fase en schakel draad te laten aanleggen, maar ook nul. Dan heb je altijd de mogelijkheid om slimme devices met permanente voeding te plaatsen.

En in plaats van een Hue controller zou je kunnen kijken naar een Home Assistant installatie met een ConBee stick. Vanuit HA (of eventueel Node-RED op die HA) kun je vaak meer complexe flows maken. En dit kan allemaal prima draaien op 'n RPi van 'n paar tientjes.

Daarnaast zou je ook nog ipv Hue kunnen kijken naar meer generiek Zigbee spul. Ikea heeft bijvoorbeeld ook een best uitgebreide lijn (Tradfri) aan Zigbee materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 16:42
phillips hue (alle draadloze protocollen/toestellen) is 'opbouw domotica' naar mijn mening.

alles naar een schakelkast trekken is niet kostelijk
(bvb UTP kabel van de schakelaars naar de schakelkast),
alle lichtpunten naar de schakelkast.
Dan kan je eerst simpel met 'teleruptors / relais' werken
of zelf al naar domotica systemen zoals KNX / Loxone / of zelf goedkopere tussen oplossingen (met homeassitant)

Ik ben ook van mening dat er niet veel schakelaars in een huis hoeven te zitten (zo goed als geen zitten er bij mij) maar wel veel kabels voorzien voor bewegingsmelders.

Mijn situatie zit er nu een PLC in, maar als het huis ooit verkocht wordt kan de schakelkast perfect omgebouwd worden naar 'traditionele' schakelingen. Of kan een toekomstige eigenaar beslissen er een Loxone in te steken.

je kan nog altijd kiezen voor de weg in te slaan van traditonele schakelingen in uw kast te doen en alsnog 'opbouw domotica' te voorzien in uw huis.. maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlijmen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 10:38
Ik kan je helaas niet direct helpen met je specifieke vragen, maar wilde je toch mijn ervaring delen.

Twee jaar geleden zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouw woning en ik wilde ook graag alle verlichting slim hebben. De architect en électricien waren een beetje huiverig toen ik er (4,5 jaar geleden) over begon, maar ik heb toch doorgezet. Ik ben zelfs begonnen met een nog goedkoper alternatief. Alles van ikea, dus inclusief de orginele Hub die ze destijds hadden.

In het hele huis (+ carport) gaat het om 62 lampen, die allemaal un eigen bedrading hebben, maar niet één enkele lichtknop in huis! Wat lastig kan zijn is het aansluiten van je lamp want er staat altijd stroom op de draden. Ik heb dit dus overdag moeten doen en in de meterkast de specifieke groep uit moeten zetten. Maar dat doe je normaal maar één keer in de zoveel jaar lijkt me.

Oospronkelijk had ik ongeveer 20 verschillende knoppen, dimmers en motion sensors door het huis heen. Voordeel is dat we flexible hebben kijken waar de schakelaars het beste geplaatst konden worden. De eerste weken hebben we ze regelmatig een ander plekje gegeven. En hoewel dat prima werkte ben ik vrij snel alles gaan automatiseren via home-assistant. Doordat het aantal devices voor de ikea hub wat veel was ben ik inmiddels ook overgestapt op een zigbee stick en gaat alles volledig via home assistant.

De motions sensors gebruiken we uiteraard nog steeds, maar buiten dat raken we eigenlijk enkel de switch van de slaapkamer en de kinderkamer aan. Er ligt wel ergens in de keuken een knop, idem voor de woonkamer, maar gebruiken doen we hem nooit. Met de tijd leer je alle momenten juist te automatiseren en besef je het gemak. (En als ik een keer de knop niet kan vinden doe ik het of via mijn telefoon of via spraak).

Als ik kijk wat we hebben kunnen besparen op het laten plaatsen van alle schakelaars (bedrading, schakelaars en arbeid) was het die paar extra euro per lamp (en nu het gemak) meer dan waard. Het exacte bedrag durf ik niet meer te noemen, maar ik was verbaasd over het verschil (vraag het desnoods gewoon eens na).

Als je twijfelt of het iets voor je is, laat het dan zeker volledig aansluiten met op alle gewenste plekken een schakelaar zodat je daadwerkelijk zonder smart lights kunt gaan werken. Zeker als je denkt dat dit de waarde van je huis bij verkoop zou kunnen verhogen. Persoonlijk denk ik niet te gaan verhuizen voor mijn dood (of bejaardenhuis) en als het wel zo is dan neem ik die waarde vermindering wel voor lief. Het niet hebben van knoppen door het hele huis is ook wat waard. Zeker omdat je zelfs na goed nadenken achteraf de knoppen waarschijnlijk alsnog beter net ergens anders had kunnen zetten.

Met vriendelijke groet, Niels Hoogenhout

Pagina: 1