Inleiding:
Ik ben bezig met het oprichten van een (parttime) bedrijf.Nu ben ik bezig met het ontwerpen van mijn eigen website, alleen met betrekking tot het verkopen van producten en eventuele copyright loop ik een beetje vast.
Nu heb ik mij suf gegoogeld op het internet, maar een echt eenduidig antwoord op mijn vragen; NEE....
Nu hoop ik dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, al dan doormiddel van een website link.
Mijn doel van dit topic is voornamelijk informatie inwinnen en eventueel ervaring van andere op dit gebied.
Waarna ik met deze informatie vragen kan formulieren en dit bij een jurist en/of advocaat op dit rechtsgebied kan voorleggen.
Onder de vragen staat mijn visie en hoe ik denk dat hiermee wordt omgegaan, eventueel doormiddel van een link.
Vraag 1 - Mag je een merknaam/logo van de fabrikant gebruiken bij het verkopen van hun producten?
Ik denk zelf dat je het merknaam/logo onder fair use / citaatrecht mag gebruiken omdat je namelijk hun producten wilt verkopen en installeren bij klanten.Klanten zien aan de hand van het bedrijfslogo in een oogopslag om welk merk het gaat.
Natuurlijk zijn hiervoor wel regels:
1. Je doet niet alsof het merk van jou is. (Onze merken = fout | Wij werken met = twijfel/goed)
2. Je doet geen uitspraken als officieel dealer of installateur als je dit niet bent.
3. Het beperkt zich tot het bedrijfslogo, merknaam en eventueel productfoto's zonder achtergrond.
4. Je doet het merk geen schade aan.
Link: https://www.charlotteslaw...e-gebruiken-eigen-dienst/
Vraag 2 - Mag je product foto's van de fabrikant gebruiken bij het verkopen van hun producten?
Ik denk dat dit alleen mag zolang het een product foto betreft, dus een marketing foto = fout.Eventueel het bijsnijden/bewerken van een foto om alleen het product erop te hebben is tevens fout.
Natuurlijk zijn hier uitzondering voor:
1. Je hebt de foto zelf gemaakt van het betreffende product.
2. Eventueel logo's en merknamen welke hierop zichtbaar zijn mogen.
Vraag 3 - Toestemming fabrikant?
Ik heb naar de fabrikanten een mail gestuurd met wat mijn idee is en of hun hiervoor toestemming willen geven, eventueel aanvullende voorwaarde hoor ik graag.Echter een aantal dagen later en nog geen reactie hierop mogen ontvangen.
Ik ben van plan om ze volgende week te bellen, gezien ik het liefste gewoon goedkeuring wilt hebben.
Dus bellen en per mail om bevestiging vragen.
Zodoende kan ik bij disclaimer en/of copyright deze toestemming vermelden.
En ben ik gewoon gedekt tegen narigheid.
Slot:
Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.Hieronder nog een korte omschrijving van in welke context ik hun bedrijfslogo wil gebruiken.
De opbouw is als volgt:
Wij werken met
>> daaronder <<
een aantal kolommen met:
Logo merknaam
>> daaronder <<
Type / serie
>> daaronder <<
Korte omschrijving/toepassing
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 10-07-2023 23:36 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu