Truuks om verholpen lekkage te controleren?

Pagina: 1
Acties:

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-12-2025
Wij hadden een lekkage die we pas laat opmerkten omdat de schimmel achter een hoge kast in de slaapkamer zat.

Toen we het ontdekten bleek het lastig de bron van het vocht te vinden: muur slaapkamer 1e verdieping schimmelde, muur verdieping erboven (zolder) kurkdroog en de vloer van de zolder ook. Er was wel een gebarsten dakpan en de schoorsteen had wat liefde nodig (nieuw lood en nieuwe voegen).
Dit is nu allemaal gedaan. We hebben de isolatie van de muur gestript en de muur gedroogd met een bouwdroger.

De vraag is, kunnen we iets doen voor we de isolatie en de kast weer terugplaatsen, zodat we snel zien als er toch weer iets lekt op die plek?

Is er niet iets wat we bv in een gaatje in de gipsplaat vlak onder het plafond kunnen steken wat een indicatie geeft als het toch weer nat wordt?

We hebben een vochtmeter gekocht maar er komt weer isolatie (ivm geluid) terug, en die is ong 3 cm dik en dan nog een gipsplaat. Die muur moet dan best nat worden voor je het met de vochtmeter meet.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-01 18:27
Vochtsensor met Bluetooth of WiFi?

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Afhankelijk van wat voor isolatie het is, zou deze ook goed vocht kunnen opnemen. Dan merk je het pas een heel stuk later.

De snelste manier is om de kast terug te zetten zonder het plafond te repareren en dat zo een paar weken te laten staan. In de loop van de week krijgen we weer regen en dan zou je het al moeten kunnen zien als je de kast weer aan de kant zet. Misschien voor de zekerheid een afdek-iets op de kast leggen, mocht er nog wat druppelen wordt je kast niet nat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:44
Is het een optie om met een tuinslang het dak op te gaan?

Ik heb zelf ook last gehad van een hardnekkige lekkage die slechts ongeveer eenmaal per jaar optrad.
Hierop heb ik mijn schoorsteen laten renoveren en al het lood laten vervangen, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f122PI50i6Dcq-QPfoZCUi82lp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz2EnvqPvIquh6CLUuqGSXpe.png?f=user_large

Na het niet vinden van de oorzaak met mijn eigen vochtmeter en warmtecamera, heb ik een betaald rapport laten opstellen door een gerenommeerd bedrijf na advies van de Vereniging Eigen Huis (tegen beter weten in). In dit rapport stond uiteindelijk voor 400 euro: "Wij weten het ook niet en adviseren monitoren", met een opmerking over dat het lood niet correct is aangebracht bij de renovatie maar ook dat dit gebruikelijk is bij dit soort renovaties. (zie afbeelding hierboven).

Na een jaar begon het weer te lekken in zeldzame situaties, vervolgens heb ik de schoorsteen die de lekkage veroorzaakte van het dak af gesloopt. Zo'n rapport is dus ook een optie, maar ik zou het niet adviseren.
Uiteindelijk bij het slopen merkte ik dat het water toch op een of andere manier langs/net onder het oude lood ,wat heel kort was afgesneden, naar binnen kwam want het was daar vochtig.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-01 14:04
Je zou een druktest kunnen doen met lucht.

Eerst hoofdafsluiter afsluiten, dan alle kranen openzetten en leeg laten stromen en eventueel uitblazen.

Daarna heb je wel een manometer nodig en wat spullen om lucht er in te krijgen, zou eventueel moeten lukken met een fietspomp, let er wel op dat je de luchttoevoer ook goed moet kunnen afsluiten dus extra afsluiter nodig.

Alle kranen afsluiten, behalve die waar je lucht in blaast, op de kraan een t-stuk met een manometer plaatsen, daarachter een afsluiter en daarachter een pomp oid. Oppompen tot maximaal toelaatbare druk van je buizen en de tijdelijke afsluiter afsluiten. Maak direct een foto van de manometer. Nu moet je een paar uur wachten, maak daarna opnieuw een foto van de manometer.

Als de foto's overeenkomen heb je geen lek.

Edit: ik heb niet zo goed gelezen.

• PomPomPom
@M.l. Het lek komt/kwam van buiten, er lopen geen buizen boven of in de natte muur die het zouden kunnen verklaren.

• PomPomPom
@Update94 Bedankt voor de tip en wat een ellende zeg, ik hoop dat we niet hetzelfde hoeven mee te maken.

@Waterbeesje De isolatie neemt inderdaad ook vocht op, dus misschien de kast een paar cm van de muur laten en pas als de najaarstormen geweest zijn checken of acties op het dak hebben geholpen. Dat betekent dat we het werk nu niet af kunnen maken.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Als je een schoorsteen niet meer gebruikt voor afvoer rookgassen van een houtkachel, zou ik deze niet laten renoveren maar laten verwijderen. Het scheelt weer een koudebrug en het blijft altijd een zorgenkindje in de toekomst en een terugkerende onderhoudspost. De eventuele andere functies van een schoorsteen kan je met nette dakdoorvoeren door het dak heen krijgen.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
Update94 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:27:

Ik heb zelf ook last gehad van een hardnekkige lekkage die slechts ongeveer eenmaal per jaar optrad.
Hierop heb ik mijn schoorsteen laten renoveren en al het lood laten vervangen, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder: [Afbeelding]

Na het niet vinden van de oorzaak met mijn eigen vochtmeter en warmtecamera, heb ik een betaald rapport laten opstellen door een gerenommeerd bedrijf na advies van de Vereniging Eigen Huis (tegen beter weten in). In dit rapport stond uiteindelijk voor 400 euro: "Wij weten het ook niet en adviseren monitoren", met een opmerking over dat het lood niet correct is aangebracht bij de renovatie maar ook dat dit gebruikelijk is bij dit soort renovaties. (zie afbeelding hierboven).

Na een jaar begon het weer te lekken in zeldzame situaties, vervolgens heb ik de schoorsteen die de lekkage veroorzaakte van het dak af gesloopt. Zo'n rapport is dus ook een optie, maar ik zou het niet adviseren.
Uiteindelijk bij het slopen merkte ik dat het water toch op een of andere manier langs/net onder het oude lood ,wat heel kort was afgesneden, naar binnen kwam want het was daar vochtig.
Verbaast me niks dat je lekkage bleef houden, want dat is absoluut de verkeerde manier van renovatie. Had ik je op basis van die afbeelding ook gratis kunnen vertellen ;)

edit: plaatje ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idplM26922rdicFbr8mEkycjXiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/19FD2Mlt2MnMtpFiSYABdYMW.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 10-07-2023 16:35 ]

Catch a smile out there!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Update94 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:27:

Hierop heb ik mijn schoorsteen laten renoveren en al het lood laten vervangen, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder: [Afbeelding]

Ik vind het verhaal over het lood maar wat vreemd, want bij een spouw is het doorzetten van het lood toch echt de juiste oplossing en zou de nieuwe situatie dus eigenlijk op papier achteruitgang zijn. Mogelijk was het spouwlood verzakt?

Maar de meest robuuste oplossing is inderdaad die oude schoorsteen gewoon van het dak halen, dan ben je altijd van het gezeur af.

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:44
Glenfiddich schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Verbaast me niks dat je lekkage bleef houden, want dat is absoluut de verkeerde manier van renovatie. Had ik je op basis van die afbeelding ook gratis kunnen vertellen ;)

edit: plaatje ter verduidelijking

[Afbeelding]
Helaas was ik toen nog niet zo ver, dat had me 8m2 dakbeschot vervangen kunnen besparen. Je schets geeft inderdaad precies aan wat mijn idee ook was. Voordat ik de schoorsteen sloopte heb ik ook nog extra impregneren overwogen. (Dit was tijdens de renovatie nog gedaan)
frennek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Ik vind het verhaal over het lood maar wat vreemd, want bij een spouw is het doorzetten van het lood toch echt de juiste oplossing en zou de nieuwe situatie dus eigenlijk op papier achteruitgang zijn. Mogelijk was het spouwlood verzakt?

Maar de meest robuuste oplossing is inderdaad die oude schoorsteen gewoon van het dak halen, dan ben je altijd van het gezeur af.
Misschien verwoord ik het niet helemaal goed maar je hebt gelijk, de renovatie is niet goed uitgevoerd (die heb ik niet zelf gedaan overigens).

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
Update94 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Helaas was ik toen nog niet zo ver, dat had me 8m2 dakbeschot vervangen kunnen besparen. Je schets geeft inderdaad precies aan wat mijn idee ook was. Voordat ik de schoorsteen sloopte heb ik ook nog extra impregneren overwogen. (Dit was tijdens de renovatie nog gedaan)

[...]

Misschien verwoord ik het niet helemaal goed maar je hebt gelijk, de renovatie is niet goed uitgevoerd (die heb ik niet zelf gedaan overigens).
Impregneren ondervangt het probleem van het onjuist geplaatste lood wel, mits goed en volledig uitgevoerd (ook de bovenkant coaten), nadeel is dat je daar wel aan vast zit, moet elke zoveel jaar opnieuw.

Catch a smile out there!

Pagina: 1