Slimme Thermostaat, kamer regeling, vloerverwarming, koeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 17:24
Mijn vraag
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik ben mij aan het verdiepen in slimme thermostaten.

Situatie:
In de nieuwe woning komt op de begane grond Vloerverwarming 5 zone's. alle radiatoren beneden gaan weg. De verdeler komt in een een ombouw, een thermostaatknop op de verdeler kan dus de omgevingstemperatuur niet meten.
Een nieuwe CV ketel waarschijnlijk Intergas Xtreme 36 HR Combiketel.
Er zijn verder op de 1e verdieping 3 slaapkamers en een badkamer met elk een radiator.
Er komt op zolder 1 radiator.
Er is een aansluiting in de woonkamer voor een thermostaat vanuit de CV ketel.
We zijn nog op zoek naar een hybride warmtepomp die ook kan koelen, deze zal op zijn vroegst volgend jaar worden geïnstalleerd maar moet wel rekening worden bij de keuze van een thermostaat.

Wensen:
- Instelling temperatuur per ruimte. (Hoeft voor de vloerverwarming niet perse per zone).
- Home Assistant integratie (presence detection regelt home assistent)
- Liever geen abonnement maandelijkse kosten.
- Mogelijkheid om te koelen.
- Slimme aansturing van de CV? (Modulerend?) Meestal worden de ruimtes boven niet verwarmt. Theoretisch als alleen de vloerverwarming aangestuurd hoeft te worden kan de CV op een lagere temperatuur werken?
- is er een optie dat in de winter snachts de kinderkamers worden verwarmt, zonder de woonkamer?
- Moet ik nog ergens rekening mee houden met de vloerverwarming verdeler?

Wat heb ik zelf al bekeken?
- Tado
Hoe wordt hierbij de vloerverwarming geregeld worden? wordt deze constant aangestuurd of monteer je een slimme radiatorknop op de verdeler?

- Plugwise

Ik sta uiteraard open voor andere suggesties en advies.

Beste antwoord (via Dominic-070 op 10-07-2023 11:54)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En mbt tado, ik heb een slimme knop op de aanvoer voor de pomp idd. De thermostaat in de woonkamer leest de temperatuur van de woonkamer en regelt daarmee de knop.

Hoi!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Zomaar een idee. Als je nu grootschalig bezig bent/gaat, waarom dan op de bovenverdieping niet ook meteen vvw of LT radiatoren? Dan kun je het hele gas verhaal + nieuwe CV ketel vaarwel zeggen.

Andersom: als je nu voorlopig(?) hybride gaat, hoe wil je dan later niet meer hybride worden?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:10:
Zomaar een idee. Als je nu grootschalig bezig bent/gaat, waarom dan op de bovenverdieping niet ook meteen vvw of LT radiatoren? Dan kun je het hele gas verhaal + nieuwe CV ketel vaarwel zeggen.

Andersom: als je nu voorlopig(?) hybride gaat, hoe wil je dan later niet meer hybride worden?
LT radiator is wel een goed idee
Vloerverwarming invrezen gaat niet zomaar, alle kabels en leidingen lopen door de dekvloer. De badkamer blijft zoals die is. Ik zou even kunnen invormeren naar een oplossing zoals WARP voor de overige ruimtes.

Het idee van hybride naar gasloos is waarschijnlijk t.z.t. de CV ketel vervangen voor een elektrische CV ketel (die al achtervang dient voor de warmtepomp).
En het gasfornuis dan vervangen uiteraard.
De MV vervangen voor een WTW.
Kijken of het nodige aan isolatie nog gedaan moet worden.

ik zal even met de installateur overleggen of het haalbaar is allemaal. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Oh ja koken. sorry even niet bij stil gestaan.

Maar goed, hybride op een elektrisch CV ketel of nu meteen die stap overslaan als heel de bende op de schop gaat. Ik zou dan toch serieus kijken naar dat laatste.
Een nieuwe CV ketel of bijv een WPB ontloopt elkaar niet echt, en op de tweede zit nog subsidie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Dominic-070 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:51:
[...]

LT radiator is wel een goed idee
Vloerverwarming invrezen gaat niet zomaar, alle kabels en leidingen lopen door de dekvloer. De badkamer blijft zoals die is. Ik zou even kunnen invormeren naar een oplossing zoals WARP voor de overige ruimtes.

Het idee van hybride naar gasloos is waarschijnlijk t.z.t. de CV ketel vervangen voor een elektrische CV ketel (die al achtervang dient voor de warmtepomp).
En het gasfornuis dan vervangen uiteraard.
De MV vervangen voor een WTW.
Kijken of het nodige aan isolatie nog gedaan moet worden.

ik zal even met de installateur overleggen of het haalbaar is allemaal. Thnx
Waarom 5 groepen? Weet niet om wat voor oppervlakte het gaat, maar hoe ben je tot 5 gekomen?

Hoi!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

En mbt tado, ik heb een slimme knop op de aanvoer voor de pomp idd. De thermostaat in de woonkamer leest de temperatuur van de woonkamer en regelt daarmee de knop.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

EWK schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Waarom 5 groepen? Weet niet om wat voor oppervlakte het gaat, maar hoe ben je tot 5 gekomen?
Zal oppervlak afhankelijk zijn, icm wens / verdeling vertrekken.
Ik heb er 11 (en voor het mooie nog iets te lange lussen ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Zal oppervlak afhankelijk zijn, icm wens / verdeling vertrekken.
Ik heb er 11 (en voor het mooie nog iets te lange lussen ook)
5 lijkt me in ieder geval erg weinig en zou voor meer gaan als dat kan. Hoe korter de lus, hoe beter de verdeling.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

EWK schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:11:
[...]

5 lijkt me in ieder geval erg weinig en zou voor meer gaan als dat kan. Hoe korter de lus, hoe beter de verdeling.
ja liever iets korter, eens.
Maar als het om bijv 40 m2 gaat, dan heeft meer dan 5 niet echt veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]

ja liever iets korter, eens.
Maar als het om bijv 40 m2 gaat, dan heeft meer dan 5 niet echt veel zin.
Daarom mijn zin 'ik weet niet om welk oppervlakte het gaat'

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
oppervlakte voor de vloerverwarming is 40m2, verdeler zit centraal (in het midden van de woonkamer, onder de trap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
EWK schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:06:
Dat was even het antwoord bij Tado waar ik naar opzoek was. De verwarming van de benedenverdieping kan daarmee bijvoorbeeld snachts dus in zijn geheel worden afgesloten.
Pagina: 1