Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoinks
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-07-2023
Mijn vraag
Ik wil een afbeelding uitsnijden en hierin nog een vorm verwijderen. Momenteel gebruik ik de pen tool om een object uit de afbeelding te snijden en vervolgens maak ik er een knipmasker van. Ik wil nu hierin nog een vorm uitsnijden met de pen tool. Is dit mogelijk? Denk aan bijvoorbeeld een huis met blauwe ramen, ik wil de ramen nog uitsnijden zodat je er naar binnen kunt kijken om dit soortvan transparant te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe Illustrator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40
Er zijn een heleboel pagina's en video's te vinden als je even een zoektocht doet richting 'Illustrator pen tool tutorial'. Wat heb je daar niet tussen kunnen vinden? Ik mis even wat je zelf al gedaan hebt om deze vraag te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
jahoor, dat is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Adobe illustrator is vector gebaseerd..

Als je huis dus gewoon uit een vector-afbeelding bestaat kun je gewoon de Path-finder-tool gebruiken die het je mogelijk maakt om verschillende vector-objecten te combineren (samenvoegen, of juist een uitnsijden uit een ander vector-object).

'masking' is meestal hooguit nodig met bitmap-afbeeldingen, maar daarvoor illustrator te gebruiken is al snel eerder onhandig als je bedoelt als manier een bitmap-afbeeldingen te 'bewerken'.
Alhoewel het ok daarbij gewoon mogelijk is een vector-object als mask voor een ander te gebruiken (zowel een Clipping Mask, as via een compound path), en dat dus inclusief een mask is waaruit eerder via de pathfinder elementen uitgesneden zijn.

Er zijn echter ook genoeg tutorials die je dat uitgebreider en met een direkt voorbeeld uitleggen hoe dat te doen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Je kunt eerst vormen maken met de pen tool wat je allemaal wilt uitsnijden. Die vormen maak je een van en die trek je af van het object waar je dingen uit wilt knippen.