Schimmige garage, terug gedraaide KM stand en inruilen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:28
In 2021 heb ik met mijn stomme hoofd een auto aangeschaft bij een schimmige garage. Het is een import auto, na een aantal weken kwam ik erachter dat de kilometerstand is teruggedraaid al in het land van export (-+ 34K km) en het service boekje is hartstikke nep. Laten we zeggen dat er levenslessen zijn geleerd, en dat dit me in de toekomst niet meer zal gebeuren. De garage waar ik hem kocht bestaat inmiddels niet meer.

De auto rijdt verder goed en heeft 3 jaar lang vrijwel probleemloos gefunctioneerd. Nu gaat het koelvloeistof snel leeg en (mijn betrouwbare) garage verdenkt na metingen een lekke koppakking. Daarnaast zit er ook ander groot onderhoud aan te komen omdat de auto nu (in het echt…) bijna 150k heeft gedraaid.

Ik overweeg sterk om de auto weg te doen, i.p.v. te laten repareren. Maar hoe gaat het inwisselen van zo’n soort auto? Bij de garage ben je waarschijnlijk verplicht om te vertellen wat er mankeert. Zwijgen doet ook pijn aan mijn persoonlijke moraal, maar mensen in mijn omgeving zeggen dat ik me gewoon dom moet houden en zwijgen.

Hoe pak je het inruilen van zo'n soort auto aan? Wat voor invloed heeft bovenstaande info op de inruilwaarde van een auto?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:46:
maar mensen in mijn omgeving zeggen dat ik me gewoon dom moet houden en zwijgen.
Tip: zoek nieuwe mensen uit voor je omgeving ;)
Hoe pak je het inruilen van zo'n soort auto aan? Wat voor invloed heeft bovenstaande info op de inruilwaarde van een auto?
Wat is de auto nu waard volgens de ANWB koerslijst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:18
Precies hetzelfde wat garages doen, dit is de auto en je mag onderzoeken wat je wil. What you see is what your get.

Gooi de auto op Marktplaats en je zal hem zo verkopen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door wm1234 op 09-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@We Are Borg
Onderzoeksplicht vs. Mededelingsplicht
Een koper heeft een onderzoeksplicht. U kunt bijvoorbeeld op de website van de RDW gegevens opvragen van de auto. Ook kunt u een proefrit maken en de verkoper vragen naar eventuele gebreken. De verkoper heeft op zijn beurt een mededelingsplicht. Hij moet u vertellen wat hij over de auto weet en vooral als u er specifiek naar vraagt.

Gebreken
Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kunt u hem daarop aanspreken. Om de verkoper succesvol aansprakelijk te stellen of te ontbinden moet u bewijzen dat de verkoper niet alles eerlijk heeft verteld. U zult dus daadwerkelijk moeten gaan bewijzen dat de verkoper bewust informatie heeft achtergehouden. Bij een verborgen gebrek, waar de verkoper wellicht ook niets vanaf wist, kan dat erg lastig zijn.
https://www.anwb.nl/exper...er-gebreken-vooraf-melden

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:46:

De auto rijdt verder goed en heeft 3 jaar lang vrijwel probleemloos gefunctioneerd. Nu gaat het koelvloeistof snel leeg en (mijn betrouwbare) garage verdenkt na metingen een lekke koppakking. Daarnaast zit er ook ander groot onderhoud aan te komen omdat de auto nu (in het echt…) bijna 150k heeft gedraaid.
Ik zou de 150dkm onderhoud samen met de koppakking laten doen en dan nog tig jaar rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Eerlijkheid duurt het langst; heeft je vaste garage nog een mooie auto staan ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Een koppakking vervangen kost nou ook weer niet de hele wereld toch? Als de auto verder bevalt gewoon lekker laten doen en rijden maar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan de tellerstand laten corrigeren en het valse onderhoudsboekje weggooien. Dan heb je dat alvast opgelost.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 09-07-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
We Are Borg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Tip: zoek nieuwe mensen uit voor je omgeving ;)

[...]

Wat is de auto nu waard volgens de ANWB koerslijst?
Haha, is goed, ik wissel de mensen ook direct in :P Volgens ANWB inruilen bij garage a 7250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
TBTL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:42:
Je kan de tellerstand laten corrigeren en het valse onderhoudsboekje weggooien. Dan heb je dat alvast opgelost.
Ja? Is het mogelijk om de auto terug te laten zetten op de daadwerkelijke waarde? Zo ja, wie moet dit doen? Mijn eigen garage is geen dealer, en die zegt dat ze er zelf niks mee kunnen. Op internet lees ik ook niet echt hoe/waar je de auto kan laten terugzetten, enkel hoe je een fout van garage/rwd terug laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Rmg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Ik zou de 150dkm onderhoud samen met de koppakking laten doen en dan nog tig jaar rondrijden.
Tnx voor dit inzicht, heb ik ook overwogen, ik gok dat het totaal wel 2,5k zal kosten. (koppakking, distributie ect.) Ik ben een beetje bang dat ik duizenden euro's in de auto stop, en er later nog meer gedonder is. Terwijl hij ook al "besmet" is met die teruggedraaide teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Je zou kunnen kijken of ze hem bij Opel uit kunnen lezen, dan krijg je waarschijnlijk wel de echte stand te zien.
En je bent inderdaad verplicht om dit soort dingen te melden, anders is het een verborgen gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:40:
[...]

Ja? Is het mogelijk om de auto terug te laten zetten op de daadwerkelijke waarde? Zo ja, wie moet dit doen? Mijn eigen garage is geen dealer, en die zegt dat ze er zelf niks mee kunnen. Op internet lees ik ook niet echt hoe/waar je de auto kan laten terugzetten, enkel hoe je een fout van garage/rwd terug laat draaien.
Niet... Je kan de tellerstand laten corrigeren in de database van de RDW, maar dat is voor als de garage een typfout hebt gemaakt bij het registreren.
Een import auto krijgt sowieso geen NAP. Dus er iets aan doen heeft totaal geen nut.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:40:
[...]

Nee dat is niet mogelijk. Je mag een tellerstand nooit aanpassen.
Je kan kijken op https://www.aanpaktellerfraude.nl/ maar die kunnen ook niet veel doen als het autobedrijf niet meer bestaat.

Beste optie lijkt me inruilen en het melden bij inruil inclusief wat je denk dat de echte stand is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je mag de kilometerstand van de teller gewoon naar boven bijstellen als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Rmg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Daar sluit ik mij bij aan. Je weet nu wat je hebt en bij een andere auto is dat maar weer afwachten.

Daarbij geldt dat een auto kopen en daarbij de andere auto inruilen of deze los verkopen altijd geldt kost, hoe je het ook organiseert. Dat is immers precies waar autohandelaren hun geld mee verdienen. Om een gevoel te geven om hoeveel geld het gaat: stel dat kopen + inruilen in totaal 10% van de waarde van je huidige auto kost, dan heb je het zomaar over € 700. Dat geld is gewoon weg, zonder dat je er iets tastbaars voor terugkrijgt. Daar komt bij dat de handelaar die de auto inneemt bij het bepalen van de inruilwaarde wel degelijk rekening houdt met het aanstaande onderhoud en de kapotte koppakking - waarschijnlijk een veel kleiner bedrag dan wat jij moet betalen voor die twee tezamen, maar het is meer dan nul. Tel dat op bij de eerder genoemde € 700 en je zit al snel over de € 1000 heen. Dat maakt het behouden van de huidige auto opeens een stuk aantrekkelijker.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:50:
Je mag de kilometerstand van de teller gewoon naar boven bijstellen als je dat wil.
Nee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog even ter aanvulling: je hebt inmiddels 3 jaar in deze auto gereden. Als je de aankoopellende vertaalt naar geld en dat bedrag verdeelt over drie jaar, dan zou het met die zeperd weleens kunnen meevallen. Het had vast goedkoper gekund, maar aangezien de auto tot dusverre prima heeft gereden heb je hooguit teveel betaald en geen gebrekkige auto gekocht. Wees niet te streng voor jezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:33:
Als de RDW over de kilometerstand aangeeft "Geen oordeel" dan weet jij en autodealers al genoeg grote kans dat er met de kilometerstand is gesjoemeld, vooral als het import auto's zijn.
Bij import autos staat altijd 'geen oordeel' omdat de RDW geen zicht heeft over de km-stand vóór importeren.

Overigens kan een toekomstig koper wel bij stichting NAP de KM-standen opvragen die worden dan netjes op chronologische volgorde doorgegeven dat heeft wel waarde, dan weet je hoeveel er mee gereden is. (misschien heb ik het mis en kan alleen de eigenaar dat, ik had die destijds als verkoper wel bijgeleverd in het kader van transparantie over gereden KMs).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:33:
Als de RDW over de kilometerstand aangeeft "Geen oordeel" dan weet jij en autodealers al genoeg grote kans dat er met de kilometerstand is gesjoemeld, vooral als het import auto's zijn
Import auto's hebben nooit NAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.rdw.nl/partic...k%20voor%20u%20aanvragen.

Rdw en correctie

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 09-07-2023 16:43 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Leuk, wat wil je daar mee? Een NAP heeft de auto toch niet. De stand corrigeren bij het RDW verandert helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Leuk, wat wil je daar mee? Een NAP heeft de auto toch niet. De stand corrigeren bij het RDW verandert helemaal niets.
Voor het gevoel dat de teller relatief gezien de correcte stand aangeeft.
Als het mijn auto was, dan had ik de stand zelf naar boven bijgesteld.
Zodat ik bij een eventuele verkoop geen discussie punt zal krijgen.

Mits natuurlijk de stand redelijk accuraat is terug te vinden.
In mijn vw lupo3l tijd werden de terugklok acties meestal in een ecu gedaan. Om vervolgens de abs te vergeten. Dan kan je erg mooi het verschil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
jack zomer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Voor het gevoel dat de teller relatief gezien de correcte stand aangeeft.
Als het mijn auto was, dan had ik de stand zelf naar boven bijgesteld.
Zodat ik bij een eventuele verkoop geen discussie punt zal krijgen.

Mits natuurlijk de stand redelijk accuraat is terug te vinden.
In mijn vw lupo3l tijd werden de terugklok acties meestal in een ecu gedaan. Om vervolgens de abs te vergeten. Dan kan je erg mooi het verschil zien.
Dat RDW verhaal gaat alleen over de registratie bij het RDW. Niet wat er in de auto op de teller staat.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 09-07-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Dat RDW verhaal gaat alleen over de registratie bij het RDW.
Iknow. Maar het voorkomt discussies over waarom en hoezo als je bij verkoop gewoon kan zeggen dat de kmstand in overleg en met goedkeuring van rdw is gecorrigeerd en dat de eerdere terugklokactie ongedaan is gemaakt.

Nogmaals ik zou het zelf doen. Heb liever een auto met 400k met een compleet onderhouds overzicht. Dan een terug geklokt ding met 120k op de teller.

En ik heb ze gezien, 120k op de teller. En 430k in de abs module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
jack zomer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:14:
[...]

Iknow. Maar het voorkomt discussies over waarom en hoezo als je bij verkoop gewoon kan zeggen dat de kmstand in overleg en met goedkeuring van rdw is gecorrigeerd en dat de eerdere terugklokactie ongedaan is gemaakt.

Nogmaals ik zou het zelf doen. Heb liever een auto met 400k met een compleet onderhouds overzicht. Dan een terug geklokt ding met 120k op de teller.

En ik heb ze gezien, 120k op de teller. En 430k in de abs module
Zou ik ook doen, RDW zou ik me niet zo'n zorgen om maken, is toch onlogisch. Maar ik zou inderdaad wel de juiste stand willen vinden, en die op de teller zetten.

En dan vind jij het niet logischer dat de module een keer vervangen is? Een auto met 4 ton kan je echt niet verkopen alsof het een auto is met iets meer dan 1 ton. 50K er af, misschien 100 bij een hele nette auto, maar 3 ton verschil ga je echt heel duidelijk zien.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 09-07-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Als je kijkt naar de huidige stand is hij procentueel niet eens zo heel veel teruggedraaid. Dat rij je zo in een jaar dus als je hem terug laat zetten ziet het zelfs op papier niet zo heel gek uit.

Daarnaast toch nog een overweging. Het zal je idd genoeg kosten om hem nu te laten repareren, maar je krijgt evengoed flink minder ervoor terug als je hem in deze staat inruilt. Ik weet zo net nog niet of het repareren zo raar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:18:
[...]
En dan vind jij het niet logischer dat de module een keer vervangen is? Een auto met 4 ton kan je echt niet verkopen alsof het een auto is met iets meer dan 1 ton. 50K er af, misschien 100 bij een hele nette auto, maar 3 ton verschil ga je echt heel duidelijk zien.
oo zeker wel. zelfs zonder al te veel moeite...

let wel. ik praat over 2008 tot 2020 toen die Lupo 3l gebakjes wegenbelasting vrij waren en uit ongeveer heel europa naar nederland kwamen.

er gaan 3 dingen stuk aan een lupo 3l. de versnellingsbak en de hydrolische schakel cilinder. en de schakelrobot

en nummer 4 is niet iets dat stuk gaat, maar de trommelremmen doen soms wat lastig zijn...

Maar meer ook niet, en er was blijkbaar genoeg geld aan te verdienen in een verkopers markt..
Meestal vroeg ik via een kennis van een kennis het VW dealer dossier op,
Dan zag je wat en wanneer de auto bij de vw was geweest met welke km stand.
Gelukkig europa, dus heb de terugklok acties in elke taal wel voor bij zien komen,.

hebben we het over andere autos, dan zou ik idd bij een 120k teller en een 430k abs module denken dat hij vervangen is. Maar niet met 3L's die gebakkjes waren er om zuinig een shit ton aan km te rijden.
Erg spijtig dat ze nooit officieel met cc clima en handbak zijn uitgebracht,

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 09-07-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:50:
Het is bij wet verboden de kilometerstand te manipuleren. Ongeacht of je goede bedoelingen hebt is het dus verboden de kilometerstand naar boven bij te stellen.
True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Bij import autos staat altijd 'geen oordeel' omdat de RDW geen zicht heeft over de km-stand vóór importeren.
Dat is correct. Je herkent geïmporteerde auto’s heel gemakkelijk door het kenteken op ovi.rdw.nl in te voeren en te kijken of de datum van eerste registratie in Nederland later is dan de datum van eerste tenaamstelling. Als hij inderdaad later in Nederland geregistreerd is geweest, kan het niet anders dan dat hij doorvoor in een ander lang geregistreerd is geweest - een importauto dus. En bij importauto’s staat inderdaad altijd dat de RDW geen oordeel heeft over de kilometerstand, om de reden die @WEBGAMING al gaf. Dat hoeft dus ook geen enkel probleem te zijn. Zeker bij jonge auto’s die dealer onderhouden zijn geweest, kan de Nederlandse merkdealer vaak heel eenvoudig uit zijn dealersystemen de onderhoushistorie uitlezen, met inbegrip van de kilometerstanden waarbij dat onderhoud is verricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:47:
Je zou kunnen kijken of ze hem bij Opel uit kunnen lezen, dan krijg je waarschijnlijk wel de echte stand te zien.
En je bent inderdaad verplicht om dit soort dingen te melden, anders is het een verborgen gebrek.
Ik weet de echte kilometerstand, ben naar België gereden om bij zo'n APK station de gegevens op te vragen, dus de terugdraai actie heb ik op officieel papier staan. De ene dag 100K, aantal dagen later ineens 67k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
RocketKoen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Niet... Je kan de tellerstand laten corrigeren in de database van de RDW, maar dat is voor als de garage een typfout hebt gemaakt bij het registreren.
Een import auto krijgt sowieso geen NAP. Dus er iets aan doen heeft totaal geen nut.
Precies, ik dacht dus al dat er aan de auto zelf niet gekloot mag worden. De teller staat inderdaad al op onlogisch door de import. Mijn garage geeft inderdaad aan niks te mogen, en zelf heb ik de kennis nog de middelen om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Tomatoman schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:00:
Nog even ter aanvulling: je hebt inmiddels 3 jaar in deze auto gereden. Als je de aankoopellende vertaalt naar geld en dat bedrag verdeelt over drie jaar, dan zou het met die zeperd weleens kunnen meevallen. Het had vast goedkoper gekund, maar aangezien de auto tot dusverre prima heeft gereden heb je hooguit teveel betaald en geen gebrekkige auto gekocht. Wees niet te streng voor jezelf :)
Tnx, de auto zelf is knap en rijdt prima op wat kleine dingetjes na (entertainment systeem valt ong. 1x in de maand uit en start dan weer op, het stoppen van de motor voor het stoplicht doet het soms niet en het knopje van "achteruit" was van binnen afgebroken, dat blijkt een bekend Corsa probleempje te zijn)

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik ben inderdaad streng voor mezelf dat ik er toen ingetrapt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Ik weet de echte kilometerstand, ben naar België gereden om bij zo'n APK station de gegevens op te vragen, dus de terugdraai actie heb ik op officieel papier staan. De ene dag 100K, aantal dagen later ineens 67k.
Hé, dat is een slimme truc _/-\o_. Dat helpt ongetwijfeld als je de auto verkoopt, omdat je nu een soort van officiële constatering hebt hoeveel de teller bij aankoop is teruggedraaid. Voor de RDW maakt het geen verschil, maar voor de koper des te meer: die weet nu dat het om 33.000 km gaat en niet om 133.000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

MevrouwDeKat schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:01:
[...]

Precies, ik dacht dus al dat er aan de auto zelf niet gekloot mag worden. De teller staat inderdaad al op onlogisch door de import. Mijn garage geeft inderdaad aan niks te mogen, en zelf heb ik de kennis nog de middelen om zoiets te doen.
Als je de carpass hebt met de Belgische km stand enkele dagen voor verkoop en een bewijs dat de kmstand aangeeft enkele dagen later bij verkoop, deze 2 gewoon bij de papieren van de wagen steken en melden aan de persoon aan wie je hem ooit gaat verkopen. Dan heb jij je werk gedaan en is iedereen op de hoogte van de werkelijke stand.

En als de wagen je bevalt, gewoon het onderhoud laten uitvoeren en nog enkele jaren doorrijden. Door nu het nodige onderhoud uit te laten voeren en dat te registreren in het onderhoudsboekje heb je bijkomend weer iets waar een eventuele volgende eigenaar niet mee terug bij jouw kan komen omdat je voor dat type onderhoud sowieso terug van 0 begint te tellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Tomatoman schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:20:
[...]

Hé, dat is een slimme truc _/-\o_. Dat helpt ongetwijfeld als je de auto verkoopt, omdat je nu een soort van officiële constatering hebt hoeveel de teller bij aankoop is teruggedraaid. Voor de RDW maakt het geen verschil, maar voor de koper des te meer: die weet nu dat het om 33.000 km gaat en niet om 133.000.
Voor iedereen die het niet kent, in Belgie wordt elke keer je je auto laat onderhouden of herstellen en elke keer wanneer je je wagen laat keuren (gatagisten kunnen een wagen niet keuren in Belgie, dit in tegenstelling tot in Nederland) je kilometerstand in een centrale database geregistreerd. Wanneer een wagen tweedehands verkocht wordt (een Belgische wagen die binnen Belgie verkocht wordt) is de oude eigenaar van het voertuig verplicht van een zogenaamde Car-Pass aan te vragen bij een keuringstation (en wel meer dingen). Op dit document kan je alle geregistreerde kilometerstanden en de datum van registratie ervan terugvinden. Het opvragen van deze car-pass kost je eenmalig 10,40 Euro, tenzij er minder dan 4 geregistreerde kilometerstanden zijn, dan is deze gratis. (geen idee waarom je niet online het VIN nummer kunt controleren, denk dat ze nog wat geld wensen te verdienen).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:42
Het is helaas een trucje dat bijzonder vaak voorkomt, het terugdraaien van km standen.
Bij de grens zitten diverse bedrijven die kilometercorrecties doorvoeren, op een doordeweekse dag is het daar letterlijk af en aanrijden met trailers auto's waarbij de km standen teruggedraaid worden.

Dit gebeurt voordat deze auto's op kenteken gezet worden.
Altijd schimmige verhalen bij de aanschaf, boekjes zijn weg of die krijg je later nog wel. Het terugdraaien van 60k tot 70k km is niet ongebruikelijk.

Welnu, jij weet dat je zo'n auto hebt, wat moet je daar mee doen?

Garages houd je niet voor de gek, op het moment dat ze een auto zien die uit het buitenland komt tellen ze er in hun hoofd al 60k km bij op. Als jij dan aankomt met het verhaal dat de stand niet klopt kost het je 2 keer geld.

Mijn ervaring leert me dat garages en dealers zo weinig mogelijk over je auto willen weten.
Vaak willen ze je kenteken en geven ze je een inruilbedrag.
Hoe minder ze over de auto weten hoe beter, dan kunnen ze tegen de volgende koper tenminste doen alsof hun neus bloed.
Dat is ook de reden waarom garages je laten betalen voor garantie. Want alleen dan gaat die auto voor de verkoop de brug op en controleren ze alles waarvoor je eventueel terug zou kunnen komen.

"Ja maar rijklaarmaak kosten dan?" Dat is niet meer als het naar buiten rijden, bandenspanning checken en de vloeistoffen bijvullen. Maak je zelf niet wijs dat die auto een volledige beurt krijgt bij rijklaarmaak.

Goed, wat zou mijn advies zijn?
Niet meer vertellen als waar ze naar vragen. Verkoop je zo'n auto particulier? Dan is het wel zo netjes om eerlijk te zijn naar je potentiële koper, hier kun je ook in de vraagprijs rekening mee houden. Als je de prijs naar beneden bijstelt dan kun je aangeven dat je prijs lager is omdat de km stand niet klopt.

Ruil je de auto in? Dan moet je niet uit je zelf dit soort zaken gaan vertellen. De kans dat de dealer/garage er naar vraagt, is eigenlijk 0. Bij alle auto's die ik ingeruild heb van €600 auto's tot autos van 20k heeeft nog geen enkele verkoper naar mijn auto gevraagd, kenteken en even een snelle visuele inspectie (of zelfs foto's) en ze gaven mij een bedrag.
Dit heeft niets te maken met liegen of bedriegen, maar is zaken doen. Als ze je zouden vragen of er bijzonderheden zijn of dat je iets weet over de km stand dan kun je open kaart spelen, tot die tijd hoef je er niets over te zeggen.

Je zit nu tegen duur onderhoud aan, daar kan nog veel duur onderhoud achteraan komen of je tijd nog vele jaren zorgeloos rond. Dat is de wereld van autobezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan ook gewoon een waterpomp zijn die lekt...

en auto rijden kost nou eenmaal geld.. maar voor een eurotje of 1000 heb je hem waarschijnlijk wel weer klaar... koop je daar een andere auto voor?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

2e handjes zijn stukken duurder geworden. Mijn auto uit 2012 blijft net zo duur als 3 jaar geleden.

Dus als er weinig andere zaken zijn is een vervangende 2e hands een beste stap.

Dus 2,5k of wat de offerte aangeeft en doorrijden is wellicht financieel interessant.

Ik heb besloten door te rijden totdat mijn auto uit elkaar valt. Of de reparatie duurder gaat worden dan de dagprijs. Maar laatste jaren niet meer dan paar honderd voor onderhoudsbeurten gehad. Dus rij nu voor een appel en een ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Blokker_1999 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Voor iedereen die het niet kent, in Belgie wordt elke keer je je auto laat onderhouden of herstellen en elke keer wanneer je je wagen laat keuren (gatagisten kunnen een wagen niet keuren in Belgie, dit in tegenstelling tot in Nederland) je kilometerstand in een centrale database geregistreerd.
In Nederland is dat alleen het geval als de auto APK-gekeurd wordt - wat dat betreft is het in België beter geregeld. Een toenemend aantal moderne auto’s heeft daarnaast een digitaal registratiesysteem waarin de dealer kan aangeven wanneer onderhoud heeft plaatsgevonden. Je kunt daarin als bestuurder van de auto terugzoeken bij welke kilometerstanden er onderhoud is geregistreerd. Tellerfraude wordt daarmee een stuk ingewikkelder gemaakt.

Daarnaast hebben diverse autofabrikanten flinke maatregelen genomen om manipulatie van de kilometerstand onmogelijk te maken. Begin dit jaar is bij een autokraak ongeveer het complete dashboard uit mijn auto gestolen, inclusief het volledig digitale instrumentencluster. Toen ik mijn auto na een reparatie van € 18.000 :X terugkreeg, stond de kilometerstand weer precies op dezelfde stand als de dag voor de inbraak. Dat laat wel zien dat ‘eenvoudigweg’ de kilometerteller vervangen door een ander exemplaar niet genoeg was om de teller te resetten; ook bij BMW in Duitsland was er van alles geregistreerd over recente kilometerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Tomatoman schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:37:
[...]

In Nederland is dat alleen het geval als de auto APK-gekeurd wordt - wat dat betreft is het in België beter geregeld. [..]
Dat klopt niet, het is op verschillende moment verplicht, eigenlijk elke keer wanneer de auto in de garage komt (bij elk factuur).

Zie https://www.rdw.nl/zakeli...ichte-registratiemomenten

Onder ROB wordt dus eigenlijk alles genoemd waarvoor je normaal naar de garage gaat. De enige uitzondering is zover ik weet dus voor niet RDW erkende autobedrijven, maar dat zijn er weinig.

Tot vorig jaar 2021 was dit alleen verplicht bij reparaties en onderhoud vanaf 150 Euro, dus bijvoorbeeld even een lampje vervangen kon tussendoor, nu dus meer administratieve handelingen en een monteur moet je tellerstand aflezen. Effect is wat meer zwart werken denk we, maar er zijn wel steekproeven op in de software van autobedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Bij de APK gebeurt het altijd wel, bij onderhoud etc meestal niet. In principe hoort dat inderdaad wel zo, maar de meeste garages doen dat niet.

Er staan voor zo ver ik weet ook geen sancties oid op als je dat niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:29:
Bij de APK gebeurt het altijd wel, bij onderhoud etc meestal niet. In principe hoort dat inderdaad wel zo, maar de meeste garages doen dat niet.

Er staan voor zo ver ik weet ook geen sancties oid op als je dat niet doet.
De meeste software doet dit automatisch en je kan het ook niet naar wens uitschakelen (laat ik deze auto maar eens overslaan is niet mogelijk). In onze software wordt voor elke werkplaatsfactuur voor RDW erkende bedrijven dit gewoon doorgestuurd en ben je verplicht de tellerstand in te vullen.
De Vereniging Aanpak Tellerfraude certificeert software daarop. Er zijn zeker nog wat garages die het zo nauw nemen, die zijn of niet RDW erkend, of gebruiken niet gecertificeerde software, of maken gewoon geen factuur, maar het is zeker niet zo dat het "meestal niet" gedaan wordt. Je kan ook gewoon opgeven dat je een tellerstand niet kan aflezen als uitzondering, maar het valt echt wel op als je als autobedrijf zeg 2000 facturen maakt en er maar op 1000 een tellerstand wordt doorgegeven. Zelfs 1950 zou al argwaan wekken.

Er zijn inderdaad geen strafrechtelijke sancties op het niet doorgeven zover ik weet, maar de RDW kan wel de erkenning van een garage (tijdelijk) intrekken, net zoals bij APK steekproeven waarbij fouten worden gemaakt. Dat heeft een behoorlijke impact op je bedrijfsvoering (mag je al je APKs gaan annuleren en de meeste van die afspraken waren met onderhoud).

Dus in praktijk gebeurt het vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat klinkt allemaal mooi in theorie. In de praktijk is het gewoon anders.

Welke software is dat dan precies? Want dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:32:
Dat klinkt allemaal mooi in theorie. In de praktijk is het gewoon anders.

Welke software is dat dan precies? Want dat heb ik nog nooit gezien.
Waarom zo ongeloofwaardig reageren elke keer? Het hele idee is dat je het niet ziet, het gaat automatisch.
Welke software is niet relevant, het hele onderwerp is al offtopic hier, kijk op https://www.aanpaktellerfraude.nl, die link had ik al gedeeld, bij de persberichten zie je dat er minimaal zeven pakketten nu gecertificeerd zijn. Onze software heeft al bijna 60% van de universele autobedrijven die klant zijn, en alle grote concurrenten staan daar ook tussen. Inclusief veel dealersoftware. Ik werk al bijna 20 jaar in deze branche en het is gewoon niet waar dat je hier zit te beweren dat het in praktijk niet gedaan wordt.
Of kijk op https://www.rdw.nl/zakeli...anden/veelgestelde-vragen
Als u een DMS, garagesoftwarepakket, automatiserings- of bedrijfssysteem gebruikt, zal de doorgifte van tellerstanden in de software geïntegreerd worden.
Dat antwoord staat daar niet omdat het een uitzondering is dat het in de software zit, want ik ken niet één garage systeem dat het niet doet, zelfs die zonder het VAT logo (met uitzondering van wat hobbyprojecten na), want het is veel werk om het handmatig te doen voor elke auto. Dat niet iedereen het weet dat klopt, dat blijkt ook wel als er een onlogische tellerstand melding vanuit de RDW op een auto komt, maar dat gebeurt de meeste bedrijven maar één keer.
Het gaat vaak zelfs zo ver dat exacte standen als 50.000 niet geaccepteerd worden omdat het als een schatting wordt gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door Klippy op 10-07-2023 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Klippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:57:
[...]

Waarom zo ongeloofwaardig reageren elke keer? Het hele idee is dat je het niet ziet, het gaat automatisch.
Welke software is niet relevant, het hele onderwerp is al offtopic hier, kijk op https://www.aanpaktellerfraude.nl, die link had ik al gedeeld, bij de persberichten zie je dat er minimaal zeven pakketten nu gecertificeerd zijn. Onze software heeft al bijna 60% van de universele autobedrijven die klant zijn, en alle grote concurrenten staan daar ook tussen. Inclusief veel dealersoftware. Ik werk al bijna 20 jaar in deze branche en het is gewoon niet waar dat je hier zit te beweren dat het in praktijk niet gedaan wordt.
Of kijk op https://www.rdw.nl/zakeli...anden/veelgestelde-vragen

[...]

Dat antwoord staat daar niet omdat het een uitzondering is dat het in de software zit, want ik ken niet één garage systeem dat het niet doet, zelfs die zonder het VAT logo (met uitzondering van wat hobbyprojecten na), want het is veel werk om het handmatig te doen voor elke auto. Dat niet iedereen het weet dat klopt, dat blijkt ook wel als er een onlogische tellerstand melding vanuit de RDW op een auto komt, maar dat gebeurt de meeste bedrijven maar één keer.
Het gaat vaak zelfs zo ver dat exacte standen als 50.000 niet geaccepteerd worden omdat het als een schatting wordt gezien.
Omdat ik weet dat het bij een hele hoop garages gewoon niet zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
SMSfreakie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:53:
kan ook gewoon een waterpomp zijn die lekt...

en auto rijden kost nou eenmaal geld.. maar voor een eurotje of 1000 heb je hem waarschijnlijk wel weer klaar... koop je daar een andere auto voor?
Ze hebben een aantal tests gedaan, o.a onder druk zetten van het systeem, maar ook de motor heel heet laten worden, en dan weer wat dingen uittesten. Daar kwam allemaal niks bijzonders uit waardoor ze de koppakking vermoeden. Het lek was nog niet zo erg dat het direct moest gebeuren (het is in februari al vastgesteld), maar nu stond ik 2 weken na het bijvullen alweer met een te hete motor, dus ik moet nu wel echt een knoop gaan doorhakken.

2,5k onderhoud + 7k inruil = 9,5k voor dat bedrag kan ik niks vergelijkbaars krijgen. Dus dan zou er nog een aantal K bijkomen.
Blokker_1999 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:40:
[...]
Het opvragen van deze car-pass kost je eenmalig 10,40 Euro, tenzij er minder dan 4 geregistreerde kilometerstanden zijn, dan is deze gratis. (geen idee waarom je niet online het VIN nummer kunt controleren, denk dat ze nog wat geld wensen te verdienen).
Het was nog een heel avontuur om die Car-pass in handen te krijgen, ik woon namelijk in het Noorden van Nederland, dus dan rij je niet even over de grens met België. Ik kwam via de Opel website erachter dat de auto een operatie had gehad op een hoger KM getal dan waar de auto nu op draaide.Daarna met Opel gebeld en uiteindelijk bij de oude dealer uitgekomen. Ik heb het oude kenteken en zelfs de oude eigenaar doorgekregen. Daarmee kon ik bellen met Car-pass, maar die mochten via de telefoon geen standen doorgeven. Ze konden me alleen vertellen dat het de moeite waard zou zijn om naar België te rijden. Ondertussen kwam ik erachter dat de bedrijven in het onderhoudsboekje compleet uit de mauw geschut waren en de auto helemaal niet daar geweest kan zijn. Uiteindelijk de trip naar België gecombineerd met een paar nachtjes weg.

Tnx iedereen voor de input, m'n gevoel dat 2,5k euro onderhoud steken in een gesjoemelde auto sowieso al nutteloos is, want de waarde is er toch al uit is wat verminderd. Ik ga komende week even overleggen met m'n garage. Een offerte opvragen om 150k + koppakking controleren te laten doen en vragen of hij nog andere zaken verwacht met de auto (volgens mij niet, heb ik al wel eens naar gevraagd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dan meteen ook even aan de andere slijtage delen... Distributieriem / ketting etc.. Immer moeten ze het halve ding toch al uit elkaar draaien... Beetje jammer als je over een 10dkm nog weer mag voor iets wat nu eigenlijk vooral materiaal is...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
Klippy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Dat klopt niet, het is op verschillende moment verplicht, eigenlijk elke keer wanneer de auto in de garage komt (bij elk factuur).

Zie https://www.rdw.nl/zakeli...ichte-registratiemomenten

Onder ROB wordt dus eigenlijk alles genoemd waarvoor je normaal naar de garage gaat. De enige uitzondering is zover ik weet dus voor niet RDW erkende autobedrijven, maar dat zijn er weinig.

Tot vorig jaar 2021 was dit alleen verplicht bij reparaties en onderhoud vanaf 150 Euro, dus bijvoorbeeld even een lampje vervangen kon tussendoor, nu dus meer administratieve handelingen en een monteur moet je tellerstand aflezen. Effect is wat meer zwart werken denk we, maar er zijn wel steekproeven op in de software van autobedrijven.
Dus niet:
" Registratie van afgelezen tellerstand bij het uitvoeren van reparatie, onderhoud en banden aan een voertuig. Onder reparatie wordt verstaan schadeherstel, recall- en garantiewerkzaamheden. "
van je eigen link.
Bij een normale beurt dus geen verplichte registratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Marcel Br schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Dus niet:
" Registratie van afgelezen tellerstand bij het uitvoeren van reparatie, onderhoud en banden aan een voertuig. Onder reparatie wordt verstaan schadeherstel, recall- en garantiewerkzaamheden. "
van je eigen link.
Heb je dit gelezen voor je reageerde? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Marcel Br schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Dus niet:
van je eigen link.
Dus wel. Een "beurt" valt onder onderhoud en is dus een verplicht registratiemoment.

Waarschijnlijk doel je op je reparaties, dat is een fout bij RDW, daar mist het woord "ook", want schadeherstel, recall of garantie zijn typisch de gevallen waar je als consument geen factuur krijgt (verzekering of garantie werk) en ze willen dat deze moment toch verplicht zijn.
Vanaf 1 juli 2021 is iedere RDW-erkenninghouder (ruim 25.000 autobedrijven in Nederland) bij wet verplicht om bij elke reparatie en bandenwissel de tellerstand af te lezen en door te geven. Tot 1 juli 2021 hoefde dit alleen bij reparaties boven de €150,- , maar dit is dus aangepast.
https://www.aanpaktellerfraude.nl/preventie
Daarom gaat verplichte registratie van de kilometerstand gelden bij alle reparatie-, onderhouds- en bandenwisselbezoeken. Nu geldt die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro.
https://www.rijksoverheid...ertellerstanden-aangepakt

Vanaf 2014-2021 was het zoals ik al aangaf pas vanaf 150 Euro, maar dat is verwarrend en gaf discussies (vooral bij de autobedrijven die graag sjoemelen). Die grens is nu dus weg, maar ook vanaf 2014 was een "normale beurt" een verplicht registratiemoment.
Bovendien merkten we dat de grens van 150 euro in de praktijk soms onduidelijkheid opleverde over welke werkzaamheden wel en niet geregistreerd moesten worden. De verlaging naar nul euro geeft duidelijkheid. De verplichte registratie geldt overigens niet voor balieverkoop. Alleen als de auto fysiek in de werkplaats komt en er een werkorder aangemaakt wordt.
https://aftersalesmagazin...tand-vaker-geregistreerd/

[ Voor 7% gewijzigd door Klippy op 10-07-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
MevrouwDeKat schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:19:
Het lek was nog niet zo erg dat het direct moest gebeuren (het is in februari al vastgesteld), maar nu stond ik 2 weken na het bijvullen alweer met een te hete motor, dus ik moet nu wel echt een knoop gaan doorhakken.
Was het expansievaatje in twee weken helemaal leeggelopen? Zo niet, dan denk ik dat de te hete motor los staat van de koelvloeistoflekkage.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 10-07-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
TBTL schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:54:
[...]

Was het expansievaatje in twee weken helemaal leeggelopen? Zo niet, dan denk ik dat de te hete motor los staat van de koelvloeistoflekkage.
Ik neem aan dat je met het expansievat het koelvloeistofkantje bedoeld (ik doe mijn best, maar ben een auto leek). Dat weet ik niet precies, ik had het idee dat de koelvloeistof niet helemaal 100% leeg was, tijdens het loslaten van de druk kwam er wel wat vloeistof omhoog namelijk. Maar durf geen percentage te noemen. Het gebeurde op zaterdagmiddag toen het 30 graden was en de motor enige tijd stationair had staan te draaien ( 5 a 10 minuten) maar dat alleen lijkt mij niet de reden dat een motor ineens oververhit raakt? Dat heb ik nog nooit eerder gehad.
Pagina: 1