Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uitlezen diverse verdelers middels kWh meters.

Pagina: 1
Acties:

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemiddag allen,

We willen in ons bedrijf het verbruik van een 3tal verdelers meten.
Stap 1 is dan om er een (MID) kWh meter te plaatsen voor de verbruikers in de verdeler,
die dan het vermogen meet.. Dit zou b.v. 3 x een Hager ECA380D met Modbus kunnen zijn.

Vraag 1
Waar koppel je deze 3 kWh meter aan? Ik neem aan dat je deze op een verzamelmodule
moet aansluiten middels een RJ kabel.

Vraag 2
En hoe kun je dit daarna visueel in een dashboard terug zien. Dus dat je het verbruik per dag ziet van de individuele kWh meter? Bestaat hier standaard software voor?

Vraag 3
Of is hiervoor een makkelijker oplossing dan datgene wat ik bedacht heb?

Ik hoor het graag,

Marc

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Je kunt het ook doen met de wifi MID meters van Home Wizard bijv.
Stuk goedkoper ook, en is er ook in 3F

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

(Ik zou het dan wel met flexibel en eindhuls doen, want het zijn niet de fijnste klemmen)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 14:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

Tazzios

..

@paQ was me net voor maar ik wilde de 3fase variant linken.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

• MarcF1
De 3 fase meter zou zeker voldoen (100A is ruim voldoende).
Enige wat een issue zou kunnen zijn is afstand.

De meters zullen op een 3 tal plekken gemonteerd worden en tussen deze punten zal snel 30/40 meter afstand zitten. Ik weet niet wat het range van het signaal is om real time uit te lezen middels de app.

Ik verwacht namelijk dat deze meters geen geheugen hebben om een bepaalde tijd data op te slaan. Ik heb deze vraag aan Homewizzard gesteld.

Alvast bedankt...

Mocht iemand nog een ander idee hebben, ik hoor het graag.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

MarcF1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:55:
De 3 fase meter zou zeker voldoen (100A is ruim voldoende).
Enige wat een issue zou kunnen zijn is afstand.

De meters zullen op een 3 tal plekken gemonteerd worden en tussen deze punten zal snel 30/40 meter afstand zitten. Ik weet niet wat het range van het signaal is om real time uit te lezen middels de app.

Ik verwacht namelijk dat deze meters geen geheugen hebben om een bepaalde tijd data op te slaan. Ik heb deze vraag aan Homewizzard gesteld.

Alvast bedankt...

Mocht iemand nog een ander idee hebben, ik hoor het graag.
Zo lang ze wifi verbinding hebben kun je ze real time uitlezen.
Geen idee hoe het met data opslag zit van het verloop van het verbruik. Maar is dat een issue?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MarcF1
Duidelijk verhaal.

Ik heb intussen overlegd;
Men wilt een eenvoudige oplossen, gewoon aflezen op een kWh meter.
Echter wil ik dan graag een 7tal groepen (16A - 1 Fase) uit een verdeelkast meten.

Mijn inziens zul je deze groepen dan in een aparte kast moeten plaatsen met 1 kWh meter ervoor. Of zijn hier nog andere mogelijkheden? Is er een mogelijk iets waarmee je in de bestaande kast deze 7 groepen kan uitlezen.

Alvast dank,

Marc.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:01
ABB heeft een circuit monitoring systeem CMS-700.
Wago heeft ook opties voor CT's enzo, maar dat is wat meer custom.

Eleq heeft deze lieve kleine CT's die passen op de draden die een groep uit lopen. Ik ken er alleen nog geen maatappartuur voor.

De zoekterm is branch circuit monitoring.

• MarcF1
Bedankt voor het antwoord,

Ik ben eigenlijk op zoek naar de makkelijkste oplossing om de 7 groepen (16A 1 Fase) te kunnen meten. Er hoeft geen monitoring op te zitten. De waardes worden gewoon maandelijks afgelezen.

Natuurlijk kan ik bij ieder groep een aparte kWh meter plaatsen. Fraai is dit niet.
Andere optie is een om deze groepen in een losse verdeelkast te plaatsen, met een Kwh meter ervoor.

Zijn er nog meer smaken m.b.t. bovenstaande?

Alvast dank,

Marc

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

Tazzios

..

Je zult de meter toch in of om het draad moeten plaatsen.

7 kWh DIN meters zullen sowieso niet in de in de bestaande verdeelkast passen. ct`s zijn kleiner maar dan moeten er ook nog ergens een display geplaatst worden.
Extra verdeelkast ontkom je dus sowieso niet aan. Indien je dan toch bezig gaat zou ik dan wel een meter nemen die je uit kan lezen, ze zijn niet zoveel duurder dan een normale meter. En je kan dan vele beter analyseren of er vreemde dingen gebeuren.
Pagina: 1