Zoon van 12 heeft stevige laptop nodig voor school.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manolito11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-03-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn zoon gaat na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs, hier moeten wij een Windows laptop voor aanschaffen (verplicht).

De laptop is in de eerste plaats voor school. Het moet een Windows laptop zijn. Daarnaast heeft hij interesse in programmeren en recent heeft hij het over het bouwen van een eigen website. Hoewel hij door omstandigheden de keuze erg beperkt was wil hij uiteindelijk iets in de ICT gaan doen.

Mijn zoon is gek op gamen. Omdat we het gamen op school (in de pauzes en stiekem) een beetje voor willen hoeft de laptop geen uitgebreide grafische kaart. Als hij op de laptop een beetje kan Robloxen en misschien een beetje Minecraft kan spelen is dit meer dan genoeg. Hij krijgt met de laptop een 'beginners' game-pc op zijn kamer.

Wat is je budget?
Omdat ik verwacht dat de laptop echt wel een keer een stootje te verduren zal krijgen wil ik er liever geen €1000+ aan uitgeven. Als de laptop na 2 jaar moet worden vervangen ben ik tevreden.

Ik wil ongeveer €600-€700 uitgeven aan de laptop, maar misschien ben ik daarmee wat te optimistisch.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet dagelijks mee naar school.

School geeft aan dat opladen op school bijna niet mogelijk zal zijn, de accu moet dus een volle schooldag mee gaan. Qua formaat mik ik nu op een 12" (misschien 13") daarnaast het liefst zo licht mogelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zolang de Aldi het niet geregeld verkoopt vind ik alles prima.

Ik heb zelf nog niet echt iets kunnen vinden, heb wel een paar laptops gezien maar daarvan betwijfel ik sterk of ze tegen een stootje kunnen. De laptop die zijn aangeraden zijn naar mijn idee zo lomp groot dat zijn halve tas al vol zit met alleen die laptop. Na al verschillende keren aan het vergelijken te zijn geweest zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer. Gezien privacy en veiligheid vindt ik het wel een pre wanneer er een vingerafdruk scanner op de laptop zit.

Mocht ik er met mijn visie volledig naast zitten dan sta ik open voor suggesties.

School is een samenwerking gestart met één of ander verhuur bedrijf. Hiervoor moesten we verplicht een online presentatie bijwonen van een uur. De presentatie was tenenkrommend, echte informatie hebben ze niet gegeven en elke kritische vraag werd vakkundig afgewend. De laptops worden geleverd op school, er komt een serviceloket waar de leerlingen terecht zouden kunnen met problemen. Wanneer je hun recensies op Google opzoekt blijkt het één grote zooi, studenten zijn hun laptops voor weken (soms maanden) kwijt, leenlaptops blijken niet beschikbaar, de 'verzekering' blijkt een wassen neus, etc. Zoiets als dat wil ik absoluut niet.

[ Voor 15% gewijzigd door manolito11 op 09-07-2023 15:27 . Reden: opmaak van de tekst ]

Beste antwoord (via manolito11 op 10-07-2023 10:09)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
Je kunt de minimum requirements in de pricewatch gooien en kijken of je iets ziet wat je zint.
Ik zou beginnen met 16GB RAM, 512GB SSD tussen 13 en 14.5". met Qwerty.
De rest zijn randzaken en heb je eigenlijk niet te kiezen met deze prijs. Een met losse GPU ga je niet vinden denk ik.

Ik zie een aantal HP's en Lenovo Ideapads dit wellicht in je budget passen.
uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 14ITL05 (82FE01EBMH)
uitvoering: HP 14-em0055nd

Het vervelende van de pricewatch is dat het refurbs erin stopt. Dat gooit de boel in de war.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 09-07-2023 15:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
Je kunt de minimum requirements in de pricewatch gooien en kijken of je iets ziet wat je zint.
Ik zou beginnen met 16GB RAM, 512GB SSD tussen 13 en 14.5". met Qwerty.
De rest zijn randzaken en heb je eigenlijk niet te kiezen met deze prijs. Een met losse GPU ga je niet vinden denk ik.

Ik zie een aantal HP's en Lenovo Ideapads dit wellicht in je budget passen.
uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 14ITL05 (82FE01EBMH)
uitvoering: HP 14-em0055nd

Het vervelende van de pricewatch is dat het refurbs erin stopt. Dat gooit de boel in de war.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 09-07-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor school zou ik kijken naar iets uit een zakelijke lijn, die zijn vaak net iets degelijker en makkelijker te repareren indien nodig.

Vaak raad ik een HP ProBook 440 of 445 G8/G9/G10 aan. (14")
430 en 435 zijn 13".

Dell Latitude, Lenovo ThinkPad, enzovoorts is ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 09-07-2023 15:52 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou serieus naar refurb spul kijken. Ex zakelijke laptops, gemaakt om lang mee te gaan en wat steviger te zijn. En niet om te gamen ;)

Zelf goede ervaringen met remarkt.nl, maar er zijn meer partijen in die hoek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Overigens wel weer een lekkere fuckup van school, tijdens de les kan nauwelijks geladen worden.

Als je hem de populaire jongen in de klas wilt laten zijn geef je hem een verlengsnoer van 5 meter met 6 stopcontacten mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Ex lease laptop via TVDL, goede ervaringen met dit bedrijf. Allemaal recente zakelijk modellen, veel Elitebooks en andere welke tegen een stootje kunnen, met 1 jaar garantie.

Kwa batterijduur zou je dan even moeten kijken welke hier goed op scoort. Ook allemaal met Win10 of 11 Pro licentie zonder bloatware en andere voorgeïnstalleerde troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor de usecase die je noemt heeft hij dus gewoon een zakelijk laptopje nodig, die kunnen ook allemaal wel Minecraft en Roblox aan.

Voor programmeren heb je geen zware laptop nodig, zeker niet voor web development.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manolito11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-03-2024
Door de verschillende adviezen ben ik toch afgestapt van de 12"-13" en we zijn voor een stevige 14" HP gegaan. Dat bleek uiteindelijk toch de beste keus.

Mijn dank voor alle snelle reacties!
Pagina: 1