Gaasband in hoek beton muur weghalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers!

Wij hebben twee betonmuren die we gaan pleisteren. Nu alle muren kaal zijn zien we dat op de hoeken er gaasband is aangebracht, maar dit laat op meerdere plekken los. Kunnen we dit gewoon weghalen? Of gewoon er overheen pleisteren? Zie onderstaande fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O42oG7XQ5vWOvP0r5hXdsLAuCIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPtpmCWBHV5dFmNSlms7IRA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D82KBEm6Qdv7Yhzp1HLgVsKRDC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN2noLKSApL4ZLsw7fe4rexU.jpg?f=fotoalbum_large

De betonmuur heeft veel kleine gaatjes, ons klauf fix en finish aangeraden voor het pleisteren, hebben jullie nog tips voor het aanbrengen hiervan? Zie een foto van de huidige staat van de muur.

We hebben al een andere muur met mp75 gedaan op aanraden van de bouwmarkt, maar dat spul was toch voor een net te dikke laag en we willen de andere muren wat dunner doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEVBkCH6oEUbAagDambabsnDGs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPenxk0zRv4ogfu2s0gQjw5o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Boris96 op 10-07-2023 18:07 ]

Boris96

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
Sps stuc finish gebruiken als de muur redelijk vlak is. En koop een wandschuurapparaat 225mm met extra korrel 180 of 240. Dat gaat je heeeeel veel werk schelen. Powerplus heeft een eenvoudige voor ca 80,-

Hoe ik het doe (YMMV en er zijn 1001 andere manieren).
Voorstrijken met geel. Goed stuc doorroeren, opbrengen met spaan. Gladstrijken met een mes. Half uurtje wachten, weer gladstrijken. Lange verticale halen werkt bij mij het best. Stucpasta is wat dunner en droogt anders dan stuc, eerst muurtje proberen is een tip. Dan schuren. Bij grote oneffenheden nog een laag en weer schuren. Het kan zijn dat je soms de voorstrijk er weer doorheen ziet, dat maakt opzich niet echt uit, finish pasta wil je toch echt heel dun opbrengen. Saus je wel uit het zicht.
Zo heb ik hier de hele bovenverdieping gedaan en dat is echt netjes geworden.

Ohja plak je vloer goed af en koop een bouwstofzuiger voor bij het schuren.

Zit dat gaas om de hoek geplakt of slechts op 1 deel? Is om scheuren in pleister te voorkomen. Als het los zit en de woning is oud (>5j) zou ik het eraf trekken en erbij laten.

Na pleisteren voorstrijken voor het sausen en kitten in de hoekjes en randen.

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 10-07-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als ik goed kijk zie ik achter het gaas een voeg met mogelijk wat purschuim? Hier hecht gips natuurlijk heel slecht op, zeker zo'n dunne filmlaag zal daar snel op barsten. Bij een dikke stuclaag kan het gaas lekker blijven zitten en dient het als wapening. In het geval van een dunne finishlaag zou ik het gaas weghalen en de voeg insnijden en eerst volzetten met een wat dikkere gipslaag zodat je een beetje body krijgt. De hoek na het stucen insnijden zodra het een beetje begint te drogen zodat er nog wel een klein beetje dilatatie is tussen de twee muurvlakken. Na het drogen netjes afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
@FitTiv bedankt voor de tips! Het gaas zit ook om de hoek, de woning is uit 1995. Zoals @frennek goed gezien heeft, zit er een voeg met pur in de hoek. Bedankt voor jouw tips ook!

In dit geval ga ik het gaas weghalen! Bedankt!

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:25
Ja, je kunt het gaas loshalen, het zijn gewoon een paar touwtjes in een gaas patroon, niets structureels.

Je gebruikt ze om naden te verstevigen voor de stuc/gips, zodat de kans op een scheur minder wordt en ook zorgt het dat je grotere oneffen gebieden voorziet van wat structuur (er is een grens wat je met smeergips kunt overbruggen. Je kunt t een beetje zien als t kleine broertje van betonijzer).

Op je eerst foto kun je zien dat het erachter oneffen is, dus vandaar de band. Of je een nieuwe terug moet plaatsen is afhankelijk van wat er precies op komt, maar het zit er wel met een reden.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
@Martijn.C.V Duidelijk! Bedankt voor je toevoeging!

Boris96

Pagina: 1