vraag over goedkope koop-oplossingen (tiny houses/chalets)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo allen,

Ik huur op dit moment een redelijke gammele huurwoning en wil op termijn iets gaan kopen.

Nou is het probleem dat ik rond de 200K aan hypotheek kan krijgen en dat je daar in principe geen huis voor kan kopen.

Tot een jaar of 10 geleden kon je voor 130K/160K nog best wel een goede portiek woning krijgen, maar nu totaal niet meer. En in principe houdt het daarmee dus op.

Nou ben ik een beetje aan het rondkijken wat er toch eventueel nog mogelijk is en kwam ik tiny house oplossingen en chalets tegen. Die kun je wel krijgen voor rond de ton en het zou een manier kunnen zijn om zo toch te starten met kopen.

Nou zitten hier vast een hoop haken en ogen aan. Nog los van het feit dat wonen in een tiny house vast niet enorm cool is op verjaardagen, en je denk ik erg moet uitkijken dat je niet in een half woonwagenkamp terecht komt; vraag ik me af: of het een reële optie is qua waardevastheid en praktisch wonen t.o.v. een normaal huis in de stad.

Heeft er hier iemand praktische ervaring mee, en misschien tips op welke plekken je wel en niet moet zijn in zuid-holland, en wat de voor- en nadelen zijn t.o.v. "gewoon" wonen?

Verder zijn alle tips over alternatieve woonvormen waar je geld in een eigen huis kan stoppen welkom.

Ik heb zelfs al zitten kijken naar huizen in het buitenland, en hoorde een verhaal dat het in Portugal en Spanje een stuk beter is (geen idee of dat echt klopt). Maarja het land verlaten voor een woning vind ik (op dit moment nog) wel erg ver gaan.

Anyway; ik hoop met deze forum post nieuwe ideeën op te doen, dus alle wilde ideeën die misschien zouden kunnen werken zijn welkom! De vraag is dus eigenlijk is er nog wat mogelijk tot 200K of is het gewoon dikke pech en zit ik vast waar ik zit?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Met vriendelijke groet,

Rick

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Vraag bij chalets/tiny houses is natuurlijk waar die staat. Is de grond van jou? Zit je op een park? Moet je verplichte afdrachten doen aan een of andere partij? Mag je er überhaupt fulltime wonen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Precies. De waarde zit altijd in de grond, de kosten in de opstal.

De grond niet bezitten (insert nuance over eeuwigdurende gemeentelijke erfpacht) is een recept voor financieel leed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

Voor dat geld zou ik als ik jou was een apartement zoeken in een goedkopere stad.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zijn heel weinig locaties waar dit kan/mag. Er zijn een paar projecten en dat is het wel.

Alternatief is een vakantiehuisje op een park waar permanente bewoning is toegestaan.

Je kunt je dan wel afvragen of zoiets een goede start op de woningmarkt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Welke omgeving zoek je? Want voor 200k is er nog wel wat te vinden hoor...

En anders even zelf sparen, je inkomen is waarschijnlijk 2000? Hoeveel kan je opzij leggen? Over jaar heb je dan wat gespaard EN meer inkomen, dus iets hogere hypotheek.

https://www.funda.nl/zoek...n_type=%5B%22resale%22%5D

Zitten prima huizen tussen hoor.

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 08-07-2023 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
99ruud99 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:42:

En anders even zelf sparen, je inkomen is waarschijnlijk 2000? Hoeveel kan je opzij leggen? Over jaar heb je dan wat gespaard EN meer inkomen, dus iets hogere hypotheek.
En met beetje pech zijn alle huizen weer met 5-10% gestegen en kun je alleen maar mindere huizen kopen voor meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Ik denk dat een tinyhouse zo'n woongroepvorm met tinyhouses op grond die eigendom is best wel een goeie investering kan zijn.

Op een vakantiepark of tijdelijke grond is het allemaal maar gedoe en afhankelijk van de grillen van de regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor iedereen die durft te zeggen dat alles wat lijkt op tinyhouses (of iets in die vorm) een oplossing is. Kan ik counteren met dat dat soort investeringen op geen enkele manier enige staat van dienst hebben qua investeringsrendement in vergelijking met een 'standaard woning (of flat)'. Het idee is relatief nieuw, je kunt er rendement technisch niet op bouwen, alles is in dat opzicht een glazen bol. Het kan goed uitpakken, mogelijk ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 08-07-2023 20:26 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:25:
Voor iedereen die durft te zeggen dat alles wat lijkt op tinyhouses (of iets in die vorm) een oplossing is. Kan ik counteren met dat dat soort investeringen op geen enkele manier enige staat van dienst hebben qua investeringsrendement in vergelijking met een 'standaard woning (of flat)'. Het idee is relatief nieuw, je kunt er rendement technisch niet op bouwen, alles is in dat opzicht een glazen bol. Het kan goed uitpakken, mogelijk ook niet.
Dat ben ik niet met je eens. Woningen (nieuwbouw) worden in de regel nu al gebouwd op kleinere percelen en we kunnen straks nog maar 1 ding: de hoogte in omdat er grondschaarste komt. Ik denk dat dit een prima idee kan zijn, zeker op voormalige landerijen van boeren kun je op een paar hectare heel wat tiny houses kwijt. Als je dat combineert met massaopslag (bedrijven zoals Allsafe ec.) dan heb je volgens mij goud in handen.

Het idee is alleen dat veel mensen graag willen kopen en in een dergelijke constructie is die kans maar klein.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Inevitable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Woningen (nieuwbouw) worden in de regel nu al gebouwd op kleinere percelen en we kunnen straks nog maar 1 ding: de hoogte in omdat er grondschaarste komt. Ik denk dat dit een prima idee kan zijn, zeker op voormalige landerijen van boeren kun je op een paar hectare heel wat tiny houses kwijt. Als je dat combineert met massaopslag (bedrijven zoals Allsafe ec.) dan heb je volgens mij goud in handen.

Het idee is alleen dat veel mensen graag willen kopen en in een dergelijke constructie is die kans maar klein.
Grond is niet schaars. Bouwgrond is schaars. Maar dat wordt met opzet zo gehouden. De enige die namelijk bouwgrond kan maken is de gemeente, en die verdienen daar heel erg veel geld mee.

De 2e inkomstenbron van de gemeente is OZB. Die is afhankelijk van de waarde van de huizen in de gemeente. Geen enkele gemeente zit dus te wachten op huizen van €50.000 op hun schaarse grond. Ze zien het liefst dure villa's, of hoge flats.

Zeker in gemeenten waar je nu voor 2 ton geen flatje meer kan kopen, ga je al helemaal geen plekje vinden voor je tiny house. Dat zijn alleen af en toe hippe experimentjes, waar mensen dan een huis van €50.000 op grond zetten die een half miljoen heeft gekost.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Jouw: "Ik denk" is precies mijn punt. Woningen zijn waardevast en rendementtechnisch interessant dit is gebleken uit afgelopen jaren of je het nu over 5, 10, 15, 20 of 50 jaar hebt. Ze worden meer waard. Of tiny houses daar net zo in gaan vallen is maar de net de vraag, we weten het niet.
Woonboten, stacaravans, campingchalets en vergelijkbare onderkomens zijn -rendement technisch- niet altijd even interessant. Het is nieuw en hip, maar of dit een goede investering is, is maar zeker de vraag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
En wat ook nog meespeelt, het tinyhouse mag dan klein en relatief goedkoop zijn ze staan vaak wel vrij en dus op redelijk groot stuk grond. En laat die grond nou juist het duurst zijn.

Dan is een rijtjeswoning of flat opeens niet veel duurder of misschien zelfs wel goedkoper.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 08-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:41
RocketKoen schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:45:
[...]
De 2e inkomstenbron van de gemeente is OZB. Die is afhankelijk van de waarde van de huizen in de gemeente. Geen enkele gemeente zit dus te wachten op huizen van €50.000 op hun schaarse grond. Ze zien het liefst dure villa's, of hoge flats. [...]
De waarde maakt niet uit. Die wordt enkel gebruikt voor de verdeelsleutel. De geraamde kosten (begroting) is wat uitmaakt, want die wordt uitgesmeerd over alle huizen, en het draagvlak onder de inwoners (wat indirect samenhangt met inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:38
Aan TS, ik denk dat het heel lastig wordt.

Als je per se wilt kopen, kun je inderdaad beter naar het buitenland. Maar zelfs als dat een serieuze optie voor je is, is ook dat lastig. Je krijgt niet zomaar een hypotheek in het buitenland.

Wel zijn andere regio's iets goedkoper dan Zuid-Holland, maar ja, dat voelt misschien hetzelfde voor je als vertrekken naar het buitenland. ;)

Andere optie is kijken of je op andere manieren aan een hogere hypotheek kunt komen. Ouders die garant willen staan. Familiehypotheek. Dat soort mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Als je thuis kunt werken, dan ben je niet langer regio gebonden. In friesland/groningen etc zijn nog wel woningen te krijgen voor dat soort bedragen, ondanks dat hier de prijzen ook snel stijgen. Dan koop je zelfs nog een huis ipv een appartement.

Zelf werk ik 1 dag per week op kantoor 200km verderop :) maar heb nu wel een vrijstaande woning... dat is een autoritje meer dan waard. En... je rijd het hele stuk, je staat niet dik 1,5 uur stapvoets in een file. Ok, ik kon een appartement in de randstad verkopen en de meerwaarde meenemen, scheelt een slok op een borrel.

Makkelijker gezegd dan gedaan, en de gezinssituatie etc speelt mee, maar goed. Dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Krijg je wel hypotheek voor een tiny house dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
[...]

Grond is niet schaars. Bouwgrond is schaars. Maar dat wordt met opzet zo gehouden. De enige die namelijk bouwgrond kan maken is de gemeente, en die verdienen daar heel erg veel geld mee.

De 2e inkomstenbron van de gemeente is OZB. Die is afhankelijk van de waarde van de huizen in de gemeente. Geen enkele gemeente zit dus te wachten op huizen van €50.000 op hun schaarse grond. Ze zien het liefst dure villa's, of hoge flats.

Zeker in gemeenten waar je nu voor 2 ton geen flatje meer kan kopen, ga je al helemaal geen plekje vinden voor je tiny house. Dat zijn alleen af en toe hippe experimentjes, waar mensen dan een huis van €50.000 op grond zetten die een half miljoen heeft gekost.
Dat is dus exact wat ik zeg, landerijen geschikt maken voor bewoning, en daar pikt de gemeente dus een graantje van mee. Flats zijn leuk, maar dat past uiteraard niet in het landschap als ik het bijvoorbeeld over Friesland heb. Dat zie ik ook niet zo snel gebeuren, maar ook hier is de nood redelijk hoog, zeker voor starters. Veel gebieden willen ze graag houden 'as is' dus daar kun je prima tiny houses kwijt maar veel minder goed een torenflat.

En dat gemeenten dat graag zien is 1, maar dat ook realiseren is 2. In kleine dorpen zonder voorzieningen past een villawijk bijvoorbeeld ook helemaal niet en zal ook niet snel gerealiseerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

No Hands schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:29:
Hypotheken hebben betrekking op vastgoed / onroerend goed. Als het ding verplaatsbaar is zul je er vermoedelijk geen hypotheek op kunnen krijgen. Dat kun je op een stacaravan bij mijn weten ook niet, of op een flinke Tabbert caravan ofzo.
Zou het wel kunnen zit je nog steeds met de kwestie van geen eigen grond en waar ga je dat ding neerzetten.

Tiny House financieren zal vast wel kunnen, maar dan zit je meer richting een persoonlijke lening denk ik. Mis je ook dingen als hypotheek renteaftrek, dus netto veel duurder.

Daarbij: tiny house is meestal hout, dus groter risico voor de opstal. Als je al een hypotheek zou kunnen krijgen zou ik een veel duurdere hypotheek/maandlasten verwachten als gevolg daarvan. Betekent dan ook dat het max te lenen bedrag omlaag gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 09-07-2023 18:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens nuttig linkje: https://www.hypotheker.nl...cieren-met-een-hypotheek/
Helaas zijn er nog niet veel hypotheekverstrekkers die tiny houses financieren. Als ze dat wel doen, zijn er voorwaarden aan verbonden. Zo moet het tiny house 'nagelvast' aan de grond staan (en dus geen mobiele woning zijn), moet je eigenaar van de grond zijn óf erfpacht betalen en is er vaak een minimale koopsom van bijvoorbeeld € 100.000. Een hypotheek krijgen kan dus lastig zijn, maar is wel mogelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Mooie voorwaarden, als het een kleine vrijstaande woning is dan kun je gewoon een hypotheek krijgen. Dat is natuurlijk vrij logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 09-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Meeste verstrekkers zijn er niet happig op.

Een tinyhouse is behalve in de praktische zin ook niet zomaar een succesformule hoor.
Deze eigenaren denken daar weliswaar anders over, maar dit is echt wachten op de eerstvolgende nitwit die het voor een dergelijk bedrag koopt.

https://www.funda.nl/koop...is-88584853-berkenhof-59/

Ik volg deze al een hele poos, want -schrik niet- de initiële vraagprijs was namelijk 425k k.k.!!! 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEKTOBMvxoBwOuzwFKm7WwolWPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E5UgCJpAKmU7pDTDv1fRVKoU.png?f=user_large
Je mag er wel permanent wonen, maar de vermeende 'waarde' is natuurlijk volstrekt ridicuul.
Overigens typisch een voorbeeld waar je denk ik niet zomaar een hypotheek op krijgt, al ZOU het 200.000 kosten. (alhoewel deze niet op wielen staat)

in de regel wordt een chalet, caravan tiny house natuurlijk ook steeds minder waard. dat schrijf je een soort van af, terwijl het met onroerend goed doorgaans precies andersom is. Daar zal ook wel de hoofdreden in zitten voor verpanding. Kijk maar eens naar andere hokken die op dat park verkocht worden. Ze zakken nog net niet in elkaar, want hout, en gebouwd als vakantiekeet in 1981. We zijn dik 40 jaar verder he!

Die verkopers zullen wellicht 4 jaar geleden ook veel te duur een oud krot hebben gekocht voor 240 ofzo, afgevoerd voor 12, nieuwe hut laten bouwen voor 90, en denken nu de investering wel even terug te krijgen. Dat is net zo hopeloos als een auto tunen en verbouwen en menen dat ie nu misntens je investering meer waard is.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 09-07-2023 20:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Een tiny house is een mooi concept als het iets is wat je past.
In het magazine van Eigen Huis stond laatst een leuk artikel over een tiny houses met projectsite.
Ook te lezen voor als je geen lid bent. Voor 50k heb je al een volledig huis, dat zijn andere prijzen.
https://www.eigenhuis.nl/...jken-bij-gideon-en-marina

Of wat denk je van een woonboot? Bijvoorbeeld: woonark + ligplaats v.o.n. en midden in de Randstad. https://www.funda.nl/koop...2198265-troelstrakade-10/

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7PWnSPnD/094-2160.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 09-07-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CR2032 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:39:
Een tiny house is een mooi concept als het iets is wat je past.
In het magazine van Eigen Huis stond laatst een leuk artikel over een tiny houses met projectsite.
Ook te lezen voor als je geen lid bent. Voor 50k heb je al een volledig huis, dat zijn andere prijzen.
https://www.eigenhuis.nl/...jken-bij-gideon-en-marina

Of wat denk je van een woonboot? Bijvoorbeeld: woonark + ligplaats v.o.n. en midden in de Randstad. https://www.funda.nl/koop...2198265-troelstrakade-10/

[Afbeelding]
Je weet dat voor woonboten hypotheken ook heel lastig te krijgen en peperduur zijn? ;)
Het kan uiteraard wel...maar een beleend object dat blub kan doen zijn de meeste hypotheekverstrekkers niet dol op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

The Eagle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Je weet dat voor woonboten hypotheken ook heel lastig te krijgen en peperduur zijn? ;)
Het kan uiteraard wel...maar een beleend object dat blub kan doen zijn de meeste hypotheekverstrekkers niet dol op ;)
Zo goed als onmogelijk https://www.hypotheekadvi...or-een-woonboot-afsluiten Alleen bij de rabobank kan je nog terecht.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:36
... de hoogte in omdat er grondschaarste komt ...
Grond is niet schaars. Bouwgrond is schaars.
Jullie hebben beide gelijk. Het hangt van je definitie van "schaars" af.

Je kunt zeggen: "Er is ruimte zat. Slechts 24% van Nederland is gebruikt voor bebouwing en wegen. [1]"

Je kunt ook zeggen: "Nederland is overvol. We hebben intussen 300% van Nederlands grondgebied nodig om onszelf te voorzien in onze behoeften: bebouwing en wegen, voedsel, hout en papier, enzovoort. [2] (Omringende landen doen het overigens even slecht, zo niet slechter, als je kijkt naar het 'nationaal ecologisch overschot/tekort'.[3])"

En dan zijn er natuurlijk nog honderd andere definities te bedenken.

Het is off-topic, maar ik wilde dit toch even toevoegen.

Bronnen:
[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/toename-bebouwd-gebied-ten-koste-van-landbouw
[2] https://www.vork.org/artikel/698309-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden
[3] https://data.footprintnetwork.org/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
TheDudez schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Zo goed als onmogelijk https://www.hypotheekadvi...or-een-woonboot-afsluiten Alleen bij de rabobank kan je nog terecht.
Niets is onmogelijk, er zijn meer banken die scheepshypotheken bieden, Triodos biedt ze ook aan. Neem contact op met je bank om te zien wat mogelijk is. Vaste ligplaats en een inschrijving bij het Kadaster maakt ook weer een verschil.

Zo'n boot als huis is een bijzonder object en het is zeker niet iets voor iedereen. Wellicht voor @RickD007 is het een alternatief voor een tiny house of een kluswoning.

Dit bootje is ook gaaf en kan zelf varen. Verhuizen wordt dan een eitje. O+
En dan het uitzicht. Je ziet alleen nog aan die patrijspoorten dat je op een boot zit.

https://www.schepenkring....seboats-apartboat-l-long/
https://www.schepenkring....t-apartboat-xxl/#pictures

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k62BgYKA2cPUgRDJQFWTw-QC3mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjw2Rk1JxFRRS7kOaPNEPorI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5iylKGDRfQJMD0S7Pq8AeDGo2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsMTQmgk5wWNeFsdSgAWc0ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRnP3HlqpxEosqLhbrSmDe-y_C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yukCXnKiiCrywtPCrdq1AQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Een bootje (net als een camper) schrijft af. Dat is geen heel lekker vooruitzicht. Een scheepshypotheek moet je volgens mij ook mede daarom altijd relatief snel aflossen, en je kan nooit 100% financieren. Logisch, want de verpanding wordt gewoon steeds minder waard.
Vergis je niet met winterverblijf op een boot. Ondanks "geen koudebrug" ziet dit er nou niet uit alsof het denderend goed geïsoleerd is. En je zit bovendien in de winter met praktische zaken zoals je schoon en grijswater.
Dumpen in het oppervlaktewater is niet toegestaan, en succes met het zoeken naar een haven die een grijswater afzuiging actief heeft in de winter.

[ Voor 85% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 17:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Nog even los daarvan, geld ook 't gezegde,de tegeltjeswijzheid, koop een boot en werk je dood.

Tevens is dit geen onroerend goed, tenzij je een vaste ligplaats hebt. En een vaste ligplaats in een doorsnee haven mag je weer niet permanent wonen. Een echte ligplaats voor een woonboot, dan ga je alweer boven budget, want die zijn goud geld waard.. En weer zonder vaste ligplaats is het gewoon een boot en geen onroerend goed. En daar krijg je dan weer niet of nauwelijks hypotheek op.

Terug op de tiny houses, daar geldt min of meer 't zelfde probleem. Een staplek, een stukje grond, je eigen stekkie. Er is weinig projectgrond en wat er is, is schreeuwend duur. Randstad moet je rekenen op > € 500 /m2.
Een postzegen van 10x10m komt er dus al minstens 50.000 euro bij alleen voor de grond.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 11-07-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Jouw: "Ik denk" is precies mijn punt. Woningen zijn waardevast en rendementtechnisch interessant dit is gebleken uit afgelopen jaren of je het nu over 5, 10, 15, 20 of 50 jaar hebt. Ze worden meer waard. Of tiny houses daar net zo in gaan vallen is maar de net de vraag, we weten het niet.
Woonboten, stacaravans, campingchalets en vergelijkbare onderkomens zijn -rendement technisch- niet altijd even interessant. Het is nieuw en hip, maar of dit een goede investering is, is maar zeker de vraag.
De hoofdreden dat "normale" woningen meer waard worden, is de schaarste aan bouwgrond.
Wanneer je een tiny-house op een stukje eigen grond kunt zetten, profiteer je verhoudingsgewijs net zoveel van de waardestijgingen van schaarse vierkante meters grond.

Wel zit hier direct het probleem om goedkoop aan een tiny house of chalet voor permanente bewoning te komen. Voor zo'n vrijstaande mini-huisje is relatief veel grond nodig.
Stel je wilt een tiny-house plaatsen met een buitenmaat van 4*10 meter (binnen ca 3,5*9*5 = 33m²). Aan de kopse kanten en aan de lange zijde die je niet als 'tuin' gebruikt heb je ongeveer 2 meter vrije ruimte nodig. Aan de lange zijde waar je nog een enigszins fatsoenlijk tuintje + plek voor je auto en/of een klein fietsenschuurtje wilt hebben moet je het huisje 5 a 6 meter uit de erfgrens plaatsen. Ook ivm brandveiligheid en privacy zijn bovenstaande echt wel zo'n beetje de minimale afmetingen voor het perceel. Je zit dan op een perceel van 12*14 meter, ofwel 168m². Dat is méér dan de perceelgrootte waarop menig nieuwbouw rijtjeshuis neergezet wordt.

Als je de tiny houses in een project als, kwadrant woningen gaat bouwen, kan er in de lengte en breedte 2 meter van het perceel af. Dan krimpt het benodigde perceeloppervlak met ongeveer een kwart. Bovendien woon je goedkoper doordat je met een kwadrantwoning twee buitenmuren mindee hebt (minder bouw- stook en onderhoudskosten).

Wat nooit handig is, is een eigendom permanent willen stallen op gehuurde grond van een park of op erfpachtgrond. Als de grondeigenaar van gedachten veranderd of zijn voorwaarden wijzigt, heb je met een 'eigen' chalet op gehuurde grond gewoon een probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
Indien op eigen grond, met vergunning en geschikt voor permanente bewoning is dat geen probleem.

Die eigen grond met vergunning voor permanente bewoning is wel een probleem. Er worden hele grote delen van Nederland geen echte vrije kavels uitgegeven.

Als er al "vrije kavels" zijn, dan zijn de afmetingen vooraf vastgelegd en meestal riant te noemen (=duur). Daar komt dan nog een heel kavelpaspoort en beeldplan bij kijken wat er op neer komt dat je er een riante woning moet bouwen en nooit een vergunning gaat krijgen voor een huisje van minder dan 50m².

Eén grote uitzondering is/was Almere Oosterwold. Daar kon je wel zelf bepalen hoeveel kaveloppervlak je nodig had voor je woonwensen en dan ook echt een stuk kavel met de juiste oppervlakte kopen. Met als kanttekening dat je maximaal 12% van het kaveloppervlak mocht bebouwen. Dus voor een huisje van bruto 50m2 moest je wel 400m2 grond kopen. Wel tegen relatief lage grondprijzen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1