Aanleggen putje en toekomstige nieuwe HWA overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
De komende periode wil ik me bezighouden met het plaatsen van een overkapping aan mijn achtergevel van mijn rijtjeshuis (bj. '71).

De verticale rioolbuis die hier de grond in gaat, heeft om een of andere reden een sifon met aan de onderkant een dop om deze te kunnen legen.

https://imgur.com/a/VwR6oUt

Op deze plek wil ik dus ook een putje maken wat dus op de horizontale rioolbuis (ik denk 80mm) aansluit. Én wil ik over een paar weken de HWA aansluiting van de overkapping hierop ondergronds aansluiten.

Mijn vraag is; kan ik de sifon vrijelijk weghalen en daarop het bovengenoemde aansluiten op een handige manier?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 12:10
Je kan de sifon /waterslot vrijelijk weghalen. De sifon zit er alleen om rioollucht te blokkeren. In hoeverre je daar dus ook echt last van hebt is even de vraag. Zit er boven bij de regenpijp een raam of anders iets? Of zit er nog iets op de regenpijp aangesloten wat naar binnen gaat? Iets van een badkamer? Wasmachine aansluiting op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
De regenpijp zit enkel aan de dakgoot. Hier komt ook een deel van het water van de dakgoot van de buren uit.
Er zit dus niets aan de regenpijp wat naar binnen gaat en het dichtst bijzijnde raam zit op ~2,5m horizontaal en ~1m verticaal van de opening van de pijp af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
Je kan de sifon /waterslot vrijelijk weghalen. De sifon zit er alleen om rioollucht te blokkeren. In hoeverre je daar dus ook echt last van hebt is even de vraag. Zit er boven bij de regenpijp een raam of anders iets? Of zit er nog iets op de regenpijp aangesloten wat naar binnen gaat? Iets van een badkamer? Wasmachine aansluiting op zolder?
Je kunt in de praktijk best last hebben van rioollucht via een hwa, vooral na stortbuien. Weghalen kan prima, maar je zou jezelf en de buren kunnen opzadelen met rioollucht in de tuin.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
@KabouterSuper wat ik me dan wel afvraag, op het dak zit mijn rioolontluchting, zou die dan niet hetzelfde effect moeten hebben (stank na bui)? Of zit daar mogelijk een 1-wegklep in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
darknessheartz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:32:
@KabouterSuper wat ik me dan wel afvraag, op het dak zit mijn rioolontluchting, zou die dan niet hetzelfde effect moeten hebben (stank na bui)? Of zit daar mogelijk een 1-wegklep in?
Een sifon voorkomt een open weg tussen riool en huis. Een ontluchter voorkomt overdruk in het riool. Lucht kan dan naar buiten als het waterpeil stijgt bij een regenbui. Een beluchter geeft daarentegen lucht om een vacuum te voorkomen (die sifonnen leegzuigt).

Dat gezegd hebbende zal een ontluchter niet helpen tegen stank na een bui, de klep werkt de verkeerde kant op. Een sifon kan wel helpen omdat het de overdruk tegen kan houden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
darknessheartz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:32:
Die rioolbeluchter op je dak is een open verbinding het het riool en hier kan zeker stank uit komen. Meestal is het ver genoeg van een raam om er last van te hebben, maar bij bepaalde wind kan je dit zeker ruiken. Bij een dakgoot is dit net zo.

In mijn geval zit het achterdak ook aangesloten op mijn vuilwater riool zonder sifon, maar ik heb nog nooit last gehad van stank op zolder met de zolderramen open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:36
Even een andere insteek:

Heb je, gezien de huidige klimaat-issues, verdrogingen, watermanagement en grondwater-peil er al eens aan gedacht om het water van je nieuwe overkapping gewoon lokaal in je eigen tuin te laten draineren?

Daar zijn inmiddels legio systemen voor! Het wordt van harte aanbevolen door je gemeente, de overheid, de waterschappen, en is geheel beter voor de lokale grondwaterstanden.
Hoef je verder ook niks te veranderen aan die bestaande HWA...

(ik weet niet in welke gemeente je woont.. maar de onze geeft zelfs subsidie als je een bestaande HWA loskoppelt van het gemeentelijke riool, en het water lokaal in de grond gaat draineren)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou regenwater afvoer van je overkapping wel op een sifon aansluiten. Deze zit een stuk lager en mogelijk in de buurt van een slaapkamerraam. Hier wil je natuurlijk geen stank uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 12:10
KabouterSuper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:19:
[...]

Je kunt in de praktijk best last hebben van rioollucht via een hwa, vooral na stortbuien. Weghalen kan prima, maar je zou jezelf en de buren kunnen opzadelen met rioollucht in de tuin.
Is misschien mogelijk. Hoeft niet altijd zo te zijn. Dat ligt een beetje waar je in het rioolstelsel zit. De druk moet weg kunnen. Dat gaat nu vaak via de regenpijpen van gebouwen. Of een ontluchting op een strategische plaats. Dat is vaak praktisch ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
@BrainCrash ik zou graag je advies willen opvolgen betreft het water op eigen grond draineren, maar in de winter en andere koudere maanden staat het grondwater op 15-20cm onder het maaiveld, dus als ik daar al dat water van het dak ook nog bij ga doen, hou ik in mijn tuin helaas geen droge voeten.
En wanneer een regenpijp bij een van de buren verstopt zit, bestaat er een kans dat dit water ook in mijn regenpijp terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
En als ik de rest van de reacties scan is het verstandig om de sifon te laten zitten. Ik denk dat het handig is om deze te verplaatsen zodat het HWA van de regenpijp, de nog te bouwen overkapping en het aan te sluiten putje stroomopwaarts van de sifon zitten.

Mochten anderen nog met goede ideeën komen, ik kan toch pas op z'n vroegst in het weekend weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06
Drainagepijp aanleggen onder het maaiveld en naar riool?
Pagina: 1