Schade veroorzaakt, twee keer no claim eraf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 19:03
Mijn vriendin heeft bij het inparkeren flink tegen de auto van de buurman aangezeten. Nu kan ik allerlei grappen maken maar dat doe ik maar niet.

Auto staat op mijn naam dus verzekeringstechnisch ben ik de Sjaak. All risk verzekerd. Zowel wij als de buurman hebben schade. Hoe gaat de verzekeraar daar mee om in het kader van de no claim? Zien ze dat als een schade incident (dus 5 jaar eraf) of als 2? In het tweede geval kom ik op -5 en dat is toch niet echt lekker .. :/

Edit: ik zie nu dat schadevrije jaren niet hetzelfde is als de treden. Ik heb nu 4 schadevrije jaren. Dan kom ik op trede 1 uit bij 2 schades, correct?

[ Voor 13% gewijzigd door FrankoNL op 09-07-2023 00:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als 1.
het is 1 schade melding met een schade verdeeld over 2 partijen. (eigen en buurman)

doet je vriendin het morgen weer, maar dan aan de andere kant dan hebben we het over 2 schades.
en vermoedelijk moet je dan wel 2x eigen risico betalen (en je vriendin op rijles zetten) :X :X

[ Voor 95% gewijzigd door jack zomer op 09-07-2023 00:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kunt sowieso overwegen om de schade zelf te betalen. Kan bij veel verzekeraars ook achteraf nog, dus dat zij eerst de tegenpartij vergoeden en jij hen dan terugbetaalt. Dit dan om geen trede omlaag te gaan wat je dus weer een hoop extra premie kan schelen. Dus kwestie van rekenen wat het beste uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
jack zomer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 00:50:
als 1.
het is 1 schade melding met een schade verdeeld over 2 partijen. (eigen en buurman)

doet je vriendin het morgen weer, maar dan aan de andere kant dan hebben we het over 2 schades.
en vermoedelijk moet je dan wel 2x eigen risico betalen (en je vriendin op rijles zetten) :X :X
Oke dan zou het nog meevallen. Kom ik weer op 0 uit (vanaf 4 schadevrije jaren) maar dan is een en ander nog te overzien. Uiteindelijk kan ik het inderdaad, zoals de andere tweaker al aangeeft, zelf betalen. Nouja ik .. dat mag mijn vriendin dan dus gaan doen.

Ik snap nog steeds niet hoe je het voor elkaar krijgt in een auto met parkeersensoren maar blijkbaar kan het. De bocht te kort genomen (vooruit inparkeren) waardoor de bumper van de ID4 lekker langs de deur van onze Clio is gegaan. Bij de ID4. valt het mee. Onze deur is er minder goed aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:29
Daar zijn verzekeringen voor.

Dit is gewoon 1 claim zoals de anderen hier al hebben bevestigd.

Zo lang het in 1 keer gebeurt is zal het een claim zijn. Het zou een ander verhaal zijn als je bijv. in de achteruit tegen een paaltje aanrijdt, en dan je auto in de versnelling zet en vooruit tegen een ander auto aanrijdt. Hoewel het feitelijk achter elkaar gebeurt zijn het 2 losse schadegevallen.
In deze gevallen zou het er aan liggen wat je verzekering er van vind, maar veelal zijn het dan 2 gevallen.

Zelf betalen is altijd een optie, maar dat moet je even goed doorrekenen, schades aan auto's zijn vaak duurder dan je zelf denkt, maar is ook sterk afhankelijk van de kwaliteit van de reparatie, is het spotrepair of dient een bumper vervangen te worden?

Vaak zijn reparaties via de verzekeraar goedkoper dan dat je rechtstreeks naar een schadehersteller gaat. Dit komt doordat verzekeraars prijsafspraken maken voor de soorten reparatie. Helaas is het resultaat hiervan bij sommige schadeherstellers zichtbaar. Zo kan een deukje netjes uitgedeukt worden als je hem zelf laat herstellen, maar wordt deze opgevuld met plamuur en opnieuw gespoten voor een verzekering.

Voor nu zou ik gewoon de verzekering inschakelen en er niet te lang mee bezig zijn. Laat hun het afhandelen en kijk even achteraf wat de herstelkosten waren en wat je nu extra aan premie betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 15:05

Managelorian

“This is the workflow.”

Dit is duidelijk 1 schadegeval.

De schade zelf betalen (zoals hier boven voorgesteld) kun je in verreweg de meeste gevallen wel vergeten, want schadebedragen lopen heel erg snel op. Het is niet ongewoon dat kleine, nietszeggende schades meer dan 1000 euro (per auto!) zijn.

Als je zegt dat er flink schade is dan verwacht ik een navenant schadebedrag. Denk aan duizenden euro's voor twee auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Oké helder, dank!

Kwestie van schademelding openen, foto’s en schadeformulier uploaden en dan afwachten toch?

Eerste keer dat ik zoiets doe ;)

Zowel ik (allianz direct) als de andere partij zitten bij allianz (allianz, maar dan voor leaseauto’s I guess). Dus afhandeling zou redelijk soepel moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:32
eltweako schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:24:
Vaak zijn reparaties via de verzekeraar goedkoper dan dat je rechtstreeks naar een schadehersteller gaat. Dit komt doordat verzekeraars prijsafspraken maken voor de soorten reparatie. Helaas is het resultaat hiervan bij sommige schadeherstellers zichtbaar. Zo kan een deukje netjes uitgedeukt worden als je hem zelf laat herstellen, maar wordt deze opgevuld met plamuur en opnieuw gespoten voor een verzekering.
Dat is zeker niet altijd waar. Als je voor een verzekeringskwestie naar een schadehersteller gaat zal deze veel meer werk verzetten en dus meer rekenen. In plaats van een spotrepair wordt dan al snel een heel paneel gespoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
FrankoNL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:23:
Kwestie van schademelding openen, foto’s en schadeformulier uploaden en dan afwachten toch?
Jup. En bij vragen kan je natuurlijk ook de verzekering bellen.
In je voorwaarden staat hoelang je hebt om de schade terug te betalen. Dit gaat dan natuurlijk om de schade van de complete casus, niet enkel die van jezelf of van de buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 12-07-2023 16:31 . Reden: Totaal offtopic (of iig zo verpakt dat het niet helpt) ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09
Vanwaar dit hele, complete offtopic, oninteressante verhaal over jouw ervaringen?

[ Voor 67% gewijzigd door Notna op 12-07-2023 16:31 . Reden: Quote eruit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
Ook nogal denigrerend, omdat zijn vriendin schade rijdt moet ze maar een paar extra rijlessen nemen? 8)7
Want inparkeren 'doe je gewoon achteruit' omdat tormentor1985 van het Tweakers forum dat zegt!

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
morritz34 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Vanwaar dit hele, complete offtopic, oninteressante verhaal over jouw ervaringen?
Snap hem ook niet helemaal. Kan gebeuren, ze baalt er al genoeg van om daar dan nog even op door te gaan hameren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:00
FrankoNL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Snap hem ook niet helemaal. Kan gebeuren, ze baalt er al genoeg van om daar dan nog even op door te gaan hameren :).
Als je beetje door het negatieve heen leest dan lees je wel wat advies.
Waarom vooruit erin en niet achteruit? En dat het misschien handig is als het vaker voorkomt om wat extra lessen te nemen om het inparkeren te verbeteren/lvl uppen :)

Aan de andere kant, TS is verzekerd. Ja dat is balen dat er schade is. Maar dan is het kwestie van rekenen wat voordeliger is. Daar ben je immers verzekerd voor toch om schade te dekken die je zelf niet kan/wil betalen.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:11
Ook al zijn er 2 partijen bij betrokken, het is 1 incident en daardoor 1x terugval SVJ. Je valt daarmee 5 zuivere jaren terug. Hoe de verzekeraar dat op zijn ladder en tredes heeft verwerkt kan verschillen per verzekeraar.

Offtopic: Mocht je van de schrik na de aanrijding hem in zijn vooruit zetten en in de paniek nog tegen een paaltje rijden, zijn het 2 incidenten. Ook al zit er maar een paar seconden tussen.

Aangezien je "maar" 5 schadevrije jaren hebt, adviseer ik je om als de schadebedragen bekend zijn aan jouw verzekeraar te vragen om door te rekenen of het verstandig is om de schade zelf te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Onderling1987 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:20:
Ook al zijn er 2 partijen bij betrokken, het is 1 incident en daardoor 1x terugval SVJ. Je valt daarmee 5 zuivere jaren terug. Hoe de verzekeraar dat op zijn ladder en tredes heeft verwerkt kan verschillen per verzekeraar.

Offtopic: Mocht je van de schrik na de aanrijding hem in zijn vooruit zetten en in de paniek nog tegen een paaltje rijden, zijn het 2 incidenten. Ook al zit er maar een paar seconden tussen.

Aangezien je "maar" 5 schadevrije jaren hebt, adviseer ik je om als de schadebedragen bekend zijn aan jouw verzekeraar te vragen om door te rekenen of het verstandig is om de schade zelf te betalen.
Vaak is het tot een paar duizend euro goedkoper om zelf te betalen als je dat kan lappen.
Het is sowieso komende 15 jaar, meer premie betalen. 15 jaar lang gemiddeld 15 euro minder premie = 2700 euro. maar als je ooit nog eens schade rijdt, dan telt het nog langer en harder door. tenopzicht van nu de schade betalen.

Dit is trouwens ook de rede dat ik bij de verzekering een eigen risico van 500 euro heb, kleine schades waar die 500 euro er toe doet lap ik toch wel vanwege die schadevrije jaren, en grotere schades verwacht ik niet te krijgen. :+

Bij een eventuele volgende schade val je ook weer terug in schade vrije jaren, en dan is dit soort blikschade nog goed te overzien. en wellicht is een volgende schade een stuk duurder en is die niet te betalen.

Succes met de afhandeling van de schade.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1