Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pimt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-11 13:23
Dag,

We zijn verhuisd naar een woning zonder zonnepanelen, met een uitbouw/plat dat bijna volledig op het zuiden zonder schaduw. Daar zouden we graag zonnepanelen willen hebben.
Verdere verduurzaming wachten we mee tot volgend jaar om een idee te hebben van ons verbruik over de winter heen. In de basis heeft het huis een Label A.

In de offertes die ik heb was de voordeligste wel het bedrijf die de minste indruk maakte.
De andere twee bedrijven vind ik het lastig om te kiezen. Beide hadden een duideljke boodschap, dachten met me mee tav de plaatsing van de panelen, het proberen ruimte over te houden voor onderhoud aan kozijnen etc. Echter schelen beide offerte dan wel ongeveer 1000euro met elkaar. Hierbij moet ik benoemen dat de duurde 'offerte C' in het verhaal ook veel bezig was met de afwerking van de kabels/leidingen.
De 'offerte A' waren vrienden erg tevreden over. Was een bedrijf waarbij de installateur ook verduurzaming aanbied met heatpipes/waterboilers waar we later interesse in zouden hebben.

Ik neig naar Offerte A, waarbij een verder contact/installatie met heatpipes zou kunnen volgen.
Maar zie ik nog iets over het hoofd of ben ik bij de offertes wat vergeten te vragen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pGu6ywmK2j2mPpptvs2Q7hE29w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/geqgqRDXu83PLxDavEXzhMcj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuULnqVIw6kE55xdWEQqtXD41VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NST1yfxyPywsF6tIQ8SfY3Uu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btnhjhvoLlFApRHKRdm3Saqd4lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gx5kWWnQa7UyEUGNXIjAoyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBBhUmULtaHfuNqnc1W0rxkCUiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTQiNAJVa17NDmW7KGrL8sYH.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is ik meen 4m20 breed en 8m10 breed. Gemeten vanaf de 'lasnaden' van het dakleer.
Omdat er een pijpje van de afzuigdak omhoogkomt is niet het volledige dak te belegen.
Schaduw
Niet van toepassing. Op de foto staat in de tuin een klein boompje, maar die groeit in de breedte, niet in de hoogte. Verder staan er geen andere grote gebouwen of bomen die voor schaduw zorgen
Jaarverbruik
~2500kWh.
Ik verwacht dat dit wat gaat oplopen.
Een jaar geleden een kindje gekregen.
Ik overweeg in de toekomst een warmtepomp+boiler.
Maar ook een Airco om in de zomer wat te kunnen koelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fasen.
Genoeg ruimte in de meterkast om een extra groep voor de panelen te plaatsen.
Budget en doel
Doel is het platte dak maximaal benutten.
Budget: Er is overwaarde van onze vorige woning en een verduurzamingsubsidie beschikbaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf. heb drie offertes binnen.
Bedrijf A: waar vrienden erg tevreden over zijn en die op een prettige manier het systeem onderhouden/controleren.
wat bij buren met dezelfde uitbouw/woningtype heeft gelegd

Bedrijf B: Via een folder in de brievenbus. Een search online bracht geen schreeuwt slechte reviews naar voren. Konder snel komen om te installeren, want ze hielden daarvoor bewust gaten in de planning.

Bedrijf C: Hebben bij buren met zelfde type woning en uitbouw de panelen geplaatst.
Bijhouden van data
Vind ikzelf leuk. Om met name te gaan proberen electrische fiets op te laden wanneer er overcapaciteit is. Vaatwasser te laten starten (is een 'smart ding') te gaan draaien.
Reeds verkregen offertes
Bedrijf A
Kundige persoon. Kwam met goede ideeen hoe de route van meterkast naar omvormer en door naar het dak zou moeten. Was voorbereid. ladder en lange rolmaat mee etc.
Offerte:
"De installatie bestaat uit 13 zonnepanelen van het merk DMEGC, van elk 410 Wp, met een totaalvermogen van 5.330 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 3.778 kWh."

13x DMEGC 410Wp Full Black-------------------€ 2.397,43
1 GoodWe GW4K-DT----------------------------------€ 873,00
13x Platdak oost-west opstelling------------------€ 1.337,05
1 Montage 13 panelen-------------------------------€ 1.250,00
1 Elektrische werken 3 fase + uitbreidingkast.---€ 375,10

totaal incl/excl BTW: € 6.232,58

Bedrijf B
Konden snel leggen. goedkoopste offerte, maar maakte een mindere indruk dan bedrijf A en C. Het plan van de route van meterkast naar omvormer en dak moest vooral van mijn kant komen.
Offerte:
"De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Jinko, van elk 420 Wp, met een totaalvermogen van 5.040 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.155 kWh."
12 Jinko Tiger Full Black 420Wp N-type 1 Growatt MOD 5000 TL3-X
1 Van der Valk montagesysteem
1 Growatt ShineLink X
1 Volledige installatie zonnepanelen
Totaal excl./incl BTW € 5.935,43

Bedrijf C
Kundige persoon. Maakte goede indruk. Dacht prettig mee met de opties van de oost/west opstelling en de plaatsing op het dak tav schoorsteenpijpje/afzuigkap

Complete zonnestroomset 4565Wp
- 11 zonnepanelen Longi 415Wp mono zonnepaneel LR5-54HPH (172.2x113.4cm)----------5.267,36
- Omvormer: SolarEdge omvormer 4000 3 fasen SE4K RWB voor korte strings
- Montage materiaal: plat dak Flatfix Fusion lichtgewicht
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 5x2.5mm

Optimizers:11x SolarEdge Optimizer s500b, korte strings ----------------------------------------------689,87
Werkschakelaar----------------------------------------------------------------------------------------------------------55,00
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten ---------------------------------------------------123,97
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset ---------------------------------------------1.154,20
Totaal in/ex BTW----------------------------------------------------------------------------------------------7.290,40
Regio
Provincie Groningen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Offerte A is nette prijs hoor!

B, folders in de brievenbus, als ze dat nodig hebben om klanten te vinden momenteel doen ze iets verkeerd - dat is een panelenschuiver/cowboy naar alle waarschijnlijkheid. Ik zou passen.

C, duur, heb je veel last van schaduw? Indien nee, geen SE nodig. Ik vraag me ook af of die shortstring 3 fasen al goed werkt met maar 11 panelen maar er zijn hier anderen die dat veel beter uit hun hoofd weten :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik vind de 3 fase omvormer van A geen gelukkige keuze met een string van 6. Dat maakt in goed licht 180Vmpp en dat is gelijk de schaduw beheer grens. Dus een meeuw op de hoek van een paneel en alles klapt in elkaar.

B mis ik indicatie legplan, maar eens met @Wilke. 3 fase omvormer bij OW ligging idem met A.

C wel een correct SE ontwerp, en uit gekozen componenten lijdt ik bovengemiddelde kennis af. maar SE lijkt me een dure luxe voor dit dak.

Heb je Gewoon Zon in Assen gevraagd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou B doen, alles op zuid, maar dan zelf leggen, 3 rijen van 4 landscape
https://www.sun-solar.nl/...t-5160wp-prijs-met-0-btw/ (neem de 3-fase omvormer)
Betonvoeten is misschien niet handig hier, maar kan wel. of anders een schans.

Growatt kan je uitlezen via modbus RTU met een esp32 met esphome erop, xy-017 RS485 (kan ik je wel aan helpen)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2023 19:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pimt
Wilke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:17:
Ik vraag me ook af of die shortstring 3 fasen al goed werkt met maar 11 panelen maar er zijn hier anderen die dat veel beter uit hun hoofd weten :)
Dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp zijn er bedenkingen of de panelen in de ochtend genoeg opbrengst kunnen maken voor de gekozen omvormer.

Bedrijf B, ondanks de voordeligste offerte voelt niet comfortabel. Om hierbij ook nog gedeeltes van het werk zelf te gaan doen pas ik voor. Ligt niet helemaal in mijn huidige skill-set.

Samengevat. een oost/west bij bedrijf A en C is nog steeds wel wat ik graag zou willen, hierdoor spreid ik in de toekomst mijn opbrengst en gaat het me niet zozeer om het piek vermogen in de middag, maar vooral een wat meer gebalanceerde productie over de hele dag.

Wat ik dus nog zou kunnen dubbelchecken met beide. Leveren de panelen genoeg op om de omvormer aan het werk te kunnen zetten.
En, bij geen schaduw op het dak, is de SolarEdge met optimizers wel nodig.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Bij weinig tot geen schaduw is solaredge zeker een luxe die weinig op gaat leveren.

5/6 per richting op de short string met s500b gaat het echter echt wel goed doen.

Oost-west doe je op plat dak niet voor de opbrengst spreiding. Dat doe je voor domweg meer rauwe opbrengst door optimaal benutten dak.

Ik zou voor A even simuleren wat een 3,6kW enkelfase omvormer doet. Misschien wat aftoppen, maar én efficiënter, en geen geneuzel met de beperkte string spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pimt
Ronald schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:02:
Bij weinig tot geen schaduw is solaredge zeker een luxe die weinig op gaat leveren.

5/6 per richting op de short string met s500b gaat het echter echt wel goed doen.

Oost-west doe je op plat dak niet voor de opbrengst spreiding. Dat doe je voor domweg meer rauwe opbrengst door optimaal benutten dak.

Ik zou voor A even simuleren wat een 3,6kW enkelfase omvormer doet. Misschien wat aftoppen, maar én efficiënter, en geen geneuzel met de beperkte string spanning.
Dus als ik je goed begrijp, valt er bij offerte C eigenlijk niets op aan te merken. Maar is het gewoon wat duurder door het gekozen materiaal. Kan ik daar dan nog vragen of die luxe nodig is, en ze nog iets hebben wat in die opstelling ook werkt, en goed genoeg is?

En bij A overwegen een enkelfase omvormer?
Wat ik hierbij heb begrepen is dat ik later op een enkele fase dan zou produceren en naar het net zou leveren, op mijn andere fasen zou ik dan niet mijn 'eigen' stroom gebruiken maar via een omweg dit van het net vragen.
Dus, eerst afstaan. Mogelijk later daar niet de volle prijs voor krijgen en dan meteen van het net, 'hun' stroom opvragen.
Dat zou A, met de 3 fase omvormer, wat minder geschikt laten lijken, omdat de panelen misschien niet genoeg zouden opwekken om op te starten (de verkoper liet in zijn verhaal hier geen 'kwetsbaarheid' uit blijken). Een wat minder zware, enkelvoudige omvormer, zou dit probleem afvangen, maar dan zit je later misschien met salderen, of wat er van overblijft.

En C, is meer aan de prijs, zit verder goed in elkaar, maar misschien iets te goed?

Vat ik het zo goed samen? Want dan zou het langzaam zo wel pleiten voor iets meer investeren, maar dan wel een erg nette constructie voor de toekomst.

edit:
Ontzettend bedankt voor het meedenken trouwens.

• Pimt
Besloten om met partij C te gaan.
Offerte van A was goed maar kon de opstart maar moeilijk halen. Om dat wel te laten slagen was een meerprijs nodig wat die offerte minder aantrekkelijk maakte.
C deed het gelijk goed en met solar edge en optimizers gaan de panelen eerder op de dag al leveren.
Nu wachten op wanneer de kunnen plaatsen. Kan in deze regio 6 tot 8 maanden duren.

Genoeg tijd om te oriënteren op een energiemaatschappij.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:38:

Heb je Gewoon Zon in Assen gevraagd?
Ik ken dit dak nog niet, maar goed, drie opties is ook genoeg denk ik.
Pagina: 1