Airco offerte, merkbaar kwaliteitsverschil?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:54
Beste Tweakers,

Wij hebben een offerte aangevraagd voor een airco. We zijn ook even langs geweest, leuk gesprek gehad, het gevoel is goed. Echter hebben wij ook een aantal vrienden met airco, die ons vertelde dat de offerte toch wel heel hoog uitvalt.

Als eerste begrijp ik dat het verschil tussen nu en 1 a 2 jaar geleden al aardig kan oplopen. Ook hebben wij gevraagd om de beste airco omdat wij hem erg vaak zullen gebruiken (werken beide thuis, en hebben het snel warm).

De vraag die ik aan jullie wil stellen is dus ook, ga je het verschil in kwaliteit echt merken, en is het prijsverschil tussen beide gerechtvaardigd. En vraag twee, is de Daikin airco optie "normaal" geprijsd, of betalen we hier veel te veel voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p33W5tsoSY4qsoiNbbAxCFN8J2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n7WX7U4uAU77PGG0wrNrsUfp.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie mening hierover. Mochten er betere suggesties zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39
Ik kan je niet helpen met de keuze tussen deze apparaten. Mij werd toendertijd wel verteld dat daikin veel variaties heeft en de reparaties+levertijden op deze artikelen lang zijn. Daarom toendertijd voor een Mitsubishi airco gekozen omdat de onderdelen meer eenheidsworst zijn. (aldus de monteur en verkoper)

Deze offerte lijkt me behoorlijk aan de prijs.
2 jaar geleden heb ik 2x een single split laten plaatsen en was daar ~€3500 voor kwijt incl btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 16:46
Dat is wel heel veel voor een airco plaatsen.
Daikin is een beter merk dan Haier maar voor alleen koelen is een Haier prima.

Hoeveel meter koel;eiding is er nodig tussen het binnendeel en het buitendeel.

https://www.technim.nl/ve...2-binnen-buitenunit-wifi/

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:06
Adviesprijs van de Haier Expert binnen + buiten unit = €1912,- incl.

Adviesprijs van de Daikin Stylish binnen + buiten unit = €2899,- incl.

Dus puur gebaseerd op de adviesprijzen dan zou ik zeggen dat de offerte voor de Daikin nogal aan de hoge kant is. Maar dit zijn adviesprijzen... de Haier zie ik al voorbij komen voor rond de €1400,- incl en de Daikin voor ronde de €1800,- incl. Dat gezegd hebbende, de offerte toont niet de exacte configuratie dus prijzen kunnen nog wat variëren... maar vooralsnog hoe je het ook bekijkt lijkt de Daikin aardig aan de prijs te zijn en de offerte voor de Haier een stuk beter.

Mijn advies is overigens om voor dit soort dingen en uitgaven altijd naar meerdere partijen kijken en offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35

CeesKees

I rest my Kees

Ik vind beiden echt flink aan de prijs.

Een andere leverancier zou ik zeker ook vragen om een offerte op te maken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:56

_Arthur

blub

De Daikin Stylish is dan ook gelijk de duurste binnenunit van Daikin ongeveer.

Dus zijn de looks belangrijk? Dan mogelijk de Stylish. Anders zou je met een minder "mooi" uitziende Daikin binnen unit een stuk goedkoper uit zijn.

Dat gezegd hebben: ik heb 2x een Stylish binnenunit hangen en geen moment spijt. In 2021 heb ik voor 2x een Daikin Stylish FTXA20BT + 1x 2MXM40N buitenunit Euro 4673,- inclusief installatie betaald.

[ Voor 30% gewijzigd door _Arthur op 10-07-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zie dat er een condenspomp op je offerte staat, is er geen mogelijkheid om de afwatering zonder pomp te doen? die dingen willen nog wel eens ongewenste geluidjes maken.

(ik zou zelf altijd een daikin of Mitsubishi pakken, dan heb je gewoon een A-merk)

[ Voor 20% gewijzigd door dyrc op 10-07-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
maartentmm schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:52:
Dat is wel heel veel voor een airco plaatsen.
Daikin is een beter merk dan Haier maar voor alleen koelen is een Haier prima.

Hoeveel meter koel;eiding is er nodig tussen het binnendeel en het buitendeel.

https://www.technim.nl/ve...2-binnen-buitenunit-wifi/
De buitenunit komt op de dakkapel, en gaat eigenlijk direct door het dak naar binnen. Ik denk dat een meter of 3 leiding genoeg moet zijn.
MicGlou schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:54:
Mijn advies is overigens om voor dit soort dingen en uitgaven altijd naar meerdere partijen kijken en offertes opvragen.
Bedankt voor deze tip, wij zijn hier altijd erg slecht in, maar in deze situatie lijkt het er toch op dat we beter nog even verder kunnen kijken.
_Arthur schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
De Daikin Stylish is dan ook gelijk de duurste binnenunit van Daikin ongeveer.

Dus zijn de looks belangrijk? Dan mogelijk de Stylish. Anders zou je minder een minder "mooi" ujitziende Daikin binnen unit een stuk goedkoper uit zijn.
Ja we hebben voornamelijk ook voor deze gekozen omdat we een mooie binnenunit willen. Dat we voor een mooie en goede unit meer betalen is ook niet erg, maar bijna 2400 voor installatie en ander materiaal voelt wel als heel veel extra geld..
dyrc schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
Ik zie dat er een condenspomp op je offerte staat, is er geen mogelijkheid om de afwatering zonder pomp te doen? die dingen willen nog wel eens ongewenste geluidjes maken.

(ik zou zelf altijd een daikin of Mitsubishi pakken, dan heb je gewoon een A-merk)
Ik weet niet precies hoe dat werkt, de pomp werd ons aangeraden.

Daikin is dus wel duidelijk een A-merk, dat is goed om te weten. Dan zal het meer om de overige kosten eromheen gaan. We vinden het zeker geen probleem om meer te betalen voor een goed merk, maar het moet kwa overige kosten ook de spuigaten niet uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik weet niet in welke regio je woont; maar hier is de Stylish 3,5kW inc montage +/- 3261 Euro inc BTW
https://www.koelklimaatte...-3-5kw-black/#description (binnen een straal van 0-35km van hun vestigingsplaats anders komen er extra reistijdkosten bij).

Komt de condenspomp er nog wel bij.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 10-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heaget schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:04:
Ik weet niet precies hoe dat werkt, de pomp werd ons aangeraden.

Daikin is dus wel duidelijk een A-merk, dat is goed om te weten. Dan zal het meer om de overige kosten eromheen gaan. We vinden het zeker geen probleem om meer te betalen voor een goed merk, maar het moet kwa overige kosten ook de spuigaten niet uitlopen.
De airco heeft wat condens, dat valt in een condensbak. Dat water moet ergens naartoe.
Als je met de zwaartekracht meekan, dan loopt 't "gewoon" via een buisje ergens een afvoer in.
Als je tegen de zwaartekracht in moet gaan, dan heb je een pomp nodig. Dit is een extra apparaatje (pompje + sensortje: nat = pomp aan), wat meestal netjes weggewerkt kan worden in de kabelgoot, máár wel óók geluid maakt. Sommige mensen vinden het pompgeluidje irritanter dan de brom van de airco.
Afhankelijk van je situatie kan je mogelijk afwateren via het dak/bestaande afvoer, en anders zal je een pomp nodig hebben. Indien je kan afwateren zonder condenspomp dan zou ik dat altijd aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik vind die Daikin maar prijzig. Ik heb twee maanden geleden een offerte voor een Daikin Emura 5KW gekregen voor € 3.500 INCL BTW. Jij hebt een offerte voor € 4.000 EXCL BTW en kom je uiteindelijk dus op meer dan € 5.000 uit. En dat is een groot verschil want dat wordt niet verklaard door het prijsverschil tussen de Emura en Stylish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
_Arthur schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:35:
Ik weet niet in welke regio je woont; maar hier is de Stylish 3,5kW inc montage +/- 3261 Euro inc BTW
https://www.koelklimaatte...-3-5kw-black/#description (binnen een straal van 0-35km van hun vestigingsplaats anders komen er extra reistijdkosten bij).

Komt de condenspomp er nog wel bij.
Dit is een goede tip! Boxtel is niet per se in de buurt, maar zelfs met reiskosten zou het nog goedkoper zijn dan onze huidige offerte gok ik zo.
dyrc schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:35:
[...]

De airco heeft wat condens, dat valt in een condensbak. Dat water moet ergens naartoe.
Als je met de zwaartekracht meekan, dan loopt 't "gewoon" via een buisje ergens een afvoer in.
Als je tegen de zwaartekracht in moet gaan, dan heb je een pomp nodig. Dit is een extra apparaatje (pompje + sensortje: nat = pomp aan), wat meestal netjes weggewerkt kan worden in de kabelgoot, máár wel óók geluid maakt. Sommige mensen vinden het pompgeluidje irritanter dan de brom van de airco.
Afhankelijk van je situatie kan je mogelijk afwateren via het dak/bestaande afvoer, en anders zal je een pomp nodig hebben. Indien je kan afwateren zonder condenspomp dan zou ik dat altijd aanraden.
Duidelijk verhaal, ik denk dat een pomp dan misschien niet per se nodig is, de unit komt vrij hoog te hangen, als het afvoer slangetje dan via hetzelfde gat naar het dak gaat zou dit van zichzelf genoeg af moeten lopen om het water weg te laten lopen.
downtime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:36:
Ik vind die Daikin maar prijzig. Ik heb twee maanden geleden een offerte voor een Daikin Emura 5KW gekregen voor € 3.500 INCL BTW. Jij hebt een offerte voor € 4.000 EXCL BTW en kom je uiteindelijk dus op meer dan € 5.000 uit. En dat is een groot verschil want dat wordt niet verklaard door het prijsverschil tussen de Emura en Stylish.
Bedankt voor je reactie, is jou offerte ook inclusief plaatsing? Ik denk dat het voor ons wel duidelijk is dat we nog verder moeten kijken, omdat de offerte aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heaget schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Bedankt voor je reactie, is jou offerte ook inclusief plaatsing?
Ik heb twee linkerhanden dus inderdaad incl plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Heaget schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:48:
Duidelijk verhaal, ik denk dat een pomp dan misschien niet per se nodig is, de unit komt vrij hoog te hangen, als het afvoer slangetje dan via hetzelfde gat naar het dak gaat zou dit van zichzelf genoeg af moeten lopen om het water weg te laten lopen.
Airco's (de binnenunit) kunnen standaard geen condens naar boven afvoeren, gezien ze zelf geen pomp aanboord hebben daarvoor. Afvoeren naar beneden gaat gewoon dmv de zwaartekracht. Is er genoeg afschot/verloop naar beneden vanaf de binnenunit naar buiten, heb je geen condenspomp nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 10-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 09:49
Prijzen zijn een beetje erg hoog aangezien het ook nog ex btw is.
Ik weet niet welke regio je woont maar misschien is kijken bij cool-air.
Deze party komt zelf op locatie even kijken om te bespreken waar de buitenunit komt en hoe de leidingen lopen. Tegenwoordig komt niemand meer kijken en sta je straks nog voor een dilemma omdat het meer kost.

Woensdag komen zie hier een extra split unit ophangen. 2,5kw Mitsubishi 2000 euro incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:57
Ik had een aantal jaren geleden een flinke aquarium cooler van Haier; moest na 5 jaar sporadisch gebruik beslist bijgevuld worden; koeling nihil.
De cooler heeft op hooguit op 10 warme perioden (dagen) per jaar moeten koelen.
Voor mij beslist geen Haier meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
thebeast12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:49:
Prijzen zijn een beetje erg hoog aangezien het ook nog ex btw is.
Ik weet niet welke regio je woont maar misschien is kijken bij cool-air.
Deze party komt zelf op locatie even kijken om te bespreken waar de buitenunit komt en hoe de leidingen lopen. Tegenwoordig komt niemand meer kijken en sta je straks nog voor een dilemma omdat het meer kost.

Woensdag komen zie hier een extra split unit ophangen. 2,5kw Mitsubishi 2000 euro incl btw.
Die in Bodegraven of in Purmerend? Ik vind het ook fijn als er van tevoren iemand komt om te kijken en bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 09:49
Bodengraven.

Dit is voor mij de 2de keer dat ze langskomen om te installeren.
Paar jaar geleden verschillende bedrijven gesproken om installatie te doen van airo`s maar niemand die langs wou komen.
Cool-air was de enige die langskwam en daardoor mochten ze bij mij installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Het is wat uit de richting, maar ik zal ze benaderen om te zien of ze langs willen komen. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1