Meterkast - woning uit 1992

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-07-2024
Dag allemaal,

Wij hebben een woning gekocht uit 1992 en gaan deze verbouwen.
Voor deze verbouwing moeten wij onze groepenkast uitbreiden naar 14 stuks. Nu hebben wij een electricien over de vloer gehad die begon te vertellen over je huis toekomst bestendig maken voor als we later een electrische auto en zonnepanelen krijgen en daarom wilde hij een PV box plaatsen.
Hij heeft ons de volgende offerte gestuurd:
De aanneemsom bedraagt € 2.1000
Het betreft:
- PV 3-fasen groepenkast met
o 1x HS4P;
o 1x ALS 63A;
o 3x ALS 63A;

Dit zegt mij helemaal niks en heb daarom jullie hulp nodig. Wat wil hij doen en klopt de prijs?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik denk dat je een nulletje te veel hebt staan. (of 2)
En is dit alles wat er in de offerte staat? Gaat om een woning toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Koekstra op 10-07-2023 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Snel voor bedanken, dat is even heeeeeel ruw 500-600 aan materialen.

Indicatie A-merk:
https://www.sandervunderi...oneel-krachtgroep-en.html

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 10-07-2023 17:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:27
Als je goed advies van ons wilt dan moet je even delen wat je nu hebt en wat je wil verbeteren.
Een paar goede foto's doen wonderen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05
Voor 800-1200 incl BTW koop je de kast met 14 groepen, verdeeld over vier ALS63A en een HS4P64. Dus een kastje met 14 groepen, vier aardlekschakelaars en een 3 fase hoofdschakelaar.

Ga je voor een C-merk installatie dan lukt 600.- ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Heel erg bedankt, ik was al online gaan zoeken en kwam ook zeker niet op de 2100 euro uit. Dit is de huidige situatie en ja het gaat om een woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jPrd-0WaYW55WX9Kz-s1EoX8Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHXaWzFsXIfgXhUYqOawbiVG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Excuses het is 2.100 en ja dit is alles wat in de offerte staat. Geen elektra leggen alleen stoppenkast instaleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mybaks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:02:
Excuses het is 2.100 en ja dit is alles wat in de offerte staat. Geen elektra leggen alleen stoppenkast instaleren
600 euro aan materiaal, 1500 euro voor bassie. Makkelijk verdient in namiddagje.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Eerste vraag, waarom MOET je uitbreiden naar 14 groepen?
Het kan aan mij liggen, maar ik krijg (hier op Tweakers) af en toe de indruk dat mensen elk apparaat apart af willen zekeren op een aparte groep. De oven, het koffiezetapparaat, het tosti-ijzer, de food processor, de broodrooster, het vijverpompje, de wasmachine, de boiler en ga zo maar door.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig en kun je rustig meerdere apparaten op een groep zetten. Het zal bijna nooit gebeuren dat ze tegelijkertijd de volle spanning nodig hebben. Gebeurt dat toch dan slaat de zekering naar boven en zet je een apparaat even uit. Zolang je geen vreemde constructies hebt toegepast (chinese verlengdozen, slechte kabels, onafgerolde kabelhaspels) is er niks aan de hand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Yaksa schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:14:
Het kan aan mij liggen, maar ik krijg (hier op Tweakers) af en toe de indruk dat mensen elk apparaat apart af willen zekeren op een aparte groep. De oven, het koffiezetapparaat, het tosti-ijzer, de food processor, de broodrooster, het vijverpompje, de wasmachine, de boiler en ga zo maar door.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig en kun je rustig meerdere apparaten op een groep zetten. Het zal bijna nooit gebeuren dat ze tegelijkertijd de volle spanning nodig hebben. Gebeurt dat toch dan slaat de zekering naar boven en zet je een apparaat even uit. Zolang je geen vreemde constructies hebt toegepast (chinese verlengdozen, slechte kabels, onafgerolde kabelhaspels) is er niks aan de hand.
Precies dit. Het is niet altijd nodig.

Ik kon zelf de meterkast plaatsen en heb daarom bewust gekozen om veel apparaten apart te zekeren, maar het is niet altijd nodig.

€2.100 voor een groepenkast met 14 groepen vind ik erg royaal. Zitten er gouden automaatjes in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:34
@Mybaks
Eerste reactie, veel te duur. Ergens rond de 1000 euro is reëler.
Gezien de leeftijd wellicht niet verkeerd om direct bij een verbouwing hem te vervangen en voor te bereiden om toekomstige uitbreidingen.

Persoonlijk zou ik direct zonnepanelen neerleggen en dan die partij vragen om direct een nieuwe meterkast te laten installeren. Vaak kan dit gunstig in de prijs worden meegenomen.
Eventueel zou je het ook de aannemer kunnen vragen van die je verbouwing gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Ik lees hier vooral alleen maar over de materialen.

En arbeid is zeker gratis? Geloof er niets van dat je dit even in een namiddagje eruit gesloopt hebt én een nieuwe keurig netjes erin hebt gemonteerd. En arbeid is nu eenmaal duur. Denk dat hij standaard voor zo'n klus gewoon een dag rekent.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@psy 1500 euro, 1 dag, ronduit belachelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

psy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:38:

En arbeid is zeker gratis? Geloof er niets van dat je dit even in een namiddagje eruit gesloopt hebt én een nieuwe keurig netjes erin hebt gemonteerd. En arbeid is nu eenmaal duur. Denk dat hij standaard voor zo'n klus gewoon een dag rekent.
Hahaha, toetsenbordridder hoor.

Als hij er 2 uur over doet is het veel. Bij mij kostte het 45 minuten. Hoofdzekering los, oude smeltveiligheidkast eruit, nieuwe Hager kast erin, alle bedrading weer aansluiten. Door een goede elektricien, gewoon “wit” (belasting).

Die kasten koop je voorbedraad namelijk. Het was zo simpel dat ik het in ons tweede koophuis zelf heb gedaan zelfs (niet doen met linkerhanden).

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 10-07-2023 18:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Yaksa schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:14:
1 vaatwasser
2 combi oven
3 stoomoven
4 quooker
5 koelkast koffiezetapparaat
6 inductie
7 inductie
8 beneden
9 elektrische verwarming badkamer + grote slaapkamer
10 slaapkamers
11 ketel + zolder
12 warmtepomp
13 wasmachine
14 droger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Even snel gerekend.

Groepen losmaken 9 x 3= 27 schroefjes losdraaien. Aan de onderkant nog 3. En dan 4 per kast. Al snel 38 schroeven losmaken.

En dan hetzelfde om dit weer vast te zetten. Alleen dan niet schroeven maar steken.

Laten we zeggen een halve minuut per stuk ben je met 38min klaar. Laten we het naar boven afronden en er een uur van maken.

Kast vooraf online bestellen en reistijd samen nog een uur. Komt het neer op 750 euro / uur.

Ik ken mensen die het minder snel verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Mybaks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:47:
[...]

1 vaatwasser
2 combi oven
3 stoomoven
4 quooker
6 inductie
7 inductie
8 beneden
10 slaapkamers
11 ketel + zolder
12 warmtepomp
13 wasmachine
14 droger
6 en 7 moeten op een 3 fase krachtgroep, niet op zo’n halve oplossing.
Wasmachine en droger kunnen prima op 1 groep tegenwoordig. Warmtepompdrogers gebruiker op hun top 800 watt. Maar ik heb ze ook los hoor ;)

8 en 10? Ligt aan je huis, vaak heb je 1 groep voor de ene draagmuur muur (slaapkamer + woonkamer) en 1 groep voor de andere.

Warmtepomp op 1 fase? Ik weet niet hoe goed je geïsoleerd bent, maar je snel al snel op 3 fase als je een resistief element als bijverwarmer hebt voor legionella / winter hebt.

Die Pv box zou ik nog achterwege laten. Als je zorgt dat er voldoende ruimte in de kast zit dat je de PV 3 fase groep kwijt kan. Overstroom (net + PV) beveiliging heb je niet nodig als ik het zo lees met die dure 63A geschikte componenten.
Sethro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Groepen losmaken 9 x 3= 27 schroefjes losdraaien. Aan de onderkant nog 3. En dan 4 per kast. Al snel 38 schroeven losmaken.
Knippen bedoel je, dat laatste stukje koper waar al op geschroefd is gaan ze niet hergebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door _eLMo_ op 10-07-2023 18:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Een dag is wel fors maar ik zou het niet voor minder doen inderdaad.

Wat mensen hier vergeten is dat er nog best wat bij komt kijken (even los van het feit dat de beste man al langs is gekomen voor een vrijblijvende offerte?) als je officieel werkt. En dus niet de tweaker die in zijn privé auto met een paar schroevedraaiers het geld zwart in zijn zak steekt. Denk aan werkbus incl inrichting, certificeringen, verzekeringen, garantie die je moet verlenen etc. Dat zit ook allemaal in de prijs, mits het natuurlijk een erkend installateur is, ik kan je dan persoonlijk garanderen dat je niet rijk gaat worden van kasten hangen voor 2k per stuk :)

Ook vraag ik mij af of de kabels ook in deze prijs zitten?
Er moeten namelijk nog wel wat kabels getrokken worden als je van 8 naar 14 groepen gaat. Waarschijnlijk wordt er nu op gas gekookt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Als hij nog niet eens gespecificeerd heeft welk merk apparatuur erin komt te zitten, zou ik het inderdaad maar ergens anders gaan zoeken. Veel te duur, en dan wordt er vast B-merk apparatuur gebruikt.
En wat is een "PV" groepenkast als ie daarnaast ook nog 63A aardlekschakelaars gaat gebruiken?
Die opmerking "PV" zou erop kunnen slaan dat er al een maximaalstroombeveiling is ingebouwd, als voorbereiding voor je zonnepaneel-installatie, maar dan is dat wel heel erg summier beschreven, en dan zijn de 63A ALSen ook niet nodig, dan is de 40A standaard ook voldoende..
Overigens.. zit daar dan (alvast?) een 3-fase PV groep in? Of een 1 fase? Hoe kan ie weten wat je nodig hebt als je nog helemaal geen zonnepanelen hebt liggen?
Klinkt als iemand die met wat termen gooit om duur te klinken, om vervolgens een hele dure offerte te presenteren...

Overigens een vraagje van mijn kant terzijde: Wat is dat vreemde witte doosje met die rode lusjes daar op de foto? Als ik puur zou moeten gokken, zou ik inschatten dat het een of andere houder is voor ouderwetse smeltzekeringen of zo... maar die heb je niet in je groepenkast zitten. dus..?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tuurlijk vragen ze ook geld voor montage maar 2k+ lijkt me wat veel. Laat hem/de volgende vooral echt uitschrijven wat erin komt.

63A aardlekschakelaars of een rem automaat kan wel handig zijn als er PV gaat komen. Andere kant, als je naar 3-fase gaat betekend dat >11kW voor je in de problemen komt. Voor de rest zou ik zeggen dat meest toekomst bestendige als je nog geen exacte invulling hebt is om gewoon ruim te zitten qua kast (dus bijvoorbeeld 2x een 2x12). Wat er dan later in moet komen zie je dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Jim423 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:12:
[...]
Ook vraag ik mij af of de kabels ook in deze prijs zitten?
Er moeten namelijk nog wel wat kabels getrokken worden als je van 8 naar 14 groepen gaat. Waarschijnlijk wordt er nu op gas gekookt?
Mybaks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:02:
Geen elektra leggen alleen stoppenkast instaleren
Kabels zitten er dus niet bij.
Als je als zelf respecterende officieel werkende installateur daar een offerte uitbrengt voor 2100 euro, dan zou ik toch zeker wel verwachten dat er íets meer en duidelijker gespecficeerd wordt wat er dan allemaal gedaan wordt... Het aantal groepen wat erin komt staat blijkbaar niet eens op de offerte! Merk staat er niet op, indeling niet... heck... zoveel werk is het niet om een plaatje in de offerte te stoppen met "kijk: dit is wat je gaat krijgen"...
Dat zou ik in ieder geval wel doen als ik in die business zat...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Moet je er wel bij vertellen dat je nogal zware apparaten er aan hebt hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k08fWA889yscth3FBk7a-j39s6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ph5lJ8Yu4FE8G6QM010Nsk9v.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:13:
[...]

Moet je er wel bij vertellen dat je nogal zware apparaten er aan hebt hangen:
[Afbeelding]
Buiten dat je zeker hele zware koffiezetapparaten hebt (ook voor thuis!), is het natuurlijk ook super handig om dat wcd schakelbaar te kunnen maken vanuit je groepenkast :+

Of dat dan een eigen groep moet zijn is natuurlijk ieders eigen keus, maar je bent wel gelijk thuis-barista-proof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:13
@Yaksa Jij houdt niet van iced coffee / iced tea? Koelkast op een aparte groep is best handig...

@Mybaks Je hebt inderdaad flink wat apparaten die individueel meer dan 2kW trekken, dus het aantal groepen is niet gek, maar als je geen kabels gaat aanleggen (of bedrading niet op de offerte staat) is het een flink bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38

Je hoeft het niet geloven, maar het is wel zo. Groepenkasten vervangen is supersimpel en rap gedaan. Het zijn de grootste winstpakkers voor een elektricien. Wie hier langer dan een namiddagje over doet moet ander werk zoeken, als je de juiste kast met juist invoerplaten besteld is dit in een uurtje geklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 13:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Dit is echt snel gefixt. Ik heb 20 jaar geleden met 0 ervaring en mijn kennis van natuurkunde ook een groepenkast vervangen en uitgebreid. Goed naar de tips in de winkel geluisterd en achteraf nog laten inspecteren door een electriciën die toevallig over de vloer was.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Mybaks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:00:
Heel erg bedankt, ik was al online gaan zoeken en kwam ook zeker niet op de 2100 euro uit. Dit is de huidige situatie en ja het gaat om een woning.
[Afbeelding]
Niets inhoudelijk te melden, maar wat is dat ding links waar Jac's Koopman op staat? :D

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Jim423 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:12:
[...]

Een dag is wel fors maar ik zou het niet voor minder doen inderdaad.

Wat mensen hier vergeten is dat er nog best wat bij komt kijken (even los van het feit dat de beste man al langs is gekomen voor een vrijblijvende offerte?) als je officieel werkt. En dus niet de tweaker die in zijn privé auto met een paar schroevedraaiers het geld zwart in zijn zak steekt. Denk aan werkbus incl inrichting, certificeringen, verzekeringen, garantie die je moet verlenen etc. Dat zit ook allemaal in de prijs, mits het natuurlijk een erkend installateur is, ik kan je dan persoonlijk garanderen dat je niet rijk gaat worden van kasten hangen voor 2k per stuk :)
Ik heb een installatiebedrijf gehad en kan je verzekeren dat deze kast vervangen voor 2.1 K een bijna crimineel hoog bedrag is.

Al zou je een hele dag hiervoor schrijven en stel je rekent een zeer hoog uurloon van 75,- dan is dat 600,- (dit is al inclusief overhead, gereedschap, scholing e.d.) dan laat je de klant dus 1.500,- betalen voor een kastje welke hooguit 500,- inkoop kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mybaks
Bedankt allemaal! We hebben hem al vriendelijk bedankt :)
Drardollan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Niets inhoudelijk te melden, maar wat is dat ding links waar Jac's Koopman op staat? :D
Van de vorige bewoner, de rode ringen zijn sleutelhangers en bij thuiskomst je de sleutelbos erin klikken |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Voor iedereen die over de prijs praat....

Vorig jaar hebben wij de groepenkast laten vervangen. Oude weg, nieuwe er in
- 12 standaard groepen
- PV groep
- EV laadpunt groep
- 3-fase kookgroep
- Alle bijbehorende aardlek gebeuren (1 per 3 standaard groepen en alle 3-fase groepen)

Installatietijd was een uurtje of 3 inclusief een analyse van wat er met groep 5 mis ging.
Kosten totaal: €900

€2100 is bijna crimineel inderdaad. Zelfs als je al die dingen wil doen die je theoretisch in de toekomst nodig zou kunnen hebben (maar ook net zo eenvoudig dan achteraf bij te plaatsen zijn) is het minstens 2 keer zoveel geld als dat het waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 11-07-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
BrainCrash schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:19:

Kabels zitten er dus niet bij.
Als je als zelf respecterende officieel werkende installateur daar een offerte uitbrengt voor 2100 euro, dan zou ik toch zeker wel verwachten dat er íets meer en duidelijker gespecficeerd wordt wat er dan allemaal gedaan wordt... Het aantal groepen wat erin komt staat blijkbaar niet eens op de offerte! Merk staat er niet op, indeling niet... heck... zoveel werk is het niet om een plaatje in de offerte te stoppen met "kijk: dit is wat je gaat krijgen"...
Dat zou ik in ieder geval wel doen als ik in die business zat...
Met uitgebreide offertes waar zelfs plaatjes van het eindresultaat in zitten schiet je jezelf in de voet. Men geeft liever een zo vaag mogelijk offerte, met daarop omschrijvingen die alleen vaklui met 47 jaar ervaring begrijpen en kunnen op die manier alles leveren wat ze op dat moment toevallig goedkoop kunnen krijgen. Vorige weer per ongeluk de verkeerde materialen van ABB besteld? Dan gaan ze deze week bij een andere klant er in. Dat lukt niet als je een offerte met merk/type en plaatjes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Croga schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:23:
Voor iedereen die over de prijs praat....

Vorig jaar hebben wij de groepenkast laten vervangen. Oude weg, nieuwe er in
- 12 standaard groepen
- PV groep
- EV laadpunt groep
- 3-fase kookgroep
- Alle bijbehorende aardlek gebeuren (1 per 3 standaard groepen en alle 3-fase groepen)

Installatietijd was een uurtje of 3 inclusief een analyse van wat er met groep 5 mis ging.
Kosten totaal: €900

€2100 is bijna crimineel inderdaad. Zelfs als je al die dingen wil doen die je theoretisch in de toekomst nodig zou kunnen hebben (maar ook net zo eenvoudig dan achteraf bij te plaatsen zijn) is het minstens 2 keer zoveel geld als dat het waard is.
Dank voor deze (eerste) uitgebreide inhoudelijke reactie met daadwerkelijk gemaakte kosten.

Blijkbaar zat ik fout en dat geef ik dan ook ruiterlijk toe.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
Misschien is de offerte hoog, heb je andere elektriciens over de vloer gehad zodat je offertes kunt gaan vergelijken? Je kunt ook het voorstel van deze elektricien bij andere elektriciens voorleggen om te kijken hoe zij erop reageren, dan weet je ook meteen of het voorstel an sich overkill is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Mybaks schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:47:
[...]

1 vaatwasser
2 combi oven
3 stoomoven
4 quooker
6 inductie
7 inductie
8 beneden
10 slaapkamers
11 ketel + zolder
12 warmtepomp
13 wasmachine
14 droger
Als 11 tm 14 op zolder staat dan kunnen deze groepen op 1 PV verdeler achter een 25A groep met 4mm2 draden. Dan past het waarschijnlijk in een normale groepenkast.

Ik heb voor het vervangen van mijn 1 fase stoppenkast met een 3 fasen groepenkast + PV verdeler compleet met installatie ~580 euro betaald in 2019. Was wel zonder bon.

[ Voor 14% gewijzigd door com2,1ghz op 11-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Ik zie op de foto maar 9 buizen, dus max 9 groepen nu. Om bij 14 te komen moeten er dus nog 5 worden aangelegd in huis en dat kost wel heel veel tijd.
Ik denk dat hij dat niet goed heeft begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:25:
Ik zie op de foto maar 9 buizen, dus max 9 groepen nu. Om bij 14 te komen moeten er dus nog 5 worden aangelegd in huis en dat kost wel heel veel tijd.
Ik denk dat hij dat niet goed heeft begrepen.
Nogal vreemd om als je denkt meerdere groepen door het huis heen aan te moeten leggen dat je daar dan echt helemaal niets over vermeld op de offerte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 19:18
jadjong schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Met uitgebreide offertes waar zelfs plaatjes van het eindresultaat in zitten schiet je jezelf in de voet. Men geeft liever een zo vaag mogelijk offerte, met daarop omschrijvingen die alleen vaklui met 47 jaar ervaring begrijpen en kunnen op die manier alles leveren wat ze op dat moment toevallig goedkoop kunnen krijgen. Vorige weer per ongeluk de verkeerde materialen van ABB besteld? Dan gaan ze deze week bij een andere klant er in. Dat lukt niet als je een offerte met merk/type en plaatjes maakt.
Naja je hebt uitgebreid en uitgebreid. Als je een beetje elektricien bent en je wilt wat op voorraad houden dan kun je simpelweg niet alles op EAN uitspecificeren. Dan moet je inderdaad elke kast built-to-order bestellen bij Elektramat of Sander Vunderink idd ofzo en kun je nooit ad hoc iets oplossen als de werkelijkheid toch afwijkt van de offerte. Uiteindelijk vind ik dat wij als consumenten ook zeuren. Als de eigenschappen kloppen en het is een A-merk dan maakt het echt niks uit of je hele kast ABB, Häger of Eaton is. Je gaat de loodgieter toch ook niet vragen welk merk koper hij gebruikt en of de knelkoppelingen van VSH of Bonfix zijn?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Bij mij had ik de groepenkast laten vervangen van ouderwets smeltzekeringen naar een moderne met 12 groepen en 3 aardlekschakelaars. Is al wel weer 8 jaar geleden maar toen koste het me 850 euro in totaal. Hij had dit in 1,5 uur geïnstalleerd. Keurig netjes uitgevoerd.

Zou nu dan zeker niet meer dan 1250 betalen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Naja je hebt uitgebreid en uitgebreid. Als je een beetje elektricien bent en je wilt wat op voorraad houden dan kun je simpelweg niet alles op EAN uitspecificeren. Dan moet je inderdaad elke kast built-to-order bestellen bij Elektramat of Sander Vunderink idd ofzo en kun je nooit ad hoc iets oplossen als de werkelijkheid toch afwijkt van de offerte. Uiteindelijk vind ik dat wij als consumenten ook zeuren. Als de eigenschappen kloppen en het is een A-merk dan maakt het echt niks uit of je hele kast ABB, Häger of Eaton is. Je gaat de loodgieter toch ook niet vragen welk merk koper hij gebruikt en of de knelkoppelingen van VSH of Bonfix zijn?
12 groepen/3 aardlek ABB: ~300.-
12 groepen/3 aardlek Hager: ~500.-
12 groepen aardlekautomaat Hager: ~1000.-

Alleen hierom zou ik al een specificatie willen. :+
Echter gaat het mij niet zozeer om de materialen, maar meer om de vrijheid die men neemt om problemen op te lossen zonder dat ze daar zelf voor in de buidel tasten. Als die 1000.- kostende Hager kast met losse aardlekautomaten opeens iets gestegen is wat inkoop betreft is het ding 'niet meer leverbaar' en krijg je zonder overleg die van 500 of 300. Zonder gespecificeerde offerte heb je daar weinig op in te brengen.

Om bij de loodgieter te blijven; het interesseert mij inderdaad vrij weinig welke knelkoppeling er gebruikt wordt. Maar een offerte met "18kW CV installatie en 13 radiatoren" zonder merk CV en op zijn minst merk/type radiator accepteer je toch ook niet? Krijg je opeens enkelvoudige radiatoren omdat die toevallig in de aanbieding waren bij Wasco.

Na bijna twintig jaar aanklooien met leveranciers/onderaannemers(niet specifiek bouw) is het wel duidelijk dat je elk schroefje moet specificeren, anders slaan ze er voor het eigen gemak spijkers in die ze toevallig bij zich hebben. Uiteraard zit het met spijkers ook goed vast, echter kan je met schroeven het makkelijker weer los maken.
Pagina: 1