Arduino & 16m WS2812b setup vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:38
Hallo!
Voor een feest willen wij onderstaande constructie maken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3qkUr4CvIBMPQecRD8BWSw2auU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/63d7ZacagezrNhsJh8nsAFfp.jpg?f=user_large

Het is de bedoeling dat wij 2 vierkanten bovenop elkaar maken waarvan de vierkanten gespiegeld aangestuurd worden door één Arduino.
Het gaat om totaal 16m aan WS2812b 60led p/m strip. Deze verbruikt 18w p/m.

Kloppen mijn berekeningen als ik zeg dat wij dan een 5v 60a voeding nodig hebben? (16m*18w=288W) (288W/5V= 57,6A)

[ Voor 12% gewijzigd door Excessed op 10-07-2023 14:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 18:36
je berekening klopt wel, of het handig is, is een ander punt

ik denk dat handiger is om te gaan kijken of deze ook op 24Volt of 12volt te krijgen zijn.
60 ampere is ontzettend veel voor 5 volt en helemaal om door aders van nog geen eens 5 mm is vragen om problemen.

daarnaast denk ik dat je zowieso te maken krijgt met voltage drop over zulke lange afstanden.
als er niks anders is denk ik dat je over elke 5 meter een voeding moet plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, dat klopt. Nu scheelt het dat je het nu ook mooi op de ster zou kunnen voeden. Dat betekend nog "maar" 30A per kant.

Maar goed, dat is wel worst case, als je iets als WLED gaat gebruiken dan zou je het op de helft of zelfs 1/3e kunnen limiteren. De hoge stromen heb je alleen nodig als er werkelijk mengkleuren zijn.

Maar dan nog, 5V pixels vragen veel en spanningsval zie je. Ik zou er bij 50% vermogen als nog 4qmm langs leggen voor injectie en dan elke 1 a 2m invoeren. De vier eindjes doe je dan elke naar de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
juulius schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:03:
je berekening klopt wel, of het handig is, is een ander punt

ik denk dat handiger is om te gaan kijken of deze ook op 24Volt of 12volt te krijgen zijn.
60 ampere is ontzettend veel voor 5 volt en helemaal om door aders van nog geen eens 5 mm is vragen om problemen.

daarnaast denk ik dat je zowieso te maken krijgt met voltage drop over zulke lange afstanden.
als er niks anders is denk ik dat je over elke 5 meter een voeding moet plaatsen
Ik heb gekeken en er zijn 12v WS2815 strips welke draaien op 12v. Dus dan heb ik een 12v 30a voeding nodig en kan ik deze gebruiken voor volt-injectie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De 12V versie doet 1/3 van de stroom van de 5V versie. Let wel op dat deze maar per 3 ledjes te knippen en aan te sturen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
@Septillion Als de strip WS2815 ledjes heeft gaat er direct 12V het ledje in, het hoeft dus niet altijd per 3 te zijn.
Traditionele led strip is per 3 ledjes vanwege de Vf van witte leds 3x3,2=10V.

Het beste resultaat krijg je als je de stukken voedt vanaf beide kanten. Als je aan één kant voedt neemt het vermogen per m wat af door de spanningsval en de verminderde helderheid van de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jeroen3 Owja, die heb je nu ook nog. Zullen in de regel wel stuk meer warmte produceren.

En maar er maar van op meerdere plekken voeden. Zelfs met 12V strip is 8m aardig lang voor maar aan twee kanten. Je hebt op 12V heb je wel iets meer marge maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
jeroen3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:54:
@Septillion Als de strip WS2815 ledjes heeft gaat er direct 12V het ledje in, het hoeft dus niet altijd per 3 te zijn.
Traditionele led strip is per 3 ledjes vanwege de Vf van witte leds 3x3,2=10V.

Het beste resultaat krijg je als je de stukken voedt vanaf beide kanten. Als je aan één kant voedt neemt het vermogen per m wat af door de spanningsval en de verminderde helderheid van de leds.
De strip is inderdaad een WS2815 strip, en zou naar mijn weten inderdaad per LED bestuurbaar moeten zijn. Het idee was inderdaad om elke, of elke twee, strips van voeding te voorzien.
Klopt het dat ik de data lijn gewoon op de Arduino kan aansluiten en besturen? Ik lees hier tegenstrijdige verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
@Excessed ja je kunt de data lijn met 5v logic bedienen. Als je er lange kabels aan maakt raad ik een extra line driver aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een Arduino is wat breed. Maar neem aan een ESP8266 of ESP32? Deze zijn 3v3 en officieel is dat buiten de spec van die strips. Maar ik en vele met me zijn vaak te lui om er een 5V driver tussen te zetten en dat werkt eigenlijk altijd prima.

Je hebt 3 opties voor de datalijn. a) Alles achter elkaar in een grote loop, b) twee uitgangen op de uC gebruiken of c) de twee datalijnen gewoon parallel aansluiten. Laatste is het simpelste maar kan je nooit asymmetrische effecten tonen.

Qua voeding zou ik er dus twee lussen van 4qmm nast leggen en deze op de hoekpunten invoeren. De vier uiteinden van de 2 lussen gaan dan aan de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:15:
Een Arduino is wat breed. Maar neem aan een ESP8266 of ESP32? Deze zijn 3v3 en officieel is dat buiten de spec van die strips. Maar ik en vele met me zijn vaak te lui om er een 5V driver tussen te zetten en dat werkt eigenlijk altijd prima.

Je hebt 3 opties voor de datalijn. a) Alles achter elkaar in een grote loop, b) twee uitgangen op de uC gebruiken of c) de twee datalijnen gewoon parallel aansluiten. Laatste is het simpelste maar kan je nooit asymmetrische effecten tonen.

Qua voeding zou ik er dus twee lussen van 4qmm nast leggen en deze op de hoekpunten invoeren. De vier uiteinden van de 2 lussen gaan dan aan de voeding.
Ik zit te denken aan een Mega om alle strips aan te kunnen sturen qua aantal pixels. Maar ik ben niet zeker of je dat bedoeld. Ik ben niet helemaal thuis in de Arduino wereld.

Het plan is om iedere 4m apart aan te sturen met een datakabel en een 12v.

Wellicht een domme vraag, is het (enigzins makkelijk) mogelijk om de strips op de beat te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 18:10
Ik zou even kijken naar een board als deze:
https://quinled.info/2018...d-dig-uno-hardware-guide/

En dan WLED er op te draaien:
https://kno.wled.ge/

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Excessed schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:34:

Wellicht een domme vraag, is het (enigzins makkelijk) mogelijk om de strips op de beat te laten lopen?
Ik heb even gekeken, er zijn wat projectjes betreffende een BPM counter te vinden.
https://projecthub.arduin...uino-beat-detector-881c72

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Heb je echt al hele specifieke ideeën qua patroon? Zo niet zou ik zeker aanraden eens WLED te bekijken. Ik meen dat er zelfs al audio support in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:12:
Heb je echt al hele specifieke ideeën qua patroon? Zo niet zou ik zeker aanraden eens WLED te bekijken. Ik meen dat er zelfs al audio support in zit.
Dit is een idee wat we willen doen;
https://imgur.com/a/YYiwD05

Hoeft allemaal niet gigantisch snel, maar wel een beetje leuk natuurlijk. En het zou mooi zijn als dit automatisch of handmatig kan veranderen naar een paar andere effecten.
Ik heb nog nooit van WLED gehoord, het moet iig zo budget mogelijk blijven hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Wat is er anders aan dit bord? Ik weet wat een Arduino is, maar daar houd het op. Vroeger wat met Raspberry Pi gespeeld,aar met Arduino nog nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zou ik zeggen, WLED erop en je bent klaar :+ De term nog steeds niet in Google/Bing/DuckDuckGo gegooid? Foei! :X Budget = €0,- of als je lief wilt zijn stuur je aircookie een biertje :)

Ik bedoel, dit is/was mijn kerstboom :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXNdnKDpCfWib8jTrqjS677yUsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aimAJvXm87u1OW4fgI05hJpU.jpg?f=fotoalbum_large
450 pixels incl effecten :D

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:03
WLED is idd heel tof hiervoor. En super easy.
ESP32 of zon digi boardje en gaan.

WLED heeft inderdaad ook diverse opties voor sound reactive fx. Zie YT. Moet je wel beetje knutselen/tweaker zijn ;)

De max stroom, zoals gezegd, is echt alleen nodig als je alles, dus die 16 meter, full white, 100% brightness zet, zonder fx. Dus continu vol aan.
Gebeurt vrijwel nooit in de praktijk.
En je kunt idd de max stroom per led/string afkappen tot wat je voeding aankan.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 10-07-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Klinkt enorm goed dat WLED. Als ik het goed begrijp is het een soort FastLED maar dan een andere developer?
Alleen ben ik dan weer compleet niet bekend met de ESP32 oid. Daar moet ik even een tutorial voor zoeken hoe ik die moet bedienen / aansluiten.

Jullie worden iig alvast enorm bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, FastLed is een library (puur om het te gebruiken in je code), WLED is een compleet image (of pakket code als je zelf wilt compilen) met aansturing, webpagina, effecten, koppelingen etc. Hoef je geen letter code voor te schrijven :) Dacht dat WLED gebruik maakt van FastLed maar niet meer 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:14:
Nee, FastLed is een library (puur om het te gebruiken in je code), WLED is een compleet image (of pakket code als je zelf wilt compilen) met aansturing, webpagina, effecten, koppelingen etc. Hoef je geen letter code voor te schrijven :) Dacht dat WLED gebruik maakt van FastLed maar niet meer 100% zeker.
Duidelijk! Als ik het goed begrijp is een ESP32 een ander soort controller dan de Arduino Uno met meer geheugen en wifi onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Septillion Gebruik je gewoon zo'n ordinaire ledstrip met plak achterkant voor je kerstboom? Volgens mij niet toch?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Excessed klopt, Een ESP32 is onder andere ook 32bit ipv 8bit en is daardoor in principe ook krachtiger/sneller dan een Arduino.
Als je echt zelf iets wilt knutselen met FastLED voor een ESP32, dan kan dat ook ook met de Arduino IDE. Je kunt zelfs iets maken voor je Arduino en daarna redelijk gemakkelijk omzetten naar een een ESP32. Je code is niet helemaal 1-op-1 uitwisselbaar, maar omzetten is niet ingewikkeld.

[ Voor 52% gewijzigd door Yukkie op 10-07-2023 20:26 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sort of, een Arduino Uno is een dev board met een ATmega328p microcontroller van AVR/Microchip. ESP32 is microcontroller van Espressif met inderdaad Wifi, veel snellere clock, 32-bits etc. Maar as sich alleen een chip maar er zijn tal van ESP32 dev boardjes te koop. Oa een Wroom-32 is een bekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Yukkie Nee, zijn blob chips op dun draad / lakdraad (beide wordt verkocht, dwars door elkaar helaas). Zijn niet mega goed te vinden maar is iets als https://www.aliexpress.com/item/32707248386.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:24:
Sort of, een Arduino Uno is een dev board met een ATmega328p microcontroller van AVR/Microchip. ESP32 is microcontroller van Espressif met inderdaad Wifi, veel snellere clock, 32-bits etc. Maar as sich alleen een chip maar er zijn tal van ESP32 dev boardjes te koop. Oa een Wroom-32 is een bekende.
Thanks! Ik lees dat ik waarschijnlijk 10mm2 kabel nodig heb voor de afstand. Lijkt me persoonlijk erg dik, maar ik heb nog nooit met dit soort LED strips gewerkt. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat lijkt me dan weer erg overdreven. Dat is denk ik dan puur gerekend als 16m lang zeker?

Maar als je het vanuit het midden kan voeden dan heb je nog maar twee keer de helft. Doe je dan ook nog een lus waarvan je beide kanten weer aan sluit win je ook veel.

Voor 5V strip zou ik 4qmm pakken en voor 12V zou ik denk ik 2,5qmm ook wel aandurven.
Pagina: 1