Ruimte tussen vloer en plint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjan921
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-07-2023
Hallo allemaal,

Vorige week is in mijn nieuwbouw woning de nieuwe lijm PVC vloer geleverd en geïnstalleerd. De vloerleverancier heeft een derde partij langs gestuurd om de vloer (max 3mm, was bij nieuwbouw voldoende zei de leverancier) te egaliseren en te plaatsen.

Na het plaatsen van de plinten, viel het mij direct op dat er op enkele plekken erg veel ruimte zit tussen de vloer en de plint. Op diverse fora kon ik teruglezen dat mensen de plinten gedeeltelijk afkitten. Het lijkt mij echter ook normaal dat de installateur van de vloer en plinten, de plinten op maat zaagt, zodat deze beter aansluiten bij de vloer. Of zie ik dit verkeerd?

De precieze ruimte tussen de plint en de vloer heb ik nog niet precies kunnen meten, maar het lijkt meer dan 10mm ruimte.

Zie hieronder ter referentie enkele foto's. Hoe kijken jullie hiernaar?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsipVmM1P-EUUEFDEGxPy-LwsUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beM46VgLroktg9nHvKPA3xYy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1bOQ8r8s2t7bi3Syd7S9w7PLLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRen12RQuUjilWRTgg7CkyvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpf-JMSav1LGCefnlGuwMbPCU6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdxXZXbxJjWZfUp6azzIzuml.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjan921 op 10-07-2023 00:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:46
Hier is toch iets niet helemaal top gegaan met het egaliseren. Om dat er bij een plint uit te krijgen is lastig. Dit afkitten zou de optie zijn, dan zie je er niets meer van.

Dat een plint zo'n stuk te kort is is gewoon prutswerk van de persoon die dit heeft geplaatst.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Aan de zijkant is de plint gewoon te kort, de prutser die dat heeft gedaan mag wat mij betreft met pensioen.

In de hoek op de eerste foto's zakt je vloer gewoon flink naar beneden, die hebben ze dus absoluut niet geëgaliseerd. De enige correcte optie is (een stuk van) de vloer eruit en opnieuw egaliseren, als de vloer net gelegd is dan kan dat nog wel zonder dat je het altijd blijft zien. Afkitten is leuk, maar er zit daar gewoon een flinke verzakking in je vloer, als je daar ooit een tafeltje ofzo neer zou zetten dan mis je bij één poot een dikke centimeter of 2-3

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Dit gewoon niet goed geëgaliseerd.
Daarnaast zijn de plinten niet te kort ook nog eens niet even hoog. (Hoogte verschil )

Neem contact op met de vloerleverancier om met een oplossing te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 18:50
Bij ons kan het scherpe oog ook wel een kiertje van een millimeter vinden op specifieke stukken.

Maar ik vind dit wel echt prutswerk, die kier is veel groter, en die plint die niet tot aan het deurkozijn komt had je als je 'm zelf zou zetten, gewoon opnieuw gezaagd.

Als de vloer er verder netjes in zit vind ik het best overdreven om opnieuw te egaliseren en te leggen, men kan misschien ook de plint iets aanpassen en dan zie je er praktisch niks meer van. Gezien de laatste foto ligt het misschien überhaupt wel aan de plinten, dat is lastig in te schatten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
Hier was de betonnen vloer een golfslagbad en is er maximaal geegaliseerd. Toch heb ik over de lengte af en toe nog wat ruimte onder de plint. Het hoeft natuurlijk niet recht te zijn, als het maar voor het ook "recht" is.

ik heb zelf de plinten geplaatst en om de 30 a 60 cm heb ik een gat geboord in de plint en de muur zodat de plint geforceerd werd de vloer te volgen. Achteraf heb ik de gaatjes opgevuld met houtvuller en aangestipt en je ziet er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Bij egaliseren is een verloop van een cm over zo'n korte afstand wel echt ondermaats ja, dus daar mag je ze zeker op bekritiseren. Is er überhaupt wel geëgaliseerd? Ik heb zelf wel eens met egaline gewerkt, maar dat spul vloeit zo gigantisch uit dat je zelfs bij niets doen zo'n hoogteverschil al lastig kan realiseren. Hier is dus echt iemand bezig geweest met zeer weinig aandacht voor zijn werk.

Sowieso valt dit buiten de opgegeven 3 mm, dus aansprakelijk stellen om dit te herstellen of met een andere oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:35

mjl

Ugh

Zoals hierboven ook gezegd, wat een pruts werk..

Hier vorig jaar een vloer laten storten (isolatie), de top vloer met de vloerverwarming was ook niet volledig vlak maar na een dag schuren (het beton bedrijf is zelfs nog langs geweest om een verdikking van ruim een halve centimeter bij de voordeur weg te slijpen, iets met een golfslag bij het laatste beetje storten…) en vervolgens egaliseren is alles kaarsrecht (een liggende kaars dan) Het kan dus wel degelijk, hier is inderdaad iemand bezig geweest die niet weet wat een vlakke vloer is (is de rest van de vloer niet vol met ‘deuken’? Zeker bij pvc vloeren zie je alles wat niet egaal is, vandaar dat ons leg bedrijf veel tijd gestoken heeft in de voorbereiding) en plinten niet kan inmeten.

Dit nu aankaarten is nogal een gedoe… aan de andere kant, ik zou me hier de rest van mijn leven aan ergeren, beter nu goed laten herstellen dan jarenlang een knoop in de maag dat het niet is wat je wilde hebben. Het zal sowieso niet goedkoop geweest zijn tenslotte.

[ Voor 37% gewijzigd door mjl op 10-07-2023 18:59 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 14:37
Je hebt de pech dat je met 2 prutsers te maken hebt - egalisateur en de plintenplakker.

Uitlijnen en niet te kort afzagen is iets dat de meeste hobby-bobs zelfs nog wel lukt.

Ook met niet-egale vloeren kun je als prof prima nette plinten maken - je buigt ze mee met de vloer, of zaagt over een langer stuk wat af zodat de bolling van een vloer in de plint verdwijnt.

Ben benieuwd hoe de vloerboer dit gaat oplossen. Nieuwe plinten is 1 ding, maar eigenlijk wil je die hoek ook opgehoogd hebben (is ook hun fout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Zwartoog schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:04:
Ook met niet-egale vloeren kun je als prof prima nette plinten maken - je buigt ze mee met de vloer, of zaagt over een langer stuk wat af zodat de bolling van een vloer in de plint verdwijnt.
Plinten opnieuw plaatsen en dan meebuigen met de vloer lijkt me idd het makkelijkste. Dat moet wel met een (beton)tacker, High Tack kit is niet voldoende. Dit is hoe ik het heb gedaan met een niet-egale vloer, je ziet er niks van. Zou me wel afvragen of je dit door dezelfde 'prof' wilt laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjan921
Dank voor de reacties allemaal!

Inmiddels heb ik contact met de vloerleverancier gehad. Hij zal vandaag contact opnemen met de vloerlegger en terugkomen met een oplossing / reactie.

De plinten zullen helaas van de muur afgehaald moeten worden (hopelijk gaat dat goed, aangezien we de muren net met glasvlies hebben laten behangen en schilderen). Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 14:37
Bartjan921 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:12:

Inmiddels heb ik contact met de vloerleverancier gehad. Hij zal vandaag contact opnemen met de vloerlegger en terugkomen met een oplossing / reactie.

De plinten zullen helaas van de muur afgehaald moeten worden (hopelijk gaat dat goed, aangezien we de muren net met glasvlies hebben laten behangen en schilderen). Ik houd jullie op de hoogte!
Als ze het vooraf insnijden en iets hogere plinten terugplaatsen, dan kan het netjes opgelost worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik zou niet alleen accepteren dat ze een hogere plint gaan inzagen om dit verloop te verhullen, want de kuil blijf je daarmee houden en die is echt fors. Een cm verloop over een volledige kamer is iets wat misschien nog te accepteren valt (wat zelfs al knap is met het gebruik van een simpele laser wat elke vakman tegenwoordig bezit), maar over zo'n korte afstand is dat echt teveel.

Ik zou met een lange rechte lat of waterpas de rest van de vloer en hoeken ook even nalopen of je geen verrassingen tegenkomt. Je krijgt straks misschien ook nog een keukenplint die netjes moet aansluiten op de vloer en deuren die over de vloer draaien, daar wil je ook dat de vloer rondom netjes waterpas en vlak is om lelijke situaties te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
dat is wel heel slecht ge-egaliseerd. En de plintenplakker heeft een "klein" meetfoutje gemaakt :P. Beide niet goed.

Vraag aan TS: Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Dit is prima als je het zelf hebt gedaan en achteraf denkt "lekker boeiend". Een bedrijf kan het echter niet zo afleveren.

Met een lange waterpas of latei kun je kijken of je vloer of plinten scheef/krom zijn.
Dat plintje wat te kort is, dat kan gewoon niet als bedrijf zijnde.
Wellicht over het hoofd gezien
*lijkt mij sterk met zwart op wit*.

Gewoon opnieuw zagen, kost geen 100den euro's zo'n plint. Pure luiheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04
Er wordt hier heel snel gezegd dat de vloerleggers prutsers zijn. Maar egaliseren is niet hetzelfde als waterpas maken. Het doel van egaliseren is om de vloer glad/vlak te maken, dat betekent niet dat er geen glooiingen meer in de vloer kunnen zitten na het egaliseren. Egaliseren gebeurt meestal met een laag van ongeveer 3mm, als er grotere hoogteverschillen in je dekvloer zitten blijf je dat zien. In dit geval zou het goed kunnen dat de dekvloer een (te) grote afwijking had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04
Bartjan921 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:12:

Als het goed is zijn de muren eerst behangen en zijn daarna de plinten geplaatst. Als je dan voorzichtig de plinten verwijdert is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjan921
Hallo allemaal,

Inmiddels contact gehad met de vloerleverancier. Lang verhaal kort, geeft de vloerleverancier aan dat bij hun niet gebruikelijk is om de plinten aan de onderkant bij te zagen, zodat deze beter bij de vloer aansluit.

Daarnaast geeft de vloerleverancier aan dat de egalisatie voornamelijk bedoelt was om een hechtingslaag te maken voor het verlijmen van de PVC vloer. Voorafgaand aan de offerte heb ik nog nagevraagd of 3mm egaliseren voldoende was voor een nieuwbouwwoning, aangezien ik hier geen ervaring mee heb en een leek in ben. Dit werd door de vloerleverancier schriftelijk bevestigd. Ook gaf hij aan dat dergelijke hoogte verschillen eerder een zaak is voor de aannemer van de bouw dan voor hen. Persoonlijk vind ik dit bijzonder, omdat wij dit bewust voorafgaand aan de plaatsing en levering van de vloer nagevraagd hebben.

Er zal later naar een oplossing worden gekeken. Hoe denken jullie hierover/ kijken jullie hiernaar?

@MarcoC De muren zijn eerst behangen en geschilderd, voordat de vloer en plinten zijn geplaatst.
De plinten dienen sowieso nog verwijderd te worden, omdat de verkeerde kleur plinten geplaatst zijn. De vloer ligt er keurig bij, maar helaas zorgen de plinten in deze voor behoorlijke kopzorgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjan921 op 14-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je hebt betaald voor egalisatie en dat is duidelijk niet goed gebeurd. Ik zou zelf niet met oplossingen komen maar de vloeren legger hier op bevragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjan921
mierenfokker schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:15:
dat is wel heel slecht ge-egaliseerd. En de plintenplakker heeft een "klein" meetfoutje gemaakt :P. Beide niet goed.

Vraag aan TS: Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?
Ik zou het bedrag voor het laten plaatsen van zowel de vloer als de plinten zeker niet goedkoop willen noemen. We hebben bewust langer gespaard voor deze klus en het uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Egaliseren voor plak PVC is niet per definitie 100% vlak en waterpas maken. Het is vooral bedoeld dat er geen abrupte hobbels en bobbels zijn. Dat is in weze ook wat hij zegt.

Maar dit had je vloerenlegger zeker moeten controleren..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

paQ

Bartjan921 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:30:
Hallo allemaal,

Daarnaast geeft de vloerleverancier aan dat de egalisatie voornamelijk bedoelt was om een hechtingslaag te maken voor het verlijmen van de PVC vloer. Voorafgaand aan de offerte heb ik nog nagevraagd of 3mm egaliseren voldoende was voor een nieuwbouwwoning, aangezien ik hier geen ervaring mee heb en een leek in ben.
Het is heel simpel: als er (voldoende) egaliseer in de hoek was gelopen, dan had het daar niet zoveel lager geweest. Ik denk dat ze te voorzichtig zijn geweest in die hoek en het nu dus te laag is, of het is langs de dekvloer weggelopen, dat kan natuurlijk ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Bartjan921 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:30:
Hallo allemaal,

Inmiddels contact gehad met de vloerleverancier. Lang verhaal kort, geeft de vloerleverancier aan dat bij hun niet gebruikelijk is om de plinten aan de onderkant bij te zagen, zodat deze beter bij de vloer aansluit.
Dit lijkt mij niet handig ook, het is veel werk en doordat de plinten gaan verschillen in hoogte heb je kans dat het alsnog niet mooi op elkaar aansluit.

Plint op maat zagen, aantal dotten high Tack kit erop en tegen de muur plakken. Als hij zweeft: tegen de vloer drukken en (beton)tacker gebruiken. Gaatje dichtplamuren, schilderen in de kleur van de plint en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:48

MLLL

Palm Treo 650

Thijskoman schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Dit lijkt mij niet handig ook, het is veel werk en doordat de plinten gaan verschillen in hoogte heb je kans dat het alsnog niet mooi op elkaar aansluit.

Plint op maat zagen, aantal dotten high Tack kit erop en tegen de muur plakken. Als hij zweeft: tegen de vloer drukken en (beton)tacker gebruiken. Gaatje dichtplamuren, schilderen in de kleur van de plint en klaar.
In deze situatie red je dat niet, 1 cm naar beneden drukken over een afstand van 20 cm met 12 cm hoge plint is niet te doen.

Ik had bij deze plint toch gekeken of er niet iets van de onderkant afgezaagd had kunnen worden.
Ligt er maar net aan of er een plint aan de andere zijde zit, zo ja dan wordt het lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:25
Jezus. De aannemer de schuld geven van de niet vlakke dekvloer.

Misschien tijd voor deze prutser om het woord egaliseren op te zoeken in de van Dale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik weet overigens niet wat er in de kleine lettertjes heeft gestaan maar ik mijn 3 jaar geleden bij mijn vloerenlegger er bij stond dat egaliseren een laag van 1 tot maximaal 3mm zou zijn
Durf niet te zeggen of het anders meerprijs zou zijn maar lijkt mij dat er minimaal een keuze/overleg plaats vind. Dat is in ieder geval niet gebeurd.
@Bartjan921 als ze die hoek gaan vervangen probeer fotos te maken van je dekvloer. Als die poreus/ korrelig eruit ziet dan is daar nooit egaline gekomen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 15:51
3 mm egalisatiemortel is echt ontzettend weinig en inderdaad alleen voldoende om de vloer glad te krijgen, niet om dit soort hoogteverschillen te kunnen fixen. Ik heb zelf geëgaliseerd bij mij en weet hoe lastig het kan zijn als de betonvloer al niet perfect is. Ik ben uiteindelijk maar een doe-het-zelver, maar van een bedrijf zou je mogen verwachten dat ze dit vooraf hadden kunnen zien/meten, het gat in de hoek is namelijk duidelijk zichtbaar. Wat betreft die plinten: man man man...

Mensen verklaren me soms voor gek dat ik alles zelf wil doen in huis, maar als ik dit zie weet ik weer waarom ik het doe 😅

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1