Wat is de meest aerodynamische manier plaatsing dakkoffer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 12:16
Met een daktent op ons dak gaan we een lange reis maken door Europa van ongeveer 5000km. Ik wil hem daarom op de meest aerodynamische manier positioneren. Mijn buurman zei dat de dakkoffer zoveel mogelijk naar achteren moet worden verplaatst en dat de puntige kant naar voren moet staan (zoals het op de foto hieronder is). Ik denk persoonlijk dat dit veel wervelingen veroorzaakt langs de achterkant, wat meer weerstand creëert. Ik denk dat we de dakkoffer zo veel mogelijk naar voren moeten verplaatsen en hem omdraaien zodat de stompe kant aan de voorkant is.

Wie heeft gelijk? Wat zou de beste manier zijn om het te positioneren? En waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxNioGe-GHqTfaeLd4sn0pJM_kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQz6DYdmtz9PEvNTZNwPV1ad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als deze zie kan stompe/bolle kant voor, glad aflopen naar achteren denk ik prima. Andersom ook. Dit is niet zo'n lompe.

Wat schrijft de fabrikant van de koffer voor? Want op zich zou ik daar van uit gaan. Product is op die wijze ontworpen en getest.
Nou ga jij waarschijnlijk niet de extremen opzoeken, waardoor het waarschijnlijk allemaal wel meevalt.

[ Voor 88% gewijzigd door Ultraman op 09-07-2023 12:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
niet meenemen is het meest aerodynamisch.

ik zou zelf de meest stabiele positionering kiezen, en advies van de leverancier opvolgen (er zit vast een 'voorkant' aan, en dat heeft ook te maken met load-berekeningen en crashtest resultaten!).

je gaat geen grandprix rijden, en de te verwachten winst (5% duimzuig getal?) weegt niet op tegen mogelijke risicos (schade aan koffer, draagconstructie, spullen op de weg)

puur op het probleem: ik zou het gat tussen de koffer en de auto minimaliseren, en de 'natuurlijke lijn' van de auto proberen te volgen. mogelijk voor sommige autos dat achterstevoren dan net wat meer (minder drag!) aero oplevert.

[ Voor 43% gewijzigd door dyrc op 09-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 09:32
Kijkend naar de dakkoffers van Thule en Hapro (bedrijven die echt wel windtunneltesten doen, of zeker wel CFD simulaties) denk ik dat de punt voren beter is.

Daarnaast staat er in de manual van mijn Thule dat een plaatsing zo veel mogelijk tussen de wielen de voorkeur heeft. Dit ivm stabiele wegligging. Mocht je veel gewicht in de achterbak leggen, zou ik de koffie zelfs naar voren plaatsten.

Qua brandstofverbruik zal het niet eens meetbaar zijn. Daar zijn zoveel factoren die hieraan bijdragen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je buurman.

en daarbij. dakkoffer in het midden van de dakdragers en in het midden van het dak

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:41

-CJ

Not remastered

Lijkt me ook een goed idee om te investeren in nieuwe schokdempers/veren achter, of opblaasbare schokdempers. Zo met de neus in de lucht en kont op de grond is ook niet echt aerodynamisch.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Gewoon tussen de wielen inderdaad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yWOJCadwjwZqzfXOQ93lz622Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8FcHgndN7FAGr5mmvvVVdRO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 12:16
Helder. Dankjullie wel 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Nog een vraagje/suggestie: Je kan niet zomaar met een daktent op elke auto slapen. Lang niet alle reguliere familie bakken kunnen het extra gewicht aan van meerdere personen op het dak. Dus kijk nog na wat de load op het dak mag zijn!

(tenzij het alleen om een dakkoffer gaat, dan zal het prima gaan, maar je TS heeft het ook over een daktent)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheDude84 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:43:
Nog een vraagje/suggestie: Je kan niet zomaar met een daktent op elke auto slapen. Lang niet alle reguliere familie bakken kunnen het extra gewicht aan van meerdere personen op het dak. Dus kijk nog na wat de load op het dak mag zijn!

(tenzij het alleen om een dakkoffer gaat, dan zal het prima gaan, maar je TS heeft het ook over een daktent)
Dat ligt genuanceerder. Die load is bedoeld om veilig mee te kunnen rijden. Het is namelijk een topgewicht dus dat beïnvloedt het rijgedrag. Dakdragers / de stijlen kunnen met gemak meer gewicht aan. Een auto kan bijvoorbeeld ook z'n eigen gewicht dragen als deze op de kop ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18

Spotmatic

Ken sent me

Cheesy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Dat ligt genuanceerder. Die load is bedoeld om veilig mee te kunnen rijden. Het is namelijk een topgewicht dus dat beïnvloedt het rijgedrag. Dakdragers / de stijlen kunnen met gemak meer gewicht aan. Een auto kan bijvoorbeeld ook z'n eigen gewicht dragen als deze op de kop ligt.
Je kunt het beter iets anders verwoorden. De maxmum daklast van een auto, stel dat die 100 kg is, geldt alleen voor een auto in rijdende toestand. Een stilstaande auto kan veel meer gewicht op het dak aan, dus ook een daktent met meerdere personen. Geen enkel probleem!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je een spoiler?

Afbeeldingslocatie: https://cdnfiles.autominded.be/forums/uploads/monthly_2022_08/E05E9E15-C0DE-481E-8E8D-2A72AB6A2DB6.jpeg.7c61dd17ca72846dc2f3e58bce533b76.jpeg

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij geneuzel in de marge. Als je brandstof wilt besparen kun je beter met een andere auto gaan rijden dan een Saab uit (in principe) de jaren '80

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:46
Wat de meeste brandstof bespaard met een dakkoffer is niet (te) hard rijden. Hard rijden kost normaal al veel brandstof maar met een dakkoffer gaat het nog harder.

Lekker 100 km/h of lager is qua verbruik een stuk gunstiger en dan maakt de positionering ook niet veel meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:09
kramer65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:23:
Ik denk persoonlijk dat dit veel wervelingen veroorzaakt langs de achterkant, wat meer weerstand creëert. Ik denk dat we de dakkoffer zo veel mogelijk naar voren moeten verplaatsen en hem omdraaien zodat de stompe kant aan de voorkant is.
De weerstand van een object, in dit geval de dakkoffer, is voor een heel groot gedeelte afhankelijk van het frontaal (geprojecteerd) oppervlak van dit object. Daarvoor maakt de richting waarin je hem monteert niet heel veel uit. Het is wel zo dat de iets spitsere voorkant (zoals op de foto gemonteert) een beetje gunstiger is dan andersom omdat de stroomlijnen dan iets geleidelijker van richting veranderen. Die stompe achterkant is bij dit soort snelheden geen groot probleem, zeker niet als je het vergelijkt met de achterkant van je auto, dat is qua aerodynamica een veel grotere bron van weerstand. De positie t.o.v. de wielbasis maakt aerodynamisch ook niet heel veel uit, maar voor je wegligging wel, dus netjes de instructies volgen a.u.b..

Zoals hierboven: de snelheid heeft een hoop invloed, de weerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Dus 2x zo hard is 4x zoveel weerstand. Daar kan je pas echt winst boeken ;)
Oh ja, en een modernere auto kopen, daar kan je ook een hoop brandstof mee besparen! >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 10-07-2023 09:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

volgens de test: YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox test is een model dat achterstevoren gemaakt is beter voor het verbruik, scheelt ongeveer 9%

Echter worden de koffers gevalideerd door fabrikanten en vaak met de punt voor bedoeld, in dat geval kan je hem beter ook zo monteren.
Als je wil besparen op energie koop je dus het beste een (voor jou auto geteste) aerodynamische dak-koffer Maar of je dan ook echt geld bespaart?
Verder verwacht ik dat het verschil met een brandstof auto nog minder is, maar dat kan ik niet met testen onderbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door uniquorn op 10-07-2023 14:22 . Reden: verkeerde link ]

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Heel soms zie je een dakkoffer achterstevoren gemonteerd.
Of het nou bewust of onbewust is, het ziet er best debiel uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat 10 km langzamer rijden meer effect gaat maken dan die bak 20 cm naar voor of naar achteren monteren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 22:51
Trekhaakkoffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

zo'n achterlijke trend, ik zie idd geregeld snelle audi's, lamborghinis of porsches zo rondrijden.
En nu beginnen de seat mannekes dat ook op hun cupra's te monteren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

uniquorn schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:09:
volgens de test: YouTube: Tesla Model 3 roof box test is een model dat achterstevoren gemaakt is beter voor het verbruik, scheelt ongeveer 9%
Maar er zal ook een flink verschil zitten tussen een EV of ICE met dakkoffer. Een EV heeft uit zichzelf al dat je heel veel minder efficiënt rijdt op hoge snelheid omdat de motor dan gewoon meer vermogen moet leveren, een ICE heeft daartegenover weer meer last van luchtweerstand; zonder luchtweerstand zou een ICE voertuig gewoon 'gratis' doorrollen als hij eenmaal op snelheid is, en een EV zou dan toch nog vrijwel hetzelfde vermogen moeten blijven leveren om de elektromotor op snelheid te houden.
En dat stukje op hoge snelheid is waar een dakkoffer gaat trekken, dus daar zou een ICE voertuig meer last van moeten hebben; oftewel meer dan die 9%.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het nog uitmaakt als je in een wat oudere auto een dakkoffer op de manier zoals op de foto van TS nou vooruit of achteruit bevestigt, dat ziet eruit alsof het echt aan alle kanten gaat trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 454358 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
[...]

zo'n achterlijke trend, ik zie idd geregeld snelle audi's, lamborghinis of porsches zo rondrijden.
Hoe moet je anders je boodschappen meenemen als je met je overpriced boodschappenwagentje naar de lokale Aldi gaat?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
Beter dan 1 op 11, 1 op 12 ga je toch niet rijden met die Saab, denk niet dat de dakkoffer daar bijzonder veel aan verandert :')

Heb je een 2.3 benzine? Neem je een reserve DI-casette mee? Been there, done that. Ook wat torx bitjes en een ratel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Oon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Maar er zal ook een flink verschil zitten tussen een EV of ICE met dakkoffer. Een EV heeft uit zichzelf al dat je heel veel minder efficiënt rijdt op hoge snelheid omdat de motor dan gewoon meer vermogen moet leveren, een ICE heeft daartegenover weer meer last van luchtweerstand; zonder luchtweerstand zou een ICE voertuig gewoon 'gratis' doorrollen als hij eenmaal op snelheid is, en een EV zou dan toch nog vrijwel hetzelfde vermogen moeten blijven leveren om de elektromotor op snelheid te houden.
En dat stukje op hoge snelheid is waar een dakkoffer gaat trekken, dus daar zou een ICE voertuig meer last van moeten hebben; oftewel meer dan die 9%.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het nog uitmaakt als je in een wat oudere auto een dakkoffer op de manier zoals op de foto van TS nou vooruit of achteruit bevestigt, dat ziet eruit alsof het echt aan alle kanten gaat trekken
Wait wat, 8)7 Exact dezelfde auto (ICE/elektrisch) moeten exact evenveel vermogen leveren op snelheid X.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:02
kramer65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:23:
Wie heeft gelijk? Wat zou de beste manier zijn om het te positioneren? En waarom?
Een druppelvorm heeft de minste luchtweerstand, dat is zo'n 10% efficiënter dan een bakvorm:
https://zweefvliegopleiding.nl/5-1-3-de-weerstand

De voorkant van een voorwerp is veel minder van invloed op de luchtweerstand dan de achterkant. Dit komt omdat luchtwervelingen de meeste luchtweerstand veroorzaken.

Wat ook nog meespeelt is de downforce/upforce die de bewegende lucht veroorzaakt: als je de dakkoffer omdraait is de luchtweerstand lager, echter hij trekt ook de achterkant van de auto wat omhoog. Wellicht merk je dat pas echt op de Duitse Autobahn bij 200+km/h, maar dat durf ik. Iet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Haha deze is niet van mij hoor.

Ik heb een blauwe :D (grapje)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 454358 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Voor de eerste categorie snap ik het nog wel. Als je zo'n auto hebt, wil je er ook wel mee op reis. En als je op reis bent wil je wel iets meer meenemen dan een enkele schone onderbroek en een tandenborstel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

Oon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Die redenering klopt niet, een EV is op de lage snelheden bijzonder (in vergelijking met brandstof) efficiënt, omdat er veel minder in de aandrijving zit dat verlies oplevert, maar hoe hoger de snelheid hoe meer de luchtweerstand mee gaat tellen. En vanaf een bepaalde snelheid lijkt het verschil lager.

Als een brandstof auto gratis door kan rollen kan een EV dat trucje natuurlijk ook, maar we leven nu eenmaal op een planeet met een atmosfeer, en dus moeten ze beiden rekening houden met de luchtweerstand.
Een ICE en EV hebben dus beiden te maken met de zelfde natuurkundige verschijnselen, en dus een vergelijkhaar verschil in de nodige energie op op hoge snelheid te blijven. Alleen heeft een ICE van zichzelf al veel verlies, dat procentueel minder is op hogere snelheden. Met dat verschil zal een dak-koffer veel minder opvallen in het verbruik van een ICE. Dan is het verschil van 9% benodigde energie om op snelheid te blijven, minder van het totaal.

It's just a donkey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
volgens de test: YouTube: Tesla Model 3 roof box test is een model dat achterstevoren gemaakt is beter voor het verbruik, scheelt ongeveer 9%
9% brandstof besparing of een dakkoffer die op je bestemming op het dak ligt.. lastige keus hoor. De trend om ze om te draaien is wat mij betreft te dom voor woorden. Dakkoffer fabrikanten zijn echt niet gek en bij een snelheid van 130 km/u en ruk winden van 70 km/u heb je het over windsnelheden tot 200 km/u. Vorige week is met de storm een record verbroken met rukwinden van 146 km/u.

Gewoon gebruiken zoals bedoeld, meer ontopic plaatste ik hem zo ver mogelijk naar achter kom geluidoverlast te voorkomen. Volledig tegen bovenstaande in reed ik er alleen wel iets harder mee dan 130 km/u. Snelheid is echter een stuk makkelijker aan te passen tijdens het rijden dat de montage richting. Zoals eerder genoemd bespaar je de meeste brandstof met je snelheid.

Farad gaat zelfs nog een stapje verder met een spoiler op je dakkoffer.
Afbeeldingslocatie: https://alleskanmee.nl//Files/5/16000/16595/ProductPhotos/1000/1957364217.jpg.webp

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 10-07-2023 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

ThunderNet

Flits!

Deveon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:14:
[...]

9% brandstof besparing of een dakkoffer die op je bestemming op het dak ligt.. lastige keus hoor. De trend om ze om te draaien is wat mij betreft te dom voor woorden. Dakkoffer fabrikanten zijn echt niet gek en bij een snelheid van 130 km/u en ruk winden van 70 km/u heb je het over windsnelheden tot 200 km/u. Vorig week is er een record verbroken met rukwinden van 146 km/u.

Gewoon gebruiken zoals bedoeld, meer ontopic plaatste ik hem zo ver mogelijk naar achter kom geluidoverlast te voorkomen. Volledig tegen bovenstaande in reed ik er alleen wel iets harder mee dan 130 km/u. Snelheid is echter een stuk makkelijker aan te passen tijdens het rijden dat de montage richting. Zoals eerder genoemd bespaar je de meeste brandstof met je snelheid.

Farad gaat zelfs nog een stapje verder met een spoiler op je dakkoffer.
[Afbeelding]
Gezien je vaak een dakkoffer plaatst omdat je al behoorlijk wat dingen in de kofferbak doet, zou ik hem juist verder naar voren verplaatsen, zodat het middelpunt van het gewicht van de auto zoveel mogelijk in het midden zit. Hoe verder de auto naar achteren leunt in de verder, hoe inefficienter de hoek wordt waar de dakkoffer wind vangt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ThunderNet schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Gezien je vaak een dakkoffer plaatst omdat je al behoorlijk wat dingen in de kofferbak doet, zou ik hem juist verder naar voren verplaatsen, zodat het middelpunt van het gewicht van de auto zoveel mogelijk in het midden zit. Hoe verder de auto naar achteren leunt in de verder, hoe inefficienter de hoek wordt waar de dakkoffer wind vangt.
Eens, al zal die tientallen kilo's dat verschil niet gaan maken. Ik laad zelf de kofferbak altijd met vrij zicht naar achter en met drie kinderen op de achterbank heeft de achteras het niet zo zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Waar zit die conclusie in dat filmpje? Ik heb er even snel doorheen gekeken maar ik kan het niet vinden. Hij laat zien dat de toevoeging van een dakkoffer zo'n 13% meer verbruik oplevert op die Tesla en in die condities, ik zie geen vergelijking met andere manieren van plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
We kunnen hier een hele hoop vinden, maar de dragers hebben een vastgestelde positie om te monteren en de koffer heeft ook maar circa 20 centimeter ruimte om te schuiven. Dus als je het volgens het boekje monteert, is er weinig ruimte om te schuiven.

Met betrekking tot fluiten, dit ligt meer aan de drager dan aan de koffer. Mijn dragers hebben een klein lipje aan de onderzijde tegen fluiten. Een imperiaal heeft vaak een geraaid touw rond de eerste drager tegen fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar MOB.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

Archer_VC10 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Waar zit die conclusie in dat filmpje? Ik heb er even snel doorheen gekeken maar ik kan het niet vinden. Hij laat zien dat de toevoeging van een dakkoffer zo'n 13% meer verbruik oplevert op die Tesla en in die condities, ik zie geen vergelijking met andere manieren van plaatsen.
excuus, ik heb de verkeerde gelinkt YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox test deze moet het zijn. zal zo mijn post nog even aanpassen. Conclusie zit ergens rond 7:30

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35

JME

zeg maar Jamie

Cheesy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:07:
We kunnen hier een hele hoop vinden, maar de dragers hebben een vastgestelde positie om te monteren en de koffer heeft ook maar circa 20 centimeter ruimte om te schuiven. Dus als je het volgens het boekje monteert, is er weinig ruimte om te schuiven.
Mijn Zafira B heeft bevestigingspunten voor 3 dragers, dus in theorie zou ik kunnen kiezen voor wat verder naar voren of wat verder naar achteren, maar niet voor mooi tussen de wielen. De dragers van de autofabrikant zelf zijn volgens de stickers die erop zitten bedoeld om op de voorste 2 posities te gebruiken, dus de koffer hangt hier altijd een stukje met z'n neus boven de voorruit.

Edit: verbruik is relatief, het ding komt sowieso niet boven de 1 op 13... :X

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 10-07-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
uniquorn schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:19:
[...]

excuus, ik heb de verkeerde gelinkt YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox test deze moet het zijn. zal zo mijn post nog even aanpassen. Conclusie zit ergens rond 7:30
Dank, dat helpt! Een interessant punt uit dat filmpje is dat dit een dakkoffer is die specifiek ontworpen is om met de 'stompe' kant naar voren geplaatst te worden. Een andere dakkoffer zomaar omdraaien is niet toegestaan, omdat ze daar niet op ontworpen zijn (bevestigingspunten, crashworthiness).

Verder is de conclusie helder, het scheelt wel wat in verbruik, maar we kunnen niet zomaar zeggen dat dit alleen aan de 'stompe kant voor' configuratie ligt. Het kan ook met de interferentie tussen autodak en koffer te maken hebben (de onderkant is niet geheel vlak) of met de ruwheid van het oppervlak... enzovoorts. Maar interessant! Het is wel logisch dat je bij deze lage (vergeleken met de luchtvaart) snelheden hier iets van profijt van kan hebben, maar ik denk niet dat je ineens een mega resultaat gaat zien door een bestaande box om te draaien, als dat toegestaan zou zijn. Op 5000 km kan het wel wat verschil gaan maken, maar zoals eerder gezegd, er zitten andere zaken in je plan waar je meer winst op kan boeken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zit hier wel wat verwarring. Een daktent heeft qua plaatsing natuurlijk andere eisen dan een dakkoffer. Je gaat immers als je hem compleet uit balans plaatst flink wat statisch gewicht (nog afgezien van erin klimmen, omdraaien tijdens slapen en sportief doen) op diezelfde manier belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:00
Cheesy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Die auto kun je nog op z'n dak leggen zonder problemen. Ik denk dat een paar slapende mensen daar geen deuk ik krijgen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Saab dropped on roof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldursem
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-12-2024
fastedje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Een druppelvorm heeft de minste luchtweerstand, dat is zo'n 10% efficiënter dan een bakvorm:
https://zweefvliegopleiding.nl/5-1-3-de-weerstand

De voorkant van een voorwerp is veel minder van invloed op de luchtweerstand dan de achterkant. Dit komt omdat luchtwervelingen de meeste luchtweerstand veroorzaken.

Wat ook nog meespeelt is de downforce/upforce die de bewegende lucht veroorzaakt: als je de dakkoffer omdraait is de luchtweerstand lager, echter hij trekt ook de achterkant van de auto wat omhoog. Wellicht merk je dat pas echt op de Duitse Autobahn bij 200+km/h, maar dat durf ik. Iet met zekerheid te zeggen.
Volgens mij is dit een van de meer zinnige reacties. Ik plaats mn nieuwe Zweedse dakkoffer andersom. De lift aan de achterkant wordt vermoedelijk wel tegen gegaan door al t extra vakantiegewicht.

Tevens gesteund door: https://youtu.be/Z0P6i1YsgII
Pagina: 1