Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-06-2024
Beste mensen op Tweakers,

Inmiddels is onderstaande tekst niet meer relevant, n.a.v. de info vanuit andere tweakers ben ik toch verder op zoek gegaan. Inmiddels ben ik op zoek naar advies/ervaringen met de volgende PA set: vonyx vx1000bt actieve 1000w 2.2 ( klik ).

Ben van plan om deze set te gebruiken op feesten tot max. 100 man. De set wordt aangesloten op mijn DDJ-400, en er zal een splitter gebruikt worden om mijn KRK studioboxen richting de DJ-booth te richten. Andere opties i.p.v. een splitter zijn ook van harte welkom.
Voor zover ik weet is Vonyx een budget merk, is dit echt zo? Hier hangt (naar mijn interpertatie) nog een aardig prijskaartje aan, al zijn er natuurlijk altijd duurdere boxen te koop. Ik vraag me vooral af of deze boxen het waard zijn, en ben Benieuwd naar jullie ervaringen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sinds enige tijd haal ik veel plezier uit mijn nieuwe hobby als DJ. De apparatuur die ik op dit moment gebruik is:
- Pioneer DDJ-400 controller
- 2x KRK Rokit 7

Nu is de tijd aangebroken dat mijn familie mij vraagt om eens op een huis/tuin feestje te komen draaien. Leuk natuurlijk! Daardoor ben ik sterk aan het overwegen om uit te breiden qua geluidsapparatuur. Ik ben tevreden over de KRK's, maar heb ook goed door dat deze boxen enorm 'eerlijk' zijn en dat deze - naar mijn idee - niet geschikt zijn om mee te nemen naar een feestje. Dat is ook wat ik lees op het internet. Maar mochten de meningen hier anders zijn, hoor ik dat graag.

Afijn. Uitbreiden. Ik heb een mooie set gevonden als volgt:
- Sony 1200 ES topserie versterker
- 2x Magnat Vintage 420 vloerspeakers
- 1x Mordaunt short subwoofer

Ik weet dat ik de versterker aan kan sluiten op mijn DDJ-400. Echter, kan ik mijn KRK's dan voor zover ik weet niet meer aansluiten op mijn DDJ-400. Bovengenoemde speakers en subwoofer zouden goed moeten werken op de versterker. Nu wil ik eigenlijk het liefst mijn KRK's - naast de Magnats en de subwoofer - aan willen sluiten op versterker. Dat geeft toch wat extra, en is bovendien erg handig op het moment dat ik speakers op mijzelf gericht wil hebben, om zelf beter te kunnen horen wat je doet.

Nu heb ik op internet veel gezocht over van hoe zo'n versterker nu werkt. Ik heb er best wat over gevonden, maar toch kom ik er niet uit. Ik heb geen enkel verstand van versterkers; het heeft een hoop in en uitgangen, dus in mijn ogen zou dat moeten betekenen dat ik er enorm veel op aan kan sluiten. Toch lees ik tekenen dat dat niet zo is.

Concreet:
- De Sony 1200 ES Topserie is aangesloten op mijn DDJ-400 controller. Op de versterker zijn 2x Magnat Vintage 420 en 1x Mordaunt short subwoofer aangesloten (als het goed is werkt dit, andere meningen zijn welkom!). Kan ik op de versterker mijn 2 KRK rokits 7 aansluiten en alle boxen werkzaam laten zijn, bij bediening van mijn DDJ-400 controller? En zo niet kan iemand mij uitleggen waarom niet? En zijn er dan wellicht andere mogelijkheden / omwegen / adviezen richting mij en de situatie?

Alvast super bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door madeliefje op 07-06-2023 23:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 16:25
Kan zeker, maar die KRK's zijn actief. Dat wil zeggen, met ingebouwde versterker.

Wat je dus moet doen is de uitgang van je ddj (de rode en witte stekkers) opsplitsen naar je KRK's en versterker. Dan krijgen beide dus het audiosignaal. Het niveau is dan natuurlijk lastiger te regelen, want je kan ze niet afzonderlijk bepalen (ja oke, volumeknop op de KRK's of versterker aanpassen, dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk dat je mag draaien op een familiefeest.

De KRK studiomonitors zijn niet zo geschikt voor een feest, omdat ze niet hard genoeg kunnen. Voor gewoon luide muziek in een woonkamer is het misschien wel voldoende - probeer het uit en je weet het. Hetzelfde geldt helaas voor de set die je voorstelt. Voor een feest is zoiets als dit beter geschikt:
MPA Marlis actieve 2.1-set met 15" sub + 2x top
of
DAP Soundmate 1

Als dit te duur is, zou ik het bij de KRK's houden en doorsparen. De goedkopere PA-luidsprekers zijn namelijk niet de moeite waard. De 'eerlijke' klank van de KRK's is geen probleem en kan je naar wens aanpassen met een equalizer: krik de bassen op en haal een paar decibel weg bij 2-5 kHz.

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 07-03-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:15
Ik heb in deze situatie keer gebruikgemaakt van een https://www.thomann.de/nl/behringer_ha400.htm al is die er eigenlijk niet bedoeld voor maar het was goedkoop en het werkte. Zorg wel dat je goede kabels erbij doet want het is wel storing gevoelig.

Een andere oplossing is om een XDJ-RX2 of een XDJ-RX3 te huren, deze heeft meerder outputs bijv booth en master. Dan kan je meerder setjes aansluiten.

De KRK speakers stonden naar de DJ booth gericht en de rest van de speakers naar gasten. Dit was voor een tuinfeest van 20 man voldoende.

[ Voor 0% gewijzigd door rhodium op 07-03-2023 20:11 . Reden: Linken naar Nederlandse versie van de site. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:07
Allicht zou je goed spul kunnen huren, als je het verder niet vaak gaat gebeuren. Bijvoorbeeld https://lichtgeluidhuren....-met-kabels-en-mengtafel/

HiFi gebruiken voor een feestje is eigenlijk niet aan te raden, het gaat kwa volume vaak nog wel goed maar laat in de avond met eventueel alcohol heeft niemand meer door dat het geluid te hard staat en er vervorming optreedt. Proffesionele apparatuur is hiervoor meestal tegen beveiligd.

Het heeft ook te maken met het volume wat je wilt hebben, achtergrond muziek is prima mogelijk met bijna elke set, kan zelfs met zo'n portable JBL speakertje. Al maakt het ook uit of het binnen of buiten is.

[ Voor 93% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-03-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De sony met die speakers staan voor €150,- op marktplaats, waarschijnlijk wel mee te nemen voor €120,-
Waarschijnlijk woont de topicstarter in de buurt van Oss en zoekt hij een goedkoop setje, dit is zeker niet ideaal als PA maar dat is ook helemaal niet nodig op een familie feestje, je kan je wel afvragen waar je een 5.1 versterker voor nodig hebt.

Om je vraag te beantwoorden je kan de tape out gebruiken van de versterker voor je KRK’s geen extra kastjes nodig, wel moet je het volume van de KRK’s op de speakers zelf regelen, de Magnats worden qua volume wel door de Sony geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
150 euro voor die set is een prima prijs, allicht kan je nog een paar speakers aansluiten en dan 4 kanaals stereo gebruiken, wel een prima optie.

Het maakt ook niet zoveel uit als het spul de avond niet overleefd al heeft die Sony vast wel beveiliging tegen oververhitting.

[ Voor 38% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-03-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:01
als je dit vaker wilt gaan doen zou ik serieus overwegen om te investeren in een PA set, al dan niet 2e hands. je kunt voor iets meer vaak al best een basis set kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
heggico schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:32:
Kan zeker, maar die KRK's zijn actief. Dat wil zeggen, met ingebouwde versterker.

Wat je dus moet doen is de uitgang van je ddj (de rode en witte stekkers) opsplitsen naar je KRK's en versterker. Dan krijgen beide dus het audiosignaal. Het niveau is dan natuurlijk lastiger te regelen, want je kan ze niet afzonderlijk bepalen (ja oke, volumeknop op de KRK's of versterker aanpassen, dat wel)
Dank! Heldere info, ik wist niet van het bestaan van deze kabel :) zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
TBTL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:44:
Leuk dat je mag draaien op een familiefeest.

De KRK studiomonitors zijn niet zo geschikt voor een feest, omdat ze niet hard genoeg kunnen. Voor gewoon luide muziek in een woonkamer is het misschien wel voldoende - probeer het uit en je weet het. Hetzelfde geldt helaas voor de set die je voorstelt. Voor een feest is zoiets als dit beter geschikt:
MPA Marlis actieve 2.1-set met 15" sub + 2x top
of
DAP Soundmate 1

Als dit te duur is, zou ik het bij de KRK's houden en doorsparen. De goedkopere PA-luidsprekers zijn namelijk niet de moeite waard. De 'eerlijke' klank van de KRK's is geen probleem en kan je naar wens aanpassen met een equalizer: krik de bassen op en haal een paar decibel weg bij 2-5 kHz.
Dankjewel voor je antwoord! De set boxen die je voorstelt zijn inderdaad buiten mijn budget. Student enzo, die tevens nog geen cent heeft verdient met DJ zijn - en ook niet weet of dat ooit gaat gebeuren _/-\o_ . Ik heb natuurlijk al aardig wat uitgegeven aan mijn controller & de KRK's. Goed om te weten dat jouw visie is dat de eerlijkheid van de KRK's geen euvel vormen. Het is mij nog niet gelukt om de bass enigszins op gang te krijgen, maar ik ga ermee experimenteren.

Mag ik je nog vragen waarom goedkopere PA sets het niet waard zijn? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de recenties van bijvoorbeeld deze PA set: https://www.maxiaxi.com/m...2zbPU0ORlLQQaAsckEALw_wcB , lijken deze voor mij niet tegen te vallen. Al overweeg ik waarschijnlijk toch liever een actieve set, om zo niet met een versterker te hoeven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
rhodium schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:10:
Ik heb in deze situatie keer gebruikgemaakt van een https://www.thomann.de/nl/behringer_ha400.htm al is die er eigenlijk niet bedoeld voor maar het was goedkoop en het werkte. Zorg wel dat je goede kabels erbij doet want het is wel storing gevoelig.

Een andere oplossing is om een XDJ-RX2 of een XDJ-RX3 te huren, deze heeft meerder outputs bijv booth en master. Dan kan je meerder setjes aansluiten.

De KRK speakers stonden naar de DJ booth gericht en de rest van de speakers naar gasten. Dit was voor een tuinfeest van 20 man voldoende.
Dankjewel voor je antwoord! Heb je toevallig ook precies dezelfde boxen gebruikt destijds? Dat zou wel enorm toevallig zijn ghehe. Huren van andere sets is ook wel een optie, al vind ik mijn controller enorm fijn en ben ik dit ook zo gewend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Roderiktweaker schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:08:
Allicht zou je goed spul kunnen huren, als je het verder niet vaak gaat gebeuren. Bijvoorbeeld https://lichtgeluidhuren....-met-kabels-en-mengtafel/

HiFi gebruiken voor een feestje is eigenlijk niet aan te raden, het gaat kwa volume vaak nog wel goed maar laat in de avond met eventueel alcohol heeft niemand meer door dat het geluid te hard staat en er vervorming optreedt. Proffesionele apparatuur is hiervoor meestal tegen beveiligd.

Het heeft ook te maken met het volume wat je wilt hebben, achtergrond muziek is prima mogelijk met bijna elke set, kan zelfs met zo'n portable JBL speakertje. Al maakt het ook uit of het binnen of buiten is.
Yes die tip kreeg ik inderdaad ook, bedankt! Maar vind het lastig om het te huren, ik krijg zelf ook niets betaald voor het draaien, dus haal dan liever denk ik tweedehands een redelijke set voor een redelijke prijs waar ik even mee vooruit kan. Voor een tuinfeestje en een klein zaalfeestje.
Het is maar goed dat ik dit topic heb aangemaakt, qua geluid ben ik best wel een leek ;) . Ik dacht juist dat Hi-Fi een goed idee was, gezien dit voor high quality staat, maar als ik het goed begrijp is PA dus professioneler en dus beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Jur schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:49:
De sony met die speakers staan voor €150,- op marktplaats, waarschijnlijk wel mee te nemen voor €120,-
Waarschijnlijk woont de topicstarter in de buurt van Oss en zoekt hij een goedkoop setje, dit is zeker niet ideaal als PA maar dat is ook helemaal niet nodig op een familie feestje, je kan je wel afvragen waar je een 5.1 versterker voor nodig hebt.

Om je vraag te beantwoorden je kan de tape out gebruiken van de versterker voor je KRK’s geen extra kastjes nodig, wel moet je het volume van de KRK’s op de speakers zelf regelen, de Magnats worden qua volume wel door de Sony geregeld
Denk dat we het over dezelfde advertentie hebben inderdaad. Mag ik je vragen waarom het niet ideaal is volgens jou? Ik probeer wat meer kennis op te doen van geluid etc. Moest even opzoeken wat PA precies was, maar dat heb ik inmiddels gevonden. Ik kan me zo voorstellen dat een actieve set in ieder geval handiger is voor mij.

En je zegt dus dat ik de KRK's gewoon op de versterker aan kan sluiten en dus al deze 4 boxen aan kan sluiten & tegelijkertijd kan laten werken? Je bent de eerste die zegt dat dit kan _/-\o_. En moet ik dan nog rekening mee houden met of mijn KRK's qua specs wel op de versterker kunnen? Ik heb wat dingen opgezocht over versterkers, maar daar snap ik dus helemaal niets van O-) . Waar ik wel achter ben gekomen is dat je je boxen flink kapot kunt maken als je niet oppast. Daar zijn mijn KRK's wel iets te waardevol voor, voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door madeliefje op 11-03-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Roderiktweaker schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:55:
150 euro voor die set is een prima prijs, allicht kan je nog een paar speakers aansluiten en dan 4 kanaals stereo gebruiken, wel een prima optie.

Het maakt ook niet zoveel uit als het spul de avond niet overleefd al heeft die Sony vast wel beveiliging tegen oververhitting.
Ik heb toch liever dat het spul het gewoon overleefd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:58
gear is natuurlijk leuk! Maar als 't een eenmalige gig is... dan kan je ook een PA set huren. Uiteraard op kosten van de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Reloader schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:55:
als je dit vaker wilt gaan doen zou ik serieus overwegen om te investeren in een PA set, al dan niet 2e hands. je kunt voor iets meer vaak al best een basis set kopen :-)
Dankje voor de tip! Ik moest even opzoeken wat PA precies was. Na wat zoeken op het internet kom ik eigenlijk niet echt iets tegen voor een prijs die 'iets' hoger ligt. Heb je toevallig tips qua merk o.i.d.? Liefst actieve speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zo’n hifi set (zoals de Sony / Magnat) gaat gewoon niet luid genoeg, is niet gemaakt om langdurig veel vermogen te leveren en is bovendien niet stevig genoeg en gaat daarom niet lang mee.

Daarnaast zet je tussen je deck en versterker vaak nog een mengpaneel. Zo’n mengpaneel heeft vaak meerdere uitgangen die je gebruikt voor je monitors (geluid voor jou / KRK) en voor je publiek PA set).

Als beginner zou ik niet meteen grof geld uitgeven maar met een instap setje beginnen. Als je dan tekort komt kun je altijd huren of upgraden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets als dit https://link.marktplaats.nl/m1949876510

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 11-03-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Als je maar weg blijft mij goedkope PA merken als Skytronic of de set in die link met van die rode woofer randen.

HiFi zou ook kunnen voor eenmalig een feestje maar dan moet je het volume goed in de gaten houden zodat er geen vervorming optreedt.

Het staat ook wel een beetje raar mocht je er ooit geld mee kunnen verdienen. Bij PA is de bedoeling dat het spul heel blijft op hoog volume, tenminste als de kwaliteit goed genoeg is.

Wat is eigenlijk het budget?
Tweedehands is een optie, wel de boel goed testen voor aankoop. Denk aan DAP,Dynacord,RCF. Ook is er een keuze tussen actieve en passieve luidsprekers met een losse versterker.

https://www.marktplaats.n...-15-inch-speakers-passief

https://www.marktplaats.n...speakers-300watt-per-stuk

https://www.marktplaats.n...regio-nuland-en-omstreken

[ Voor 36% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-03-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
madeliefje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:37:
Mag ik je nog vragen waarom goedkopere PA sets het niet waard zijn? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de recenties van bijvoorbeeld deze PA set: https://www.maxiaxi.com/m...2zbPU0ORlLQQaAsckEALw_wcB , lijken deze voor mij niet tegen te vallen.
Deze luidsprekers hebben piëzotweeters en die klinken erg schel. De basluidsprekers zijn met 8" te klein om bassen weer te geven. Het kan niet veel harder dan een hifi-luidspreker. Ze zijn niet waardevast, waardoor ze stiekem duurder zijn dan het lijkt.

De set kost € 130. Daar komt nog geld bij voor een versterker, kabels, statieven e.d. De stap naar de tweedehands sets die ik voorstelde voorstelde (€ 350) is dan klein. Zo'n set klinkt echter beter, heeft diepere bassen die je ook kan voelen, gaat harder, blijft heel en -op de lange termijn belangrijk- is waardevast. Als het draaien je niet meer bevalt, zet je hem voor hetzelfde geld weer terug op Marktplaats.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 12-03-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:01
madeliefje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Dankje voor de tip! Ik moest even opzoeken wat PA precies was. Na wat zoeken op het internet kom ik eigenlijk niet echt iets tegen voor een prijs die 'iets' hoger ligt. Heb je toevallig tips qua merk o.i.d.? Liefst actieve speakers?
ik kom nu niet direct wat tegen, maar je kunt wat facebook groepen in de gaten houden zoals 2e hands licht en geluid e.t.c.

heb zelf een tijdje geleden voor een prima prijs een passieve set op de kop getikt, moet er wel bij zeggen dat ik daarvoor al versterkers had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:38
Waarschijnlijk is het al meerdere keren benoemd, maar die KRK’s gaan het niet redden op een feestje. Dit heeft niks te maken met “eerlijk” maar met het maximale volume (spl).

Ook hifi apparatuur kan niet tegen langdurige hoge belasting.
Het combineren van je monitoren met een hifi systeem als PA ingezet, lijkt mij ook vragen om problemen als deze met dezelfde volume knop bedient worden.

Als je een aparte booth uitgang hebt kan je het wel overwegen om de KRK’s als booth speakers te gebruiken. Dit wel in combinatie met een echt PA systeem.

Persoonlijk zou ik een PA setje huren en de kosten doorberekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Roderiktweaker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:11:
Als je maar weg blijft mij goedkope PA merken als Skytronic of de set in die link met van die rode woofer randen.

HiFi zou ook kunnen voor eenmalig een feestje maar dan moet je het volume goed in de gaten houden zodat er geen vervorming optreedt.

Het staat ook wel een beetje raar mocht je er ooit geld mee kunnen verdienen. Bij PA is de bedoeling dat het spul heel blijft op hoog volume, tenminste als de kwaliteit goed genoeg is.

Wat is eigenlijk het budget?
Tweedehands is een optie, wel de boel goed testen voor aankoop. Denk aan DAP,Dynacord,RCF. Ook is er een keuze tussen actieve en passieve luidsprekers met een losse versterker.

https://www.marktplaats.n...-15-inch-speakers-passief

https://www.marktplaats.n...speakers-300watt-per-stuk

https://www.marktplaats.n...regio-nuland-en-omstreken
Dank voor je tips! Mijn budget is ongeveer 150 euro. Het liefst wil ik wel voor een actieve PA set gaan. Voorlopig ben ik nog niet van plan om te wisselen van controller, en ik vind het persoonlijk een behoorlijk gedoe om er ook nog een versterker tussen te zetten. Vind het zelf nog wel lastig om te kijken waar ik nu echt op moet letten qua specs voordat ik zoiets aanschaf. Er is zoveel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:38
Voor €150 heb je net een setje kabels en stands..

Als je naar gebruikt spul kijkt kan je misschien in de buurt van €500 wat vinden. Kijk naar 12” of groter. (Anders heb je sowieso een sub nodig) Maar zelfs met 15” hoef je buiten niet veel lage tonen te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Beste mensen op Tweakers,

Inmiddels is originele tekst in het topic niet meer relevant, n.a.v. de info vanuit andere tweakers ben ik toch verder op zoek gegaan. Inmiddels ben ik op zoek naar advies/ervaringen met de volgende PA set: vonyx vx1000bt actieve 1000w 2.2 ( klik ).

Ben van plan om deze set te gebruiken op feesten tot max. 100 man. De set wordt aangesloten op mijn DDJ-400, en er zal een splitter gebruikt worden om mijn KRK studioboxen richting de DJ-booth te richten. Andere opties i.p.v. een splitter zijn ook van harte welkom.
Voor zover ik weet is Vonyx een budget merk, is dit echt zo? Hier hangt (naar mijn interpertatie) nog een aardig prijskaartje aan, al zijn er natuurlijk altijd duurdere boxen te koop. Ik vraag me vooral af of deze boxen het waard zijn, en ben Benieuwd naar jullie ervaringen!

[ Voor 7% gewijzigd door madeliefje op 07-06-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
madeliefje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:57:
Voor zover ik weet is Vonyx een budget merk, is dit echt zo? Hier hangt (naar mijn interpertatie) nog een aardig prijskaartje aan
Dat klopt. PA-luidsprekers zijn duur.
Met de set waar je naar linkt kan je helaas geen feesten geven voor 100 man, daarvoor is hij te klein met zijn 10" subwoofers en 2,5" toppen.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 08-06-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Hi tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een PA set. Ik ben een beginnend DJ, die inmiddels zo nu en dan eens op een feestje draait. Ik vind het fijn om zelf spullen te hebben maar ben ook een redelijke audiofiel, dus wil wel dat iets goed klinkt. Over het algemeen vrij lastig als je een beperkt budget hebt ben ik onlangs achter gekomen. Ik draai in ieder geval met mijn DDJ-400, vooralsnog voor ongeveer 50 man, soms binnen en soms buiten. Vind het wel belangrijk om ook iets toekomstgericht aan te schaffen, dus wil voor ongeveer 100/150 mensen wel goed zitten.

Nu heb ik onlangs wat setjes gehoord van Vonyx, Devine en van Mackie. Hierin heb ik nogal een hoop verschil gehoord, waardoor Vonyx in ieder geval afvalt, ik Devine matig vond en Mackie echt een stuk beter klonk naar mijn smaak. Ik heb het dan specifiek over de Mackie Thump 215 ( https://www.bax-shop.nl/a...actieve-fullrange-speaker ). De prijs van deze box ligt dan ook wat hoger dan de andere sets die ik heb gehoord, maar naar mijn idee is dit het wel waard.
Toch kan ik heel weinig vinden over deze set van Mackie qua reviews, recensies etc. Heeft iemand ervaring met deze box? Ik ben van plan om er twee te kopen, en er eventueel in de toekomst nog een subwoofer bij te kopen mocht dat nodig zijn. Maar met de 15" Woofer klonk de bass al best goed, dus de kans is ook aanwezig dat ik er geen sub bij koop.

Ook kom ik er net achter dat er nog een wat uitgebreidere versie bestaat van de Thump 215: de Thump 215 XT (https://www.bax-shop.nl/a...kN9pRiIxOIARoCXUEQAvD_BwE ). Voor zover ik zie vooral verschil in de mogelijkheid tot het instellen van het geluid en verbinden met bluetooth, wat komt met een prijsverschil van ongeveer 70 euro per box. Hierin ook benieuwd naar jullie ervaringen: is dit het waard om voor deze uitbreiding te gaan? Wederom vrijwel geen reviews en een enkele recensie over deze box.

Er is zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie zegmaar _/-\o_ . Qua prijsklasse zijn 2 boxen van bovengenoemde type Mackie's wel de max op dit moment. Andere tips/adviezen/aanradingen zijn ook welkom! Mijn dank is groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:55
Hieronder is mijn mening,
Vonyx, Devine zijn echt prut merken.
Mackie staat wel daarboven, dus wel een andere klasse.
Zoals je zelf al had vermeld bij de Thump zijn dat de verschillen, of dit het waard is kun je zelf het beste bepalen. jij weet waarvoor je het gaat gebruiken. Zelf zou ik dit niet hoeven, maar als jij een tuinfeestje hebt en je wil niet zelf draaien maar een playlist opzetten zonder mengpaneel of whatever, is bluetooth best handig. met in combinatie met je telefoon.

Verder zou ik gewoon kijken naar een 2.1 setje van dap op marktplaats. heb je ook gelijk een sub erbij.
dus z'n clubmate / soundmate setje. tenzij je nog een ander pareltje tegen komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:37
+1 voor de DAP Soundmate via Marktplaats. Ik heb jarenlang zowel de Soundmate 2 (2x 15 inch sub + 2x 10 inch top) als Soundmate 3 (4x 15 inch sub + 2x 12 inch top) in gebruik gehad en deze sets hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Met de Soundmate 2 ging ik tot zo'n 100 personen, met de Soundmate 3 tot zo'n 200. Uiteraard sterk afhankelijk van locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
Hey tweakers,

Ik draai tegenwoordig zo nu en dan op bedrijfsfeestjes en verjaardagen met mijn Pioneer DDJ-400 controller. Inmiddels toch wel behoefte aan het aanschaffen van mijn eigen apparatuur qua speakersset.

Onlangs heb ik daarom twee Mackie Thump215XT speakers aangeschaft ( https://www.bax-shop.nl/a...00w-pro-fullrange-speaker ). Op zich tevreden, vooral gezien de 15 inch woofer het goed trekt om de muziek die wordt gedraaid op bedrijfsfeestjes etc. goed te laten horen. En het kan goed hard zonder kwaliteitsverlies, dus dat is fijn. Nu ben ik echt een bassliefhebber, en draai ik in mijn vrije tijd ook veel techno en andere elektronische muziek. Ik hoop binnenkort ook in de huisfeestjesscene te komen, en wil daarvoor in de toekomst waarschijnlijk wel een subwoofer aanschaffen. Na weer wat onderzoek op het internet, kom ik er als technoob wederom niet echt uit O-) . Nu heb ik daar dus wat vragen over:

- Kan ik een actieve subwoofer doorlussen naar mijn Mackie speakers, zodat de subwoofer z'n signaal vanuit deze speaker verkrijgt? Mijn DDJ-400 heeft namelijk maar 1 RCA uitgang, die naar mijn linker en rechter Mackie speaker gaan. Ik heb heel bewust actieve speakers gekocht, zodat ik niet ook nog hoef te slepen met een versterker o.i.d. En mocht dit kunnen, is er dan nog iets om rekening mee te houden? Moet de subwoofer bijvoorbeeld nog aan bepaalde 'voorwaarden' voldoen om dit mogelijk te maken? En wat voor kabel(s) heb ik hiervoor nodig?
- Bovenstaande vraag geldt eigenlijk ook voor een passieve subwoofer?
- Subwoofers werken ook met wattage. Mijn Mackie speakers zijn 1400 watt per speaker, een sub met ditzelfde wattage lijkt mij toch nogal overdreven, het zal immers ook binnenshuis gebruikt worden. Toch zie ik ook subs voorbij komen van 100 / 200 watt. Zit er verschil in watt als je kijkt naar speakers in vergelijking met subwoofers? En hoe moet je zoiets zien? De technische beschrijvingen op het internet hierover brengen mij niet echt verder O-) . Ik ben vooral benieuwd naar vanaf hoeveel watt je de subwoofer gaat merken, aangezien 100 watt niet echt veel lijkt in mijn ogen.
- Kunnen jullie bepaalde (liefst licht in gewicht) merken aanraden? Waar ik achter ben gekomen is dat de meeste subwoofers enorm zwaar zijn. Begrijpelijk, het liefst wil je natuurlijk een subwoofer van hout en robuuste kwaliteit. Dit is voor mij alleen veel te zwaar: ik ben een vrouw en moet vaak alleen in - en uitladen, en dit ook zelfstandig moeten kunnen doen dus. 15 kilo is nog te doen, maar daarboven wordt al snel te zwaar voor mij. Mocht iemand nog iets hebben staan, mag je mij ook berichten trouwens!
- Ik weet dat Mackie in z'n Thump serie ook een bijbehorende subwoofer bij mijn speakers heeft. Ik vind dat alleen vrij prijzig en hoop een goedkopere oplossing te vinden, wellicht zelfs tweedehands. Vooral ook omdat ik nog niet veel zicht heb op hoe vaak ik deze subwoofer echt ga gebruiken. Voor genres als disco, funk, soul en pop waar ik nu vaak voor draai, is een subwoofer met mijn 15inch woofers niet perse noodzakelijk. Al zou ik het zelf wel leuk vinden als bass liefhebber!

Bedankt voor jullie reacties maar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:57
Waarom niet de subs van het zelfde merk nemen? Deze series zijn op elkaar afgestemd.
Actieve set is een kwestie van je signaalkapel doorlussen en de crossovers instellen op je speakers(als deze optie er is). Is deze er niet dan een actieve cross-over of management systeem ertussen zetten. Kwa sub zou ik naar een 18"gaan kijken. Mooiste is 1 per kant. Deze kun je dan later weer uitbreiden naar 2 per kant. Gewicht van een sub is denk ik iets minder relevant dan van een top gezien een sub op de grond blijft. Zet een aantal fatsoenlijke (niet rammelende) wielen op de achterkant en je rijd ze zo naar de plek.

Die 1400watt.. Weet je dit zeker, of is dit weer marketing? In de handleiding lees ik 110W? Mocht dit echt 1400Watt RMS zijn dan ga ook maar even nadenken over je stroom toevoer. Een normale 16A groep kan 3680Watt leveren. 2 speakers en een sub voluit ga je daar dus overheen.

https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofer/mackie

[ Voor 15% gewijzigd door raze88 op 11-07-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@madeliefje Je meest recente post was het derde topic om weer een stap te maken in het samenstellen van je set. Aangezien die zoektocht op deze manier nogal versnipperd raakt, heb ik alles samengevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
raze88 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:24:
Waarom niet de subs van het zelfde merk nemen? Deze series zijn op elkaar afgestemd.
Actieve set is een kwestie van je signaalkapel doorlussen en de crossovers instellen op je speakers(als deze optie er is). Is deze er niet dan een actieve cross-over of management systeem ertussen zetten. Kwa sub zou ik naar een 18"gaan kijken. Mooiste is 1 per kant. Deze kun je dan later weer uitbreiden naar 2 per kant. Gewicht van een sub is denk ik iets minder relevant dan van een top gezien een sub op de grond blijft. Zet een aantal fatsoenlijke (niet rammelende) wielen op de achterkant en je rijd ze zo naar de plek.

Die 1400watt.. Weet je dit zeker, of is dit weer marketing? In de handleiding lees ik 110W? Mocht dit echt 1400Watt RMS zijn dan ga ook maar even nadenken over je stroom toevoer. Een normale 16A groep kan 3680Watt leveren. 2 speakers en een sub voluit ga je daar dus overheen.

https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofer/mackie
Hey Raze88,
Waarom de sub niet van hetzelfde merk nemen heb ik toegelicht in mijn topic, gezien kostenoverwegingen. Maar als ik je goed begrijp, kan ik dus wel een actieve sub van een ander merk met een signaalkabel doorlussen van mijn Mackie thump speaker naar de sub? Zolang op de Mackie Thump speaker een crossover / managementsysteem zit? Dit laatste weet ik zelf niet... Kwam ik ook tegen op het internet maar ik ben dus nogal een technoob dus heb eerlijk gezegd geen idee wat dit inhoud _/-\o_ ik weet dat er een aansluiting is voor een sub, is dat dan voldoende?

Gewicht van een sub is voor mij zoals ik al zei in mijn topic wél relevant. Ik moet het niet alleen verplaatsen waar wieltjes inderdaad handig voor zijn, maar ook alleen in mijn auto tillen. Dat gaat natuurlijk alsnog niet met 35 kg.

De 1400 watt sprak ik over mijn speaker, niet over de subwoofer van Mackie. Bedankt voor je tip m.b.t. stroomtoevoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
S1NN3D schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:30:
@madeliefje [mbr]Je meest recente post was het derde topic om weer een stap te maken in het samenstellen van je set. Aangezien die zoektocht op deze manier nogal versnipperd raakt, heb ik alles samengevoegd.[/mbr]
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 21:48
Ik heb even voor je meegedacht en gekeken, en het hoeft niet perse een probleem te zijn om een subwoofer van een ander merk te pakken, maar je moet wel met wat dingen rekening houden.

In de handleiding van de speaker (https://mackie.com/img/file_resources/THUMPXT_2022_OM.pdf staat uitgelegd hoe je normaal de speakers doorlust als je actieve sub(s) gebruikt. In het kort: van mengpaneel L+R, naar de subwoofer (input 1 en input 2) en dan via de subwoofer uit (uit 1 en uit 2) naar de speakers L+R. Je gebruikt op deze manier dan de crossover filter die in de meeste subwoofers wel zit. Wat echter niet perse standaard is, maar heel veel subwoofers wel hebben (dus even goed checken wat je koopt): een L+R input en L+R uitput. Sommige actieve subs zullen maar 1 ingang en 1 uitgang via het crossover hebben. Als je 2 subs neemt hoef je hier natuurlijk niet echt over na te denken.
Wel verlies je op deze manier je draadloze mogelijkheden.

Kabels die je op deze manier nodig hebt:
  • 2x rca naar TRS of XLR kabel van DDJ naar subwoofer (die gaan nu in je speakers)
  • 2x XLR naar XLR van subwoofer out naar speakers. (Niew te kopen waarschijnlijk)
Btw, het typeplaatje van de speakers laat zien dat ze met 75W gevoed worden uit het stopcontact "Line Input Power Detachable line cord 100–240V~, 50–60 Hz, 75W" dus qua stroom ga je sws wel goed zitten.

Een andere methode is (naar mijn mening, word niet perse uitgelegd in de handleiding) mengpaneel naar speakers L+R, bijvoorbeeld op channel 1, en dan een kabel van de THRU jack naar de actieve subwoofer in. Nadeel is dan dat je geen echt crossover filter hebt voor je speakers... Wel kun je een zelfgemaakte EQ aanmaken voor de speakers via de app, maar ik weet niet of het fijn genoeg is om daarmee een crossover te regelen. Nu ik dit schrijf is dit waarschijnlijk moeilijker om te realizeren....

Verder geef je aan dat je geen Subs van 35 kilo wil.... Echter zijn je speakers al 15" dus dan ga je al snel naar 18" subwoofers kijken. selecteer je 18" op bijvoorbeeld Bax, dan zie je dat de lichtste subwoofer in de klasse al 29kg is...
Maar dat is toch ook makkelijk te tillen in je 1tje? hoef alleen maar vanuit je auto, naar een een hondje(als de sub zelf geen wielen heeft). Ik zou dus lekker gaan kijken naar Actieve 18" subwoofers op marktplaats. Als je 1 sub wilt, dan dus met 2 ingangen 2 uitgangen, als je 2 subs neemt is 1 ingang 1 uitgang ook prima.
Goede merken: EV (electro-voice), yamaha, DAP, Turbosound
Dit is opzich wel goed geprijsd: https://www.marktplaats.n...nd-milan-m18b-actieve-sub

[ Voor 18% gewijzigd door ramonlambal op 16-07-2023 15:52 ]

Pagina: 1