Probleem met vloerverwarmingsbuizen en vloer egalisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• butter_my_toast
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Sorry als dit bericht raar klinkt, Nederlands is niet mijn moedertaal.

Situatie:
Ik heb onlangs vloerverwarming laten leggen door middel van frezen. Door een misverstand met de aannemer steken de leidingen echter op sommige delen van de vloer enkele millimeters uit (4-5 mm op het slechtste punt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HrYhU5iI0HARr3JTWeFYLhS0Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQgG071SVgrqp0zk121oqdRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg_JCYPHD-pNIBhO3etZCE1QomE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnFshsRoV4mLKUbCOgf1Lt6n.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik geen expert ben op dit gebied, vraag ik me af hoe belangrijk dit is in relatie tot de nieuwe vloer die zal worden gelegd. Tot nu toe heb ik gehoord:
1. gelijmd vinyl heeft een perfect vlakke vloer nodig, dus het maken van deze vloer kan een probleem zijn (zelfnivellerende pasta is niet genoeg?)
2. zelfs als dit kan worden afgevlakt, zullen de leidingen zo dicht bij het vinyl liggen dat het verkleuring zal veroorzaken (zelfs bij een lage temperatuur elektrische warmtepomp)

Mijn eerste gedachte was dat dit opgelost kon worden met egalisatiemiddel, maar ik weet niet zeker of dat dik genoeg zou kunnen zijn om alles te bedekken en misschien ~ 1 cm bovenop te voegen. Als alternatief zou ik een (betere) aannemer moeten inhuren om de leidingen te frezen en opnieuw te installeren.

Bovendien heb ik contact opgenomen met 2 afzonderlijke aannemers, en zij hebben niets gezegd over het eerst repareren van de gaten met reparatiemortel.

Wat is jouw mening hierover? Moet ik de vloer opnieuw frezen? Kan ik gewoon 1-2cm egaline toevoegen?

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

paQ

Atlas SMS30. Als je die idd op 1 cm (van de dekvloer) giet, zie ik geen problemen.
ca 1.5 m2 per zak bij 1 cm dik.

(of slangen er weer uit en dieper frezen)

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 14:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:58
Ik zou inderdaad laag egaline erover heen doen. Gezien de foto is het het gehele glad wat toch wel de voorkeur heeft. 3 jaar geleden ook bij eigen vloer gedaan. Nog wel een tip, wij merkte dat het beton en egaline een andere uitzetting had na de eerste keer opstarten en verwarmen van de vloer. Hierdoor ontstonden er scheuren in de egaline. Op zich niet erg, maar mocht je al zo ver zijn, dan zou ik de opstart procedure doen voordat de egaline erop gaat. En vervolgens de opstart procedure opnieuw doen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Dit kan wel opgelost worden met egaline, maar egaline is absoluut niet goedkoop en zo'n laagdikte maak je ook niet zomaar even aan. Ik zie ook nog veel losse lijmresten op je oude zandcementvloer zitten, die zou ik toch ook wel weghalen voordat de voorstrijk en egaline eroverheen gaan, anders is er mogelijk beroerde hechting. Helaas zitten de leidingen er al in, want nu wordt het wel een heel vervelend klusje om die oude lijmlaag weg te steken zonder de buizen te beschadigen. Zonder leidingen heb je die resten zo weg met een tapijtstripper.

Dieper frezen zal ook niet makkelijk gaan, want volg de oude banen maar eens met een frees.

Maar hoe kan dit fout zijn gegaan? Iemand die een sleuf van 16 mm breed gaat frezen zorgt toch ook dat hij minstens ook deze diepte freest? Ik kan deze fout eerlijk gezegd niet begrijpen, dit klinkt echt als een enorme beginnersfout.

• paQ

paQ

frennek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:50:
Dit kan wel opgelost worden met egaline, maar egaline is absoluut niet goedkoop en zo'n laagdikte maak je ook niet zomaar even aan.
mwa, mengen en kiepen maar. Dat zit er door 2 ervaren man binnen 3 uurtjes in hoor.

Ze hebben hier 67 (!) zakken gedaan in 3,5 uur. Met de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 16:28 ]

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

ronalddus

Buffalo77

Ik zou niet direct met egaline erover heen gaan.
Dit zorgt ervoor dat de leidingen gaan 'zwemmen'.

Ook is, zoals genoemd, egaline vrij duur, dus elke millimeter die extra opgevuld moet worden zorgt voor een nog hogere prijs.

Buffalo77 | Pokemon Unite

• frennek
paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:27:
[...]

mwa, mengen en kiepen maar. Dat zit er door 2 ervaren man binnen 3 uurtjes in hoor.

Ze hebben hier 67 (!) zakken gedaan in 3,5 uur. Met de hand.
Ik zeg ook zeker niet dat het niet kan, maar je moet er van te voren wel even over nadenken en een beetje nadenken over de logistiek. Het zal niet de eerste keer zijn dat er aan een egalisatieklus wordt aangevangen met slechts 1 speciekuip en een mixer op een boormachine en er na een paar zakken achter komen dat het toch niet helemaal de werkwijze is, al genoeg voorbeelden gezien van mislukte egalisatie klusjes. Een gemiddelde van 1 zak per 3 minuten is inderdaad wel wat je ongeveer moet halen om lekker nat in nat te blijven werken.

• frennek
ronalddus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:36:
Ik zou niet direct met egaline erover heen gaan.
Dit zorgt ervoor dat de leidingen gaan 'zwemmen'.

Ook is, zoals genoemd, egaline vrij duur, dus elke millimeter die extra opgevuld moet worden zorgt voor een nog hogere prijs.
Wel iets om rekening mee te houden inderaad. Leidingen sowieso vol laten lopen en vastzetten is inderdaad nodig. Maar wat zou jouw suggestie zijn om het op te lossen zonder egaline?

• paQ

paQ

frennek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Ik zeg ook zeker niet dat het niet kan, maar je moet er van te voren wel even over nadenken en een beetje nadenken over de logistiek. Het zal niet de eerste keer zijn dat er aan een egalisatieklus wordt aangevangen met slechts 1 speciekuip en een mixer op een boormachine en er na een paar zakken achter komen dat het toch niet helemaal de werkwijze is, al genoeg voorbeelden gezien van mislukte egalisatie klusjes. Een gemiddelde van 1 zak per 3 minuten is inderdaad wel wat je ongeveer moet halen om lekker nat in nat te blijven werken.
Daarom lekker overlaten aan mensen hetgeen dat hun vak is.
Het is niet even 1,5 m2 in de WC of een gangetje.

Maar lekker laten oplossen door de aannemer hoor. Wat heb je nou aan een VVW waar de slangen 4mm uitsteken :S

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

ronalddus

Buffalo77

frennek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:38:
[...]

Wel iets om rekening mee te houden inderaad. Leidingen sowieso vol laten lopen en vastzetten is inderdaad nodig. Maar wat zou jouw suggestie zijn om het op te lossen zonder egaline?
Het egaliseren zelf heb ik laten doen, maar die mannen hamerden erop dat de sleuven moesten worden dichtgesmeerd met krimpvrije mortel.
Natuurlijk ook, voor hen zelf, om egaline te besparen.

Maar ik 'frees' >:) dat de sleuven toch dieper gefreesd moeten worden en daarna dus dichtsmeren.

Het bedrijf wat dit heeft gedaan moet trouwens ook weten dat de leidingen VOLLEDIG in de vloer moeten vallen. Dit mag niet.

[ Voor 9% gewijzigd door ronalddus op 10-07-2023 16:42 ]

Buffalo77 | Pokemon Unite

• butter_my_toast
frennek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:50:
Maar hoe kan dit fout zijn gegaan? Iemand die een sleuf van 16 mm breed gaat frezen zorgt toch ook dat hij minstens ook deze diepte freest? Ik kan deze fout eerlijk gezegd niet begrijpen, dit klinkt echt als een enorme beginnersfout.
Het was een combinatie van miscommunicatie en mijn gebrek aan ervaring - er lagen nog wat stroken linoleum op de vloer, maar ze verzekerden me dat het geen probleem is. Het hielp ook niet dat ik niet goed nederlands spreek en zij geen engels - ze werden ingehuurd via een ander bedrijf.

Wat de kosten betreft, denk ik dat het duurder zal zijn om de vloer opnieuw te frezen en dan te egaliseren versus alleen de egaline toe te voegen. Ik weet dat het niet goedkoop zal zijn, maar het lijkt de enige optie vooruit.

• frennek
butter_my_toast schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Het was een combinatie van miscommunicatie en mijn gebrek aan ervaring - er lagen nog wat stroken linoleum op de vloer, maar ze verzekerden me dat het geen probleem is. Het hielp ook niet dat ik niet goed nederlands spreek en zij geen engels - ze werden ingehuurd via een ander bedrijf.

Wat de kosten betreft, denk ik dat het duurder zal zijn om de vloer opnieuw te frezen en dan te egaliseren versus alleen de egaline toe te voegen. Ik weet dat het niet goedkoop zal zijn, maar het lijkt de enige optie vooruit.
Waarom kan de aannemer die dit uitvoerde niet aansprakelijk worden gesteld? De sleuven moeten minstens de buisdiameter aan diepte in de zandcementlaag gefreesd worden en daar nog een aantal mm bij opgeteld om weer voldoende dekking te hebben. Als er nog vloerresten op zaten was dat inderdaad niet handig, want dan komt de frees minder diep in het zandcement op deze plekken, maar het is een kleine moeite om de laagdikte van het linoleum op te meten en dat toe te voegen aan de freesdiepte om in ieder geval de juiste laagdikte te behalen (en op andere plekken dus wat dieper). Dit is dus wel verwijtbaar aan de partij die het frezen heeft uitgevoerd en zou daar dus zeker verhaal halen.

Egaliseren is ook geen goedkope klus. Voor een vloer van bijvoorbeeld 50 m2 en 10 mm laagdikte ben je alleen al aan materiaalkosten al rond de 1000 euro kwijt, daar komt dan nog het arbeidsloon bovenop. Bovendien moeten de oude lijmresten waarschijnlijk ook eerst verwijderd worden en het is dus maar de vraag of dat kan als de buizen nog in de sleuven zitten.

Mocht je echt willen doorgaan met egaliseren, zou ik wel een partij in handen nemen die hier ervaring in heeft en vaker direct over vloerverwarming heeft geëgaliseerd. Egaline is behoorlijk hard spul, dus als hier iets mee mis gaat (drijvende leidingen, niet netjes vlak) ben je nog weer verder van huis.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Het is hierboven ook al gezegd. Met lijmresten gaat egaline en elke andere mortel niet goed hechten. En om 't schoon te kunnen krabben is de snelste oplossing waarschijnlijk de leidingen weer er uit te halen. Zie niet dat de leidinge al gebeugeld zijn of op een andere manier al vastgezet, dus daar kan je je voordeel uit halen.

Zelfde patroon lopen met freesmachine voor een cm meer diepte lijkt mij 't minste werk, mits de dekvloer dik genoeg is.

Aaannemer is de expert die had moeten zien dat breedte/diepte verhouding niet klopte.

• frennek
@butter_my_toast heb je meer foto's van je vloer? Als er overal nog lijmresten zitten dan ben ik het eigenlijk met @PROnline eens dat de lijmresten eigenlijk alleen goed te verwijderen zijn als de slangen er weer uit zijn. Met een gehuurde tapijtstripper heb je dat er namelijk echt zo vanaf, met de hand ben je dagen bezig.

En als de leidingen er dan toch uit zijn, dan is het het wel waard om de sleuven na te lopen en dieper te frezen. Dit kan misschien gedaan worden met een iets smallere frees, zodat de banen niet heel veel breder worden. Onderaan heb je namelijk de volledige breedte niet nodig. Waarschijnlijk worden de banen wel iets breder dan wat ze nu zijn, maar dan kunnen de leidingen met wat plastic wiggen vastgeklemd worden.

Dan hoeft er ook niet meer met egaline gewerkt worden en kunnen de sleuven gewoon dichtgezet worden.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:23
Gewoon een smeervloer er overheen maken (Dat is cement, geen egaline). Sowieso nodig,als je zo er bijvoorbeeld vinyl overheen plakt krijg je geen goeie warmteoverdracht. Die pijpen moeten rondom in contact zijn met de vloer.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• paQ

paQ

arbraxas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:09:
Gewoon een smeervloer er overheen maken (Dat is cement, geen egaline). Sowieso nodig,als je zo er bijvoorbeeld vinyl overheen plakt krijg je geen goeie warmteoverdracht. Die pijpen moeten rondom in contact zijn met de vloer.
Maar dan zit je sowieso al aan minimaal 4 cm + weer egaline (want dryback PVC). Komt je peil ook niet ten goede wellicht.

• arbraxas
Ik kon zo tegelen over de smeervloer. Wel door een vakman laten doen. Geen egaline meer nodig geweest.
Maar goed, ik denk dat hier de beste optie is om hem dieper te freezen. Anders kom je van het 1 in het ander.
Die lijmresten moeten er ook nog af, dus pijpen moeten er toch nog uit, tenzij je dagen wilt gaan zitten steken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• frennek
arbraxas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:09:
Welk woonhuis kan zomaar even 4 cm hoogte opofferen voor een extra smeervloer? Dat wordt alle kozijnen en deuren aanpassen, waarschijnlijk de voor en achterdeur vervangen, de trap is een probleem, keuken is opeens 4 cm lager als deze er al in stond.

Als al die hoogteproblemen er niet zijn dan is het mogelijk wel de goedkoopste oplossing. Meest losse lijmresten loskrabben met de hand, wapeningsmatten erover en afsmeren maar. Toch is het wel verstandig eerst de huidige sleuven zoveel mogelijk vol te zetten met een wat dunner middel. Zandcement staat er niet bepaald om bekend om zijn goede warmtecontact met vloerverwarmingsbuizen. In dit geval is de contact alleen met het bovenste deel van de leiding en dat is wel erg mager.

• paQ

paQ

arbraxas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:26:
Ik kon zo tegelen over de smeervloer. Wel door een vakman laten doen. Geen egaline meer nodig geweest.
Maar goed, ik denk dat hier de beste optie is om hem dieper te freezen. Anders kom je van het 1 in het ander.
Die lijmresten moeten er ook nog af, dus pijpen moeten er toch nog uit, tenzij je dagen wilt gaan zitten steken.
Tegelen is prakken met (veel) lijm. Een PVC dryback is 2.5mm dik en slap.

• arbraxas
frennek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Welk woonhuis kan zomaar even 4 cm hoogte opofferen voor een extra smeervloer? Dat wordt alle kozijnen en deuren aanpassen, waarschijnlijk de voor en achterdeur vervangen, de trap is een probleem, keuken is opeens 4 cm lager als deze er al in stond.

Als al die hoogteproblemen er niet zijn dan is het mogelijk wel de goedkoopste oplossing. Meest losse lijmresten loskrabben met de hand, wapeningsmatten erover en afsmeren maar. Toch is het wel verstandig eerst de huidige sleuven zoveel mogelijk vol te zetten met een wat dunner middel. Zandcement staat er niet bepaald om bekend om zijn goede warmtecontact met vloerverwarmingsbuizen. In dit geval is de contact alleen met het bovenste deel van de leiding en dat is wel erg mager.
Daarom komen er ook toevoegingen door het cement. Maar in het algemeen, verbouwen eist voorbereiding. In dit geval is het echt wel meer als "ff" paar sleufjes vrezen en vimyl eroverheen plakken. En een smeervloer heeft geen wapeningsmatten nodig. Het hoeft ook geen 4 cm dik te zijn, het ligt op de betonvloer eronder. Dus met dieper freezen en een dunnere smeervloer gaat het ook wel lukken.

@paQ Als je moet prakken met de lijm tijdens tegelen heb je in het voorstadium iets niet goed gedaan.
Lijm is in elk geval niet bedoeld om de gaten in de sleuven op te vullen.

• paQ

paQ

Ik schreef ook nergens dat je tegellijm moet gebruiken om slangen af te smeren. Ik reageerde op je opmerking over dat egaliseren niet nodig zou zijn.
Met tegelen is dat helemaal waar, je kan prima nivelleren met lijm namelijk. Alleen bij PVC is dat een no go. Elk putje, pitje, knikje zal zich aftekenen in het oppervlak, en als je pech hebt ook scheurtjes in een dekvloer.

• frennek
arbraxas schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Daarom komen er ook toevoegingen door het cement. Maar in het algemeen, verbouwen eist voorbereiding. In dit geval is het echt wel meer als "ff" paar sleufjes vrezen en vimyl eroverheen plakken. En een smeervloer heeft geen wapeningsmatten nodig. Het hoeft ook geen 4 cm dik te zijn, het ligt op de betonvloer eronder. Dus met dieper freezen en een dunnere smeervloer gaat het ook wel lukken.

@paQ Als je moet prakken met de lijm tijdens tegelen heb je in het voorstadium iets niet goed gedaan.
Lijm is in elk geval niet bedoeld om de gaten in de sleuven op te vullen.
Zandcement heeft constructief zeer weinig waarde en is ook bijna niet te smeren, het is meer boetseren. Dat gaat niet met slechts een cm dikte. Overal staat dat de minimale dikte 3 cm moet zijn en dat heeft waarschijnlijk een goede rede. De wapeningsmatten zijn dan om eventuele hechtingsproblematiek en scheurvorming te voorkomen.

Ik heb wel het punt dat de eindvloer perfect vlak moet zijn een beetje gemist. Dan ontkom je niet aan ofwel een mooi afgewerkte zandcementvloer of egaline. Als er 3 cm bovenop deze vloer mag komen, dan is zandcement een goed alternatief, anders ontkomt hij toch echt niet aan egaline.

[ Voor 12% gewijzigd door frennek op 11-07-2023 10:46 ]

• butter_my_toast
frennek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:02:
@butter_my_toast heb je meer foto's van je vloer? Als er overal nog lijmresten zitten dan ben ik het eigenlijk met @PROnline eens dat de lijmresten eigenlijk alleen goed te verwijderen zijn als de slangen er weer uit zijn. Met een gehuurde tapijtstripper heb je dat er namelijk echt zo vanaf, met de hand ben je dagen bezig.
Allereerst bedankt voor alle reacties. Het is de eerste keer dat ik op dit forum post, en ik ben blij om zo'n actieve gemeenschap te zien!

Hier zijn meer foto's van de vloer. Je kunt in sommige zien hoe er nog linoleum op delen van de vloer lag. Alleen op die plaatsen steken de leidingen uit; in de rest van de kamer bevinden ze zich op (of heel erg weinig onder) het vloerniveau. Helaas zag ik, nadat ik het linoleum had verwijderd, de buizen uit de vloer steken.

Ook is de keuken die zichtbaar is op de laatste foto onlangs verwijderd, dus we hebben wat tijd om de vloer te doen voordat de nieuwe keuken komt (in oktober)

Mijn grootste fout was te denken dat ik dit zelf wel aankan; Ik had meer vertrouwen in het vloerverwarmingsbedrijf en dacht dat ik daarna zonder veel nadenken een nieuwe vloer kon regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl2xsjZqOOn5W8tcUVNYOzBwFTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xES1otxdyztXOcmz2GzpDhyN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBRKlCs9MkeJLFYbmFZejNuA_zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoaDgaRIDLLUyzZzLqWAzabL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGGONArJ3VhyvVZ3Cpas1v8ah_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vm2TwNqYy4YPmTghYg1Les1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyaxcwHZvMjk1DuYz3RKeRWXKhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bavmQxFm8vpmsr6IBNfmBiYJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door butter_my_toast op 11-07-2023 11:57 ]

• paQ

paQ

Sja je komt zometeen heel kort op je afwerkvloer, maar met een temperatuur tot pak m beet 35 graden moet dat niet direct een probleem opleveren voor je vloer.
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of dit nou een aangenomen klus is of niet. Zo ja: lekker hen laten uitzoeken.
Zit je nu zelf met de gebakken peren, (egaliseren moet je toch) dan kun je of alles eruit en dieper laten frezen, of dikker laten egaliseren (met bijv SMS30 dus)

Ik zit hier zelf ook min of meer direct op de slangen (lang verhaal is een apart topic over) met hier en daar maar 5-8 mm egaline. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLVmJaFo9TXfNpPF4oisobZaP5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cmRbVhoEAHXmSxyUaiELM0Q7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuggYfJDM_nEdlCqcs8Sd73mh04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecI4N3gNGBd6GVTbyeNLBwFk.png?f=fotoalbum_large

Hoe je het ook wendt of keert; er had dieper gefreesd moeten worden.
In je woonkamer en keuken heb je nog wel ruimte om je peil te verhogen, maar in de gang wordt dat al een stuk lastiger gezien je eerste tree, wellicht je voordeur enz.
Anhydriet laten storten is ook nog een optie, maar ook dan ga je ca 4 cm de lucht in. (hoef je niet meer te egaliseren volgens mij)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 11-07-2023 12:31 ]

• frennek
De resten van je oude vloer zijn nog wel fors. Ik kan niet goed beoordelen of dat problemen geeft voor de eventuele egaline of niet, dat moet je echt aan een expert voorleggen. De veilige optie is om alle oude resten te verwijderen, maar is mogelijk overdreven.

Als de buiten slechts op enkele punten uitsteken en op de overige plekken wel voldoende diep zit, zou ik het op die plekken lokaal verdiepen zodat alles onder de vloer steekt. Het zou zou zonde zijn als je een centimeter egaline moet storten over de hele vloer als slechts op twee plekken de slangen zo ver uit de vloer komen. Over hoeveel meter slang gaat het waarbij de slang boven de vloer uit steekt? Als het om niet al teveel meter gaat, kan je het misschien voor elkaar krijgen met een lichte hamerbeitel met een smalle beitel die je net in een sleuf krijgt. Het is wat gepriechel, maar voor een paar meter wel te doen.

Als alle slangen diep genoeg liggen en niet meer boven het zandcement uitsteken kan je namelijk (heel voorzichtig) wel met een tapijtstripper over je vloer heen. Als je altijd in de lengterichting gaat over je buizen, zal je je buizen niet raken met het mes.

Vervolgens de sleuven dichtzetten zodat je slangen vastliggen en een bedrijf laten komen om het netjes te egaliseren. Met deze werkwijze valt het misschien nog wel te overzien hoe groot het probleem is.

Maar in principe is dit zorg voor je aannemer. Je kan hoogstens een idee om het op te lossen opperen, maar als het werk is aangenomen moet de aannemer ook voor de oplossing zorgen om de buizen in ieder geval diep genoeg in je vloer te krijgen.

• butter_my_toast
frennek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:37:
Over hoeveel meter slang gaat het waarbij de slang boven de vloer uit steekt?
Helaas is het nogal veel, ongeveer 50 m.
frennek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:37:
Maar in principe is dit zorg voor je aannemer. Je kan hoogstens een idee om het op te lossen opperen, maar als het werk is aangenomen moet de aannemer ook voor de oplossing zorgen om de buizen in ieder geval diep genoeg in je vloer te krijgen.
Vrijdag komt er een nieuwe aannemer om te kijken wat er gedaan kan worden. Ze zeggen dat als het oude oppervlak (ik weet niet of het lijm of egalisatiemiddel is) niet gemakkelijk loslaat, het goed genoeg is om er een primer op aan te brengen.

We spreken echter opnieuw op vrijdag wanneer ze het zullen zien. Ik zal ook het idee voorstellen om het frezen opnieuw te doen, maar ze vertelden me dat het niet nodig zou moeten zijn en duurder zou zijn.

• paQ

paQ

een nieuwe aannemer?

• butter_my_toast
Het is een lang verhaal, maar om het kort te zeggen: ik had geen aannemer. Ik vroeg een bedrijf dat al bezig was met installaties in mijn huis of ze vloerverwarming konden regelen. Ze zeiden ja, en ik accepteerde het zonder alle consequenties te onderzoeken. Helaas is dit het resultaat (en het is mijn fout). Nu heb ik een aannemer in dienst genomen om verschillende dingen in huis te repareren, inclusief de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door butter_my_toast op 11-07-2023 14:45 ]

• paQ

paQ

butter_my_toast schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Het is een lang verhaal, maar om het kort te zeggen: ik had geen aannemer. Ik vroeg een bedrijf dat al bezig was met installaties in mijn huis of ze vloerverwarming konden regelen. Ze zeiden ja, en ik accepteerde het zonder alle consequenties te onderzoeken.
ah ja... dat is een fout die ik ook wel eens heb gemaakt. Nooit meer doen! :+

iedereen heeft zijn vak (blijkt)

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-12 15:03
Ook ik heb een problematisch uitgevoerde vloerverwarmingsinstallatie. Gefreesd in bestaande cementdekvloer, die eerst is voor geëgaliseerd ivm lijm- en cementresten.
Heb gevraagd om 16x2 leiding te plaatsen in 10 cm hoh, max 60 m per groep over 50 m2.
Er is uiteindelijk 440 m leiding verwerkt (op basis van lengte vermelding op de leiding).
Het frezen is slecht uitgevoerd, op veel plekken kwam de leiding boven het oppervlak uit.
Vervolgens is het ook dramatisch slecht afgesmeerd: de mortel was veel te dik, vloeide dus niet uit, en de sleuf met de leidingen is veelal niet dicht gevloeid.
Om eea te verbeteren is er een tweede egalisatie uitgevoerd, met SMS15, met hier en daar dus 5-10 mm extra cementdekking op de slangen. Deze afwerking ligt er vlak in en is een goede basis voor de PVC plak vloer, nadat er nog een laatste keer met egaline geëgaliseerd en geslepen is.

Mijn vraag:
wat gebeurd er met de warmte weerstand als veel(?) holle ruimte ingesloten is samen met het leidingwerk?
Mijn idee: Extra weerstand zal gecompenseerd moeten worden met een hogere watertemperatuur en dus een lagere energetische rendement (warmte pomp-COP) opleveren en dus meer kosten aan kWh.

Als dit waar is, hoeveel zal het rendement dan kunnen zakken en derhalve het gemiddelde stroomverbruik gaan stijgen?

Zie uit naar jullie reacties!
Pagina: 1