Info over nieuw internet abo met glasvezel (in Belgie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-02 17:10
Ik ben op dit moment klant bij Telenet, waar we voor 93 eur p/m een schamele 200mbps down en 20mbps up krijgen. Hier zit ook nog een tv decoder bij die niet meer gebruikt wordt, dus het is dringend tijd om van provider te veranderen. Ik zag bij veel concurrenten nu ook de optie om voor glasvezel te gaan dus zo ontstond bij mij de vraag hier onder.

Concreet, wil ik dus wat duidelijkheid krijgen in hoe ik kan overstappen op zo'n glasvezel abo in België.
Eigenlijk is mijn enige en waarschijnlijk relatief domme vraag... Hoe gaat dit juist in z'n werk?

Enige tijd geleden heeft men in heel Antwerpen (of in elk geval in mijn wijk) glasvezel komen aanleggen op straat. Men heeft daarna deze kabel huis per huis aangesloten op het 'bakje' aan onze voorgevel. Dus in theorie hebben wij nu toegang tot glasvezel.
Als ik bij een concurrent van Telenet mijn adres invoer, pakweg bij Orange of Mobilevikings, dan krijg ik effectief de melding dat er op mijn adres glasvezel beschikbaar is, en dan kan ik een nieuw abo aangaan.

Maar dan is dus mijn vraag de volgende. Die firma's die de glasvezel aan onze voorgevel zijn komen aansluiten, hebben dit enkel aan de buitenkant gedaan. Hoe gaat deze kabel nu 'naar binnen' bij ons? Moet er langs de binnenkant, in dit geval in onze slaapkamer die aan de voorgevel grenst, nog een ingreep gebeuren?

Mijn zorg is simpelweg dat men wel glasvezel aan de voorgevel heeft aangesloten, maar de infrastructuur aan onze binnenkant nog verouderd is. En dat, als we dan een fiber/glasvezel abo starten, er nog steeds een bottleneck zou zijn en we niet genieten van de hogere snelheden.

Als ik bij pakweg Orange kijk dan spreekt men nergens over een echte installatie of ingreep dat nodig is, maar zouden ze gewoon een nieuwe modem/router opsturen, en zou ik de installatie zelf kunnen doen.

Mis ik hier iets of klopt mijn stelling, dat er binnen ook nog wat moet gebeuren? Wie heeft hier ervaring mee?

Ik weet dat ik even goed bij de klantendienst van Orange / MV kan informeren maar wilde graag wat persoonlijke ervaringen horen :).

Alvast bedankt voor jullie input 🙏

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Je meld je aan bij een concurrent, die regelen de overstap.
Ze sturen ook een monteur langs die alles gaat aansluiten.
Klaar

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 08-07-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 18:12
Orange levert op het coax netwerk van Telenet doorgaans. Mobile Vikings gebruikt het glasvezelnetwerk van Proximus. Als je bij hen besteld zullen ze een technieker sturen die een gaatje in de gevel boort waar ze de kabel langs naar binnen trekken. Binnen plaatsen ze een aansluitpunt waar vervolgens een ONT en de modem op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Dr-Phil Toen wij hier vorige zomer bericht kregen dat koper uitgefaseerd ging worden bij EDPnet een aansluiting via glas gevraagd. Toen was de aansluiting op het glasvezelnetwerk nog gratis (hier in de straat lag ook al glas). Was snel gepiept. Sleuf door de voortuin, glasvezelkabel erin, naar binnen geleid op plek waar ik het graag had (niet op de plek van de koperlijn). Was thuis, onderaannemer deed daar niet moeiljk over.

Fiber XS is 150/50 bij hen en 36 € per maand :). 500/100 heb je voor 46 €. Aansluiting is nog steeds gratis; en je mag je eigen router installeren, dus niet meer die verplichte rommel van Telenet of Proximus. Mobile Vikings heeft een concurrerend product (was de bedoeling om als volle Proximus-dochter EDPnet het leven zuur te maken), en je bent verplicht om nog een modem/router combo van hen af te nemen tot nader order.

EDPnet is ook net overgenomen door Proximus - maar die overname is nog niet rond; de waakhond heeft bezwaren geopperd. En zij laten je dus vrij in je routerkeuze.

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 09-07-2023 09:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Ook bij Mobile Vikings kun je gewoon een eigen router plaatsen ipv de internet box van Proximus. Deze sluit je gewoon aan op de ONT, internetverbinding via dhcp, vlan20 taggen, klaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan is dat veranderd, tot nog toe pushten zij die BBox, maar misschien was dat alleen met VDSL2?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Borromini schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:11:
Dan is dat veranderd, tot nog toe pushten zij die BBox, maar misschien was dat alleen met VDSL2?
Klopt, op VDSL laat Proximus alleen hun eigen modems toe. Door druk van oa EDPnet hebben ze Proximus zo ver gekregen ook enkele modellen Fritzbox op het netwerk toe te laten waar alle andere providers gebruik van maken.

De officiële reden van Proximus was altijd dat wokkie tokkie modems van onbekend fabrikaat vectoring voor andere klanten kan storen, iets dat overigens lijnrecht in gaat tegen de vrije modemkeuze die je in de EU zou moeten hebben. Met fiber heb je dit probleem niet en kun je elke router aansluiten die je wil zolang je de juiste instellingen hebt. Alleen is eigenlijk de ONT de modem in dit verhaal en beginnen we weer van voor af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
bedankt allemaal ! Dat is me dus duidelijk, ik moet me om niks zorgen maken, gewoon keuze maken tussen de aanbieders.

Ik twijfel serieus over welke ik moet nemen. En weet ook niet echt zeker welke snelheden ik nodig heb. De zwaarste belasting op onze bandwidth zijn af en toe videocalls en content streaming (Netflix Youtube Streamz etc). We gamen niet of dergelijke. Ik kan niet goed inschatten of het overkill is om voor de 500down/100up te gaan bvb... Of misschien hebben we genoeg met een lager pakket.

Op zich ondervinden we met onze huidige 200/20 niet echt problemen of vertragingen, enkel in uithoeken van het huis. Maar dat ligt vooral aan het mesh netwerk dat we lichtjes zouden moeten uitbreiden.

En even nog over de modems: is het verschil tussen bvb. zo'n nieuwe Proximus router en een Fritzbox van EDPnet echt merkbaar voor iemand met het gebruik zoals hierboven beschreven (dus redelijk basic)?
Want bij sommigen zit er inderdaad een router in het pakket en dan spaar ik weer wat opstart centen uit voor zo'n Fritzbox. Maar als dat nu echt enorme voordelen heeft of meer future proof is of dergelijke, dan wil ik er misschien wel een kleine investering voor doen op dit moment. Aangezien mijn maandelijkse factuur van 93 naar +- 50 zal zakken, heb ik het er uiteindelijk op een paar maanden wel uit :).

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Met hoeveel apparaten ga je tegelijkertijd op internet willen?

Bijvoorbeeld; jij in een call
Je vrouw streamt tv
Je kind kijkt YouTube
Etc.

Afhankelijk daarvan heb je bandbreedte nodig... Maar veel meer dan 100 mbit is het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
99ruud99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:00:
Met hoeveel apparaten ga je tegelijkertijd op internet willen?
..
Afhankelijk daarvan heb je bandbreedte nodig... Maar veel meer dan 100 mbit is het nooit.
Ik wilde zeggen, het zijn max 2 streams tegelijk (ik + vriendin), maar onze boven buurman (huis is opgedeeld in appartementen) is er ook nog, en hij heeft ook een vriendin. Dus met wat pech zitten we met 4 tegelijk te streamen. Soms speelt er dan nog wat Spotify op de achtergrond.
Is dan 100mbit nog steeds voldoende?

En heeft er nog iemand een mening ivm mijn vraag over de routers? Fritzbox vs Proximus router bvb? Zijn er zware voor/nadelen voor mijn usecase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Deel je het internet met je bovenbuur of heeft die persoon een eigen aansluiting? Zoja dan zie ik niet echt in wat voor invloed dat op jouw gebruik heeft. Voor twee Netflix streams en wat Spotify is een standaard modem van je provider goed zat, daar is niets spannends aan. Het wordt pas een dingetje als je gaat torrenten, eigen servers draait etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Soms betekend dat je het moet voorzien.
Heb je ook nog dat je videobelt soms tussendoor?
Of dat je iets opzoekt?

Etc
Met 4 man is 100 mb/s genoeg... Ook als ze allemaal streamen...

Per stream ongeveer 15 tot 20 mb/s
Spotify ongeveer 1 mb/s
Gewoon internet gebruik 5 mb/s per apparaat

Dus 4 personen is prima met 100 mb/s

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben hier ruim voldoende aan 150/50. Vergeet ook niet dat een beetje stream zich aanpast aan de toestand van je netwerkverbinding (en blijkbaar is je draadloos daar de zwakste schakel :+).

Zelfs FullHD of 4k streams zijn zodanig gecomprimeerd dat je al heel weinig bandbreedte moet hebben om met meerdere streams in de knoei te komen tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
Top, bedankt iedereen. Dan is de duurste optie van de meeste providers lichtjes overkill en kies ik voor eentje tussenin :)

Niemand dat wat argumenten heeft pro en contra de Fritzbox / een Proximus router? 🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou gewoon voor de Fritzbox van edp gaan, en dan fiber xs.

Zeker als je met 2 gezinnen zit is EDP wel handig... Die hebben letterlijk onbeperkt internet. Als je dan thuis moet werken hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor je databundel.

Bij Proximus is dat 3 tb.
- 2 gezinnen, dus 2 tvs die allebei 4 uur aanstaan, levert 50 gb per dag. -> 1.5 tb per maand.
- 4 personen die elk 1 dag per week thuis werken. Tijdens thuiswerken is er in totaal 2 uur vergadering met 10 man. 5 gb per dag telewerken -> 21 gb per maand.
- 4 personen die standaard internet gebruiken -> 40 gb per maand

Zo zie je dat voornamelijk het tv kijken veel data kost. Als er daadwerkelijk 4streams tegelijk gaan lopen zou je wel over de 3 tb gaan.

Voor wat betreft de uithoeken, EDPnet biedt ook wifi versterkers aan, dat is een prima oplossing in combinatie met de fritzbox.
De totale set kost je iets van 200 euro (modem + repeater) maar het abbo is 50 euro goedkoper...

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 11-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
99ruud99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:30:
Ik zou gewoon voor de Fritzbox van edp gaan, en dan fiber xs.

Zeker als je met 2 gezinnen zit is EDP wel handig... Die hebben letterlijk onbeperkt internet. Als je dan thuis moet werken hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor je databundel.

Bij Proximus is dat 3 tb.
- 2 gezinnen, dus 2 tvs die allebei 4 uur aanstaan, levert 50 gb per dag. -> 1.5 tb per maand.
- 4 personen die elk 1 dag per week thuis werken. Tijdens thuiswerken is er in totaal 2 uur vergadering met 10 man. 5 gb per dag telewerken -> 21 gb per maand.
- 4 personen die standaard internet gebruiken -> 40 gb per maand

Zo zie je dat voornamelijk het tv kijken veel data kost. Als er daadwerkelijk 4streams tegelijk gaan lopen zou je wel over de 3 tb gaan.

Voor wat betreft de uithoeken, EDPnet biedt ook wifi versterkers aan, dat is een prima oplossing in combinatie met de fritzbox.
De totale set kost je iets van 200 euro (modem + repeater) maar het abbo is 50 euro goedkoper...
toon volledige bericht
Bedankt voor de info!

Op zich maak ik me niet te veel zorgen om de databundel, we zitten meestal rond de 700gb verbruik dus dat valt best mee, komt niet in de buurt van de limieten die ze meestal opleggen. Maar volledig onbeperkt zorgt natuurlijk wel voor iets meer speling voor het geval er zaken veranderen :). Dus zeker het overwegen waard.

Ivm de router zelf, om eerlijk te zijn geef je niet meteen een argument voor de Fritz of tegen een andere router :P
Dus ik vraag me nog steeds af welke voordelen een Fritzbox heeft tov een andere die je gratis krijgt.
De mesh optie die ze aanbieden ziet er goed uit! Maar we hebben hier al geinvesteerd in TPLink Deco's, dus we zullen eerder enkele bijkopen ipv een heel nieuw systeem te plaatsen.

En heeft er toevallig iemand ervaring met deze aanbieder? 39eur voor 1000/1000... Ziet er mij wel een kleine speler uit maar als hun verbinding stabiel is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dr-Phil op 11-07-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt, voor meeste gebruik zou Proximus prima zijn, EDPnet geeft iets stabieler wifi.

Raar dat je aangeeft dat je slecht wifi hebt (op een plek stabieler / sneller dan elders binnen je huis) terwijl je al decos hebt...

Weet je zeker dat die goed zijn afgesteld?

Geen ervaring met rapidxs, maar de website wilt niet goed beschikbaarheid laden bij mij... Misschien woon 8k teveel in een uithoek ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
99ruud99 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:17:
Klopt, voor meeste gebruik zou Proximus prima zijn, EDPnet geeft iets stabieler wifi.

Raar dat je aangeeft dat je slecht wifi hebt (op een plek stabieler / sneller dan elders binnen je huis) terwijl je al decos hebt...

Weet je zeker dat die goed zijn afgesteld?

Geen ervaring met rapidxs, maar de website wilt niet goed beschikbaarheid laden bij mij... Misschien woon 8k teveel in een uithoek ^^.
Ik gaf net door aan RapidXS dat de postcode check niet werkt en blijkbaar is dit omdat ze niet op mijn adres kunnen leveren. Jammer!

Ik vermoed dat die Deco's idd niet helemaal optimaal ingesteld zijn. Die zijn destijds ingesteld door mijn schoonvader (eigenaar pand), maar de kans zit er in dat dit wel beter kan :). Vanaf de nieuwe provider er is zal ik eens toegang vragen tot de app. Tot hier toe ging ik er eigenlijk altijd van uit dat zoiets gewoon een soort van plug&play is, je zet het aan en het werkt... Niet dat je hier nog vanalles aan zou moeten instellen.

Op welk gebied denk jij dat die beter kunnen ingesteld worden? Dan kan ik alvast in die richting zoeken vanaf ik toegang heb.

Momenteel hangt er eentje via netwerkkabel rechtstreeks aan de router. En dan eentje op een 10-tal meter op dezelfde verdieping, en eentje in de woonkamer (1ste verdieping). Voor zover ik weet staan er ook bij de huurder op de 2de verdieping, maar daar weet ik geen details over.
Het ding is wel dat we in een herenhuis wonen, dus de afstanden (hoge plafonds) zijn misschien gewoon wat te groot... En dat valt dan vermoedelijk op te lossen door er enkele bij te plaatsen. Maar Ik zou eigenlijk ook denken dat de huidige setup mogelijks voldoende zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Normaal is het plug en play inderdaad.
Het is eerder,wat zijn de optimale plekken om ze in te pluggen. (Tip: meestal hoger dan je denkt, meeste spullen staan op grond, en wifi kan makkelijker door lucht / binnenraam dan spullen / buitenraam/muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Phil
top , bedankt voor de tip!
Pagina: 1