"wifi" best buy guide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
review: Wifi Best Buy Guide - Juli 2023

Ik begrijp dat de gemiddelde consument het "wifi" en de router als 1 geheel ziet, maar dat betekent niet dat een techsite het dan ook zo moet duiden. De subtitel geeft het zelf eigenlijk ook al aan, dus waarom het niet gewoon de router best buy guide noemen?

Wifi best buy guide zou ook veel ruimer moeten kijken dan routers alleen en kent naast prijscategorieën óók verschillende soorten apparaten, niet alléén routers, wat deze bbg wel uitsluitend bespreekt.

Edit: naast de apparaten die hieronder genoemd worden, denk ik dan ook aan mesh netwerk apparatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2023 11:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mee eens. In een wifi-BBG verwacht ik ook dat er gekeken wordt naar losse routers, access points en wifi-repeaters bijvoorbeeld.

Die ontbreken allemaal.

Dit is meer een Router BBG dan een Wifi BBG op deze manier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:54

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mee eens, helemaal hier op Tweakers verwacht je dan zelfs een artikel over losse accesspoints, en juist niet over volledige geïntegreerde producten.
Noem het inderdaad Wifirouters ofzo.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Overigens, wat ik ook mis is het duurzaamheidsaspect in deze BBG. Dat is tegenwoordig ook best wel een dingetje, ten eerste vanwege de energieprijzen, en vanwege de klimaatproblematiek.

Er zou ook gekeken moeten worden hoeveel de apparatuur aan stroom gebruikt. Dat kan namelijk ook best grote verschillen opleveren tussen de diverse apparatuur. Die zou imho in het eindoordeel ook meegewogen dienen te worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ronduit misleidende titel. De gemiddelde Nederlandse woning heeft meer dan een router met WiFi nodig om voldoende dekking voor Netflix te krijgen.

In een WiFi best buy guide horen passende oplossingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Diederik op 09-07-2023 10:55 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:00
Eens, dit is wel slecht. In de hele guide word gesproken over routers maar in de titel is het opeens wifi?

[ Voor 63% gewijzigd door Nopheros op 09-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Deze zin is ook een ding:
Heb je een druk netwerk door veel huisgenoten, een uitgebreide smarthome-installatie of specifiekere eisen waaraan een netwerkrouter moet voldoen, dan is het beter om naar de wat zwaardere routers te kijken. Deze beschikken over stevigere hardware, waardoor ze ook bij steviger gebruik prima hun werk kunnen doen.
Nee dan heb je helemaal geen 'dure' of 'zware' router nodig, je moet gewoon goede dekking hebben. Je kunt letterlijk af met één router (zonder Wi-Fi ..) en een getrokken UTP kabel naar een centraal punt in je woning met een AP. Als je echt óf slecht bereik hebt (grote woning, of dempende vloeren) of veel storende factoren (veel buren etc.) wil je misschien op meer plekken een AP neerzetten.
Goede Wi-Fi valt en staat in dat geval met de plaatsing en dekking. Met een simpele 100Mbps Wi-Fi verbinding kun je nog steeds al die zaken prima uitvoeren.

De echte Tweakers oplossing: PoE met APs die je aan je plafond of aan de muur monteert die uitkomen in je patch kast.
De gemiddelde Nederlander oplossing: simpel twee keer een uitvoering: AVM Fritz!Repeater 1200 AX die met een UTP aangesloten zit op de router v.d. ISP.

Er is geen enkele noodzaak voor onnodige dure apparaten die zogenaamd goede Wi-Fi bieden in testoplossingen, heb je geen drol aan in 95% v.d. Nederlandse woningen. Of eigenlijk het is overkill voor de noodzaak én lost niet alles op omdat je nog steeds niet overal voldoende dekking hebt.

Zo'n artikel als dit moet of: de Tweakers aanspreken (wat het nu niet doet want 'Wi-Fi bad netflix slecht vrouw en dochter zeiken ik koop maar een fancy matzwart ding met lampjes') of de simpele consument, maar dan mis ik echt een deel 'hoe werkt Wi-Fi, waarom is het nu zo slecht, wat zijn de beste tips (dekking, plaatsing en zo veel mogelijk bedraad aanleggen) en eventueel wat als je dat allemaal niet kan of niet wilt'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:53
Dit is hoe de grafiekjes zien eruit op iphone 12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWSWXulZSMcmQMdErfANf6hYM0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MYhy6eiQCOnvu7qXazdd1UQi.png?f=fotoalbum_large
Ik dacht: misschien is de bedoeling om in landscape te lezen? Roteer maar 90•:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/749sgInV8mD7ar6pdboCq0tu5EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idlbA1F1BQYUxcxjfnS8Vqqs.png?f=fotoalbum_large
Nog steeds onleesbaar.
Pagina herladen helpt.
Maar waarom kan ik niet de waardes zien bij de balkjes?
ios 15.3.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zie dat ik @OlafWeijers was vergeten te taggen, dus bij deze alsnog. :$ Oh en in een andere best buy guide heette het wel wifirouters BBG: review: Wifirouter Best Buy Guide - Augustus 2022

[ Voor 105% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:17

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Dank voor de tag @CH4OS , ik had 'm tot nu toe gemist.
Het punt klopt, wifirouter best buy guide is inderdaad een titel die de inhoud beter dekt dan wifi-bbg. De reden dat ik 'm zo genoemd had is simpelweg een continuering van de vorige BBG's in deze serie. Inmiddels is de naam aangepast.

Het is in de toekomst ook de bedoeling dat mesh-sets en losse accesspoints ook een plaats gaan krijgen in deze BBG maar de testopstelling is nog niet zo ver, het staat zeker op het verlanglijstje.

@wildhagen De tabel met energiegebruik van alle routers die we tot nu toe hebben getest is toegevoegd. Energiegebruik telt absoluut mee in het eindoordeel over de router en een vast onderdeel van ons testprotocol. De routers die in de BBG zijn opgenomen zijn allemaal door de testopstelling geweest en dus ook gewogen op verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Bedankt voor het aanpassen en het vooruitzicht, @OlafWeijers! :Y
Pagina: 1