ID4 of e-308 SW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 20:02
Hi
Voor een leasewagen van het werk heb ik mijn keuze al beperkt tot de ID4 52kwh pure performance business en de peugeot e-308 sw Alure.

Het belangrijkste voor mij is vooral de ruime koffer waar ze beiden wel aan voldoen. Er moet bv een buggy en babyspullen in kunnen.

Ook blangrijk is het rijbereik. We rijden tussen 12k-15k per jaar. Vaak afstanden tot 160km. Paar keren per jaar gaan we op een dag 200-300 km rijden.

Verder interesseert een auto me niet echt. Moet vooral praktisch zijn en me van A naar B brengen.

De WLTP voor respectievelijk ID4 en 308 zijn 344 en 412. Al heb ik gehoord (van een peugeot garage zelf) dat peugeot die cijfers opblaast.
Volgens What TheRange.com is het respectievelijk 292 en 309km (voor de 308 niet SW-variant maar die heeft dezelfde WLTP).
trouwens: vollgens die site gebruiken ze laadpaalgegevens maar de 308 is nog maar enkele weken te bestellen. Beetje vreemd.

Voor de ID4 zou ik 18 euro netto per maand meer moeten betalen.
Een leasecontract is 5j.

De vraag is wat jullie zouden doen :)
Ik vind de ID4 persoonlijk mooier en was net iets prettiger om mee te rijden.
Gaat de peugeot echt meer kilometers kunnen rijden?

alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-07 14:11
Hoe zou je WLTP cijfers willen opblazen?

van de twee fabrikanten die je noemt is er slechts een waarvan we weten dat deze sjoemelt met cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterke
Dankje voor je reactie ook al is het niet echt een antwoord op mijn vraag.

Om toch hierop te reageren. Ik zeg maar wat ik gehoord heb van de peugeot-dealer. Cijfers over batterijen zouden bij VW in realiteit dichter bij de WLTP aanleunen dan die van Peugeot.

Je kan altijd je auto zo ontwerpen dat die beter scoort op testen maar minder goed presteert een je wat afwijkt van de test.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

paterke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:19:
Gaat de peugeot echt meer kilometers kunnen rijden?
Je stelt deze vraag wel, maar volgens mij is dit niet relevant voor je keuze. Ik rubberduck even met je:

1. Je vindt de ID4 mooier
2. 160km kunnen beide prima.
3. Je rijdt maar een paar keer per jaar 200-300km. Dat zou de keuze van je auto niet moeten beinvloeden, tenzij je een hoge prio hieraan hebt hangen. Maar dan geldt dit:
300km is in principe voor beide autos op het randje. Tussendoor even laden moet wellicht toch gebeuren.
4. 18 euro p/m extra voor de auto die je het liefste wil is een detail gegeven. Geen doorslag gevende factor.
5. Je vindt gegevens / bestelmogelijkheid rondom de 308 vreemd.
6. In je post lijk je al te hebben gekozen voor de ID4.

Dus de ID4 nemen. Die heeft veel meer matchende punten met je wensen als de 308.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paterke
Daar heb je me Remco.

Maar ik ken zeer weinig van auto's af dus zoek wat adviezen / ervaring / zaken waar ik zeker op moet letten.

Zijn er die kunnen bevestigen of ontkennen dat je met ID4 290km kan rijden of is het nog lager. Misschien met ik 80% van WLTP bekijken als soort van veiligheidsmarge want wie rijdt zo'n batterij effectief helemaal plat.
Misschien ontbreken er interessante opties bij ID4 die standaard zijn bij 308.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Je zegt zelf dat je zelden >200km rijdt. Dus is het dan echt zo belangrijk of de auto 250 of 300 km kan? In Nederland heb je een heel goed dekkend laadnetwerk waarmee je de genoemde auto's in een half uurtje van 10 naar 80% kan laden. Voor een gebeurtenis die slecht een paar keer per jaar voorkomt zou ik daar weinig belang aan hechten.
Welke opties beide auto hebben kan je opzoeken op de websites van beide. Als het je verder weinig uitmaakt, dan zou ik zelf wel die € 18 per maand iets van belang vinden. Is over de gehele looptijd toch wel een verschil van € 1000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 09:06
Als je thuis of op werk kan laden, dan zijn die afstanden geen probleem. In de winter zou de range lager kunnen zijn, bijv 240 km. De ID4 laad volgens mij maar met 7,2 kW en sneller snelladen is een extra optie. Verder een zeer ruime auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 18:28
ID 4 is ook een hogere auto. Als je daar aan gewend ben wil je niet meer terug. Ook met kinderen vastzetten enz is dat veel lekkerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterke
Wel ja opties vergelijken is een heel gedoe. Die peugeot staat wel op de site met bitterweinig info en op die van VW kan ik via 3 browsers geen auto configureren.

Zal eens proberen uit te zoeken hoe snel ze kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

paterke schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:10:
Wel ja opties vergelijken is een heel gedoe. Die peugeot staat wel op de site met bitterweinig info en op die van VW kan ik via 3 browsers geen auto configureren.
Auto's verkopen (en daarna onderhoud) is hun core business. Dus die configurators doen het echt wel hoor. :)

Toegegeven dat het vergelijken tussen merken onderling altijd een hele toer is. Is luxe probleem, dus niet té hard over klagen. ;) Maar je kan natuurlijk een Excel sheetje aanlegggen met alle mogelijke opties, parameters en overige zaken zodat je alles overzichtelijk hebt staan. Dat is in ieder geval wat ik doe als ik er geen goed overzicht van vinden kan.

Is het je eerste auto van de zaak?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
paterke schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:10:

Zal eens proberen uit te zoeken hoe snel ze kunnen opladen.
Je kan op de Peugeot site gewoon de brochures en prijslijsten downloaden. Daar staat wel in gespecificeerd wat er wel/niet in zit.
Autos van verschillende merken vergelijken is vaak wel wat gepuzzel. Ze gebruiken vaak andere namen voor hetzelfde waardoor het wat onoverzichtelijk kan worden. Je moet jezelf afvragen welke zaken je echt wil hebben, en welke je graag zou willen hebben. Die moet je dan gaan opzoeken in de brochures en kijken welke van de 2 auto's het best aan je wensen voldoet. Laat je niet gek maken door opties die je in de praktijk waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken/opmerken. (automatisch inparkeren, Aluminium instaplijsten...)

De laadsnelheid zou ik me niet teveel op focussen. Je geeft zelf al aan dat het slechts sporadisch nodig is, dus waarom maakt het dan uit als de één 5 minuten sneller is dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 23:30
Alsjeblieft, koop een Koreaan oid.
Neem geen VW… Mijn ID4 staat voorlopig nog een paar maanden bij de garage, en geluk met vervangende auto (ook storing) geeft geen vertrouwen meer in het merk, voor mij althans.
Enorm spijt van dat ding te hebben genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:50
Gaandeweg het lezen had ik een aantal redenen voor VW of Peugeot... Eigen alles wat @remco_k zegt. Dus dat :)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:55
Heb je ook naar de interieur gekeken? In mijn beleving heeft de Peugeot echt een prachtig interieur waarop niet is bezuinigd. Dat is bij de ID-reeks wel anders.
Pagina: 1