Waarom akkoord gaan met vergoeding van door verzekering ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Wat ik mij altijd heb afgevraagd: Als de tegenpartij schuld heeft wordt de (maximale) vergoeding van de schade vastgesteld door de verzekeraar. Het is goed mogelijk dat de vervangingswaarde hoger ligt: het bedrag dat ik moet betalen bij aankoop van een auto met dezelfde specs als de "Total loss auto" .

Moet ik daarmee dan akkoord gaan of zou ik de tegenpartij nog aansprakelijk kunnen stellen. In principe heb ik natuurlijk geen boodschap aan wat een verzekeraar wil vergoeden. Ik doe zaken met de tegenpartij.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het aanvechten van een dergelijke (voor mij hypothetische) situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 16:51
Om het theoretisch te houden.
Stel jij koopt een duurdere auto dan je vergoeding. Heeft de andere partij dan het recht om te kijken op een site en te stellen dat de goedkoopste semi identieke auto een reële prijs is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
De dagwaarde wordt door "verzekeringsonafhankelijke" experts vastgesteld.

Die kijken dan ook gewoon op autoscout, marktplaats, whatever, wat de auto in jou uitvoering met om en nabij jou kilometers gemiddeld kost.

Mocht je het niet met de dagwaardevaststelling eens zijn, kan je altijd je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

Maar ik weet uit ervaring dat er met de meeste experts prima te praten valt. Ik heb ook wel eens een teleurstellende dagwaardeindicatie gekregen. Na wat opzoekwerk op verkoopsites & overleg met de expert en doorsturen van linkjes van marktplaats etc is de dagwaarde toen naar boven bijgesteld.

Mocht je een all-risk verzekering op je eigen auto hebben dan krijg je bij veel verzekeringsmaatschappijen ondersteuning vanuit je eigen verzekering bij dit soort problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door XelaRetak op 11-07-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Uit jullie reactie begrijp ik dat er niet gerekend wordt met een procentuele afschrijving op basis van leeftijd? Dacht altijd dat dat de methode was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leeftijd speelt natuurlijk wel mee maar er zijn nog genoeg andere factoren uiteraard,een expert kan dit redelijk noukeurig vaststellen. Met sommige verzekeringen en niet te oude auto's kan je ook de aankoopwaarde verzekeren mocht je auto binnen 3 jaar na aankoop totalloss gaan dan krijg je de "aankoopwaarde" terug en niet de "dagwaarde".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Nieuwsgier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:09:
Uit jullie reactie begrijp ik dat er niet gerekend wordt met een procentuele afschrijving op basis van leeftijd? Dacht altijd dat dat de methode was.
Ze berekenen met de dagwaarde en daar zit ook afschrijving in ja.

Stel je hebt een auto van 10 jaar oud, dan gaan ze niet naar de aanschafprijs kijken, maar naar dezelfde type auto (10 jaar oud) in dezelfde of soortgelijke staat en uitvoering en daar vormt zich dan de "waarde"/ vergoeding uit.

Bij nieuwe auto's heb je bepaalde clausules in je verzekering dat je de aanschafwaarde kan verzekeren tot een x aantal jaar.

Ik heb het zelf ook eens gehad dat een jaar na aanschaf iemand mij aanreed en de auto economisch total los was en de verzekeringsman had een hogere prijs geschat dan ik er toen voor betaald had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-09 16:11
De onafhankelijke expert, welke door de verzekeraar wordt ingeschakeld stelt de dagwaarde vast. Hierbij wordt rekening gehouden met eventuele verbeteringen die je zelf hebt aangebracht, bijvoorbeeld velgen, spoiler etc. Een recente onderhoudsbeurt of APK overigens niet.

Zoals al is aangegeven is er met veel experts prima te praten als je het vastgestelde bedrag te laag vind. Onderbouw het wel altijd met voorbeelden van bijvoorbeel marktplaats of autoscout.

Mochten jullie er tocht niet uikomen heb je altijd het recht op een contraexpertise. Je kunt dan zelf een expert kiezen op kosten van de verzekeraar die gaat kijken of de eerste expert zijn werk goed heeft gedaan. Komen zij er ook niet uit, dan wordt een derde expert (arbiter) aangesteld die de knoop moet doorhakken. Dit kun je allemaal terugvinden in jouw verzekeringsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nieuwsgier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:09:
Het gaat om de huidige marktwaarde, die heeft een basis in de leeftijd van de auto maar ook in de onderhoudshistorie, aantal eigenaren, evt. eerdere schade, aantal kilometers, hoe net de bekleding nog is etc etc.
In het geval van een afgebrande auto zal e.e.a. niet meer na te kijken zijn, maar dat zal over het algemeen in jouw voordeel zijn; zo'n expert filtert ook gewoon de helemaal afgetrapte auto's met schadehistorie die particulier verkocht worden weg.

Je kunt er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je voor het bedrag dat je krijgt een vergelijkbare auto terug kunt krijgen. Je zal er niet (veel) op vooruit gaan, en als je maanden wacht tot je een nieuwe auto koopt dan kunnen de prijzen ineens omhoog zijn gegaan waardoor je er op achteruit gaat, maar het bedrag dat je krijgt op het moment van total loss klopt meestal toch wel best redelijk.

Het probleem zal eerder zitten in het vinden van een vervangende auto, als je een nieuwe Volvo 'vers van de pers' total loss hebt ga je niet snel iemand vinden die die tweedehands verkoopt, ondanks dat de tweedehands waarde zo gauw je het terrein van de dealer af rijdt significant minder is dan de nieuwwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Dank allen. De vraag waar ik al heel lang mee liep (lag er niet wakker van) is hiermee afdoende beantwoord.
Pagina: 1