SSD & windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleyad
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-07-2023
Hoi allemaal,

Ik wil graag een nieuwe SSD kopen, maar ik heb maar 1 slot waar het in past. Klopt het dat als ik deze wil vervangen, ik mijn PC helemaal opnieuw moet instaleren?

Volgensmij heb ik ooit mijn PC gekocht met een educational key, dus ik zal ook wel een nieuwe licentie aan moeten schaffen? Waar kan ik deze het beste kopen?

Klopt het verder dat ik dan eerst zo een usb stick klaar moet maken hiervoor?

Dank u voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Het is weer lang geleden dat ik het nog eens gedaan heb, maar volgens mij moet je gewoon de oude ssd naar de nieuwe ssd clonen en blijft je zo licentie behouden. Je ssd met licentie naar een andere computer verhuizen maakt wél dat je de licentie verliest, behalve bij laptops waar je tussen identieke modellen gerust ssds onderling kan uitwisselen.
Uitleg over ssd clonen vind je genoeg op internet, onderandere hier: https://www.coolblue.be/n...de-schijf-klonen-ssd.html
Je hebt wel geen uitleg gegeven over je gebruikte PC onderdelen en gebruikte ssd. Je moet wel zien dat beide ssd's tijdelijk tegelijk kan aansluiten, en de benodigdheden zijn anders voor een M.2 ssd dan voor een 2,5" sata ssd.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 15:23
Volgens mij kan je hem zo weer activeren. Je hardware is zo weinig gewijzigd (kan gewoon een defect onderdeel zijn geweest dat je uitwisselt) dat je key gewoon nog geldig moet zijn. Lukt het niet online dan kan je het via de telefoon proberen, die zijn soepeler.

Dus gewoon dezelfde versie weer installeren met dezelfde key of weer inloggen met hetzelfde MS account als je dat nu ook bent.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Iets soortgelijks gedaan maar dan een een usb docking station gebruik als hulpmiddel.

De windows licentie was geen probleem. Die kwam/ging gewoon mee..

https://id.nl/huis-en-ent...e-en-bouw-je-ssd-in-63744

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Malantur schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:09:
behalve bij laptops waar je tussen identieke modellen gerust ssds onderling kan uitwisselen
offtopic:
Identieke modellen maakt geen fluit uit; onderdelen hebben andere serienummers en dus zal het licentiesysteem net zo goed triggeren als dat je 't naar een compleet andere systeem had verhuisd :>

@Wesleyad Je licentie zal 't probleem niet zijn; zolang het aantal gewijzigde onderdelen onder een bepaalde grens blijft (in dit geval alleen de SSD) is er -als het goed is- niets aan de hand. Zie hier en note "significant".

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 12-07-2023 10:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:19
Je hebt twee mogelijkheden
  • De SSD clonen
  • Blanco windows installatie
Voordeel van clonen is dat je huidige applicaties, configuraties en data bewaard blijven.
Nadeel is dat dit enige kennis en kunde vereist, net als de hardware om de nieuwe SSD aan te kunnen sluiten.
  • Stap 1 plaats nieuwe SSD in externe behuizing
  • Stap 2 clone je huidige SSD vanuit de huidige windows installatie
  • Stap 3 plaats de nieuwe SSD in de laptop
Dit is een vereenvoudigde weergave.

Mijn advies neem in schone windows installatie, zoals eerder aangegeven blijft de key gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als ik op basis van het bericht van TS een inschatting zou moeten maken over kennisniveau dan valt clonen van een windows install als alternatief eigenlijk wel af, ik kan wel zeggen dat ik jaren lang ervaring heb met discloning-tools etc en het is vaak ongelofelijk irritant om een goed werkende image te krijgen en vaker wel dan niet mag je uiteindelijk alsnog de helft van je settings weer gaan fixen.

mijn tip aan TS zou dus zijn, voor apps die dat fatsoenlijk ondersteunen, maak een goede configuratie-backup en installeer daarna windows opnieuw. je kunt daarna de apps installeren en je configuratie terug inladen.

wanneer je windows installeert, vanaf een regulier medium, weet ik niet 100% zeker of de EDU optie beschikbaar is bij installatie (omdat je geen key gebruik) in dat geval kun je de optie kiezen voor : ik voer mijn licentie later in en als edu niet beschikbaar is de optie voor home kiezen, deze word bij actievatie (later) automatisch alsnog naar EDU geupgraded.

al met al is een nieuwe licentie niet nodig omdat deze in beginsel aan je moederbord is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 07:47
Afgelopen week hetzelfde probleem gehad. Een beetje googelen leerde dat het klonen van je schijf naar de nieuwe geen issue is voor je licentie. Aangezien ik ook maar één M2 slot had, heb ik een USB naar M2 gekocht voor een paar tientjes: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Met een tooltje kon ik de oude clonen naar de nieuwe en direct de partitie groter maken zodat de volledige SSD benut wordt. De naam van het tooltje weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar kan ik voor je opzoeken als je dat graag wil. Laat maar weten.

Succes met overzetten!
Pagina: 1