Internet hickups met huidige netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:24
Hoi allemaal,

Ik gebruik al vele jaren Asus apparatuur voor mijn netwerk. Heeft jaren stabiel gewerkt maar sinds een tijdje (kan nu goed al een half jaar zijn of zelfs wat langer) heb ik zo nu en dan momenten dat het internet even uitvalt (hapert), dat kan op een willekeurig moment zijn en gebeurt dan zowel op wifi connected devices als op mijn PC die direct aan de AC66U B1 router is verbonden met een kabel. Na een korte tijd van 30 seconde tot een minuut lost het probleem zich meestal vanzelf op, maar dit is uiteraard zeer irritant (vooral wanneer je in een online game bezig bent). Ik heb op mijn PC gemerkt dat als ik die direct als het probleem zich voordoet omplug naar de KPN experiabox (met dezelfde LAN kabel): dan werkt het internet echt direct weer. Mijn conclusie is dan ook dat het probleem ergens in mijn eigen netwerk achter de experiabox moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjhBPbqHIi-BKG2rfSfbKpBl_2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NM0k5zsjnXcRxbldtZMatJ9h.png?f=fotoalbum_large

Om een overzicht te geven van hoe het netwerk is opgebouwd heb ik even een plaatje uitgetekend (waarbij de rode vaste lijnen cat6 kabels zijn, de rode stippellijn is een wifi verbinding en de blauwe lijn is de glasvezel aansluiting). In het kort: de experiabox heeft gewoon DHCP aanstaan, maar WiFi staat erop uitgeschakeld. Er is een Netgear switch aan de expediabox gekoppeld om PC's op aan te sluiten die ik voor iemand nakijken zodat die niet met een eventueel virus direct op mijn lokale netwerk kunnen. Ik weet dat zoiets ook met een VLAN te realiseren zou zijn, maar mijn netwerkkennis is basis en ik heb nooit zin gehad dat verder uit te zoeken en deze oplossing lijkt ook prima te werken.
Achter de experiabox heb ik mijn netwerk opgebouwd bestaande uit 3 Asus routers, eigenlijk allemaal met dezelfde hardware (die uit de AC86U), de Asus AC66U B1 is mijn hoofdrouter en doet de DHPC, dan heb ik via een kabel verbonden een AC68U en AC1900U als accesspoints toegevoegd. Deze zitten overigens aangesloten via de WAN poort (weet eigenlijk niet of dat uitmaakt, maar alles werkt en apparatuur geconnect op verschillende accesspoints kan elkaar gewoon vinden dus dat lijkt prima).

Meeste draadloze apparatuur die wat hogere snelheid nodig hebben zijn laptops in de woonkamer en een op de slaapkamer waar de AC68U staat. Verbindingen zijn prima en snel (minstens 300mbit, ik weet dat dat nog veel sneller kan, maar op zich is dit voor huidig gebruik prima). Stabiliteit vinden we het belangrijkst en als er ook niet van die "uitval" momenten zijn werkt alles stabiel en snel. Verder heb ik op alle routers hetzelfde wifi netwerk ingesteld met naam en wachtwoord zodat devices als een mobiel kunnen wisselen van access point als ze door het huis verplaatst worden. Ik weet dat dat ook met Asus AI mesh zou kunnen, maar na daar meer over te hebben gelezen zag ik geen voordeel met het nu met de hand ingestelde netwerk. Verder heb ik op alle routers een gast wifi ingesteld, die ik ook gebruik voor het beetje home automation wat ik heb (met name wat slimme stopcontacten van Blitzwolf om energieverbruik mee te kunnen zien en een paar regelbare slimme lampen van Xiaomi), zodat deze apparaten niet bij het lokale netwerk kunnen.

Naar de zolder is geen kabel getrokken en zorgt een RP-N14 in media bride mode voor een "vaste aansluiting" voor de converter van de zonnepanelen, deze verbinding is meer dan prima en werkt ook stabiel.

In de meterkast is ook nog een PI2b met daarop PiHole en Domoticz geinstalleerd, in de AC66U B1 staat dan de DNS server verwezen naar het IP adres van de PI2b zodat er DNS filtering wordt toegepast.

Wat heb ik zelf al geprobeerd in tijden dat er van deze internet "hickups" gebeuren? Ik heb nog een zelfde AC66U B1 die ik voor vakantie had gebruikt liggen, die heb ik met dezelfde firmware geflasht en dezelfde instellingen als de hoofd router zodat ik deze eens om kon pluggen: bij beide heb ik de uitvallen meegemaakt. Ik heb de DNS server wel eens een tijdje laten verwijzen naar de KPN experia box om de PI uit te sluiten. Maar voorzover mijn kennis rijkt wordt de DNS voor de lookup gebruikt en zou die niet moeten zorgen voor soms een minuut geen werkend internet. Ik heb van alle Asus routers de firmware eens gezet naar de laatste versie van Asus (heb tijden daarvoor vooral Merlin erop gehad).

De laatste keer dat ik het probleem had was een goede week geleden, toen de hoofdrouter maar eens opnieuw opgestart en heb toen ook weer even de DNS naar de experiabox laten verwijzen, nu is het weer een week stabiel.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn met meer netwerkkennis dan ik die een idee hebben wat het probleem zou kunnen zijn. Verder ben ik best bereid wat onderdelen te gaan vervangen, zo heeft een vriend van me sinds een tijdje accesspoints van Ubiquiti en is daar zeer over te spreken, maar hij heeft dan alsnog een router van TP-link ervoor staan. In mijn geval: ik moet toch iets met de hoofdrouter lijkt me want als ik alleen de accesspoints zou vervangen lijkt het me sterk dat dat het probleem op zou lossen. Verder blijf ik gecharmeerd van de Asus webinterface op de routers, duidelijk en veel mogelijkheden.

En als ik dan toch zou beginnen met de hoofdrouter te vervangen zag ik dat de Asus AX3000 V2 nu voor nette prijzen te krijgen is (uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2), en deze komt ook goed uit de reviews en heeft met een moderne quad core processor ook weer een stuk snellere hardware dan de dual core die nu in mijn routers zit. Een ander voordeel is dat dit model volgens dit artikel (https://blog.flashrouters...6-routers-vpn-router-faq/) ook Wireguard support heeft (ook server als het goed is), wat ik als een extra pluspunt zie: ik heb namelijk sinds kort voor de zomervakantie een Beryl AX3000 "travel" router gekocht, zeer compact ding die ook OpenVPN/Wireguard support. Wireguard zou een stuk sneller moeten zijn dan OpenVPN. Zo heb ik vanmiddag deze Beryl router vast ingesteld en even met OpenVPN laten connecten op mijn AC66U en ik haal dan 30Mbit download en 20Mbit upload.

Ik ben benieuwd naar inzichten van anderen in mijn huidige netwerk setup en het vervangen van de hoofdrouter voor bijv. een Asus AX3000 v2.

Beste antwoord (via Dreamer-1982 op 11-07-2023 23:30)

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:25:
... maar ik zal toch eens mijn WAN DNS naar default zetten en dan via de LAN DHCP DNS PiHole instellen en even kijken of in mijn geval Asus dan stiekem ook nog zijn eigen ip adres erbij zet waardoor PiHole soms kan worden overgeslagen.
Onder kun je op de Pi-hole host draaien om te zien wat je DHCP service allemaal adverteert:
pi@ph5b:~ $ pihole-FTL dhcp-discover
Scanning all your interfaces for DHCP servers
Timeout: 10 seconds

* Received 312 bytes from eth0:10.0.0.4
  Offered IP address: 10.0.0.29
  Server IP address: 10.0.0.4
  Relay-agent IP address: N/A
  BOOTP server: (empty)
  BOOTP file: (empty)
  DHCP options:
   Message type: DHCPOFFER (2)
   server-identifier: 10.0.0.4
   lease-time: 86400 ( 1d )
   renewal-time: 43200 ( 12h )
   rebinding-time: 75600 ( 21h )
   netmask: 255.255.255.0
   broadcast: 10.0.0.255
   domain-name: "home.dehakkelaar.nl"
   dns-server: 10.0.0.2
   dns-server: 10.0.0.4
   router: 10.0.0.1
   --- end of options ---

DHCP packets received on interface lo: 0
DHCP packets received on interface eth0: 1
Overigens met aanpassen van PiHole naar LAN DHCP DNS ipv WAN DNS kan het zijn dat het op guest wifi niet meer werkt, ...
Je bedoelt vast "kan het zijn dat ad blocking op het guest wifi niet meer werkt" ;)
Voor dit staat er ook een oplossing in m'n eerder geplaatste Asus Pi-hole recap linkje.

Wat ik lui ook heb zien doen die een Raspi hebben met Ethernet & Wifi, is om beiden aan te sluiten (desnoods met extra USB Wifi dongle).
Ethernet in je normale LAN en Wifi aangesloten op je guest LAN.
Het zijn tenslotte alleen maar hele kleine DNS packets die verwerkt moeten worden en niet al het netwerk verkeer.
Maar dit werkt waarschijnlijk alleen als je de Asus DHCP service laat overnemen door Pi-hole vanwege de beperkte instellingen op Asus voor je guest LAN.
En dit vergt nog wat extra Pi-hole tweaks (extra config bestandje) omdat je twee DHCP scope's wilt adverteren voor de verschillende netwerken.

Maar voordat je nieuwe investeringen gaat doen, of de hele boel omgooien van WAN DNS naar LAN DHCP DNS, zou ik eerst nog poberen uit te zoeken wat je huidige probleem is.
Het zou zonde zijn van je poen en tijd als je probleem ergens anders zit zoals bv een slecht Ethernet kabeltje ergens of een switch/router poort die rot is.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:28
Het kan zoiets zijn als een defect ergens wat storing opbouwt tot het mis gaat.
Haal een voor een dingen uit je netwerk tot je de boosdoener gevonden hebt.

Of ga je netwerk verkeer meten en kijk of je errors ziet in het verkeer.

Ipv6 uitschakelen overal kan ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het meest waarschijnlijke is dat er een bug in de software van die AC66u router zit.
Simpel uit te testen door dat ding ertussen uit te halen en gewoon de experiabox als router te gebruiken.

Asus software is vaak bagger dus als je zo ontdekt dat het daar zit kun je het ofwel zo laten ofwel andere firmware in die router flashen (tomato of merlin).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Bedankt voor jullie antwoorden. Over dat opbouwen van een storing: ik zou niet weten hoe ik dat met mijn beperkte netwerkkennis zou moeten uitzoeken, ik heb bijv. in de logging van de AC66U gekeken meteen nadat er zo'n hickup was en daar stond al een aantal minuten niets in de logging voor dat moment en ook daarvoor zie ik geen errors gelogd.

IPv6 uitschakelen in de routers kan ik wel eens naar kijken, dat gebruik ik zelf toch niet.

Is de software van Asus vaak bagger? Ook toen ik Merlin erop had heb ik last gehad van deze problemen, en nu staat er de laatste firmware van Asus op en draait het nu ruim een week stabiel. Blijft lastig.

Overigens als toevoeging: op het moment van de hickup is ook het LAN zelf zeer traag/onbruikbaar, bijv. inloggen in de AC66U werkt op dat moment zelf ook niet.

Vervelende is dat het niet reproduceerbaar is en het zomaar komt opzetten, en dan bij wijze van een paar keer kan zijn binnen een uur.

Ik zou inderdaad de experiabox even als hoofd router kunnen gebruiken, maar o.a. vanwege de PC's die daar af en toe direct opzitten en die geen toegang tot de rest van het netwerk mogen hebben wil ik dat niet niet al te lang zo houden.

Mijn idee nu is om toch gewoon de AC66U maar eens te vervangen door een andere router die ik als hoofd router ga gebruiken. Omdat ik verder jarenlang stabiel netwerk heb gehad zou ik nu ook rustig weer voor een nieuwere Asus gaan, zoals bijv. de AX3000 v2. Of iemand moet me hier van een ander merk/model overtuigen wat echt veel beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als je dat perse wilt lijkt het me verstandiger je eigen netwerk op de Experiabox aan te sluiten en die PC's achter een router te zetten.

Asus software blijft bagger ook nieuwe modellen dus "Als je doet van je deed krijg je wat je kreeg".

Buiten dat alles is het gewoon zo dat als je met een Experiabox problemen krijgt dat KPN en niet jij het moet oplossen, lijkt me voor iemand met "zoals je zelf zegt" beperkte netwerk kennis de slimmere keuze.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Dat kan inderdaad ook nog. Overigens heb ik dus jaren lang super stabiel netwerk gehad met alleen apparatuur van Asus en ook nu lees ik nog genoeg comments onder reviews waar mensen aangeven na bijv. een uitstapje naar TP-Link of wat anders weer terug zijn gegaan naar Asus omdat ze daar juist goede ervaringen mee hebben. Dus om alles van Asus af te doen als bagger gaat me wat snel. Daarom vroeg ik ook: wat zou ik dan moeten kopen: wat is de ultieme router? En in mijn geval gaat het me meer om stabiliteit en bedieningsgemak dan de allersnelste wifi mimo met weet ik veel wat voor antennes, de snelheden die ik nu op wifi haal zijn voor ons al meer dan voldoende, meer mag altijd, maar hoeft absoluut niet.

En ik ben ook zeker niet van plan om de experiabox ertussenuit te halen en dan een router dat over te laten nemen, zie daar ook genoeg topics over met mensen met problemen, of die geen goede snelheid halen etc. Ik haal nu gewoon ongeveer de volle 1000/1000 vanaf mijn PC, door de AC66U en experiabox heen.

Ik ben dus nu vooral benieuwd naar suggesties welke router aanbevolen zou zijn als ik eerst alleen mijn hoofd router zou willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Je hebt nu een router achter een router en dat is verre van ideaal.
Die Experiabox is verre superieur aan de Asus dingen en met problemen bel je gewoon KNP en hoef je zelf niet op zoek.
Gewoon weg met die AC66U of hooguit als afscherming router gebruiken voor die PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Zou je kort kunnen aangeven wat er verre van ideaal is met een router achter een router? Ik heb namelijk al meer dan 10 jaar deze setup en buiten de problemen van nu af en toe een hickup heeft het dus al heel lang super stabiel gedraaid. Enige wat ik nu extra moet doen is voor een dienst als OpenVPN is een poort in de experiabox doorzetten naar de AC66U. Buiten dat kom ik nu nooit in de experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30
Waar het om gaat is de structuur van je netwerk op de juiste manier op te zetten. Dat het tien jaar goed gedraaid heeft in jouw set-up is eerder een kwestie van geluk.

De netwerk basics moeten kloppen. Allereerst dient er maar 1 DHCP server in het netwerk te zitten. Meerdere DHCP servers lopen elkaar op enig moment in de weg, wat tot vage problemen leidt, zoals bijvoorbeeld jouw hick-ups. Aangezien de KPN Experia box niet in bridge mode kan ("domme modem modus" wat bij Ziggo wél kan) zou ik beginnen de DHCP functie uit te schakelen in de Experia box. Daarmee maak je je AC66U de enige DHCP server. Je accespoints en de AC66U verwijs je vervolgens allemaal naar de RPi als DNS server.

Heb je trouwens de RPi DHCP functie uitgeschakeld?

Wat je verder nog kan doen is de belangrijke bedrade componenten (experiabox, router, accesspoints, RPi) in je netwerk vaste IP-adressen te geven, die buiten de DHCP range van je router liggen. Daarmee vermijd je IP conflicten met de clients. Stel, je DHCP range loopt van 192.168.x.20 tot 192.168.x.255 in je AC66U. Dan geef je experiabox, router, AP's en RPi vaste IP adressen die beneden de 192.168.x.20 liggen.

Voordeel is dat je AP's, router, experiabox en RPi altijd op hetzelfde IP adres te vinden zijn in het netwerk en je zo makkelijker toegang hebt tot de instellingen van die apparaten.

Verder staat het internet vol met tips en tricks over het juist inrichten van thuis netwerken. Meer leesvoer dan je in een paar maanden kunt verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Na wat zoeken kwam ik deze site tegen: https://dongknows.com/double-nat-vs-single-nat/
Die staat vol met interessante artikelen, en ook reviews van verschillende routers. Als er andere sites zijn die aan te raden zijn hoor ik dat graag.

Om even op je bericht in te gaan, dat verhaal van DHCP servers ken ik wel, binnen hetzelfde netwerk mag er maximaal 1 draaien. Nu staat er een aan op zowel de experiabox als op de AC66U, maar met de huidige instellingen zijn dat 2 afzonderlijke netwerken (ook op verschillende ranges). Ik werk ook zoveel mogelijk met vaste netwerkadressen voor apparatuur die met kabel verbonden is. Mijn DHCP deel vanaf .100 uit en daaronder deel ik dan zelf in. Ook op de RPi staat verder geen DHCP aan. Dus voor zover ik weet is er geen probleem met DHCP servers.

De DNS server van de accesspoints verwijs ik overigens nu naar de hoofd router, die dan zelf de DNS weer op de RPi heeft ingesteld. Is er een groot voordeel om de access points ook direct naar de RPi te verwijzen ipv de hoofd router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik snap dat bashen op Asus apparatuur niet.
Deze draait bij mij ook al jaren zonder problemen.
Wbt de software van Asus vs Experia box, ze draaien beiden dnsmasq welke zich al heeft bewezen als betrouwbaar voor vele merken routers en ook Pi-hole:
Wikipedia: dnsmasq

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dreamer-1982 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:56:
De DNS server van de accesspoints verwijs ik overigens nu naar de hoofd router, die dan zelf de DNS weer op de RPi heeft ingesteld. Is er een groot voordeel om de access points ook direct naar de RPi te verwijzen ipv de hoofd router?
Wat bedoel je met verwijzen?
Je kunt namelijk op de meeste routers DNS configureren in de WAN/Internet instellingen zowel als in de LAN DHCP service instellingen.
Waarbij voor Pi-hole die laatste voorkeur heeft.

EDIT: Methode 1 of 2:
https://discourse.pi-hole...e-as-their-dns-server/245

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 10-07-2023 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
deHakkelaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:49:
Ik snap dat bashen op Asus apparatuur niet.
Deze draait bij mij ook al jaren zonder problemen.
Wbt de software van Asus vs Experia box, ze draaien beiden dnsmasq welke zich al heeft bewezen als betrouwbaar voor vele merken routers en ook Pi-hole:
Wikipedia: dnsmasq
Ik snap het ook niet zo goed en zonder verdere onderbouwing neem ik het ook maar even niet te serieus. Dat ik minstens 10 jaar een super stabiel netwerk heb gehad geeft toch aan het geen rommel is. En ook nu ik meerdere reviews op verschillende sites heb gelezen van de nieuwere AX modellen komen die prima uit de verf.
deHakkelaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Wat bedoel je met verwijsen?
Je kunt namelijk op de meeste routers DNS configureren in de WAN/Internet instellingen zowel als in de LAN DHCP service instellingen.
Waarbij voor Pi-hole die laatste voorkeur heeft.

EDIT: Methode 1 of 2:
https://discourse.pi-hole...e-as-their-dns-server/245
Ik heb nu dus bij de WAN instellingen van de hoofd router de DNS naar de RPi verwezen en bij de LAN instellingen van de 2 access points heb ik de DNS naar de hoofd router verwezen.

Naar aanleiding van je bericht heb ik even gekeken bij de LAN DHCP instellingen en daar heb ik nu het DNS veld leeg. Daar kan ik dus beter ook het ip adres van de RPi invullen?

Hoe dan ook: het werkt nu prima want bijv. op een tablet die ergens op het wifi is geconnect is geen enkele advertentie, zet ik in de hoofdrouter bij de WAN instelling de DNS om (meestal zet ik die dan gewoon door naar het adres van de experiabox om de KPN DNS te gebruiken, maar ik heb ook wel eens een google DNS ingevuld) dan krijg ik wel advertenties.

Als ik hem ook bij de DHCP instellingen instel klopt het dan dat bij ieder apparaat wat connect en een ip adres krijgt die krijgt dan ook meteen dat adres voor DNS verzoeken en zal dan direct daarheen gaan wat wellicht een redirect scheelt? Maar nadeel wellicht als ik even PiHole ertussen uit wil halen dat op die devices een reboot nodig is om een andere DNS server over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dreamer-1982 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:10:
Ik heb nu dus bij de WAN instellingen van de hoofd router de DNS naar de RPi verwezen ...
Hoe kom je daarop want dat wordt nergens in de officiele Pi-hole docs vermeld/gesuggereerd?
https://docs.pi-hole.net/main/post-install/

Onder een mooie recap van een aantal zaken mbt tot Pi-hole en Asus:
https://discourse.pi-hole...s-on-asus-router/43523/17
Dreamer-1982 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:10:
DNS veld leeg. Daar kan ik dus beter ook het ip adres van de RPi invullen?
Lees ff goed dat linkje boven voordat je je hieraan waagt!
Als je namelijk op beide locaties het Pi-hole IP opvoert, kan er een "DNS loop" onstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
deHakkelaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Hoe kom je daarop want dat wordt nergens in de officiele Pi-hole docs vermeldt/gesuggereerd?
https://docs.pi-hole.net/main/post-install/

Onder een mooie recap van een aantal zaken mbt tot Pi-hole en Asus:
https://discourse.pi-hole...s-on-asus-router/43523/17

[...]

Lees ff goed dat linkje boven voordat je je hieraan waagt!
Als je namelijk op beide locaties het Pi-hole IP opvoert, kan er een "DNS loop" onstaan.
Bedankt, daar heb ik wat aan, zal het eens doornemen. En hoe ik hierbij kom? Zo heb ik altijd de DNS server ingevuld en werkte altijd prima, dus heb dat ook op die manier gedaan bij het gebruik van PiHole en dat werkt verder prima en gezien de filtering die wordt toegepast wordt PiHole ook netjes gebruikt. En als ik dus op die plek even iets anders invul (bijv. omdat ik even PiHole er tussenuit wil halen) dan werkt dat direct na het toepassen van de wijziging op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Dreamer-1982 , er kleven wat nadelen aan als je alleen het IP opvoert in de WAN instellingen.
Namelijk dat je geen individuele client statistieken ziet op de Pi-hole webGUI.
Ook werken bepaalde Pi-hole "features" niet zoals client groups.
Ook kan het zijn dat "rate limiting" wordt geactiveerde omdat alles DNS door de router wordt geaggregeerd voordat naar Pi-hole wordt geschoten/forwarded (alles komt vd router).

EDIT: Over dat laatste, heb je de Pi-hole logs bekeken voor rate limiting als het fout gaat?
Geloof dat je die ook hier ziet:
http://pi.hole/admin/messages.php

[ Voor 18% gewijzigd door deHakkelaar op 10-07-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
Welke 5GHz frequenties gebruik je?
The FRITZ!Box makes the Wi-Fi network available in both the 2.4 GHz and 5 GHz frequency bands. However, Wi-Fi channels 52 to 140 of the 5 GHz frequency band are not only used by wireless devices, but also by radar systems (for example air traffic control, the military, and weather service), so-called higher-priority users.

To not disturb these higher-priority users, the FRITZ!Box initially only enables Wi-Fi channels 36 to 48 for the 5 GHz Wi-Fi network after a restart or change to the Wi-Fi settings. In addition, the FRITZ!Box checks the higher Wi-Fi channels for higher-priority users. The FRITZ!Box only switches to higher Wi-Fi channels if it does not detect any higher-priority users during the check (DFS wait time) that can take up to 10 minutes. Since the FRITZ!Box informs the wireless devices about the channel change in advance, the Wi-Fi connections of the devices are usually not interrupted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
biomass schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:38:
Welke 5GHz frequenties gebruik je?

[...]
Is deze reactie wel voor dit topic? Ik heb namelijk geen FRITZ!Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
deHakkelaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:31:
@Dreamer-1982 , er kleven wat nadelen aan als je alleen het IP opvoert in de WAN instellingen.
Namelijk dat je geen individuele client statistieken ziet op de Pi-hole webGUI.
Ook werken bepaalde Pi-hole "features" niet zoals client groups.
Ook kan het zijn dat "rate limiting" wordt geactiveerde omdat alles DNS door de router wordt geaggregeerd voordat naar Pi-hole wordt geschoten/forwarded (alles komt vd router).

EDIT: Over dat laatste, heb je de Pi-hole logs bekeken voor rate limiting als het fout gaat?
Geloof dat je die ook hier ziet:
http://pi.hole/admin/messages.php
Ok, ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit in de logs van PiHole duik, dus op zich maakt het me niet uit dat het per client is of niet, ik zie nu inderdaad dat alle blocks gemeld worden met de AC66U B1 als client :)

Ik heb nu even de link die je opgeeft geopend en kom dan op:
Pi-hole diagnosis
On this page, you can see messages from your Pi-hole concerning possible issues.

Deze is helemaal leeg verder, dus blijkbaar geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dreamer-1982 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:45:
Ok, ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit in de logs van PiHole duik, ...
Voor dit soort problemen heb je:

traceroute voor Linux eg:
code:
1
traceroute -n 8.8.8.8

tracert voor Windows eg:
code:
1
tracert -d 8.8.8.8

nslookup voor Windows/MacOS/Linux eg:
code:
1
nslookup tweakers.net <DNS_SERVER_IP>

En natuurlijk de logs inspecteren van alle apparaten die betrokken zijn in je netwerk.

EDIT: Ter info wbt 8.8.8.8:
pi@ph5b:~ $ dig +short -x 8.8.8.8
dns.google.

[ Voor 7% gewijzigd door deHakkelaar op 11-07-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
Ik gebruik alle 5GHz kanalen en zie regelmatig 'RADAR' meldingen voorbijkomen in de logs als kanaal 52 en hoger even niet mag gebruiken. Hoeveel oppervlak is de woning op de begane grond? Ik doe het hele huis op 45m2 met een access point en een repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
deHakkelaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Voor dit soort problemen heb je:
...
Bedankt dat ga ik klaar zetten in een batch file die ik kan starten als er een hickup is.

Verder na aanleiding van je andere berichten: ik heb nu dus inderdaad de WAN DNS naar PiHole verwezen op dit moment. conditional forwarding (CF) staat uit in PiHole dus er zou geen DNS loop moeten ontstaan, maar ik zal toch eens mijn WAN DNS naar default zetten en dan via de LAN DHCP DNS PiHole instellen en even kijken of in mijn geval Asus dan stiekem ook nog zijn eigen ip adres erbij zet waardoor PiHole soms kan worden overgeslagen. Dit waren leerzame artikelen. Inderdaad zou ik ook nog de DNS in de Asus uit kunnen zetten en die via PiHole laten doen, maar ik wil eigenlijk het liefst dat soort dingen in de router houden. Ik las verder dat van de nieuwere Asus routers een aantal komen met de ads filter tool "Diversion". Als dat vergelijkbaar werkt als PiHole zou ik dat helemaal ideaal vinden, ik zet liever een vinkje in de router op "on" dan zelf tools op een Linux systeem onderhouden :)

Overigens met aanpassen van PiHole naar LAN DHCP DNS ipv WAN DNS kan het zijn dat het op guest wifi niet meer werkt, en dat is nu toevallig waar zaken als tablets van de kids op connecten en waar ik ook graag ads blocking op heb. Maar ik zal hier eens wat mee gaan spelen. Het kan heel goed zijn dat de hickups toch kunnen komen van PiHole via WAN DNS, dat kan blijkbaar issues geven, dus bedankt voor het hierop wijzen!
biomass schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 01:06:
Ik gebruik alle 5GHz kanalen en zie regelmatig 'RADAR' meldingen voorbijkomen in de logs als kanaal 52 en hoger even niet mag gebruiken. Hoeveel oppervlak is de woning op de begane grond? Ik doe het hele huis op 45m2 met een access point en een repeater.
Ok, ik heb zelf in mijn Asus routers toen ik de logs bekeek net na een hickup nooit een dergelijke melding gezien. Overigens is onze woning rond de 110-120m2 op de begane grond, waar dus 2 routers alles afdekken wat prima gaat. En in mijn geval als er zo'n hickup is: ook mijn PC die via kabel is verbonden heeft dan dezelfde hickup.

Verder heb ik ondertussen besloten een nieuwe hoofd router aan te schaffen, na zoveel jaar van trouwe dienst mag de AC66U B1 met pensioen. Ik heb nog flink wat reviews gelezen op vele sites en Asus komt er over het algemeen gewoon prima uit en gezien de jaren lange prima werking (en naar wat het nu lijkt eerder een probleem met de manier hoe PiHole in het netwerk geintegreerd is) heb ik gekozen voor een nieuwe router van...Asus! Ook in de 2 dagen geleden uitgekomen Wifi router best buy guide hier op tweakers komen in 2 van de 3 categorien een Asus router op de eerste plaats (review: Wifirouter Best Buy Guide - Juli 2023). Met nu een leuke afprijzing voor de AX 3000 v2 (gelijk aan AX58U v2) voor 85 euro leek me dat een prima optie. Mocht ik uiteindelijk een nog wat krachtiger model willen als hoofd router dan verhuis ik deze richting de woonkamer en heb ik daar ook wat nieuwers met wifi 6, al voldoen nu wifi 5 voor ons gebruik nog prima. Met deze nieuwe router kan ik ook fijn een WireGuard server opzetten om de Beryl vakantierouter op te laten connecten, ideaal dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
... maar ik zal toch eens mijn WAN DNS naar default zetten en dan via de LAN DHCP DNS PiHole instellen en even kijken of in mijn geval Asus dan stiekem ook nog zijn eigen ip adres erbij zet waardoor PiHole soms kan worden overgeslagen.
Onder kun je op de Pi-hole host draaien om te zien wat je DHCP service allemaal adverteert:
pi@ph5b:~ $ pihole-FTL dhcp-discover
Scanning all your interfaces for DHCP servers
Timeout: 10 seconds

* Received 312 bytes from eth0:10.0.0.4
  Offered IP address: 10.0.0.29
  Server IP address: 10.0.0.4
  Relay-agent IP address: N/A
  BOOTP server: (empty)
  BOOTP file: (empty)
  DHCP options:
   Message type: DHCPOFFER (2)
   server-identifier: 10.0.0.4
   lease-time: 86400 ( 1d )
   renewal-time: 43200 ( 12h )
   rebinding-time: 75600 ( 21h )
   netmask: 255.255.255.0
   broadcast: 10.0.0.255
   domain-name: "home.dehakkelaar.nl"
   dns-server: 10.0.0.2
   dns-server: 10.0.0.4
   router: 10.0.0.1
   --- end of options ---

DHCP packets received on interface lo: 0
DHCP packets received on interface eth0: 1
Overigens met aanpassen van PiHole naar LAN DHCP DNS ipv WAN DNS kan het zijn dat het op guest wifi niet meer werkt, ...
Je bedoelt vast "kan het zijn dat ad blocking op het guest wifi niet meer werkt" ;)
Voor dit staat er ook een oplossing in m'n eerder geplaatste Asus Pi-hole recap linkje.

Wat ik lui ook heb zien doen die een Raspi hebben met Ethernet & Wifi, is om beiden aan te sluiten (desnoods met extra USB Wifi dongle).
Ethernet in je normale LAN en Wifi aangesloten op je guest LAN.
Het zijn tenslotte alleen maar hele kleine DNS packets die verwerkt moeten worden en niet al het netwerk verkeer.
Maar dit werkt waarschijnlijk alleen als je de Asus DHCP service laat overnemen door Pi-hole vanwege de beperkte instellingen op Asus voor je guest LAN.
En dit vergt nog wat extra Pi-hole tweaks (extra config bestandje) omdat je twee DHCP scope's wilt adverteren voor de verschillende netwerken.

Maar voordat je nieuwe investeringen gaat doen, of de hele boel omgooien van WAN DNS naar LAN DHCP DNS, zou ik eerst nog poberen uit te zoeken wat je huidige probleem is.
Het zou zonde zijn van je poen en tijd als je probleem ergens anders zit zoals bv een slecht Ethernet kabeltje ergens of een switch/router poort die rot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
deHakkelaar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:48:
[...]

[...]

Bedankt voor de wederom nuttige reactie. Ik bedoelde inderdaad dat dan wellicht ad blocking op het guest wifi niet meer werkt. Ik neem de mogelijke oplossingen uit Asus Pi-Hole recap verhaal mee, maar ik wil wel de DHCP op de Asus blijven gebruiken. Sterker nog: als er zoals ik las een vergelijkbare oplossing als PiHole in de Asus routers komt die ik gewoon aan kan zetten dan zou ik PiHole er helemaal tussenuit halen.

Qua slechte kabel: alle getrokken kabels zijn met punch tool in sockets gemaakt en ook met kabeltester getest. Alle kabels vanaf daar zijn altijd gegoten patch kabels, ook getest voordat ik ze ging gebruiken. Een netwerk kabel die in eens kapot gaat lijkt me wel sterk, maar ik kan ze natuurlijk nog een keer allemaal nagaan. Het probleem heeft zich ondertussen alweer ruim 1,5 week niet meer laten zien dus wat dat betreft is verdere analyze lastig. Ik heb wel wat van de scripjes die je aanraadde klaar staan in een batch bestand zodat ik die meteen kan draaien als er een hickup is.

De nieuwe hoofd router is al besteld, los van het probleem is dat wel een keer tijd, met ook support voor WireGuard server aan boord was dat voor mij reden genoeg om die nu te bestellen (en deze was nu ook met leuke korting te koop :)).
Pagina: 1