Wanneer ontslag indienen huidige werkgever bij screening?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
Als je een contract aangeboden krijgt bij een nieuwe werkgever dan kan een pre screening (PES) daarvan onderdeel uitmaken. In de financiële sector gebruikelijk en soms verplicht.

Maar wat is nu het moment dat je het contract bij de huidige werkgever opzegt?
1. Zodra je het nieuwe contract binnen hebt en getekend retour. De screening loopt dan nog.
2. Op het moment dat je de positieve uitslag krijgt van de screening.

Punt is dat het me een risico lijkt op te zeggen zonder goedkeuring, maar als de goedkeuring op zich laat wachten is het probleem dat de ingangsdatum van het nieuwe contract niet gehaald wordt vanwege de opzegtermijn. In het specifieke geval van 1 maand opzegtermijn, moet de screening dus ruim een maand vóór de ingangsdatum van het nieuwe contract afgerond zijn.

Tegelijk, zodra de screening gestart wordt, wordt je huidige werkgever benadert voor de screening. Dus dan weet men al dat je weg wilt gaan terwijl je nog geen ontslaggesprek eo brief hebt gestuurd (in afwachting van de screening)
Blijft dit dan het kip en ei verhaal? Ingewikkeld.
Bijkomend probleem is, dat als de screening niet is afgerond vòòr de ingangsdatum je niet mag starten. Dus stel het duurt lang, al wel opgezegd en contract getekend met ingangsdatum, dan zou je dus vanaf die datum zonder salaris komen te zitten totdat de goedkeuring binnen is. (uitgestelde startdatum).

Heeft iemand ervaring met de opzegdatum, datum ingang nieuwe contract en screening?

Ik kwam een vragenlijst tegen met antwoorden, maar dat helpt niet echt:
https://rabobank.jobs/nl/veelgestelde-vragen/

Kan ik ontslag nemen bij mijn huidige baan als de screening nog niet is afgerond?
Als wij jou een aanbieding hebben gedaan en jij hebt deze geaccepteerd en bevestigd via e-mail, dan raden wij je aan om jouw werkgever op de hoogte te stellen van de situatie. Om de screening succesvol te doorlopen, zullen de collega’s van screening namelijk toestemming vragen aan jou om jouw huidige leidinggevende te contacteren ten behoeve van het uitvoeren van de screening. Wanneer jouw werkgever nog niet op de hoogte is van jouw vertrek, dan kan je bij de collega’s van screening aangeven vanaf welke datum het wel opgestart mag worden. Let op, dit heeft effect op de duur van de screening, waardoor de vervolgstappen ook vertraging oplopen.

Kan ik ontslag nemen bij mijn huidige werkgever als ik mijn arbeidsovereenkomst nog niet heb ontvangen?
Als je het screening proces en de referentiecheck succesvol hebt doorlopen, is jouw aanbiedingsbrief bindend. Dit betekent dat je op kunt zeggen bij jouw huidige werkgever. Als je ervoor kiest om te wachten tot je jouw contract hebt, houd dan rekening met je eventuele opzegtermijn bij je huidige werkgever.

Beste antwoord (via mv_ak op 09-07-2023 16:09)

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb al aardig wat PES screenings doorlopen binnen mijn werk in de financiele dienstverlening. Ik weet dat deze nooit negatief uit zal vallen, dus ik heb na tekenen contract ook gewoon op durven zeggen in afwachting van PES. De PES is wetgeving en verplicht vanuit de Wft en men moet zich daar nu eenmaal aan houden.

De PES kijkt naast diploma's, of je functies kloppen en referenties werkgevers ook naar integriteit, dus bijvoorbeeld ook of je eerlijk bent geweest of je weleens een VSO hebt getekend of iets dergelijks en of je eerlijk bent bijvoorbeeld over ontslag door een arbeidsconflict, etc. Ook, indien ven belang voor de functie, of er faillissementen zijn, negatieve BKR, je VOG, etc.

Ik heb zelf nooit redenen gehad om me hier zorgen over te maken, dus gewoon opgezegd en begonnen in afwachting van de PES.

Indien je op voorhand al weet dat er zaken uit komen die de uitkomst van de PES mogelijk in gevaar brengen, of zaken hebt waarover je twijfelt, dan zou ik begindatum baan toch dusdanig op proberen te schuiven, zodat je de screening af kunt wachten, alvorens je gaat opzeggen.

Overigens start je meestal pas als alles is afgerond. Ik ben maar een enkele keer gestart toen de PES nog liep. Indien je wel start met de baan en de PES is nog niet afgerond, dan zal er een artikel in je arbeidsovereenkomst staan dat de boel ontbonden kan worden. Het is dan zaak om bij het UWV na te gaan of men dit ziet als 'verwijtbare' werkloosheid.

[ Voor 18% gewijzigd door WendyW1 op 09-07-2023 14:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Pas opzeggen op het moment dat het contract door beide partijen getekend is (altijd, niet in alleen in dit specifieke geval).

[ Voor 6% gewijzigd door noo op 09-07-2023 07:39 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
Dus: nieuwe werkgever laten weten dat ingangsdatum op zijn vroegst kan na tekenen contract plus opzegtermijn huidige werkgever.

Tja, zij willen zo'n screening, dat heeft dan consequenties.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 09-07-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Wilke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:47:
Dus: nieuwe werkgever laten weten dat ingangsdatum op zijn vroegst kan na tekenen contract plus opzegtermijn huidige werkgever.

Tja, zij willen zo'n screening, dat heeft dan consequenties.
Bedoel je dan pas tekenen nadat de screening is afgerond? En dan dus ook pas opzeggen. Dat is hier het punt, er is al een datum afgesproken (rekening houdend met opzegtermijn).

En bijkomend probleem, vanwege de screening zal het exit gesprek nu gevoerd moeten worden (ook wel netjes) maar dan kan eigenlijk geen opzegdatum genoemd worden. Misschien maandje later misschien niet want nog niet getekend.

[ Voor 19% gewijzigd door mv_ak op 09-07-2023 07:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Bedoel je dan pas tekenen nadat de screening is afgerond? En dan dus ook pas opzeggen. Dat is hier het punt, er is al een datum afgesproken (rekening houdend met opzegtermijn).

En bijkomend probleem, vanwege de screening zal het exit gesprek nu gevoerd moeten worden (ook wel netjes) maar dan kan eigenlijk geen opzegdatum genoemd worden. Misschien maandje later misschien niet want nog niet getekend.
Dus, jij maakt het geheel jouw probleem?

Je nieuwe werkgever wil dat je 1 september begint en weet dat jij 1 maand opzegtermijn hebt, wat betekent dat je op uiterlijk 31 juli ontslag moet nemen. Dan heeft de werkgever dus nog 22 dagen om jou 100% zekerheid te geven, dus waarin de screening afgerond moet zijn (los van een proefperiode wat 0,0 zekerheid geeft). Dus op de 31e moet het contact door beiden getekend zijn en moet de screening voltooid zijn.

Anders neem je een gok.... En bij die gok ben jij de enige die de pineut zal zijn als de screening niet positief uitkomt?

Dus maar even het probleem bij de nieuwe werkgever neerleggen dat je door de vertraging van het proces pas op 1 oktober kan beginnen?

Is wel zwart/wit hoor, ik neem in het onderwijs ook ontslag als ik een toezegging voor een contract heb waarbij mijn VOG aanvraag (ook soort van screening) nog in behandeling is. Ligt er net aan welke risico's je wilt lopen en ik schat de kans op problemen op 0%

[ Voor 15% gewijzigd door President op 09-07-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:36:

Heeft iemand ervaring met de opzegdatum, datum ingang nieuwe contract en screening?
Ja. En ik sluit me aan bij de eerdere posters. Maak dit het probleem van de nieuwe werkgever en ga er niet zelf mee tobben. Dan maar een maandje later starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Een VOG is wezenlijk anders @President , als je die niet krijgt moet je een strafblad hebben o.i.d. en ik mag hopen dat je dat wel zou weten.

Dus dat zou ik ook zien als formaliteit, maar een screening niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:47
downtime schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Ja. En ik sluit me aan bij de eerdere posters. Maak dit het probleem van de nieuwe werkgever en ga er niet zelf mee tobben. Dan maar een maandje later starten.
Ik snap de gedachten wel, maar vind het ook nogal kort door de bocht. Je spreekt van “niet jouw probleem”: ik neem aan dat als je daar solliciteert je die baan ook wilt, dus het zeker wel (deels) jouw probleem om die werkgever te overtuigen dat je daar hoort.

Neemt niet weg dat het soms lastig kan zijn, dus dat je wellicht wel om enige flexibiliteit van werkgever kan vragen (en verwachten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als je een contract aangeboden krijgt bij een nieuwe werkgever dan kan een pre screening (PES) daarvan onderdeel uitmaken. In de financiële sector gebruikelijk en soms verplicht.
Maar wat vraagt de nieuwe werkgever dan aan de oude werkgever?

Ik vind het volstrekt onduidelijk wat het doel is van dat overleg tussen de werkgevers. Weet iemand wat er besproken wordt?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
JDillinger schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:28:
Ik snap de gedachten wel, maar vind het ook nogal kort door de bocht.
Ik niet.

Je neemt een enorm risico door op te zeggen voordat je een nieuw contract hebt. En het risico ligt helemaal bij jou, voor een werkgever boeit dit allemaal niet zoveel.

Stel, er is ineens een hiring freeze van hogerhand (waar de manager waar je nu mee praat ook nog niet van wist) en het aanbod mag niet meer worden gedaan. Zulke dingen gebeuren.

Dan heb je precies niks in handen, en zelfs het recht op WW verspeeld, want zelf ontslag genomen. Succes om bij het UWV dan uit te leggen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Ik vind het volstrekt onduidelijk wat het doel is van dat overleg tussen de werkgevers. Weet iemand wat er besproken wordt?
"is hij goed?"
"Ja, hij is geweldig! We zien hem met pijn in ons hart vertrekken"
*wij willen van hem af want hij is slecht*

Dat soort zaken.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:30
Opzeggen zodra screening voorbij is. Als het echt een probleem is met periodes, vraag nieuwe werkgever een week later te starten.

En anders heb je nog zoiets als opgespaarde vakantiedagen, maar rond het wel even netjes af / draag alles netjes over. Je wilt met goed gevoel weggaan, je weet nooit of je ooit samen moet werken met een oud collega.

@MrMonkE helaas mag een oud werkgever enkel positieve feedback doorgeven aan externe partijen. Als hij slecht is wordt er "daar mag ik niets over mededelen" gezegd.... Iedereen weet wel wat dat betekent trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 09-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

99ruud99 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:40:
@MrMonkE helaas mag een oud werkgever enkel positieve feedback doorgeven aan externe partijen. Als hij slecht is wordt er "daar mag ik niets over mededelen" gezegd.... Iedereen weet wel wat dat betekent trouwens.
Is dat een code of is dat echt een wet?

[ Voor 32% gewijzigd door MrMonkE op 09-07-2023 08:42 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
MrMonkE schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:39:
[...]
"is hij goed?"
"Ja, hij is geweldig! We zien hem met pijn in ons hart vertrekken"
*wij willen van hem af want hij is slecht*

Dat soort zaken.
Jij doet PES bij financiële instellingen?
MrMonkE schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Nee dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een screening is wat anders dan het opvragen van referenties. Bij een screening zal de vraag zijn: Heeft de werknemer wel eens wat gestolen? Heeft ie schulden? Heeft ie een verslaving? Al die zaken die een bank een risico kan vinden en die wat persoonlijker zijn dan wat je normaal van een nieuwe werknemer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
[...]

Dat is een grijs gebied omdat het raakt de vrijheid van meningsuiting, goedwerkgeverstap.
Het is vooral een heren akkoord dat beide partyen zich niet negatief over elkaar uitlaten.

Bv je collega, manager spreek slecht over je dan kan je dat eigenlijk pas later uitvogelen en dan is het eigenlijk te laat. Krijg je dit op schrift dan kan je hier op in verweer gaan.
Natuurlijk is er in elk bedrijf wel een persoon die nooit fouten maakt en andere dan de schuld geeft,

Persoonlijk zou ik tegen mijn toekomstige nieuwe werkgever zegen dat ik graag wil weten wat ze gaan vragen en kan dit niet afgehandeld worden met een positief getuigschrift.

Off topic:
Ik heb wel eens een slecht getuigschrift ontvangen waarin stond dat ik teveel tijd bestede aan mijn OR werk en te weinig productief was.

[ Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 09-07-2023 09:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
Mijn eigen ervaring met een screening is dat het erop neerkomt dat de partij die de screening uitvoert (Validata) contact opneemt met alle werkgevers van de afgelopen 5 jaar en simpelweg vraagt of de door mij opgegeven datums in/uit dienst en de functietitel overeenkomen met hun gegevens. Dat legt Validata ook gewoon uit op hun website, dus kijk eens op de site van jouw screening partij of zij dat ook toelichten.

Op basis van mijn ervaring en het feit dat je waarschijnlijk toch een proeftijd hebt waarin de werkgever je bij wijze van spreken kan ontslaan omdat de kleur van je schoenen ze niet aanstaat, denk ik dat je je wat teveel zorgen maakt hierover. (en dan begin je bij de meeste werkgevers ook nog eens op een tijdelijk contract dat om allerlei redenen niet verlengd hoeft te worden)

Bij mijn huidige werkgever heb ik na een mondelinge toezegging op de laatste dag van de maand opgezegd en een week later m'n contract daadwerkelijk getekend. Toen moest de screening ook nog uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mondeling zeggen zodra het tijd is voor de screening. Formeel opzeggen na positieve screening.

Of gewoon de gok wagen, opzeggen, paar weekjes onthaasten en dan nieuwe baan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Je zou ook bij je huidige werkgever 1 maand vrij verlof kunnen nemen. Ik deed dat vroeger weleens als uitzendkracht, nam ik vrij en begon ik bij een andere werkgever. Ik heb toen mee gemaakt dat die werk mij niet beviel en ik was toen vrijdag voor het laatst en ging op maandag weer terug bij mijn oude werkgever. Ik heb dit gedaan om geen risico's te lopen. Dit heb ik weleens paar keer gedaan. Bij de andere werkgever was ik gewoon vrij op verlof.

Ik heb ook een keer succes gehad met deze methode en was alleen enkel telefoontje voldoende naar die uitzendbureau en bleef ik bij mijn nieuwe werkgever werken. Inmiddels is dit anders, ik heb onbepaalde tijd contract via het bedrijf waar ik 5 jaar werkzaam ben. Maar je kan vakantie nemen. Als je niet genoeg dagen heb kan je onbetaald verlof nemen.

Succes

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 09-07-2023 10:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:58
anboni schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:58:
(...)
Op basis van mijn ervaring en het feit dat je waarschijnlijk toch een proeftijd hebt waarin de werkgever je bij wijze van spreken kan ontslaan omdat de kleur van je schoenen ze niet aanstaat, denk ik dat je je wat teveel zorgen maakt hierover. (en dan begin je bij de meeste werkgevers ook nog eens op een tijdelijk contract dat om allerlei redenen niet verlengd hoeft te worden)
(...)
Het verschil is wel, dat je na ontslag in je proeftijd gewoon recht hebt op een WW-uitkering.
Wanneer je zelf ontslag hebt genomen, heb je dat niet...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

Dido

heforshe

Je zou ook je ontslag aan kunnen zeggen, maar de daadwerkelijk datum-uit-dienst flexibel houden. Dat heb ik in het verleden ook een keer gedaan, en hoewel mijn oorspronkelijke ontslagbrief wel een definitieve einddatum had, is die na overleg met de werkgever flexibel gemaakt (naar openstaande vakantiedagen na afronding lopend project, waarbij dat laatste niet vast stond).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-08 14:47
Wil je bij een werkgever werken die aan jou vraagt om dit soort risico’s te nemen? Normaal zou zijn dat jouw opzegtermijn pas ingaat na een positieve screening. Elke werkgever die mij zou pushen om dat principe los te laten zou voor mij een grote no-go zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:42
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Enkele van mijn afstudeerders zijn naar grote security bedrijven of financiële instellingen gegaan.

Contact bij de screening wordt uitgevoerd door een extern bureau en de vragen zijn voornamelijk feitelijk over het werk. Dat begint met de periode dat er is gewerkt. Dat gaat dan iets dieper, maar op zodanige wijze dat je ook niets kunt zeggen.

De meeste van die gesprekken zijn kort en volgen een vast script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
delpit schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:11:
Wil je bij een werkgever werken die aan jou vraagt om dit soort risico’s te nemen? Normaal zou zijn dat jouw opzegtermijn pas ingaat na een positieve screening. Elke werkgever die mij zou pushen om dat principe los te laten zou voor mij een grote no-go zijn.
Je kan ook gewoon verlof/vakantie nemen voor die periode en dan als het lukt. Even bellen dat je niet meer terugkomt

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Van der Berg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:15:
Je kan ook gewoon verlof/vakantie nemen voor die periode en dan als het lukt. Even bellen dat je niet meer terugkomt
En dan maar hopen dat dat moment dusdanig valt dat je nog wel je opzegtermijn ergens tussen kan plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Dido schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:16:
[...]

En dan maar hopen dat dat moment dusdanig valt dat je nog wel je opzegtermijn ergens tussen kan plakken?
Als uitzendkracht herinneren ik mij had ik geen opzegtermijn. Bij mijn huidige contract en bij hem inderdaad wel een opzegtermijn inderdaad. Je kan als je dan genoeg dagen heb daarvan gebruiken of gewoon onbetaald verlof nemen?

Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren, als je tegen je huidige werkgever zegt ik kom niet meer. Waarschijnlijk wordt je dan niet meer uitbetaald. Alleen de dagen dat je gewerkt heb

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 09-07-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Enkele van mijn afstudeerders zijn naar grote security bedrijven of financiële instellingen gegaan.

Contact bij de screening wordt uitgevoerd door een extern bureau en de vragen zijn voornamelijk feitelijk over het werk. Dat begint met de periode dat er is gewerkt. Dat gaat dan iets dieper, maar op zodanige wijze dat je ook niets kunt zeggen.
Op zich is er niets mis met het verifiëren van informatie zou ik zeggen, maar het lijkt mij van belang voor een werknemer dat het vooraf duidelijk is welke informatie er wordt geverifieerd en dat je als werknemer het proces vooraf ook stop kunt zetten. Nog beter zou het zijn als een werknemer al uit de vacature kan afleiden wat er geverifieerd wordt.

Nu wordt er naar ik begrijp gevraagd dat een werknemer een lopend contract opzegt en er maar alle vertrouwen in moet hebben dat de PES geen nadelige uitkomst heeft. Maar als dat zo is, dan lijkt mij een PES vrij nutteloos.
De meeste van die gesprekken zijn kort en volgen een vast script.
Dat kan dan toch ook schriftelijk met een go/no go van de werknemer vooraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Van der Berg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:20:
Als uitzendkracht herinneren ik mij had ik geen opzegtermijn. Bij mijn huidige contract en bij hem inderdaad wel een opzegtermijn inderdaad. Je kan als je dan genoeg dagen heb daarvan gebruiken of gewoon onbetaald verlof nemen?
Er is in dit geval in ieder geval sprake van een opzegtermijn, aldus de TS ;)
Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren, als je tegen je huidige werkgever zegt ik kom niet meer. Waarschijnlijk wordt je dan niet meer uitbetaald. Alleen de dagen dat je gewerkt heb
Als je mazzel hebt wel. Als je pech hebt komt de werkgever een schadevergoeding ophalen bij je (en als jij op per direct ontslag neemt zonder verdomd goede reden, heeft ie ook nog een goede kans van slagen.)

Overigens is "onbetaald verlof opnemen" niet iets dat de meeste werknemers zomaar even op stel en sprong kunnen regelen. Als uitzend- of oproepkracht lukt dat waarschijnlijk vrij makkelijk, maar bij normale banen moet je zoiets vaak ver van te voren inplannen en goed laten keuren, anders heet het gewoon "werkweigering".

Dat laat overigens onverlet dat de TS wel kan overwegen om zijn ontslag wel ruim op tijd aan te zeggen, maar de datum van ontslag flexibel te houden. Tenzij de TS het gevoel heeft dat ze van hem af willen, is het ook niet heel erg uitzonderlijk voor een werknemer om een aangekondigd ontslag alsnog terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Op zich is er niets mis met het verifiëren van informatie zou ik zeggen, maar het lijkt mij van belang voor een werknemer dat het vooraf duidelijk is welke informatie er wordt geverifieerd en dat je als werknemer het proces vooraf ook stop kunt zetten. Nog beter zou het zijn als een werknemer al uit de vacature kan afleiden wat er geverifieerd wordt.

Nu wordt er naar ik begrijp gevraagd dat een werknemer een lopend contract opzegt en er maar alle vertrouwen in moet hebben dat de PES geen nadelige uitkomst heeft. Maar als dat zo is, dan lijkt mij een PES vrij nutteloos.

[...]

Dat kan dan toch ook schriftelijk met een go/no go van de werknemer vooraf?
Dus niet.

Dit soort screenings zijn geen verlengde sollicitatie maar een laatste check op rode vlaggen: heeft iemand gelogen, klopt de werkervaring, is er reden om te twijfelen aan betrouwbaarheid, etc.

Schriftelijk gaat geen enkele oud werkgever daaraan meewerken. Deze verleent al een geste om op verzoek van de oud werknemer tijd te investeren. Die heeft echt nul zin in (juridisch) gezeur.

Er is een reden dat niemand iets doet met getuigschriften, aanbevelingsbrieven, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08 22:24
Screening is een formaliteit als je niet gelogen hebt en geen strafblad hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 11:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wilke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Ik niet.

Je neemt een enorm risico door op te zeggen voordat je een nieuw contract hebt. En het risico ligt helemaal bij jou, voor een werkgever boeit dit allemaal niet zoveel.

Stel, er is ineens een hiring freeze van hogerhand (waar de manager waar je nu mee praat ook nog niet van wist) en het aanbod mag niet meer worden gedaan. Zulke dingen gebeuren.

Dan heb je precies niks in handen, en zelfs het recht op WW verspeeld, want zelf ontslag genomen. Succes om bij het UWV dan uit te leggen hoe het zit.
Als je een schriftelijk aanbod hebt, of een getekend contract en dat gaat buiten jouw schuld om niet door, dan krijg je gewoon WW.

Dit is helemaal niet waar. Je mag de waarheid vertellen als je gevraagd wordt. En dat kan ook negatief zijn.

Wat niet mag, is actief je oud werknemer dwarsbomen door op eigen initiatief nieuwe potentiele werkgevers te gaan bellen en te melden dat ze hem niet moeten gaan aannemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:11

Maar wat is nu het moment dat je het contract bij de huidige werkgever opzegt?
1. Zodra je het nieuwe contract binnen hebt en getekend retour. De screening loopt dan nog.
2. Op het moment dat je de positieve uitslag krijgt van de screening.

Punt is dat het me een risico lijkt op te zeggen zonder goedkeuring, maar als de goedkeuring op zich laat wachten is het probleem dat de ingangsdatum van het nieuwe contract niet gehaald wordt vanwege de opzegtermijn. In het specifieke geval van 1 maand opzegtermijn, moet de screening dus ruim een maand vóór de ingangsdatum van het nieuwe contract afgerond zijn.

Tegelijk, zodra de screening gestart wordt, wordt je huidige werkgever benadert voor de screening. Dus dan weet men al dat je weg wilt gaan terwijl je nog geen ontslaggesprek eo brief hebt gestuurd (in afwachting van de screening)
Blijft dit dan het kip en ei verhaal? Ingewikkeld.
Als tijdens de screening je huidige werkgever benaderd wordt, heb je geen andere keuze dan eerst je ontslag in te dienen. Het is dan ook wel zo netjes om je werkgever te informeren dat die benaderd gaat worden voor een screening. Het is natuurlijk wel vreemd als je huidige werkgever door of namens je nieuwe werkgever wordt benaderd voor een screening terwijl die zelf nog helemaal niet weet dat je van plan bent om weg te gaan. Waarschijnlijk is je huidige werkgever dan overdonderd en wil die niet meewerken. Het zal in elk geval een ongemakkelijk gesprek worden. Dus dan wordt het optie 1.
Johan Bogle schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:45:
Screening is een formaliteit als je niet gelogen hebt en geen strafblad hebt.
Dat is waarschijnlijk in de meeste gevallen wel zo. Mijn vorige werkgever moest drie eerdere werkgevers van mij langsgaan voor een screening. Bij een daarvan was mijn contract niet verlengd wegens slecht presteren, bij een andere werd me om diezelfde reden zelfs gevraagd zelf ontslag te nemen en zouden ze naar de rechter gaan als ik dat niet zou doen. En ik kwam toch door de screening heen. :) (Maar ik kan je wel verzekeren dat ik behoorlijk zenuwachtig was)

Maar je weet het nooit. Ik heb meegemaakt dat iemand niet door de screening kwam bij een bank omdat hij als klant een bezwaarschrift had ingediend of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wilke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:38:
Je neemt een enorm risico door op te zeggen voordat je een nieuw contract hebt.
Risico is een combinatie van kans (in dit geval: negatief uitvallen van de screening) en impact (in dit geval: oude baan opgezegd hebben en een nieuwe die niet doorgaat). Voor veel mensen zal dit geen 'enorm' risico opleveren, maar een klein risico.

Zulke screenings gaan typisch vooral over de feitelijkheden (heb je gewerkt waar je zegt te hebben gewerkt in de rol die je claimt, zijn je diploma's daadwerkelijk behaald) en het is dus vrij betrouwbaar in te schatten of je daar doorheen gaat komen. De meeste mensen zullen dit als een formaliteit beschouwen.

En verder is er in heel veel sectoren een enorm gebrek aan personeel, dus eventjes geen werk zal vaak ook geen ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Bedankt alvast allemaal voor de reacties. Het risico is inderdaad zeer klein wat maakt dat het lastig is met de nieuwe werkgever hierover in gesprek te gaan. Bv 1 oktober start ipv 1 september. Waar maak je je druk om? Is er dan iets? Dus misschien toch maar niet bellen.

Wat een goede is, en zeker belangrijk is om het ontslag alvast aan te kondigen, want is 99,9% zeker en alleen afhankelijk van de screening. Hoe lang zo’n screening duurt is onduidelijk maar gezien de vakantieperiode misschien langer. Flexibele datum kan uitkomst bieden. Maar ja, stel screening negatief wat dan? Helaas weet de huidige werkgever dan al wat de intentie is. Dit vind ik wel vreemd, dat de huidige werkgever benaderd mag worden. Dat is bij het geven van referenties ook niet gebruikelijk.

Zoals pas opzeggen als nieuwe contract door beiden getekend is, is dan pas opzeggen als screening positief is ook een gouden regel? Ik las op de politie website wel dat advies: neem pas ontslag als de screening rond is.

Zeg maar, je koopt een huis met ontbindende voorwaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 09-07-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08 22:24
Screening is niet op hoe je functioneerde he? Het is of je een veiligheidsrisico bent. Heb je schulden? Criminele antecedenten, fraude op werk? Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:49:
Maar ja, stel screening negatief wat dan?
Dan gaat je nieuwe baan niet door.
Helaas weet de huidige werkgever dan al wat de intentie is. Dit vind ik wel vreemd, dat de huidige werkgever benaderd mag worden. Dat is bij het geven van referenties ook niet gebruikelijk.
Zo vreemd is dat niet. Bij een screening wordt je verleden onderzocht om te controleren dat wat je op cv hebt staan daadwerkelijk klopt en om te beoordelen of je een risico vormt. Daarom is het van belang om te controleren of je wel gewerkt hebt bij je huidige werkgever en of daar incidenten hebben plaatsgevonden.
Zoals pas opzeggen als nieuwe contract door beiden getekend is, is dan pas opzeggen als screening positief is ook een gouden regel? Ik las op de politie website wel dat advies: neem pas ontslag als de screening rond is.

Zeg maar, je koopt een huis met ontbindende voorwaarde.
Dan moet je nog steeds je werkgever over die screening informeren / wordt je werkgever voor een screeningsonderzoek naar jou benaderd zonder het van tevoren te weten, en weet hij dus dat je weg wil gaan. Zoiets doet de onderlinge verhoudingen doorgaans geen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 08:30
Je moet je werkgever toch inlichten VOOR de screenen, want tijdens is verdraaid onhandig.
Bel de nieuwe werkgever/contact persoon, geef aan dat je pas ontslag neemt NA de screenen. Voor HR vrij standaard, je wil zekerheid. Gaan ze het dan halen met de datum? (Leg de vraag bij HUN). Nee => flexibele start datum?

Plan daarn een gesprek met je leiding gevende in (persoonlijke ontwikkeling doet het altijd goed). Vertel dat je gesolliciteerd hebt, dat er een screenen komt en dat je daarna ontslag neemt. Dit ontdekken ze toch wel tijdens de screening. Als het een goed gesprek is bespreek verkorte ontslag periode. Geef aan dat je je collega's pas inlicht als het definitief is, indien je toch (tijdelijk) wil blijven.

De meeste bedrijven willen een goede overdracht en geen onrust op de vloer. Ze denken vaak verrassend goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
noo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:39:
Pas opzeggen op het moment dat het contract door beide partijen getekend is (altijd, niet in alleen in dit specifieke geval).
Het nieuwe contract kan wel door beiden getekend zijn maar wordt pas van kracht na de positieve screening. Dat is hier dus het punt, de screening duurt nog een tijdje en onbekend is hoe lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Het lijkt me ook lastig om in dienst te blijven bij je huidige werkgever als die niet alleen weet dat je weg wil gaan, maar ook weet dat je de nieuwe baan niet krijgt omdat de uitslag van de screening negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:23:
Een VOG is wezenlijk anders @President , als je die niet krijgt moet je een strafblad hebben o.i.d. en ik mag hopen dat je dat wel zou weten.
Een strafblad hebben (tegenwoordig heet dit justitiële documentatie) hoeft een VOG niet in de weg te staan. Er wordt door Justis onderzocht of je eventuele aantekeningen een probleem kunnen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
dirk_mec schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Een strafblad hebben (tegenwoordig heet dit justitiële documentatie) hoeft een VOG niet in de weg te staan. Er wordt door Justis onderzocht of je eventuele aantekeningen een probleem kunnen vormen.
Inderdaad, er wordt gekeken naar de relatie tussen het gepleegde feit en je nieuwe baan. Dus voor een baan in de financiële sector is elk strafbaar feit op financieel gebied een absolute no go, terwijl een ernstig zedendelicht geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Nu online
TS heeft kennelijk wel wat op zijn kerfstok anders zou hij niet zorgen maken of de screening negatief is. Ik zou gewoon de datum van je nieuwe baan ver in de toekomst bepalen nadat het screeningsproces is voltooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:43
dirk_mec schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:32:
TS heeft kennelijk wel wat op zijn kerfstok anders zou hij niet zorgen maken of de screening negatief is. Ik zou gewoon de datum van je nieuwe baan ver in de toekomst bepalen nadat het screeningsproces is voltooid.
Dat hoeft toch helemaal niet? Je kunt je ook zorgen maken omdat je geen idee hebt wat de screening inhoudt en tot hoever die gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
dirk_mec schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:32:
Haha! Nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Stel dat de datum vooruitgeschoven kan worden in overleg, omdat de screening langer kan duren ivm vakantie etc. (1 maand? 2 maanden?). En ik ga het gesprek aan met huidige wg voor een flexible datum voor ontslag met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Dus ik kondig bv nu aan 'mogelijk' 1 oktober en zeg dan eind augustus op. Kan de wg dan omgekeerd zeggen: tja als je toch al weg gaat, dan liever eerder, en zeg ik op en hou jou aan de 1 maand opzegtermijn. Dus in casu 1 september. Want je hebt zelf de intentie aangeven ontslag te nemen.
Dat zou een hele vreemde wending zijn en is vergezocht, maar ja, HR en juridisch en geld besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Koos Werkloos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:00: Ik heb meegemaakt dat iemand niet door de screening kwam bij een bank omdat hij als klant een bezwaarschrift had ingediend of zo.
Hierop aansluitend:
Wat kan spelen bij een screening is dat je bij een bank voor x-aantal jaar bent opgenomen in een register vanwege bijv hypotheekfraude (studieschuld verzwegen, vervalsing formulier) of je bankpas/rekening als geldezel hebt laten gebruiken. Dat heeft niks met je werkkwaliteiten te maken, maar dan ben je in ogen van de bank niet meer integer en kun je er gedurende de registratie niet gaan werken. Het ene register is inzichtelijk voor de bank zelf, het andere voor alle banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00
Ik snap het probleem niet helemaal. Zeg je oude baan op zodra je een nieuw contract getekend hebt. Dat kan toch prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:41:
Stel dat de datum vooruitgeschoven kan worden in overleg, omdat de screening langer kan duren ivm vakantie etc. (1 maand? 2 maanden?). En ik ga het gesprek aan met huidige wg voor een flexible datum voor ontslag met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Dus ik kondig bv nu aan 'mogelijk' 1 oktober en zeg dan eind augustus op. Kan de wg dan omgekeerd zeggen: tja als je toch al weg gaat, dan liever eerder, en zeg ik op en hou jou aan de 1 maand opzegtermijn. Dus in casu 1 september. Want je hebt zelf de intentie aangeven ontslag te nemen.
Dat zou een hele vreemde wending zijn en is vergezocht, maar ja, HR en juridisch en geld besparen?
Heeft je werkgever niet een langere opzegtermijn in acht te nemen dan jij als werknemer?

Ik heb dit overigens gedaan bij mijn vorige werkgever om ze met het oog op hoeveelheid resterende vakantiedagen niet voor het blok te zetten. Dus opgezegd met 2 maanden ipv 1 maand, (in mijn geval om zo de tweede maand te benutten voor de vakantiedagen). Was oude werkgever erg blij mee. Overigens was de screening pas een week voor indiensttreding nieuwe werkgever rond (corona/wachttijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 08:30
mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:41:
Kan de wg dan omgekeerd zeggen: tja als je toch al weg gaat, dan liever eerder, en zeg ik op en hou jou aan de 1 maand opzegtermijn. Dus in casu 1 september.
Nee.
Juridisch zeg je namelijk NIET op. Je geeft aan dat je een andere baan krijgt en vraagt of de eind datum flexibel kan, obhv screenen. Dat bespreek je.
De juridische eis is: "ik dien mijn ontslag in." (Of soort gelijke strekking).
Andersom, de werkgever is ook niet gebonden aan de flexibele termijn.

Tenzij jullie zaken op papier/email gaan vastleggen. Dan moet je goed lezen WAT je afspreekt.
Over het algemeen word er in dit soort gevallen niets vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:49:
Bedankt alvast allemaal voor de reacties. Het risico is inderdaad zeer klein wat maakt dat het lastig is met de nieuwe werkgever hierover in gesprek te gaan. Bv 1 oktober start ipv 1 september. Waar maak je je druk om? Is er dan iets? Dus misschien toch maar niet bellen.
Je kunt tegen je nieuwe werkgever natuurlijk ook gewoon zeggen dat je de tijd wilt nemen om zaken netjes achter te laten bij je huidige werkgever (en daarna nog een stuwmeer aan verlofdagen op te nemen, als dat het geval is). Uitstel hoeft niet alleen om die screening te draaien.
Hoe lang zo’n screening duurt is onduidelijk maar gezien de vakantieperiode misschien langer.
Bij mij was de gehele doorlooptijd van die screen 15 dagen van uitnodiging tot 'screening afgerond' melding.
Een politie screening gaat mogelijk wel wat verder dan een bank screening, afhankelijk van de specifieke functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

MarcoC schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:45:
Ik snap het probleem niet helemaal. Zeg je oude baan op zodra je een nieuw contract getekend hebt. Dat kan toch prima?
Yup, dat kan prima. Maar in dat contract kan een voorwaarde staan dat het contract vervalt bij een negatieve screening. En dat is dus nu hget geval.

Dus als die screening negatief uitvalt zit je dan zonder baan.

Je reactie doet vermoeden dat je de hele screening uit de TS gemist hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Schriftelijk gaat geen enkele oud werkgever daaraan meewerken. Deze verleent al een geste om op verzoek van de oud werknemer tijd te investeren. Die heeft echt nul zin in (juridisch) gezeur.
Tja, het is maar waar je wil werken, maar ik zou dat dus als werknemer een rode vlag vinden.
Er is een reden dat niemand iets doet met getuigschriften, aanbevelingsbrieven, etc.
Dan begrijp je niet wat ik bedoel, want dit gaat niet over informatie die via de werknemer loopt. Het gaat om informatie die de werknemer kan controleren voordat de vragen door de nieuwe werkgever bij de oude werkgever komen en voordat het antwoord retour gaat.

Dat betekent niet dat die werknemer als tussenpersoon het antwoord kan manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dido schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Yup, dat kan prima. Maar in dat contract kan een voorwaarde staan dat het contract vervalt bij een negatieve screening. En dat is dus nu hget geval.

Dus als die screening negatief uitvalt zit je dan zonder baan.

Je reactie doet vermoeden dat je de hele screening uit de TS gemist hebt ;)
Er staat nergens in de OP vinden dat er een voorwaardelijk contract getekend is die vervalt bij een negatieve screening. Blijkbaar zijn er allerlei procedures rondom screenings die volstrekt triviaal zijn zodanig dat ze niet benoemd hoeven te worden :S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
MarcoC schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Er staat nergens in de OP vinden dat er een voorwaardelijk contract getekend is die vervalt bij een negatieve screening. Blijkbaar zijn er allerlei procedures rondom screenings die volstrekt triviaal zijn zodanig dat ze niet benoemd hoeven te worden :S ?
Hoe het precies geregeld is, weet ik ook niet (ze kunnen je er sowieso uitgooien tijdens je proeftijd), maar het kan niet anders dan dat de baan niet doorgaat bij een negatieve screening, want waar is de screening anders voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:43:
Tja, het is maar waar je wil werken, maar ik zou dat dus als werknemer een rode vlag vinden.
Het gaat om de situatie dat de werknemer dus al besloten heeft daar niet meer te werken ;)
Dus wat wil je met je rode vlag gaan doen? :D
MarcoC schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:48:
Er staat nergens in de OP vinden dat er een voorwaardelijk contract getekend is die vervalt bij een negatieve screening.
Nee, er is sprake van een aanbiedingsbrief die bindend wordt op het moment dat de screening positief is afgerond:
Als je het screening proces en de referentiecheck succesvol hebt doorlopen, is jouw aanbiedingsbrief bindend.
De implicatie is dus dat de aanbieding niet bindend is hangelnde de screening.
Blijkbaar zijn er allerlei procedures rondom screenings die volstrekt triviaal zijn zodanig dat ze niet benoemd hoeven te worden :S ?
Geen idee, maar e.e.a. staat redelijk goed benoemd in de TS, lijkt me.

Als een positieve screening verplicht is, dan krijg je dus geen baan als de screening negatief uitvalt.

Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat die hele materie vreemd en vaag overkomt op mensen die er nog nooit van dichtbij mee te maken hebben gehad. Voor de meeste mensen is een VOG al "spannend" :)
Koos Werkloos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:52:
Hoe het precies geregeld is, weet ik ook niet (ze kunnen je er sowieso uitgooien tijdens je proeftijd), maar het kan niet anders dan dat de baan niet doorgaat bij een negatieve screening, want waar is de screening anders voor?
Ik ken genoeg situaties waarin je niet eens binnen komt bij een werkgever zonder screening, dus dan kom je al niet aan die proeftijd toe :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 09-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Koos Werkloos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Dat begrijp ik, maar het lijkt mij daarom logisch dat het contract pas getekend wordt na een screening?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Ik heb al aardig wat PES screenings doorlopen binnen mijn werk in de financiele dienstverlening. Ik weet dat deze nooit negatief uit zal vallen, dus ik heb na tekenen contract ook gewoon op durven zeggen in afwachting van PES. De PES is wetgeving en verplicht vanuit de Wft en men moet zich daar nu eenmaal aan houden.

De PES kijkt naast diploma's, of je functies kloppen en referenties werkgevers ook naar integriteit, dus bijvoorbeeld ook of je eerlijk bent geweest of je weleens een VSO hebt getekend of iets dergelijks en of je eerlijk bent bijvoorbeeld over ontslag door een arbeidsconflict, etc. Ook, indien ven belang voor de functie, of er faillissementen zijn, negatieve BKR, je VOG, etc.

Ik heb zelf nooit redenen gehad om me hier zorgen over te maken, dus gewoon opgezegd en begonnen in afwachting van de PES.

Indien je op voorhand al weet dat er zaken uit komen die de uitkomst van de PES mogelijk in gevaar brengen, of zaken hebt waarover je twijfelt, dan zou ik begindatum baan toch dusdanig op proberen te schuiven, zodat je de screening af kunt wachten, alvorens je gaat opzeggen.

Overigens start je meestal pas als alles is afgerond. Ik ben maar een enkele keer gestart toen de PES nog liep. Indien je wel start met de baan en de PES is nog niet afgerond, dan zal er een artikel in je arbeidsovereenkomst staan dat de boel ontbonden kan worden. Het is dan zaak om bij het UWV na te gaan of men dit ziet als 'verwijtbare' werkloosheid.

[ Voor 18% gewijzigd door WendyW1 op 09-07-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:43:
[...]

[...]

Dan begrijp je niet wat ik bedoel, want dit gaat niet over informatie die via de werknemer loopt. Het gaat om informatie die de werknemer kan controleren voordat de vragen door de nieuwe werkgever bij de oude werkgever komen en voordat het antwoord retour gaat.

Dat betekent niet dat die werknemer als tussenpersoon het antwoord kan manipuleren.
Zoals men dan pleegt te zeggen: your loss.

Als het direct bij de oud werknemer komt gaat geen werkgever serieus antwoorden.

Een werkgever zal ook niet schriftelijk antwoorden op een vraag of werknemer opnieuw in dienst genomen zou kunnen worden. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
MarcoC schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Dat begrijp ik, maar het lijkt mij daarom logisch dat het contract pas getekend wordt na een screening?
Het uitvoeren van een screening kost geld, dus een werkgever zal dit pas willen doen als het arbeidscontract getekend is. En het zou ook betekenen dat de werknemer later in dienst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:03:
[...]
Zoals men dan pleegt te zeggen: your loss.
Hoezo is dat 'your loss' en niet een probleem voor de werkgever? Die zoekt toch een werknemer? De werknemer heeft al een baan.
Als het direct bij de oud werknemer komt gaat geen werkgever serieus antwoorden.

Een werkgever zal ook niet schriftelijk antwoorden op een vraag of werknemer opnieuw in dienst genomen zou kunnen worden. Etc.
Je snapt nog steeds niet wat ik bedoel. Het gaat erom of een sollicitant die gescreened wordt eerst (en bij voorkeur al voor het hele sollicitatietraject) inzage krijgt in de vragen die bij een screening aan derden wordt gesteld. De TS noemt in een citaat de oud/huidige werkgever.

Waarom is het zo onlogisch dat een werknemer voordat de vragen naar die oud/huidige werkgever gaat kan beslissen of dat ook mag? Uiteraard zal een nieuwe werkgever bij blokkade meestal kiezen om niet in zee te gaan met die sollicitant, dat snap ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mv_ak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Dan moet in de overeenkomst worden opgenomen dat als die screening er voor zorgt dat de overeenkomst pas aan hun kant getekend kan worden later wordt, de ingangsdatum ook verschuift.

Eigenlijk moet er iets in staan als 'per de latere datum van <datum> of <x> maanden na het afronden van de screening'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Het uitvoeren van een screening kost geld, dus een werkgever zal dit pas willen doen als het arbeidscontract getekend is. En het zou ook betekenen dat de werknemer later in dienst komt.
PES is verplicht vanuit de Wft in de financiele dienstverlening. Werkgever moet dit doen en gewoon voldoen aan de wet. De instantie die de PES uitvoert heeft vaak ook zeer uitgebreid in de procedure en op de website vermeld staan waar op gescreend wordt. Als er 'niets' aan de hand is, je integriteit op orde is en je niets op je kerfstok hebt en geen problematische schulden en/of persoonlijke faillissementen, is er niets aan de hand en kun je gerust opzeggen dus eigenlijk. Het is niet zo dat het allemaal heel onduidelijk is waar ze op screenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoveel checken ze nu ook weer niet bij je oud of huidige werkgevers, je laatste werkgevers van de afgelopen jaren moeten opgeven of de datums in dienst en uit dienst kloppen en of er onregelmatigheden zijn geweest tijdens het dienstverband. That's it. Als je daar echt wilt werken zou ik gewoon het gesprek aangaan met je leidinggevende, aangeven dat je gesolliciteerd hebt (eventueel waarom) en voornemens bent om daar in dienst te treden en vragen of je leidinggevende beschikbaar is voor het beantwoorden van een aantal korte vragen ivm een screening. That's it. Je zegt nog niet schriftelijk op. Als je leidinggevende daar slecht op reageert heb je sowieso een goede keus gemaakt door te vertrekken en ga je naar diens leidinggevende of naar HR, die kunnen die vragen ook prima beantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 10:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

downtime schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Een screening is wat anders dan het opvragen van referenties. Bij een screening zal de vraag zijn: Heeft de werknemer wel eens wat gestolen? Heeft ie schulden? Heeft ie een verslaving? Al die zaken die een bank een risico kan vinden en die wat persoonlijker zijn dan wat je normaal van een nieuwe werknemer wilt weten.
Dit soort vragen kan je als (aankomend oud-) werkgever in een juridisch lastige situatie brengen. Smaad, laster, delen van medische gegevens, etc.

Ik woon en werk in de VS en heb al een paar keer wat screenings gehad, ook voor klussen voor m'n vorige werkgever. M'n oude baas zei dat je eigenlijk niets anders kunt zeggen dan het bevestigen van data dat mensen in dienst gekomen zijn. Een van de belangrijkste resultaten van de screening in het algemeen is de betrouwbaarheid van het CV en daarmee tot op zekere hoogte de persoon. Daarnaast heb je natuurlijk nog een juridisch achtergrondsonderzoek voor een hele zwik functies en voor financiële markten heb je ook weer wat aparte eisen (hier in de VS heb je wat instanties die certificeren en overtredingen bijhouden enzo). In de VS trekken ze overigens ook je diploma na, wat meestal vertraging oplevert wegens moeten communiceren met een Nederlandse instelling. Ook voor functies waar eigenlijk alleen ervaring echt uitmaakt, maar ook hier geldt: sprak je de waarheid op je CV.

Ik ben vorig jaar overgegaan van de semiconductor industrie naar finance (HFT) en had ook wat meer formulieren enzo rondom de financiële toezichthouders, maar uiteindelijk gaat dat relatief vlot, misschien ook omdat ik 0 historie in dat gebied heb.

Wat betreft benaderen van m'n toenmalige "huidige" werkgever, dat heb ik eerst nee op gezegd, ook omdat je er hier zo uit kunt. Toen de aanbieding eenmaal rond was en m'n werkgever op de hoogte gesteld was, heb ik aangegeven dat ze de werkgever konden benaderen. Ook hier gaat het meer om startdatum dan iets anders.

De opzegtermijn is hier exact 0 seconden, oftewel direct. Maar ik hou graag een goede relatie met mensen en bedrijven, inclusief voormalige klanten, dus daar heb ik veel meer tijd voor uitgetrokken om vakantiedagen op te nemen en het lopende project netjes over te dragen. En m'n oude werkgever weet ook dat het een kleine wereld is en die houdt ook graag goede relaties met mensen en bedrijven, dus die werkten hier met plezier aan mee.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Hillie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Dit soort vragen kan je als (aankomend oud-) werkgever in een juridisch lastige situatie brengen. Smaad, laster, delen van medische gegevens, etc.
Met de PES screening waar het hier om gaat worden deze vragen niet door de uitvoerende PES instantie aan de ex-werkgever gesteld.

Bij de ex werkgever wordt nagegaan of de gegeven informatie over de functie juist is. Datum in dienst, uit dienst, geen arbeidsconflict, geen ontslag op staande voet, referenties.

Verder zal de PES uitvoerder diverse systemen raadplegen zoals het BKR, CIS, etc en de verklaring omtrent gedrag nakijken. Problematische schulden, faillissementen, strafrechterlijk verleden en verzekeringsfraude e.d. Medische zaken zijn geen onderdeel van een PES screening.
Dit is geen smaad en laster: dit is de Wft wetgeving waar de nieuwe werkgever aan moet voldoen en waar de financiele instellingen ook aparte bureau's voor inschakelen normaal gesproken. De screening is wettelijk vereist en is voor mensen die al langer in de financiele dienstverlerlening werken gewoon heel normaal en gebruikelijke kost.

[ Voor 6% gewijzigd door WendyW1 op 09-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Nu online
WendyW1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Verder zal de PES uitvoerder diverse systemen raadplegen zoals het BKR, CIS, etc en de verklaring omtrent gedrag nakijken. Problematische schulden, faillissementen, strafrechterlijk verleden en
De PES-uitvoerder heeft geen inzicht in het strafrechterlijk verleden van een persoon. Hij kan enkel een VOG laten opvragen door de betreffende persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 23:43

Qwerty-273

Meukposter

In Duitsland is dat een wet (een negatieve beoordeling kan alleen gegeven worden als er daadwerkelijk een grove fout of misdrijf bewezen is). In NL zoals al door andere mensen is aangegeven een grijs gebied. Goed werkgeverschap en de kans om van smaad beticht te worden zorgen vaak alleen voor bevestiging van de feiten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
dirk_mec schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:43:
[...]

De PES-uitvoerder heeft geen inzicht in het strafrechterlijk verleden van een persoon. Hij kan enkel een VOG laten opvragen door de betreffende persoon.
Klopt, maar die VOG upload je bij de PES uitvoerder in het dossier. Dat bedoelde ik ook overigens, al staat het er een beetje krom en dubbel. Hou het maar op de warmte 8)7
Pagina: 1