meubelpoot M8 met 12mm bootgat renovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Situatie:
Wit meubel >20jr oud. De oude poot is een plasticconstructie met draaivoet met boven een uitstekende cilinder (doorsnee 12mm) met daarin M8 draad, buiten glad. Bevestiging is een plastic bout met grote kruiskop. Het plastic is bros en kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkVpz-WqBcZZifKSNI1Mp_0gBd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4QlxPDmWjY5fi1HCYL5spmn.jpg?f=user_large

Ik heb geen enkele poot gevonden met een dergelijke constructie. Niet heel vreemd misschien, want deze waren niet stevig.

Gegevens meubel:
breedte 30cm
diepte 35cm
hoogte 180cm (zonder poten)
4 poten, de onderkant van de deur ligt op hoogte van de bodemplaat.
hoog meubel met slechts 12mm dik bodem spaanplaat
4x voorgeboorde gaten, 12mm doorsnee door de bodemplaat
maximum breedte poot bovenaan: 46mm
doorsnee oude poot bovenaan: 39mm

Het idee is om de poten te vervangen met een Ikea voet Lathet. Die heeft vermoedelijk een M8 pin. Montagetekening poot en een geschikt kastje.

Maar de voorgeboorde gaten zijn met 12mm nogal breed en dat veroorzaakt een probleem.

Ik heb geen M8 rampamoer gevonden met een lengte van 11mm én een boorgat van 12mm, en de vraag is ook of het draad niet te kort wordt omdat een deel wordt gebruikt voor het indraaien.

Dus denk ik erover om toch maar een inslagmoer met m8 draad te gebruiken. Die zijn er wel van 11mm maar ik heb ze niet gevonden voor een dikte van 12mm.

Tegen de muur bevestigen is geen optie. Zonder poten kan de deur niet open. Bij te lage poten kan de deur nog de vloer raken. Er is geen ruimte om 4 gaten bij te boren, dat zou de kast instabiel maken omdat de bodemplaat klein van formaat is.

Ideëen, suggesties?

Wat ik zelf al gevonden heb op Internet zijn deze webshops:
https://www.dtswebshop.nl/
https://baptist.nl/
https://www.schroef.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 10-07-2023 20:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:59
mrmrmr schreef op maandag 10 juli 2023 @ 02:18:
Gegevens meubel:
4 poten, de onderkant van de deur ligt op hoogte van de bodemplaat.
hoog meubel met slechts 12mm dik bodem spaanplaat
4x voorgeboorde gaten, 12mm doorsnee door de bodemplaat
maximum breedte poot bovenaan: 46mm
doorsnee oude poot bovenaan: 39mm
Foto's gaan denk ik wat meer inzicht geven in de situatie.
Wat moet je met een modeltreinenwinkel in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:49
Kijk anders even op: https://www.meubelbeslagonline.nl/meubelbeslag-online
Daar hebben ze vast betere oplossingen dan een ikea poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:48
Als ik het verhaal zo lees ben je op zoek naar een helicoil. Daarmee kun je het gat verkleinen tot de gewenste diameter bout gat.

Een hele set is aan de prijs. Als je iemand weet te vinden met het montage gereedschap kosten de ringetjes vrijwel niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@RonnieKo Het is standaard witte spaanplaat bodem 12mm dik met 4 gaten van 12mm doorsnee.

De dts shop heeft wat M8 spullen voor een goede prijs.

@Chedara Heb je iets specifieks?

Er zijn natuurlijk ook poten die je kan vastschroeven. Maar de schroeven kunnen niet dieper dan 11mm.

De doorsnee van de poot is beperkt tot ongeveer 42mm. Er kunnen dus geen poten onder van 5 of 6 cm doorsnee als ze op de plaats van de gaten moeten komen.

@Bimmert Er is geen schroefdraad aanwezig in de spaanplaat bodem, er is nu alleen maar een boorgat van 12mm. Ik vraag me af hoe dat blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10
Heb je niet gewoon een foto van het meubel? Wat voor krachten komen er op? En klopt het dat dat gat slechts 12mm diep is?
Je zou een stuk staal rond 12 kunnen kopen waar je in het midden 8mm draad tapt en dat met epoxy erin lijmen.

Je zou een 12mm bus met weerhaken kunnen printen op 100% infill met PETG en daar draad in tappen. Die kun je dan vastslaan in het gat als je tolerantie goed is.

Je zou iets vergelijkbaars met het bovenstaande kunnen maken en dat bij een club als Shapeways in metaal kunnen printen, en er daarna draad in tappen.

Inslagmoer, kan ook nog. Eventueel met een verloopring zodat hij strak in het gat past.

Of deze https://www.praxis.nl/ger...-verzinkt-4-stuks/5593972

Is denk ik de stevigste, maar misschien kan je poot dan niet vlak tegen de kast. Je kunt hem eventueel verzinken.

Staat of valt allemaal met wat voor meubel het is.

[ Voor 31% gewijzigd door Pyramiden op 10-07-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:48
Stokschroef van m8 dan een optie? Zijn in de verschillende lengtes te koop of eventueel te maken..
Eventueel eerst gat vullen > kleiner gat boren > stokschroef plaatsen.

Heb ooit ook een draadeind met een kunstof houder voor een draaivoet verhit en daarna in een te groot gat in een stoelpoot geperst. Door het smelten bleef deze uiteindelijk ook prima op zijn plek zitten...

Klinkt al met al geen onoverkomelijk probleem. Anders zou een foto inderdaad welkom zijn.
mrmrmr schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
@RonnieKo Het is standaard witte spaanplaat bodem 12mm dik met 4 gaten van 12mm doorsnee.

De dts shop heeft wat M8 spullen voor een goede prijs.

@Chedara Heb je iets specifieks?

Er zijn natuurlijk ook poten die je kan vastschroeven. Maar de schroeven kunnen niet dieper dan 11mm.

De doorsnee van de poot is beperkt tot ongeveer 42mm. Er kunnen dus geen poten onder van 5 of 6 cm doorsnee als ze op de plaats van de gaten moeten komen.

@Bimmert Er is geen schroefdraad aanwezig in de spaanplaat bodem, er is nu alleen maar een boorgat van 12mm. Ik vraag me af hoe dat blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kun je niet een liggende rechthoek van vuren balken maken, deze wit schilderen en daar het meubel op plaatsen? Als je die een een halve centimeter binnen de bodemplaat laat vallen en verlijmt of met meubelhoekjes vast zet is het heel stabiel. Dan heb je geen gedoe met losse poten en half gare reparaties.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

Op basis van je verhaal vind ik het lastig in te schatten of het een kwestie kanon/mug is, maar met een chemisch anker (of gewoon epoxy, wat eigenlijk hetzelfde is) krijg je het eenvoudig weer gefixt. Meestal worden die dingen gebruikt als er veel kracht op moet staan. Dat zal hier niet zo zijn. Maar als je uren moet blijven zoeken naar allerlei net-niet oplossingen is het misschien toch nog niet zo'n gek plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik denk dat een foto wel nodig is om je het juiste advies te geven. Je kan deze direct uploaden op tweakers zelf, makkelijker kan bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb een foto geplaatst en de afmetingen. Het is geen zware kast en er kan ook niet veel in.

Ik denk dat de bodemplaat verlijmd is met deuvels. Geen schroeven te zien.

Edit: Aan de onderzijde zijn 8 vertikale schroeven te zien die vermoedelijk de bodemplaat vastmaken. Vermoedelijk moet de hele kast uit elkaar om de bodemplaat te verwijderen. De achterwand is vastgespijkerd.

Omdat die bodemplaat zo dun is vraag ik me ook af hoe ik kan voorkomen dat de plank kapot gaat bij inslaan van inslagmoeren. Of dat deuvels breken. Het oppervlak voelt stevig aan.

(Misschien dat ze daarom hebben gekozen voor deze methode zonder schroefdraad in de bodemplaat. Het M8 schroefdraad zit in de poot zelf en er draait een plastic bout in.)

[ Voor 16% gewijzigd door mrmrmr op 10-07-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
De boel ombouwen naar https://www.toolstation.nl/kastpoten-verstelbaar/p78498 zoiets?

12mm is redelijk standaard voor meubels.

[ Voor 87% gewijzigd door hansie_k op 10-07-2023 18:37 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:46
Ken je niet iemand met een houtdraaibank? Die kan zoiets wel maken. Om vast te zetten een paar grote carrosserieringen over de gaten/bodemplaat en daar doorheen een houtschroef in de poot draaien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk een besluit genomen. Maar achteraf gezien was het niet het beste.

De bedoeling was om op 4 schroeven per pootje te vertrouwen en zo ver mogelijk van de gaten en aanwezige grote schroeven te blijven. Dat is het succesvolle deel. Het onsuccesvolle deel was de keuze van de voetjes. Dat zijn Duraline pootjes Meubelpoot Verstelbaar Rond zilver grijs Ø4x15-18cm. Ook verkrijgbaar bij een Chinese verkoper op Amazon.

Er zaten geen schroefjes bij, ik heb Spax universal 4x12 gebruikt. Die werken goed. Ze draaien er vlot in.

Het probleem zat hem in de pootjes zelf. Die hebben onderaan een klemdop en bovenaan zijn ze draaibaar. De pootjes zouden daarmee in hoogte verstelbaar moeten zijn. Vergeet dat maar. Het is zo instabiel dat je daar niets aan hebt. In dichtgedraaide staat zijn ze ook nog eens eeuwig door te draaien en belangrijker nog: wiebelig. Kortom: bar slecht materiaal.

De kast staat nu weer net zo onstabiel als voorheen, alleen als het dreigt om te vallen ga ik er nog iets doen. ;)

Dank voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ach wat ongelofelijk balen zeg,

hopelijk blijft het staan,

en anders zou ik deze reactie nog eens in overweging nemen.
FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:55:
Kun je niet een liggende rechthoek van vuren balken maken, deze wit schilderen en daar het meubel op plaatsen? Als je die een een halve centimeter binnen de bodemplaat laat vallen en verlijmt of met meubelhoekjes vast zet is het heel stabiel. Dan heb je geen gedoe met losse poten en half gare reparaties.
zeker nu je er al dingen mee gedaan hebt, kan wat extra stevigheid in de bodem geen kwaat, bovendien kun je dan nagenoeg elke meubelpoot monteren die je wilt.
Pagina: 1