[knip]
[ Voor 103% gewijzigd door anon4201 op 31-07-2023 18:47 ]
[ Voor 103% gewijzigd door anon4201 op 31-07-2023 18:47 ]
Interessant topicanon4201 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:29:
Dag allemaal,
Ik heb eens zitten rekenen wat voor rendement op beleggingen nodig is om een deposito rekening te kunnen 'verslaan'.
Rekening houdend met de nieuwe box 3 rekenmethode kom ik in mijn geval uit op een percentage van 5,32% wil ik de huidige deposito rente (4,3% voor 5 jaar) verslaan.
Berekening is gebaseerd op 250.000 spaargeld en een belastbaar vermogen van 136.000, waarbij ik voor het gemak uit ga van 100% beleggingen vs 100% spaargeld (deposito).
Gelet op de onzekerheden die (al even) boven de markt hangen wordt het daardoor voor mij steeds minder interessant om te beleggen. Ik ben vrij conservatief en reken op de lange termijn met een rendement van 5% op mijn beleggingen, waardoor ik nu dus niet langer het uitstellen van een overstap naar deposito kan rechtvaardigen.
Ik begrijp dat de omstandigheden altijd persoonlijk zijn, maar ben toch wel even benieuwd hoe anderen hierin staan.
@jeroenkbjeroenkb schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:06:
Helemaal dezelfde analyse gemaakt. Dus ga langzaam ook over van ETF-en naar deposito's.
@W1ck1eW1ck1e schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:38:
@JAN-B ik neem aan dat @jeroenkb deposito's gespreid in de tijd en deels overlappend opent gefinancierd door het verkopen van beleggingen.
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 09-07-2023 13:01 ]
Wat is voor jou "te lang" dan? Maw: hoelang zit je er nu in?JAN-B schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:58:
[...]
Het duurt mij te lang voordat ik een beetje op winst sta, ook mede omdat begin 2022 alles flink is gezakt.
En hoe voorkom je een crash in het aandeel dat je al hebt (en waardoor die positie dus minder waard wordt) ?ID-College schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:04:
...
Dat vind ik trouwens helemaal niet erg, want dan kan ik juist goedkoop inslaan..
Niet.. gewoon blijven zitten. De crash herstelt zich vanzelf.. kijk naar vorig jaar. Het verlies van 2022 is alweer goed gemaakt in de eerste 6 maanden van dit jaar..W1ck1e schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:03:
[...]
En hoe voorkom je een crash in het aandeel dat je al hebt (en waardoor die positie dus minder waard wordt) ?
Anoniem: 1839988
Het was een retorische vraag. En de slogan, anders verwoord maar wel wat ik bedoelde met :ID-College schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:31:
[...]
Niet.. gewoon blijven zitten. De crash herstelt zich vanzelf.. kijk naar vorig jaar. Het verlies van 2022 is alweer goed gemaakt in de eerste 6 maanden van dit jaar..
Het is het al tig duizend keer vertelde slogan: time in the market beats timing the market
Ik heb begrepen dat je beleggingen niet makkelijk kunt "timen", dus kopen wanneer ze laag of op het minimum staan en verkopen als ze hoog of op het maximum staan. Voor winst is het meer van belang dat je ze een lange periode in je bezit hebt.
Zou je al je spaargeld stallen in Zimbabwe?? In het Weimar van de jaren 30?anon4201 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:57:
wisselende meningen dus. niet geheel onverwacht.
wel interessant om te lezen dat er meer spreiding plaatsvindt bij enkelen nu de deposito's omhoog gaan.
@G83: Waar heb je twijfels over als het gaat om de zekerheid die een DGS biedt? Ik ken namelijk geen praktijkvoorbeelden waarbij het DGS zijn werk niet heeft gedaan. Extra geruststellend (voor mij) is het voorstel wat er momenteel ligt om het CDMI framework verder aan te scherpen en de stappen die zijn gezet om EDIS in te voeren. Hierdoor wordt de credit rating van de verschillende landen binnen de EU ook minder relevant, waarbij ik moet zeggen dat ik me niet zo'n zorgen maak over het failliet gaan van landen als Frankrijk (perikelen in hoofdstad even daargelaten)
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
7400 Wp op het dak
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq