Meer dan 4 monitors op PC aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
Hey allemaal,

Ik zoek een?
Manier om meer monitors aan te sluiten op mijn PC.

Wat is je budget?
Ben er bereid een paar honderd euro voor neer te leggen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een Nvidia 4070 TI die helaas 5 poorten heeft doch maar 4 schermen ondersteunt... Ik wil mijn 5e scherm ook graag gebruiken (geen iGPU). Zoek naar een schalbare manier om uiteindelijk zelfs 6 of 7 schermen te kunnen gebruiken tegen een bescheiden resolutie als 1080p 75hz zonder al te veel vertraging.

Moederbord:
Z790 AORUS ELITE AX

Extra uitdaging: Ik heb een beetje PSU worries, mijn PSU kan ruim maar zo'n 100W meer aan dan op het moment. Een oplossing die hierbinnen past zou extra gewaardeerd worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Gewoon een videokaart bijprikken?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat zijn de rest van je specs?
En wat is je doel? wil je gamen of zijn de meeste van je schermen voor productiviteit?

Als de resolutie/refreshrate is laag genoeg, zou je kunnen kijken naar een Matrox Dualhead2Go Digital of Triplehead2Go Digital.
Ze zijn niet echt courant meer, maar moeten prima 1080p aan kunnen. Waarschijnlijk ben je dan ook aangewezen op een tweedehands setje.
Voordeel is wel, je kan 1 monitor output splitten naar 2 of 3 zonder daar voor de binnenkant van je PC in te duiken.

Een extra videokaart monteren is ook een optie, maar als er ge-gamed moet worden zit je waarschijnlijk te kijken naar een wat grotere stroom vreter. Dus dan moet de voeding ook vervangen worden.
Als er niet ge-gamed gaat worden op de betreffende monitor, dan is een simpel dingetje zoals een Intel Arc A350 een prima optie en is erg energiezuinig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tweede videokaart is de juiste optie, dat hoeft geen sterke te zijn.

Anders een DisplayLink dock, bijv. een Dell D6000, of gewoon twee DisplayLink adapters. Je CPU wordt dan gebruikt om het beeld om te zetten naar een signaal dat over USB gaat, en aan de andere kant wordt het weer terug omgezet. Vertraging valt dan wel mee.
Als je 100W 'over' dus inclusief het maximumvermogen van de processor is dan kan dat prima, en voor 2x 1080p zou de load dusdanig laag zijn dat je dat ook niet gaat merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
McKaamos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:18:
Wat zijn de rest van je specs?
En wat is je doel? wil je gamen of zijn de meeste van je schermen voor productiviteit?
Doel van de monitoren is voornamelijk voor werk idd, hooguit om hier en daar een stream of filmpje op te zetten. Gamen doe ik op mijn 27in 240hz monitor

Rest van mijn specs:
Intel i7-13700KF
Corsair RM850x PSU
Kingston KC3000 2TB M.2 SSD x2
Corsair Vengeance DDR5-6000 C36 16GB x2
Dark Rock Pro 4 CPU fan
Arctic P12 PWM 120mm x9
Stock 140mm fan die bij de kast zat
Arctic case fan hub
Als de resolutie/refreshrate is laag genoeg, zou je kunnen kijken naar een Matrox Dualhead2Go Digital of Triplehead2Go Digital.
Die zag ik idd voorbij komen, maar heb een voorkeur voor DP/HDMI poorten
Als er niet ge-gamed gaat worden op de betreffende monitor, dan is een simpel dingetje zoals een Intel Arc A350 een prima optie en is erg energiezuinig.
Ik zat er al aan te denken om mijn oude 970 GTX erin te stoppen, echter is dat een heuze energieslurper dus ik vrees een beetje voor mijn PSU. Het probleem waar ik tegenaan loop met andere kaarten is dat ze simpelweg niet meer te vinden zijn (tenminste. kon zo snel niemand vinden die nog een A350 verkoopt).
Oon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:33:
Anders een DisplayLink dock, bijv. een Dell D6000, of gewoon twee DisplayLink adapters. Je CPU wordt dan gebruikt om het beeld om te zetten naar een signaal dat over USB gaat, en aan de andere kant wordt het weer terug omgezet. Vertraging valt dan wel mee.
Ook een optie die ik overweeg, maar hier hoor ik dus uiteenlopende verhalen over. De één zegt dat de vertraging wel meevalt, de ander vindt het minder meevallen. Ik heb er weinig ervaring mee dus de gemixte signalen geven me wat dat betreft een beetje schrik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 11:25
Ik gebruikte deze in de tijd dat ik een sim rig (simracen) bij mijn pc erbij had. Werkte perfect voor 3x 1080p 60hz.

v&a aangeboden: Club 3D SenseVision MST Hub DisplayPort 1-3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 13:42

CaDje

Framedrops for life

Je kunt ook kijken naar een Nvidia T400 of een T600 (of de iets oudere P400/P600)

[ Voor 22% gewijzigd door CaDje op 10-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb al bijna 10 jaar goede ervaringen met deze USB2.0 adapter.
Er zijn nu nog betere met USB- en andere poorten (ik gebruik meestal de HDMI of DVI optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
CaDje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:57:
Je kunt ook kijken naar een Nvidia T400 of een T600 (of de iets oudere P400/P600)
Zoiets zou eigenlijk mijn voorkeur hebben, alleen zou ik liever iets hebben die een aantal DP/HDMI poorten heeft ipv mini-DP. Kan ik nog niet per se vinden.
toos87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:55:
Ik gebruikte deze in de tijd dat ik een sim rig (simracen) bij mijn pc erbij had. Werkte perfect voor 3x 1080p 60hz.

route99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:11:
Heb al bijna 10 jaar goede ervaringen met deze USB2.0 adapter.
Er zijn nu nog betere met USB- en andere poorten (ik gebruik meestal de HDMI of DVI optie).
Zulke opties vind ik altijd eng, ze beloven een bepaalde bandwith te ondersteunen maar vervolgens kan ik nog niet op 75hz draaien. Vreselijk irritant. Maar als jullie beide aangeven er goede ervaringen mee te hebben moet ik het maar nogmaals overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 13:42

CaDje

Framedrops for life

Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Zoiets zou eigenlijk mijn voorkeur hebben, alleen zou ik liever iets hebben die een aantal DP/HDMI poorten heeft ipv mini-DP. Kan ik nog niet per se vinden.
DP / HDMI poorten nemen veel ruimte in, dus als je voor een efficiënte enkel slot videokaart wil gaan zit je al snel vast aan mini poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
CaDje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:43:
[...]

DP / HDMI poorten nemen veel ruimte in, dus als je voor een efficiënte enkel slot videokaart wil gaan zit je al snel vast aan mini poorten.
Ja daar was ik al bang voor.. Ik denk dat ik zo eerst maar eens ga proberen of mijn PSU het trekt om mijn oude videokaart erbij te hebben, anders ga ik maar weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:15:Zulke opties vind ik altijd eng, ze beloven een bepaalde bandwith te ondersteunen maar vervolgens kan ik nog niet op 75hz draaien.
Koop bij een bedrijf met de beste prijs/retour optie en test hem of je er blij van wordt of niet 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
toos87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:55:

De limiet is 4 monitoren, daarbij horen ook de monitoren die door middel van MST zijn aangesloten. De kaart kan maximaal 4 beeldsignalen produceren en bij MST zijn er 2 samengevoegd naar 1 uitgang.

@Borovanhout Er zitten 2 prima video-aansluitingen op het moederbord. Het enige dat ontbreekt is een cpu met een igpu.

Als die 13700KF gewisseld zou worden voor een 13700K zou je er zijn. 2 tientjes meer uitgeven aan de versie met igpu had je dus nu veel geld bespaard.

Andere oplossingen zijn inderdaad via Displaylink of een extra gpu (maar daar zitten weer de genoemde nadelen aan.

Zo’n Dell D6000 is prima, zeker voor deze lage resolutie. Hij doet bij mij 1x4K@60hz en 1x QHD op 144hz.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 10-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Doel van de monitoren is voornamelijk voor werk idd, hooguit om hier en daar een stream of filmpje op te zetten. Gamen doe ik op mijn 27in 240hz monitor

Rest van mijn specs:
Intel i7-13700KF
Corsair RM850x PSU
Kingston KC3000 2TB M.2 SSD x2
Corsair Vengeance DDR5-6000 C36 16GB x2
Dark Rock Pro 4 CPU fan
Arctic P12 PWM 120mm x9
Stock 140mm fan die bij de kast zat
Arctic case fan hub

[...]

Die zag ik idd voorbij komen, maar heb een voorkeur voor DP/HDMI poorten
HDMI en DVI zijn compatible. Of naja, DVI is effecief HDMI 1.1 met een andere stekker en zonder audio.
Je kan HDMI dus makkelijk omzetten naar DVI met een passief stekkertje, en vice versa.

Daar mee kan je zo'n DH2Go/TH2Go Digital dus gewoon met HDMI gebruiken.
Uiteraard is dat wel beperkt tot 1080p 60hz, want HDMI 1.1 signaal. Maargoed, dat mag geen issue zijn als ik het goed begrijp.
[...]

Ik zat er al aan te denken om mijn oude 970 GTX erin te stoppen, echter is dat een heuze energieslurper dus ik vrees een beetje voor mijn PSU. Het probleem waar ik tegenaan loop met andere kaarten is dat ze simpelweg niet meer te vinden zijn (tenminste. kon zo snel niemand vinden die nog een A350 verkoopt).
De A380 zie ik nog wel in de pricewatch:
uitvoering: ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC

Die wil wel een PCIe power stekkertje hebben maar verbruik is max 75watt. Dus dat moet kunnen.
[...]

Ook een optie die ik overweeg, maar hier hoor ik dus uiteenlopende verhalen over. De één zegt dat de vertraging wel meevalt, de ander vindt het minder meevallen. Ik heb er weinig ervaring mee dus de gemixte signalen geven me wat dat betreft een beetje schrik.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 10-07-2023 13:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Wil je iGPU niet gebruiken omdat je een ...(F) cpu hebt of omdat je niet wil? Zou nochtans denk ik de mooiste oplossing zijn, vrijwel geen extra belasting op je voeding en indien reeds de juiste cpu, geen extra kosten.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
skelleniels schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:09:
Wil je iGPU niet gebruiken omdat je een ...(F) cpu hebt of omdat je niet wil? Zou nochtans denk ik de mooiste oplossing zijn, vrijwel geen extra belasting op je voeding en indien reeds de juiste cpu, geen extra kosten.
Ik heb bewust een F CPU gehaald omdat ik dacht: Ach, 5 ports op mijn GPU, dan heb ik geen iGPU nodig :+
Ah, misschien zat ik dan gewoon niet goed genoeg te kijken, ik zit nog even met mijn oude GPU te struggelen maar dit is wat mij betreft een zeer goede optie (aangezien ik het liefst wel 75hz wil draaien), thanks!
White Feather schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:14:
Als die 13700KF gewisseld zou worden voor een 13700K zou je er zijn. 2 tientjes meer uitgeven aan de versie met igpu had je dus nu veel geld bespaard.
Dat realiseer ik me helaas ook, maar zoals ik al zei, had ik de verwachting dat ik met deze kaart 5 monitoren zou kunnen gebruiken. Ach iig heb ik nu een valide reden om nog verder uit te breiden 8) Zo'n docking station is een goede optie, maar ik ga eerst de extra videokaart optie verder ontdekken.

[ Voor 59% gewijzigd door Borovanhout op 10-07-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb bewust een F CPU gehaald omdat ik dacht: Ach, 5 ports op mijn GPU, dan heb ik geen iGPU nodig :+

[...]

Ah, misschien zat ik dan gewoon niet goed genoeg te kijken, ik zit nog even met mijn oude GPU te struggelen maar dit is wat mij betreft een zeer goede optie (aangezien ik het liefst wel 75hz wil draaien), thanks!

[...]

Dat realiseer ik me helaas ook, maar zoals ik al zei, had ik de verwachting dat ik met deze kaart 5 monitoren zou kunnen gebruiken. Ach iig heb ik nu een valide reden om nog verder uit te breiden 8) Zo'n docking station is een goede optie, maar ik ga eerst de extra videokaart optie verder ontdekken.
Zo’n dockingstation kost je nog geen € 100 via V&A. Zal bovendien minder gebruiken dan een losse gpu, is aan te zetten wanneer nodig (een extra gpu niet) en is ook voor bv een laptop te gebruiken.

Een Intel gpu is bijna niet 2e hands te krijgen (dus € 150 nieuw) en ik zou niet blij worden van zowel Nvidia als Intel video-drivers op mijn systeem.

Probleem is dat Nvidia eigenlijk al jaren geen 2D- GPU’s meer maakt (als in: is eigenlijk alleen geschikt voor 2D, zoals de Geforce GT 1030).
Als je dus een recente Nvidia kiest (om goede driver-support te hebben), zal hij zwaarder zijn dan noodzakelijk (met bijbehorend verbruik).

Maar de 1030 is ook al 6 jaar oud (wel voor zo’n € 40-60 van V&A te halen). Een 1650 bv is 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:32:
[...]Zo'n docking station is een goede optie, maar ik ga eerst de extra videokaart optie verder ontdekken.
Just in case...
Mocht de USB-C poort van je moederbord het aan kunnen, onderstaande docking heeft mijn zoon gekregen en is er zeer tevreden over. Hij gebruikt hem via de USB-C poort van zijn laptop.
Ik heb toen ook naar die mooie Dell types gekeken maar waren nieuw >€200. Tweede hands vond ik destijds de prijs ook hoog (2x zo duur dan de Konic) en op V&A was er toen geen te vinden.
https://www.bol.com/nl/nl...cegrijs/9300000121428560/

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
White Feather schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:47:
Een Intel gpu is bijna niet 2e hands te krijgen (dus € 150 nieuw) en ik zou niet blij worden van zowel Nvidia als Intel video-drivers op mijn systeem.

Probleem is dat Nvidia eigenlijk al jaren geen 2D- GPU’s meer maakt (als in: is eigenlijk alleen geschikt voor 2D, zoals de Geforce GT 1030).
Als je dus een recente Nvidia kiest (om goede driver-support te hebben), zal hij zwaarder zijn dan noodzakelijk (met bijbehorend verbruik).

Maar de 1030 is ook al 6 jaar oud (wel voor zo’n € 40-60 van V&A te halen). Een 1650 bv is 4 jaar oud.
Je hebt gelijk over de video-drivers, daar heb ik ook geen zin in. Heb dus eens verder zitten zoeken, ben geneigd deze te bestellen: uitvoering: ASUS GeForce GT 730 (GT730-4H-SL-2GD5)

Lijkt alles te doen wat ik graag wil (of ik zie iets over het hoofd), 4 slots zodat ik nog meer schermen kan halen, laag stroomgebruik, hdmi 1.4 is meer dan genoeg voor zelfs een 144hz scherm. En dat voor €80
Hmm ik hou het in mijn achterhoofd, maar als ik voor €80 ook een dedicated monitor kaartje op de kop kan tikken denk ik eigenlijk dat ik daarvoor ga :9

[ Voor 16% gewijzigd door Borovanhout op 10-07-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Borovanhout schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:01:
[...]

Je hebt gelijk over de video-drivers, daar heb ik ook geen zin in. Heb dus eens verder zitten zoeken, ben geneigd deze te bestellen: uitvoering: ASUS GeForce GT 730 (GT730-4H-SL-2GD5)

Lijkt alles te doen wat ik graag wil (of ik zie iets over het hoofd), 4 slots zodat ik nog meer schermen kan halen, laag stroomgebruik, hdmi 1.4 is meer dan genoeg voor zelfs een 144hz scherm. En dat voor €80
Het is een kaart uit 2014 en wordt sinds september 2021 niet meer door de nieuwste drivers ondersteund. Er komen sinds die tijd alleen nog maar security-updates uit.

https://nl.hardware.info/...t-730-weer-nieuw-leven-in

De GT 1030 gebruikt dezelfde driver-set als de 4000-reeks. Er zijn dus geen problemen met het door elkaar draaien van 2 drivers.

Ik weet niet of dat überhaupt wel kan, 2 verschillende van 1 merk.

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/drivers/

Voor € 80 heb je ook een GT 1030. Of dat ddr4 of ddr5 is, maakt voor 2D niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
White Feather schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:42:
Voor € 80 heb je ook een GT 1030. Of dat ddr4 of ddr5 is, maakt voor 2D niets uit.
Het nadeel van de 1030 GT is wel dat er maar 2 poorten op zitten :'( Maar allicht heb je gelijk en is het de beste keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
Heb mijn oude 970 GTX erin gestopt, maar mijn god wat slurpt dit ding stroom. Gedownclocked zover ik mogelijk kreeg. Met vergelijkbaar gebruik, gebruikt het nog steeds zo'n 30W meer dan mijn 4070. Zit nu te twijfelen om een GT 730/1030 te halen. De 730 gebruikt op dezelfde clock snelheid als mijn 970 GTX de helft van de stroom, men zegt echter wel dat de 730 miss niet genoeg is voor 4x1080p.... Twijfels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Borovanhout schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:17:
Heb mijn oude 970 GTX erin gestopt, maar mijn god wat slurpt dit ding stroom. Gedownclocked zover ik mogelijk kreeg. Met vergelijkbaar gebruik, gebruikt het nog steeds zo'n 30W meer dan mijn 4070. Zit nu te twijfelen om een GT 730/1030 te halen. De 730 gebruikt op dezelfde clock snelheid als mijn 970 GTX de helft van de stroom, men zegt echter wel dat de 730 miss niet genoeg is voor 4x1080p.... Twijfels
Het ging toch om 2 monitoren (voor een totaal van 5) en niet 4 (totaal van 7)?

Een 730 met DDR3 geheugen ondersteunt maar 2 monitoren en een 730 met DDR5 ondersteunt er 3 (moet je natuurlijk wel de aansluitingen voor hebben, als je Displayport hebt, kun je er meerdere op aansluiten, al is dat door middel van een vrij prijzige adapter).

Een 1030 kan 2 monitoren aan volgens MSI: https://www.msi.com/Graph...0-2GH-LP-OC/Specification

Bovendien moet de 1030 alleen maar wat 2D uitspugen. Dat kan werkelijk iedere videokaart van de laatste 20 jaar, alleen decodering van videocodecs werkt niet op een dino-gpu (dus niet 4K AV1-filmpjes op YouTube gaan kijken op die aardappel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borovanhout
White Feather schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:06:
Het ging toch om 2 monitoren (voor een totaal van 5) en niet 4 (totaal van 7)?
Ja, ik ben niet heel duidelijk geweest wat dat betreft haha. Maar hoe meer ik zit te zoeken hoe meer ik zit te denken: Als ik toch ergens in ga investeren kan ik beter iets kopen waarmee ik tot zelfs 8 schermen zou kunnen gaan (4 op huidige GPU, 4 op een extra).
White Feather schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:06:
Een 730 met DDR3 geheugen ondersteunt maar 2 monitoren en een 730 met DDR5 ondersteunt er 3 (moet je natuurlijk wel de aansluitingen voor hebben, als je Displayport hebt, kun je er meerdere op aansluiten, al is dat door middel van een vrij prijzige adapter).

Een 1030 kan 2 monitoren aan volgens MSI: https://www.msi.com/Graph...0-2GH-LP-OC/Specification

Bovendien moet de 1030 alleen maar wat 2D uitspugen. Dat kan werkelijk iedere videokaart van de laatste 20 jaar, alleen decodering van videocodecs werkt niet op een dino-gpu (dus niet 4K AV1-filmpjes op YouTube gaan kijken op die aardappel).
Ik wou dat ik meer verstand had van die decodering van videocodecs. Zelfs mijn 4070TI heeft het er soms zwaar mee merk ik, maar dan maak ik het misschien ook wel heel bond.

Begin het idee te krijgen dat er misschien gewoon geen top optie is, aangezien meerdere 730/1030 GT's zou betekenen dat ik alsnog tegen de 100W aan zou zitten. Balen
Pagina: 1