We zijn een nieuwbouwhuis aan het bouwen dat in januari 2024 opgeleverd gaat worden. We willen hierin het liefst zoveel mogelijk / bijna overal smart verlichting. Het forum veel doorgelezen + veel gegoogled en we willen hierbij voor Philips Hue gaan. Systemen zoals KNX zijn misschien wel een stuk beter, maar dat gaat helaas niet in ons budget passen.
Ook al willen we overal smartverlichting, we willen niet alles met een app maar nog wel knoppen houden om de lampen te schakelen. Hiervoor willen we deze Friends of Hue knoppen gebruiken. Echter, we willen wel per ruimte (bedrading voor) 1 normale schakelknop hebben zodat we altijd terug kunnen vallen op traditionele schakelknoppen als om een of andere reden Hue toch niet bevalt. (en dat is niet te hopen, want met 1 knop per ruimte gaat dat erg onpraktisch zijn in sommige ruimtes)
De traditionele (GIRA 55/E2) knoppen (dus 1 per ruimte) willen we wel ook slim maken. Om de knop slim te maken voor Hue lampen willen we de Hue wall switch module gebruiken. Hierover enkele vragen:
Ook al willen we overal smartverlichting, we willen niet alles met een app maar nog wel knoppen houden om de lampen te schakelen. Hiervoor willen we deze Friends of Hue knoppen gebruiken. Echter, we willen wel per ruimte (bedrading voor) 1 normale schakelknop hebben zodat we altijd terug kunnen vallen op traditionele schakelknoppen als om een of andere reden Hue toch niet bevalt. (en dat is niet te hopen, want met 1 knop per ruimte gaat dat erg onpraktisch zijn in sommige ruimtes)
De traditionele (GIRA 55/E2) knoppen (dus 1 per ruimte) willen we wel ook slim maken. Om de knop slim te maken voor Hue lampen willen we de Hue wall switch module gebruiken. Hierover enkele vragen:
- We willen het liefst 1 knop waarmee we zowel de knop aan/uit kunnen zetten (kort drukken) als de lampen kunnen dimmen (lang ingedrukt houden). Is dat mogelijk? Of kan dit enkel met een 'dubbele knop'?
- Wat voor schakelaar moeten we kiezen? Ik begrijp dat een puls-schakelaar nodig is om te dimmen. Maar is dat deze maakcontact pulsschakelaar of deze wisselcontact drukschakelaar?
- Naast deze schakelaar willen we op een andere plek dezelfde lamp ook bedienen met een Friends of Hue schakelaar. Dus daarmee creeren we eigenlijk een 'serie-schakeling'. Dat is mogelijk met deze wall switch module toch?
- Het is ook mogelijk om ook nog een Hue Motion Sensor aan te sluiten op dezelfde lamp toch? Dus dat de lamp automatisch aan gaat via de motion sensor in bijvoorbeeld de gang. En zodat je hem zelf uit kan zetten met de schakelaar met daarachter de Wall Switch module?
- Naast de originele Philips Hue Wall Switch module heb ik ook deze van Robbshop gevonden. Heeft iemand ervaringen met deze? Werkt deze slechter/beter/anders? Als ik het goed begrijp heeft deze geen batterij (wat een groot voordeel is) maar moeten er wel minimaal 3 schakelaars op worden aangesloten. Zou dit met 1 of 2 pulsdrukkers dus nog niet werken?
- Ik zie Hue Zigbee Dimmers met en zonder blauwe nuldraad. Wat is precies het verschil? Het is voor ons simpel om er meteen een blauwe nuldraad bij te laten leggen. Maar heeft dat dan een voordeel voor de Zigbee Dimmer?
- Voor de puls-schakelaar dezelfde vraag als hierboven. Moet dit een maakcontact pulsschakelaar of wisselcontact drukschakelaar zijn? (of wat is het verschil?)
- Klopt het dat je, wanneer een Zigbee Dimmer is aangesloten aan de lamp, je de lamp ook met andere Friends of Hue schakelaar en/of Motion Sensor kan bedienen?
- De meeste Zigbee dimmers zijn 20mm diep. De GIRA pulsdrukker is 32mm diep. Deze twee lijken me dan niet te passen in een inbouwboos van 50mm (standaard bij onze elektricien)?